Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 #1 Skrevet 29. februar 2016 Som noen kanskje har fått med seg, elsker jeg flesk og duppe. 😀 Har min tradisjon og mening om hvordan den skal lages og hva som skal være med. Ønsker imidlertid folks oppskrifter, varianter og meninger rundt denne fantastiske gamle retten. På forhånd, tusen takk.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #2 Skrevet 29. februar 2016 Ble servert flesk og duppe med nykål og poteter en gang jeg var på date med en kar. Karen er nesten glemt, men jeg glemmer aldri det måltidet. Nam! Anonymkode: 9bc84...851 3
Salka Skrevet 29. februar 2016 #3 Skrevet 29. februar 2016 Hehe, flesk og duppe får meg til å tenke på Kjell Bjarne, kompisen til Elling. Men det er godt av og til, ja. Bruker bacon i tynne skiver jeg da og ikke sånt tykt flesk som sikkert egentlig skal være i retten. Moser potetene i den hvite sausen og har på masse karri. Så ikke spesielt avansert og sikkert for mange "feil" måte å lage det på, men digg er det lell. 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #4 Skrevet 29. februar 2016 Steker tjukke skiver av lettsaltet flesk- gjerne tørrsaltet hvis jeg har fått tak i. I flåtet i panna steker jeg litt finhakket løk, uten å brune den. Strør mel over og lager saus av dette, slik at det deilige flåtet blir basen for sausen. Smaker til med salt og pepper. Serverer med kokte nypoteter og nykål. Nam nam!! Anonymkode: 622e2...123 2
Gundel Gaukeley Skrevet 29. februar 2016 #5 Skrevet 29. februar 2016 Det kommer litt an på. Noen ganger ferskt flesk som jeg salter når jeg steker, andre ganger lettsaltet flesk. Duppa lages på fettet fra flesket. Heller fettet over i gryte, har i ca 1/2 finhakket løk som får surre kjapt i fettet (den skal ikke brunes), har i mel, sper med melk, har i hvit pepper, event. mer salt og gressløk. Serves med poteter og salat. 2
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #6 Skrevet 29. februar 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble servert flesk og duppe med nykål og poteter en gang jeg var på date med en kar. Karen er nesten glemt, men jeg glemmer aldri det måltidet. Nam! Anonymkode: 9bc84...851 Poteter er jo selvsagt. Men med nykål (sommerkål? ) ? Spennende. Takk. 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #7 Skrevet 29. februar 2016 Hva ER egentlig flesk og duppe? Hilsen nordlending. Anonymkode: 83651...dce 5
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #8 Skrevet 29. februar 2016 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Men med nykål Jeg trodde det var tradisjonell måte å servere det på, men jeg ser etter litt googling at det er vanlig å servere med rotmos eller kålstuing. Jeg må innrømme at jeg kun har laget det to ganger og da med nykål slik daten min serverte det den gangen. Jeg synes nykålen var en fin kontrast mot flesket og sausen. Veldig godt! Anonymkode: 9bc84...851 1
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #9 Skrevet 29. februar 2016 25 minutter siden, Salka skrev: Hehe, flesk og duppe får meg til å tenke på Kjell Bjarne, kompisen til Elling. Men det er godt av og til, ja. Bruker bacon i tynne skiver jeg da og ikke sånt tykt flesk som sikkert egentlig skal være i retten. Moser potetene i den hvite sausen og har på masse karri. Så ikke spesielt avansert og sikkert for mange "feil" måte å lage det på, men digg er det lell. Takk for svar. 😀 Sjøl ville jeg ikke brukt karri her. "Faan i hæwlete!!! Dem har ikke flesk og duppe!" - K.B. "Jeg var TOTALT innstilt på flesk og duppe, nå!!!". - Elling. 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #10 Skrevet 29. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva ER egentlig flesk og duppe? Stekt flesk og hvit saus (duppe) laget på stekefettet til flesket. Anonymkode: 9bc84...851 1
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #11 Skrevet 29. februar 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Steker tjukke skiver av lettsaltet flesk- gjerne tørrsaltet hvis jeg har fått tak i. I flåtet i panna steker jeg litt finhakket løk, uten å brune den. Strør mel over og lager saus av dette, slik at det deilige flåtet blir basen for sausen. Smaker til med salt og pepper. Serverer med kokte nypoteter og nykål. Nam nam!! Anonymkode: 622e2...123 Nydelig! Igjen...nykål var ukjent for meg til dette. Må prøves. Takk.
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #12 Skrevet 29. februar 2016 13 minutter siden, Gundel Gaukeley skrev: Det kommer litt an på. Noen ganger ferskt flesk som jeg salter når jeg steker, andre ganger lettsaltet flesk. Duppa lages på fettet fra flesket. Heller fettet over i gryte, har i ca 1/2 finhakket løk som får surre kjapt i fettet (den skal ikke brunes), har i mel, sper med melk, har i hvit pepper, event. mer salt og gressløk. Serves med poteter og salat. Løk, gressløk og salat var ukjent. Takk. 1
Salka Skrevet 29. februar 2016 #13 Skrevet 29. februar 2016 3 minutter siden, Jerry Lee skrev: Takk for svar. 😀 Sjøl ville jeg ikke brukt karri her. "Faan i hæwlete!!! Dem har ikke flesk og duppe!" - K.B. "Jeg var TOTALT innstilt på flesk og duppe, nå!!!". - Elling. Bare hyggelig. Liker du karri, så prøv en gang. Det er veldig godt til syns jeg. Men nå er jeg litt rar da, hehe Hehehe, Elling og Kjell Bjarne er helt konge. 1
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #14 Skrevet 29. februar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva ER egentlig flesk og duppe? Hilsen nordlending. Anonymkode: 83651...dce Stekt flesk med tjukk hvit saus lagd på flesk fettet, ikke smør/olje.
Gjest Sheelagh Skrevet 29. februar 2016 #15 Skrevet 29. februar 2016 Kålrabistappe, flesk og bacon og hvit saus. Samt litt akevitt mellom slaga ;-) 2
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #16 Skrevet 29. februar 2016 39 minutter siden, Salka skrev: Hehe, flesk og duppe får meg til å tenke på Kjell Bjarne, kompisen til Elling. Men det er godt av og til, ja. Bruker bacon i tynne skiver jeg da og ikke sånt tykt flesk som sikkert egentlig skal være i retten. Moser potetene i den hvite sausen og har på masse karri. Så ikke spesielt avansert og sikkert for mange "feil" måte å lage det på, men digg er det lell. Tenker...og nå er jeg grei...men ingen feil. Det finnes en million varianter. 😀
Million Skrevet 29. februar 2016 #17 Skrevet 29. februar 2016 (endret) Jeg klarer ikke høre ordene "flesk og duppe" uten å tenke på filmen! Elling og kompisen Kjell Bjarne blir skuffa over at de ikke har flesk og duppe, fra filmen "Elling" : https://www.youtube.com/watch?v=3hsXiAfke2g Personlig har jeg aldri smakt flesk og duppe. PS! Beklager avsporingen og at jeg ikke hadde noen oppskrift å komme med... :-) Endret 29. februar 2016 av Million 1
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #18 Skrevet 29. februar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde det var tradisjonell måte å servere det på, men jeg ser etter litt googling at det er vanlig å servere med rotmos eller kålstuing. Jeg må innrømme at jeg kun har laget det to ganger og da med nykål slik daten min serverte det den gangen. Jeg synes nykålen var en fin kontrast mot flesket og sausen. Veldig godt! Anonymkode: 9bc84...851 Veldig uvanlig for meg. Men dette må jeg bare prøve.
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #19 Skrevet 29. februar 2016 8 minutter siden, Salka skrev: Bare hyggelig. Liker du karri, så prøv en gang. Det er veldig godt til syns jeg. Men nå er jeg litt rar da, hehe Hehehe, Elling og Kjell Bjarne er helt konge. Mmmh...karri på fiskeboller. En annen enkel norsk rett jeg elsker. Men ikke på F&D. ☺
Jerry Lee Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #20 Skrevet 29. februar 2016 12 minutter siden, Sheelagh skrev: Kålrabistappe, flesk og bacon og hvit saus. Samt litt akevitt mellom slaga ;-) Hørte man agua vita??? Mellom, ja...ikke til 😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå