Gå til innhold

Gifte seg i stillhet-ish

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min har bestemt oss for å gifte oss! Hurra for kjærleiken!! Men det betyr (nesten dessverre) bryllup og forventningene det medfører. Før jeg spør vet jeg allerede egentlig at svaret er at det er vår dag og at vi kan gjøre som vi vil, MEN! hvordan ville du som bestevenn, kusine, tante, bestefar, tremenning, bekjent, kollega reagert om du ikke ble invitert? Om vi gjorde det i stillhet? Med bare søsken og foreldre? Og hvordan hadde du villet at vi skulle annonsere det? (Og spesielt på en måte som ikke virker ut som vi vill ha gaver eller oppmerksomhet? Vi har ALT vi trenger, spesielt når vi får hverandre) Samme dag, påfølgende uke, året etterpå, aldri? På sms, facebook, telefon, ansikt til ansikt osv? 

Vi har ikke lyst på et stort bryllup noen av oss. Organiseringssmessig, pengemessig, tid, forventninger, oppmerksomhet, gaver, taler, sanger, dansning, ingen av de tingene tiltaler noen av oss. Vi føler litt på at folk har en forventning og at vi "burde jo" å et tradisjonelt bryllup og nærmeste venner og familie. Men vi har ikke lyst. Ei heller synes jeg at noen liker å gå i bryllup. Det er alltid noen som ikke ble mett, ikke ble invitert, var for kald, varm, for mange taler, for få taler, kjente ingen, kjente alle, for dyrt, for langt, for lite, for mye. Ingen som blir fornøyd liksom?!

Det vi har lyst til er å invitere mine søstre, hans brødre (og en kone og to barn) og foreldre på en betre middag hjemme i det nye huset og så gifte oss i samme slengen (surprise for gjestene), feire den lørdagen og søndagen med frokost osv. Og så fortsette og fortsette/begynne på livet vårt sammen. 

Hvordan hadde du reagert som min bestevenninne? Som hans bestefar? Som en nær jobbkollega? etc?

Anonymkode: 89683...47d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde ikke tenkt noe over dette - dette er deres dag og dere selv bestemmer hvordan dagen skulle ha vært. Hadde jeg fått beskjed om dere skulle gifte der, men i stillhet, så ville jeg ikke gjort noe ut av det - annet enn å ønsket dere lykke til og sendt med en gave =) 

selv om dette var min nærmeste.

Skrevet

Hvorfor hiver du på en -ish?

Anonymkode: dcb9d...05b

• Liker 2
Skrevet

En av mine to venninner gjorde nettopp dette, og det var for meg 100% helt ok fordi det var det hun ønsket og hun og hennes mann var helt tydelig på hva det var hun ville og ikke ville. Da de kun inviterte nærmeste familie var det jo ikke noe å bli fornærma og skuffa over - det var en privat fest og sånn var det. :) Hadde de invitert noen andre venner og sånt så ville det med en gang vært noe annet, men det sier seg selv. 

Gjør det du og din har lyst til og vær ærlig. Lykke til :)

Skrevet
24 minutter siden, icom skrev:

jeg hadde ikke tenkt noe over dette - dette er deres dag og dere selv bestemmer hvordan dagen skulle ha vært. Hadde jeg fått beskjed om dere skulle gifte der, men i stillhet, så ville jeg ikke gjort noe ut av det - annet enn å ønsket dere lykke til og sendt med en gave =) 

selv om dette var min nærmeste.

Takk for svaret! :) Ville du ha visst om det på forhånd? "icom, jeg og abmann skal gifte oss neste lørdag med bare familien tilstede" eller "icom, jeg og abmann giftet oss forrige lørdag med bare familien tilstede" eller?

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor hiver du på en -ish?

Anonymkode: dcb9d...05b

Fordi jeg tenkte at vi vil gjøre det lite, men ikke nødvendigvis i stillhet avhengig av hva folk synes. Om vi skal være åpne om at vi gifter oss da og da med bare nær familie eller om vi skal si det i etterkant.

Skrevet
27 minutter siden, Eolin skrev:

En av mine to venninner gjorde nettopp dette, og det var for meg 100% helt ok fordi det var det hun ønsket og hun og hennes mann var helt tydelig på hva det var hun ville og ikke ville. Da de kun inviterte nærmeste familie var det jo ikke noe å bli fornærma og skuffa over - det var en privat fest og sånn var det. :) Hadde de invitert noen andre venner og sånt så ville det med en gang vært noe annet, men det sier seg selv. 

Gjør det du og din har lyst til og vær ærlig. Lykke til :)

Takk for svar! Sa de det på forhånd? Hvor mye gjorde de evt ut av det? Sa de det bare til deg en gang dere så hverandre?

Gjest Haaploes
Skrevet

Har en venninne som gjorde noe lignende. De rykket bare inn en sånn "vi giftet oss"-sak i avisen, endret vel kanskje status på Facebook (men fjernet fra newsfeed, kjenner jeg dem rett). Altså ikke noe fuzz what-so-ever, for som hun sier; det utgjør jo ingen forskjell før en av oss dør :fnise:

Gratulerer med forestående bryllup!

Skrevet

Et vennepar giftet seg hjemme i sin egen hage. Med de aller nærmeste i familien tilstede og sine beste venner som forlovere. Feiret med grilling i etterkant av seremonien og dro på bryllupsreise morgenen etter. Da de kom hjem fra ferien la de ut et par bilder fra seremoni og ferie med en "vi har giftet oss" på facebook. 

Tror ingen ble sure av det, unntatt muligens noen gamle tanter. Men det er jo gjerne de samme gamle tantene som hadde klaget på alt mulig uansett.

Skrevet

Vi hiftet oss med bare oss og forlovere til stede. Informerte venner og familie på forhånd. Alle tok det fint. Fikk også ros for å gå egne veier.

Anonymkode: 67b87...3bc

Skrevet

Jeg ville visst det på forhånd. Ser ikke noe problem med å bare ha foreldre og søsken. Surmuling kommer gjerne når noen venner, men ikke alle blir invitert. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Sa de det på forhånd? Hvor mye gjorde de evt ut av det? Sa de det bare til deg en gang dere så hverandre?

Hun fortalte det på forhånd ja. Det var ganske enkelt egentlig, bare sånn "ja, vi vil gjerne ha et veldig enkelt bryllup, så vi inviterer kun foreldre, søsken og besteforeldre". Og mer var det ikke der. 
Jeg syntes det var spennende å følge litt med så jeg spurte jo inn til hvordan det gikk etterpå. Så fikk jeg se bilder og hun fortalte. Det var bare hyggelig og ikke noe jeg ble "snurt" over. Morsomt å se bildene og høre om det. Viktigste var jo at hun og mannen var fornøyde - og det var de! :) 

Viktigste er bare å være veldig tydelig på hva det er dere ønsker. For eksempel brukte min venninne lang tid på å finne ut av hvor lite hun kunne gjøre det (skal jeg invitere onkler og tanter, søskenbarn, min beste venn osv. og kom fram til det som ga mening for dem). 

Skrevet

Synes dere burde annonsere det på forhånd for de dere vil feire dagen med. Hadde ikke likt om mitt søsken med kjæreste bare hadde dratt i gang noe sånt. Bortsett fra det, sås synes jeg det høres fint ut.

Skrevet

Så lenge ikke en venninne/fetter/besteforelder/søsken blir invitert og en annen ikke burde det gå helt fint om de rundt dere er normale oppegående mennesker :) Hvis de ikke er det får det jo nesten bare være tenker jeg. 

Tror kanskje også jeg ville annonsert det etter vielsen så folk ikke kjøper gaver. En grei måte å spre det på er jo at alle som var tilstede forteller det til "sine" dagen etter, at din mor forteller til sine foreldre og søsken, du til dine venninner osv. Og så kan du dere jo endre statusen til "gift" på fb og dele et bilde/innlegg hvor dere forteller om overraskelsesbryllupet dere hadde den helgen, husk å skriv at ingen visste det på forhånd slik at ingen blir snurt. 

Tror forresten at forloverne må skrive under når dere søker om å få gifte dere. Så de må jo vite det og da blir det kanskje litt rart om ikke resten av brudefølget ikke vet det?

Skrevet

Jeg hadde tenkt at det var ikke min sak å diktere hvordan andre skal gifte eller ikke gifte seg

Anonymkode: f7ed3...e97

Skrevet

Jeg personlig føler at jeg er så nær min beste venninne at jeg hadde blitt litt skuffet hvis hun hadde feiret med nærmeste familie og jeg ikke var invitert, da jeg føler at det er nettopp det vi er: familie.

Hadde så klart akseptert det uansett og hadde ikke blitt sint på henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...