Gjest Sheelagh Skrevet 29. februar 2016 #21 Skrevet 29. februar 2016 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Hørte man agua vita??? Mellom, ja...ikke til 😉 Kan fort bli litt for festlig hvis man drikker akevitt TIL maten ja ;-) Det for holde med øl.
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #22 Skrevet 29. februar 2016 Et øyeblikk siden, Sheelagh skrev: Kan fort bli litt for festlig hvis man drikker akevitt TIL maten ja ;-) Det for holde med øl. Hehehe. Vet du...til F&D drikker jeg kun iskald melk. ☺
Gjest Sheelagh Skrevet 29. februar 2016 #23 Skrevet 29. februar 2016 Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev: Hehehe. Vet du...til F&D drikker jeg kun iskald melk. ☺ Whaat? Nei, det er for ille altså!
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #24 Skrevet 29. februar 2016 Næsj. Glad i Livets Vann... men altså ikke til F&D.
peppermyntete Skrevet 29. februar 2016 #25 Skrevet 29. februar 2016 1 time siden, Jerry Lee skrev: Som noen kanskje har fått med seg, elsker jeg flesk og duppe. 😀 Har min tradisjon og mening om hvordan den skal lages og hva som skal være med. Ønsker imidlertid folks oppskrifter, varianter og meninger rundt denne fantastiske gamle retten. På forhånd, tusen takk. Er det samme duppe som man har klubb til? Potetklubb, sprøstekt flesk/bacon og duppe? 1
Hjarte Skrevet 29. februar 2016 #26 Skrevet 29. februar 2016 Er dette en rett som er typisk for østlandet, eller tar jeg veldig feil nå? Jeg kommer fra vestlandet, og jeg har aldri smakt denne retten. 2
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #27 Skrevet 29. februar 2016 Du, det er jeg usikker på ettersom jeg aldri har spist det du nevner. Men duppe er altså tjukk hvit saus lagd på flesk fettet, ikke smør. ☺
peppermyntete Skrevet 29. februar 2016 #28 Skrevet 29. februar 2016 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Du, det er jeg usikker på ettersom jeg aldri har spist det du nevner. Men duppe er altså tjukk hvit saus lagd på flesk fettet, ikke smør. ☺ Aah! Duppe for meg er tjukk hvit saus lagd på fløte med surost oppi. Sånn at den blir sursøt! Helt nydelig mat 1
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #29 Skrevet 29. februar 2016 1 minutt siden, peppermyntete skrev: Aah! Duppe for meg er tjukk hvit saus lagd på fløte med surost oppi. Sånn at den blir sursøt! Helt nydelig mat Duppe...er som flere har nevnt, når det er laget på flesketfettet. Til tjukke skiver flesk og gode poteter. Kjenner ikke til det du beskriver, men virker spennende. ☺
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #30 Skrevet 29. februar 2016 Hva er surost?? Anonymkode: 9bc84...851
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #31 Skrevet 29. februar 2016 39 minutter siden, Million skrev: Jeg klarer ikke høre ordene "flesk og duppe" uten å tenke på filmen! Elling og kompisen Kjell Bjarne blir skuffa over at de ikke har flesk og duppe, fra filmen "Elling" : https://www.youtube.com/watch?v=3hsXiAfke2g Personlig har jeg aldri smakt flesk og duppe. PS! Beklager avsporingen og at jeg ikke hadde noen oppskrift å komme med... :-) Alt i orden. Men forventer at du nå smaker det. Og kommer tilbake hit og forteller hva du syns. Ja? ☺
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #32 Skrevet 29. februar 2016 17 minutter siden, Jerry Lee skrev: Du, det er jeg usikker på ettersom jeg aldri har spist det du nevner. Men duppe er altså tjukk hvit saus lagd på flesk fettet, ikke smør. ☺ Til peppermyntete var denne, ja.
Fiberhusk Skrevet 29. februar 2016 #33 Skrevet 29. februar 2016 1 time siden, Jerry Lee skrev: Som noen kanskje har fått med seg, elsker jeg flesk og duppe. 😀 Har min tradisjon og mening om hvordan den skal lages og hva som skal være med. Ønsker imidlertid folks oppskrifter, varianter og meninger rundt denne fantastiske gamle retten. På forhånd, tusen takk. Elsker også det. Nesten favorittretten! Vi kaller vår variant "flesk og duppe" selvom den ikke egentlig er det. Varianten vår er fra der besteforeldrene mine kom i fra, og der var det ikke hvit saus. Flesk, poteter, ertestuing, lefser. Vi dupper i pannen, der vi smelter masse smør. Så duppa vår er bare smeltet smør. NÅ ble jeg jo bare litt sulten! 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #34 Skrevet 29. februar 2016 Stappe på kokt kålrot og en gulrot. Bruker stavmikser slik at det blir en homogen miks. Litt smør og salt og pepper. Steker fleske og lager hvitsaus. Bruker ikke poteter til, holder med rotmos for meg. Anonymkode: b4345...7a8 1
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #35 Skrevet 29. februar 2016 1 minutt siden, Fiberhusk skrev: Elsker også det. Nesten favorittretten! Vi kaller vår variant "flesk og duppe" selvom den ikke egentlig er det. Varianten vår er fra der besteforeldrene mine kom i fra, og der var det ikke hvit saus. Flesk, poteter, ertestuing, lefser. Vi dupper i pannen, der vi smelter masse smør. Så duppa vår er bare smeltet smør. NÅ ble jeg jo bare litt sulten! Ny for meg. Fantastisk...takk. Skal prøves. Men, altså... duppeduppeduppe. ..tjukke, go'e sausen sin, det. 😉
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #36 Skrevet 29. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stappe på kokt kålrot og en gulrot. Bruker stavmikser slik at det blir en homogen miks. Litt smør og salt og pepper. Steker fleske og lager hvitsaus. Bruker ikke poteter til, holder med rotmos for meg. Anonymkode: b4345...7a8 Glemte forresten å si at fettet fra det stekte kjøttet MÅ oppi hvitsausen. Anonymkode: b4345...7a8 1
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #37 Skrevet 29. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Glemte forresten å si at fettet fra det stekte kjøttet MÅ oppi hvitsausen. Anonymkode: b4345...7a8 Klart. Og dette høres veldig godt ut. Takk.
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #38 Skrevet 29. februar 2016 Bør vel nødvendigvis fortelle min variant, også. Hehe. Den er som jeg vokste opp med, og elsker. Kun gode, røsslige sprøstekte fleskeskiver, tjukk, deilig duppe og store, melne poteter. That'all. (Ja...og salt og pepper, da.) 😀 2
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #39 Skrevet 29. februar 2016 "Dagens er brun lapskaus, det!". 😠 1
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #40 Skrevet 29. februar 2016 1 time siden, Million skrev: Jeg klarer ikke høre ordene "flesk og duppe" uten å tenke på filmen! Elling og kompisen Kjell Bjarne blir skuffa over at de ikke har flesk og duppe, fra filmen "Elling" : https://www.youtube.com/watch?v=3hsXiAfke2g Personlig har jeg aldri smakt flesk og duppe. PS! Beklager avsporingen og at jeg ikke hadde noen oppskrift å komme med... :-) "Døh... har'e ikke så greit her jeg, heller! Snart 40 år og har aldri pult!"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå