Gå til innhold

Hva trenger jeg av klær til mai-baby? Er helt grønn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Termin i starten av Mai. Har ingen peiling på hva jeg trenger av klær. 

Hvis man ser bort i fra at man får klær, hva trenger baby fra start? Og i hvilke størrelser? 

Jeg ønsker gjerne ull/silke, men det har kanskje ikke så mye å si på hva+antall?

Håper på gode råd og tips 😊

Anonymkode: f2dea...ba4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får tvillinger i april og har kjøpt fra str 50. Har kjøpt bomullsklær for det meste men også en del ull for når de er som minst og ikke kan regulere varmen så godt. Fikk det i råd av en venn som fikk april baby ifjor. Vi har kjøpt 3 bukser og 3 bodyer + jakker og gensere i hver størrelse til enhver av de. Ullklær har jeg kjøpt utenom. Likevel greit å ikke fylle garderoben opp med masse ullklær før babyen har kommet, ikke alle som tåler ull. Men jeg syns det er greit å ha litt liggende i de nyfødte størrelsene. Hvis babyen ikke tåler ull så kan man bruke bambus :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Termin i starten av Mai. Har ingen peiling på hva jeg trenger av klær. 

Hvis man ser bort i fra at man får klær, hva trenger baby fra start? Og i hvilke størrelser? 

Jeg ønsker gjerne ull/silke, men det har kanskje ikke så mye å si på hva+antall?

Håper på gode råd og tips 😊

Anonymkode: f2dea...ba4

Du behøver 2stk ullbodyer og ullstrømpebukser - ja gjerne ull/silke. 

Og 5-6 bomullsbodyer+bomullsstrømpebukser. Mai er varm mnd og du får endel varme mnd fremover. 

Ville kjøpt 1 ullbody i 56 og 1 i 62. Ull strekker seg ofte litt, særlig Joha sin ullsilke. Hvis det er å oppdrive, butikkene jeg har vært i sluttet å selge vintertøy i januar! (Babyshop). Da var det slutt. Måtte på nett.

Jeg fikk baby i høst og har brukt bomull inne på vinterstid. Og ull ute i vognposen når vi har vært ute. Hadde jeg fått baby i mai hadde jeg kjøpt minimalt med ull, men hatt noen få plagg i bakhånd i tilfelle vi får en norsk sommer ;)

Regner med du kun spør om klær.

Anonymkode: 47378...23c

Skrevet

Dattera mi var for stor for strl 50. Ville kjøpt hvert fall to ullbodyer i 56 og 62. Kanskje har du en gulpebaby så må du bytte klær ofte. Da er det dumt om man skal ut så har man ingen rene ullbodyer. 

Anonymkode: 547b7...938

Skrevet

Mai kan være lunefull mht temeratur avhengig av hvor du bor i landet.

Hvor mye du trenger henger og sammen med hvor mye du vil vaske og hvilken tørkemulighet du har. 

6 bodyer, 3 par sokker og 2 lange bukser 1- 2 ull jakker med luer, 2 tepper  vil jeg si er minimum. Kjøper du str 50 så vil det sannsynligbis bli for lite i løpet av få uker. Så da må du suplere med større størrelse. I tillegg er gulpekluter et must.

Silke til baby er ikke noe du bør satse på, den tåler ikke vawking slik at du får flekker av melk bort. 

Anonymkode: 78472...a03

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk baby i høst, men det er ikke så stor forskjell. Vi brukte nesten bare bomull innendørs, men kledde alltid på henne ull når vi gikk ut. Har 5 sett ull og da har vi alltid minst ett rent. Bomullsbodyer hadde vi sikkert 25 stk av, hadde gulpebaby så trengte såpass for å ikke vaske klær hele tiden. Hadde ikke så mye i 50 (var lite utvalg i butikkene også..), men mest 56. Nå er hun 6 mnd og jeg pakket vekk str.56 i forrige uke. :fnise:

Det er nesten umulig å forutse hvilken størrelse du trenger, noen bruer 50 i ukevis og noen går nesten rett på 62. Lille A var 47 cm og 2995 gr og hun svømte i 56 så her brukte vi 50 til hun var ca 2 mnd. 

Skrevet

Kommer helt an på temperaturen. Når lille kom til verden i mai 2014, så var det så varmt at vi brukte minimalt med klær de første mnd. Her begynte vi i str 40 (født dagen før termin, men liten) så det er veldig vanskelig å forutse hvilken størrelser man trenger  i begynnelsen. Men gjerne 5 bodyer, strømpebukser (sokker er rimelig bortkastet på de når de er helt ny). 

Skrevet

Jeg har kjøpt en tynn kjeledress til å ha i vognen, og så har vi tre ull-bodyer, en ullbukse, noen (vet ikke hvor mange, min mor har kjøpt i dag) ullstrømpebukser og to tynne ulluer i to ulike str. Det tenker jeg blir bra til utebruk. Har lammeskinn og dyne i vognen.

I tillegg har jeg 4 pysjamaser, 4 omslagsbodyer, en jakke, en genser, tre bukser og tre bommulsluer, men de tror jeg til han blir litt større, de så så store ut i forhold til ulluene. Så får vi hentesett med lue og sokker. Håper kanskje vi får noen sparkebukser i gave... Ellers tipper jeg at jeg egentlig har kjøpt for mye, for har mistanke om at det er en babyshower på tapetet. Vi får i slutten av mai, men det kan jo være alt fra 10- 25 grader i mai, så det er vanskelig å vite hva man trenger, syns jeg.

Skrevet

Jeg ville kjøpt noe i tynn ull (Lillelam har f. eks. en fin sommerkolleksjon nå, og det har sikker flere andre ulltøy-merker) 

Her svømte Lillegutt i 50, men etter 3 uker måtte denne størrelsen pakkes bort. Nå er han 8 uker og størrelse 62 begynner å bli for snaut i de fleste merker (!) Så det er vanskelig å forutsi hvor mye du behøver av hver størrelse. Jeg ville kjøpt litt i 50 og 56, butikkene er jo åpne etter fødsel også. Her måtte jeg sende mannen og besteforeldre ut for å kjøpe mer klær i størrelse 50 etter Lillegutt kom, da vi nesten ikke hadde kjøpt noe i denne størrelsen siden alle fortalte meg at vi ikke kom til å trenge det. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mai kan være lunefull mht temeratur avhengig av hvor du bor i landet.

Hvor mye du trenger henger og sammen med hvor mye du vil vaske og hvilken tørkemulighet du har. 

6 bodyer, 3 par sokker og 2 lange bukser 1- 2 ull jakker med luer, 2 tepper  vil jeg si er minimum. Kjøper du str 50 så vil det sannsynligbis bli for lite i løpet av få uker. Så da må du suplere med større størrelse. I tillegg er gulpekluter et must.

Silke til baby er ikke noe du bør satse på, den tåler ikke vawking slik at du får flekker av melk bort. 

Anonymkode: 78472...a03

For noe tull, du er helt tydelig uvitende hva angår klær og kleskvaliteter samt vasking av klær.

Silkeull kan vaskes i vaskemaskinen sammen med milo - som alt annet tøy! 

Skrevet
9 timer siden, Pentu skrev:

Kommer helt an på temperaturen. Når lille kom til verden i mai 2014, så var det så varmt at vi brukte minimalt med klær de første mnd. Her begynte vi i str 40 (født dagen før termin, men liten) så det er veldig vanskelig å forutse hvilken størrelser man trenger  i begynnelsen. Men gjerne 5 bodyer, strømpebukser (sokker er rimelig bortkastet på de når de er helt ny). 

Hvorfor det? Jeg brukte masse sokker til begge mine nyfødte 

Skrevet
9 timer siden, FantasDick skrev:

Jeg fikk baby i høst, men det er ikke så stor forskjell. Vi brukte nesten bare bomull innendørs, men kledde alltid på henne ull når vi gikk ut. Har 5 sett ull og da har vi alltid minst ett rent. Bomullsbodyer hadde vi sikkert 25 stk av, hadde gulpebaby så trengte såpass for å ikke vaske klær hele tiden. Hadde ikke så mye i 50 (var lite utvalg i butikkene også..), men mest 56. Nå er hun 6 mnd og jeg pakket vekk str.56 i forrige uke. :fnise:

Det er nesten umulig å forutse hvilken størrelse du trenger, noen bruer 50 i ukevis og noen går nesten rett på 62. Lille A var 47 cm og 2995 gr og hun svømte i 56 så her brukte vi 50 til hun var ca 2 mnd. 

Min var 3,6 kg og 52 cm og brukte str 50 i en måned, minst.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Jeg brukte masse sokker til begge mine nyfødte 

De detter så utrolig lett av. Men det er jo bare min erfaring. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...