AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #1 Skrevet 29. februar 2016 Kjæresten min har to barn på seks og ti år. Han og barnas mor har delt omsorg, og barna bor 50% hos hver av dem. De har store problemer med å samarbeide, og kommuniserer svært dårlig. I helgen kom det opp en diskusjon som for meg er helt hårreisende. Moren til barna jobber mye kveld og natt, og har bestemt seg for at det nå er på tide å la barna være alene hjemme når hun arbeider. Hun kjører hjemmefra i 19-tiden, og er som oftest hjemme igjen rundt kl 05:00. Hun mener nå at barna er store nok til å være alene på kvelden og legge seg selv når det er leggetid. En god venninne av henne bor i samme blokk, og hun mener at barna kan ta kontakt med henne dersom det skulle være noen problemer som oppstår mens hun er borte. Far er selvfølgelig fullstendig uenig i dette og ønsker da heller å ha barna hos seg når mor er på jobb. Men hun står på sitt og mener at han ikke har noe med å legge seg opp i hvordan hun order ting i sine uker. Hva mener dere? Er dette grunn til å kontakte barnevernet eller har mor rett i at de er store nok til å være alene? Jeg får helt vondt i magen av å tenke på at de to stakkars små skal måtte være alene på kvelden, legge seg alene, og ikke ha noen hos seg når de sover. Når de er hos far har jeg bare lyst å pakke dem inn, synge for dem, lese bok og gjøre alt som står i min makt for at de skal føle seg trygge og elsket, og for å minne dem om at de ikke er alene! Anonymkode: adc88...b48
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #2 Skrevet 29. februar 2016 Barnevernet kommer til å legge seg opp i dette! Ikke greit. Anonymkode: 06947...e9f 9
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #3 Skrevet 29. februar 2016 6 og 10år?! Vet nesten ikke hva jeg skal si.. For meg så er det helt absurd at to så små barn skal være alene så lenge.. Legge seg alene, og klare seg selv. Ser for meg at 6åringen ikke hadde vært trygg, eller i det hele tatt klare å legge seg til rett tid.. Nei, om ikke mor endrer seg, ville jeg kontaktet bv. Så små barn skal ikke være alene hjemme så lenge! Anonymkode: 1ac39...f9f 6
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #5 Skrevet 29. februar 2016 6 og 10 år???? Jenta mi turde ikke være alene hjemme om natten før hun var nesten 18 år. Sønnen hadde lyst, men han fikk ikke før han var 13, da sammen med storesøster på 20. Seks og ti år er for meg helt absurd, og jeg synes absolutt dette er en barnevernsak! Stakkars barn, hva om det skjer noe? Mareritt eller skumle lyder, innbrudd eller gud forby brann? Dersom mor nekter å høre på far syns jeg absolutt dette er barnevernsmateriale ja. Anonymkode: 4611e...9af 6
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #6 Skrevet 29. februar 2016 Det er ikke et alternativ engang å la små barn være hjemme alene i det hele tatt, i hvert fall ikke på kvelden/natten. I dette tilfellet har mor to valg; enten å finne seg ny jobb eller å gi faren det fulle foreldreansvaret. Anonymkode: 70e56...6c1 4
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #7 Skrevet 29. februar 2016 Tja. Spørs vel kanskje hvor moden 10-åringen er, om vedkommende kan passe på lillesøster/bror. Jeg passet et søskenbarn (7 år yngre) over natten fra jeg var 11 år, eller til moren kom hjem mellom 01-04-tiden. Da sov jeg på gjesterommet deres og gikk på skolen dagen etter. Jeg var hjemme alene over helgen (i enebolig, ikke blokk) fra jeg var 12 -- da ikke som barnevakt. Anonymkode: 430c3...cef 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #8 Skrevet 29. februar 2016 Ja, du kontakter barnevernet! Dette er grov omsorgssvikt! Anonymkode: 09f27...04d 6
Gjest chisandra Skrevet 29. februar 2016 #9 Skrevet 29. februar 2016 Først og fremst bør han true med å ta dette videre hvis det blir en realitet. Funker ikke det, så må han faktisk gjøre det. Dette er omsorgssvikt.
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 29. februar 2016 #10 Skrevet 29. februar 2016 Nei jeg synes ikke så små barn burde være alene hjemme om natten.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #11 Skrevet 29. februar 2016 Tenk alt som kan skje mens dem er alene hjemme. Barnevernet hadde tatt fra moren ungene på stedet. Husk at disse barna kommer til å si på skolen at de sover alene hjemme, da vil dette også bli din manns problem da han har vist om dette og ikke gjort noe med det. Anonymkode: 06947...e9f 4
palamina Skrevet 29. februar 2016 #12 Skrevet 29. februar 2016 Jeg syns ikke det er riktig å overlate ansvaret for små barn til andre små barn. Tiåringen skal ikke ha ansvar for 6-åringen, og særlig ikke på fast basis. Jeg har akkurat begynt å dra på kino på kveld/natt mens ungene er hjemme, og yngste er 10 år. Føler det er på grensa, siden de da vil legge seg og sove i tomt hus. Hadde aldri i verden vurdert noe ala det som er skissert i åpningsinnlegget. Ikke bare på grunn av sikkerheten, men av hensyn til de små barnehjertene. Barn har veldig godt av å bli selvstendige, men disse vil føle seg veldig ensomme etter hvert. 4
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #13 Skrevet 29. februar 2016 Jeg synes mange er temmelig hysteriske når det gjelder hva barn fint kan håndtere i trygge omgivelser, men ti timer alene gjennom natten for en tiåring og en seksåring er for drøyt samme hvordan man vrir og vender på det. Anonymkode: 5db4b...e13 6
dillyduzit Skrevet 29. februar 2016 #14 Skrevet 29. februar 2016 Jeg reagerer ikke på 10-åringen, men 6-åringen. Når man er såpass ung er det greit med en forelder tilstedet. Ellers, veldig hysterisk hylekor her nå. Jeg og min søster var alene hjemme fra 8 årsalder på natten (med bror som er noe eldre) og det gikk helt fint. Vi hadde telefonnr til mammas jobb, mammas jobbtelefon og hun bærte alltid mobilen på seg. Pappa pleide å komme hjem ved 04,05 tiden. Men jeg er enig at det nokså lenge for en 6 og 10-åring å være alene i 10 timer. Hadde de hatt et søsken på type 15,16 eller 17 hadde det ikke vært noe problem i mine øyne. 4
makkapakka Skrevet 29. februar 2016 #15 Skrevet 29. februar 2016 (endret) Gudfadermeg hva er viktigst for deg: deg selv eller barne? Endret 29. februar 2016 av makkapakka
Daiquiry Skrevet 29. februar 2016 #16 Skrevet 29. februar 2016 Her hadde jeg ringt BV....dette er langt over grensen... 1
Babylon4ever Skrevet 29. februar 2016 #18 Skrevet 29. februar 2016 Nei:-/ Skulle vært barnesertifikat. 1
PrimaDonna_ Skrevet 29. februar 2016 #19 Skrevet 29. februar 2016 Fyf..... Det der er IKKE greit!!!😳😔 Stakkars unger!! Har selv en på 6, aldri i verden om hun hadde vært hjemme alene med en tiåring natten over.!!!
Fireflies Skrevet 29. februar 2016 #20 Skrevet 29. februar 2016 Nei, nei, nei. Her bør far bare gi beskjed om at de skal til han når mor jobber, ellers blir det levert bekymringsmelding. Det der er ikke greit. En ting er at 10-åringen kan klare seg alene nå og da, hvis barnet er modent nok, men det at barnet er barnevakt for en seksåring er helt på jordet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå