Gå til innhold

Flesk og duppe.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fler med tanker, følelser, meninger, erfaringer, minner og opplevelser med

Flesk og Duppe...?  ☺

Og variasjoner i oppskrifter, selvfølgelig.

Skrevet

På grunn av denne tråden så måtte jeg lage det i dag :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 29.2.2016 at 14.05, peppermyntete skrev:

Aah! Duppe for meg er tjukk hvit saus lagd på fløte med surost oppi. Sånn at den blir sursøt! Helt nydelig mat :spise:

Den var ny, ikke hørt om før :fnise:

Den 29.2.2016 at 13.58, peppermyntete skrev:

Er det samme duppe som man har klubb til? Potetklubb, sprøstekt flesk/bacon og duppe?

Der jeg er oppvokst ( Nord i Trøndelag ) består den duppa av brunost og sirup.

Her nede på Østlandet ( Oslo området ) er det flesk og duppe, altså uten potetklubb. Og duppa er tjukk hvit saus med stekefett fra flesket. I allefall sånn jeg er opplært :P Finnes sikkert flere varianter.

Anonymkode: 59b4c...d1d

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den var ny, ikke hørt om før :fnise:

Der jeg er oppvokst ( Nord i Trøndelag ) består den duppa av brunost og sirup.

Her nede på Østlandet ( Oslo området ) er det flesk og duppe, altså uten potetklubb. Og duppa er tjukk hvit saus med stekefett fra flesket. I allefall sånn jeg er opplært :P Finnes sikkert flere varianter.

Anonymkode: 59b4c...d1d

Da blir det sikkert noe lignende som Trøndelag sin. Vet det er noen som lager "min" duppe med brunost også. Dog det er litt pga vanskene med å få tak i surost.

Skrevet
3 timer siden, Sooool skrev:

På grunn av denne tråden så måtte jeg lage det i dag :P

Veldig bra! 😀

Skrevet
Den Monday, February 29, 2016 at 14.24, AnonymBruker skrev:

Stappe på kokt kålrot og en gulrot. Bruker stavmikser slik at det blir en homogen miks. Litt smør og salt og pepper. 

Steker fleske og lager hvitsaus. 

Bruker ikke poteter til, holder med rotmos for meg. 

Anonymkode: b4345...7a8

Kålrabistappe med gulrot for fargens skyld kjenner jeg godt. Men ikke til F&D.   Må prøves, vet det passer. Takk. 😀

Skrevet (endret)

"Jaah...ikke like god som den mor laget, meeen....."  Elling.

Endret av Jerry Lee
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blander en dæsj med vodka i duppa rett før servering. Anbefales! Må ikke ta det oppi mens det koker, da fordamper jo godsakene. 

Anonymkode: 528ae...db3

Skrevet
Den Thursday, March 03, 2016 at 12.10, AnonymBruker skrev:

Jeg blander en dæsj med vodka i duppa rett før servering. Anbefales! Må ikke ta det oppi mens det koker, da fordamper jo godsakene. 

Anonymkode: 528ae...db3

Nei, fysjom da. Gå deg bort. 😊

Skrevet

Det er så godt! Spiste det er par ganger da jeg var liten, men mamma lagde aldri sånt hjemme. Kokkesvigerinna mi kjøper billig ribbe og legger ned i saltlake for å lage flesk. Kjempegodt!

Jeg lager hvit saus på den "vanlige" måten, og har oppi litt fleskefett etterpå. Lager alltid rotmos med litt hvit saus oppi.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Susa skrev:

Det er så godt! Spiste det er par ganger da jeg var liten, men mamma lagde aldri sånt hjemme. Kokkesvigerinna mi kjøper billig ribbe og legger ned i saltlake for å lage flesk. Kjempegodt!

Jeg lager hvit saus på den "vanlige" måten, og har oppi litt fleskefett etterpå. Lager alltid rotmos med litt hvit saus oppi.

Helt fabelaktig. 

Takk skal du ha. 😀

• Liker 1
Skrevet

Flesk og duppe er så godt! Men der jeg kommer fra spiser vi potetklubb og duppe med flesk til. Og duppa blir lagd med brunost og andre godsaker. Ah, duppe er så godt, som flytende brunost. Skal ønske meg det til middag neste gang jeg er hjemme i trøndelag:danse:

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, frk91 skrev:

Flesk og duppe er så godt! Men der jeg kommer fra spiser vi potetklubb og duppe med flesk til. Og duppa blir lagd med brunost og andre godsaker. Ah, duppe er så godt, som flytende brunost. Skal ønske meg det til middag neste gang jeg er hjemme i trøndelag:danse:

Aldri vært borti dette.

Kunne godt tenkt meg å prøve det. ☺

Skrevet

Jeg har alltid trodd at det var kokt gulrot som var følgesvennen til flesk&duppe, men ser han har flere venner ;) 

Men, duppe, det er slik med brunost, som serveres til klubb/potetball/komle/kompe eller hva du nå ønsker å kalle det. Varmer melk, smelter ned brunost(rester) gjerne slike mørke brunoster. Og, serverer til klubb med stekt flesk og sirup på toppen. Når du elsker det, er du ekte trønder blitt:bolledeig:

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 timer siden, Pinkee skrev:

Jeg har alltid trodd at det var kokt gulrot som var følgesvennen til flesk&duppe, men ser han har flere venner ;) 

Men, duppe, det er slik med brunost, som serveres til klubb/potetball/komle/kompe eller hva du nå ønsker å kalle det. Varmer melk, smelter ned brunost(rester) gjerne slike mørke brunoster. Og, serverer til klubb med stekt flesk og sirup på toppen. Når du elsker det, er du ekte trønder blitt:bolledeig:

En helt annen type duppe enn jeg er vant til. Brunost, faktisk. ☺

Har heller aldri smakt klubb. Ber noen meg på det? 😉

Endret av Jerry Lee
Skrevet
8 timer siden, Jerry Lee skrev:

En helt annen type duppe enn jeg er vant til. Brunost, faktisk. ☺

Har heller aldri smakt klubb. Ber noen meg på det? 😉

Seriøst? Ikke under et annet navn heller?

Skrevet
2 timer siden, Pinkee skrev:

Seriøst? Ikke under et annet navn heller?

Helt seriøst. Vet bare at det er forskjellige ting som kalles klubb.

Skrevet
51 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Helt seriøst. Vet bare at det er forskjellige ting som kalles klubb.

I min verden, er klubb, raspet/malt rå poteter, som er blandet med byggmel(tradisjonelt) evt annet mel og salt. Formet til boller, med en bit salt flesk inni, og kokt i kraft. 

Skrevet
11 minutter siden, Pinkee skrev:

I min verden, er klubb, raspet/malt rå poteter, som er blandet med byggmel(tradisjonelt) evt annet mel og salt. Formet til boller, med en bit salt flesk inni, og kokt i kraft. 

Tenkte meg det. Det er vel ikke typisk østlandsk....

Den klubben som mine besteforeldre lagde var blodklubb. Turte aldri smake på. Hadde sett litt for mye tilberedning, og søleuhell med blodet. Hehe.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ang klubb har du ikke gått glipp av noe, Jerry. Smakte det for mange år siden og syns det var smakløst og kjedelig. Men vet mange er glad i det, jeg skjønner ikke greia. Blodklubb hadde aldri jeg heller turt å smake på, grøss og gru! 

Blir flesk og duppe til middag her idag! Eller bacon og duppe da. Med moste poteter i sausen med karri på. Nam, nam! :spise: 

Endret av Salka
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...