Gå til innhold

hva er råforing? (av katt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rå lever i biter?

Kjøttdeig?

rå kylling?

rå fisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, alt det kan brukes. Jeg tror Vom og Hundemat (som nå heter bare Vom?) har kattemat også, hvis man ønsker den ferdige typen. Selv bruker jeg Provit sine poser med frossen vom og storfekjøtt, og gir i tillegg rå kyllingvinger (for at de skal få bein), rå fisk (finner den billigste hele fisken i fiskedisken men unngår oppdrettslaks), rå lever og rå egg.

Ellers gir jeg dem hva som helst ellers som de har lyst på, som brød, pasta, grønnsaker etc, så jeg har ikke gått for 100% råforing da det ikke er tilgjengelig hele smådyr, som ville være naturlig for dem, og jeg tenker det er vanskelig å få i dem alt de skal ha bare med å råfore. Katter har jo alltid spist det vi spiser, akkurat som hunder, så de får noe av det jeg spiser + at alt kjøtt/bein alltid er rått. Bein MÅ være rå forresten.

Nå har katter lett for å bli kresne om de ikke blir vant til en variert diett fra de er små, og en av mine er det, siden hun fikk tørrfòr der hun kom fra til hun var ganske stor. Jeg har f.ex. slitt med å få henne til å spiser rå egg, og  har funnet ut at hun spiser maten lettere om jeg smuldrer og blander inn Provit sine tørre levergodbiter for hund, det er et lite triks :) Fungerer også med leverpostei, men der er det mye tilsetningsstoffer så jeg gir ikke mye av det. De er også veldig opptatt av det jeg spiser, så det fungerer bedre å gi litt "unormal" mat fra bordet. Man må visst gå veldig gradvis over til annen mat da man kan jo ikke sulte katter pga at de kan få leversvikt..? Jeg vet ikke noe om det, men har jo en "villkatt" som er innom her av og til, og han er ofte helt utsultet når  han kommer så han må ha gått en stund uten mat, og han har iallefall ikke dødd. Men jeg nevner det siden det er mye snakk om det i forbindelse med overgang til annen mat.

Gjør noen søk på Engelsk og norsk, dette kom opp da jeg søkte på "katter råforing" http://www.raaforing.no/?page_id=2
Og her er en side på Engelsk: http://rawfedcats.org/practicalguide.htm

Denne damen er også veldig interessant, Juliette de Bairacli Levy, hun drev med oppdrett av Afghansk mynde og gikk liksom i bresjen for naturlig mat for hunder og katter. Hun ga dem virkelig alt mulig, og brukte også urter og visste mye om urtemedisin. Jeg har boken hennes, The Complete Herbal Handbook For The Dog And Cat. og har blitt veldig inspiert av henne: http://www.shirleys-wellness-cafe.com/AnimalWellness/Juliette

AnonymBruker
Skrevet

Katten vår får fersk, rå fisk på hytta, men vi passer på at hun ikke får så mye, for da kaster hun opp. Hun får kokt fisk og tørrfor i tillegg. Det hender hun kaster opp hvis hun får for mye av det også, for hun er en liten bulemiker-pus.

Hun får også rått hjortekjøtt en gang i blant, men bare i små mengder.

Anonymkode: a2cb5...853

Skrevet (endret)

Takk skal dere ha.:)

Vanskelig hvis man ikke kan gi oppdrettslaks, for finnes det noe annen laks?

Ok. så alt kan brukes av kjøtt og fisk.

Men råforing er vel viktigere for katter som bare er inne?

Mine går ut, selv om de har blitt mere innekatter enn utekatter etter hvert.

Endret av oh bogger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...