Gå til innhold

Dårlig økonomi - bør jeg avbestille tannlegetimen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en skikkelig klump i halsen, jeg håper noen her inne kan hjelpe meg med å minke :P

Saken er at jeg er inne i et par måneder med dårlig økonomi, og jeg skulle betale mine siste kjipe regninger denne måneden sånn at jeg endelig kan begynne å bruke lønna mi på meg selv.

Med 12.000 i inntekt (pluss mulig et par ekstra i midten av måneden) og 7500 i husleie + disse regningene på noen tusenlapper og de faste regningene (strøm, internett og telefon), er jeg med andre ord er jeg ingen "fiff" i år.

Jeg er SÅ lei av å ikke ha råd til lunsj eller middag, å måtte si nei takk til sosiale invitasjoner fordi jeg ikke en gang har råd til et glass øl, å ikke kunne gi ok bursdagsgaver til familie og venner, kjøpe meg ny ansiktskrem når jeg er tom...

Vel, nå hadde jeg sett fram til å ha min siste trange måned ved å peise ut alle pengene mine på store deler av regningene som kveler meg.

MEN så har jeg en påbegynt tannpine. Det var krisevondt i desember, og jeg måtte låne en del tusen for første behandling siden jeg ikke taklet smertene lengre. Fikk en prisestimering hos tannlegen på 20.000 kroner.

Synes det var litt mye, så etter andre behandling og mange tusenlapper tok jeg papirene med til en annen tannlege for å få en prisestimering der. Der kunne de gjøre samme jobb for 4.000 kroner.

Dro selvfølgelig ikke tilbake til første tannlege igjen, men har heller ikke vært hos den nye i og med at tannpinen var midlertidig stoppet og jeg absolutt ikke hadde råd.

Nå har smertene gradvis begynt å komme tilbake, og i desperasjon ringte jeg på fredag og bestilte time til i morgen. Det vil si at alle pengene mine etter husleia vil forsvinne i morgen - SOM ER LØNNINGSDAGEN!

Jeg føler at dette er DUMT! Jeg har ingenting ekstra å leve for denne måneden, og jeg får ikke betalt disse regningene, som betyr at jeg må leve på ingenting enda lengre.

Men det er jo lurt å betale for helsa si, er det ikke? Om jeg ikke gjør det, vil jeg kanskje snart måtte tåle mer uutholdelig smerte og kanskje skaden i tanna blir verre sånn at det blir dyrere senere.

Det er så irriterende, for om denne tannpina bare kunne ventet noen måneder, så ville det ikke vært noe problem! Dårlig timing :P

Så, gjør jeg det rette, eller er klumpen i halsen der av en grunn? Please, hva ville du gjort?

Anonymkode: b0914...2b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du gjør det rette. Tannbehandlingen må prioriteres

Anonymkode: a9d41...887

• Liker 7
Skrevet

Nei, du skal ikke avlyse tannlegetimen. Å ha tenner som er i orden er veldig mye viktigere enn å gå ut og spise eller drikke øl. Ærlig talt!

Anonymkode: 4529e...c9d

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du skal ikke avlyse tannlegetimen. Å ha tenner som er i orden er veldig mye viktigere enn å gå ut og spise eller drikke øl. Ærlig talt!

Anonymkode: 4529e...c9d

Men jeg får jo ikke betalt regningene. Er det ikke uansvarlig å tenke på seg selv over å betale for seg? Og rentene på den ene er helt sinnssyk, så det vil koste meg noen hundrelapper å utsette :dry:

Skrevet

Hvilken jobb har du der du kun får 12000,- utbetalt? 

Anonymkode: 41207...c13

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg får jo ikke betalt regningene. Er det ikke uansvarlig å tenke på seg selv over å betale for seg? Og rentene på den ene er helt sinnssyk, så det vil koste meg noen hundrelapper å utsette :dry:

Det vil fort kunne koste deg tusenlapper + mye unødvendige smerter å utsette tannlegebesøket

Be om betalingsutsettelse på en eller flere av regningene, kom deg til tannlege og få reparert tennene

Anonymkode: a9d41...887

• Liker 6
Skrevet (endret)

Synes du skal prioritere tannlege, spør tannlegen om du kan få betale avdrag, eller betale neste måned. Jeg velger alltid forfallsdato på regningen fra tannlegen min, men nå har vi kjent hverandre et par år. :) Men de pleier ikke å være vanskelige. 

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe :)
  • Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken jobb har du der du kun får 12000,- utbetalt? 

Anonymkode: 41207...c13

En 50-prosentstilling. Har lett etter 100-prosentstillinger siden bedriften jeg jobbet for gikk konkurs i slutten av 2014, så arbeidsmarkedet er vel svært trangt for tiden :/ Veldig slitsomt.

Har også en deltidsjobb som jeg forventer å få litt fra i midten av måneden, så den vil kanskje hjelpe litt.

Skrevet

Takk for at dere mener jeg har tatt riktig avgjørelse :P Trenger å høre at jeg ikke gjør et idiotisk, økonomisk valg her.

Hadde nok taklet det sånn som det er nå en liten stund til, men er så redd for at jeg plutselig skal få intense smerter etter at jeg har betalt regningene, sånn at jeg ikke får gjort noe før neste gang jeg får lønn. Det ville vært uutholdelig!

Har allerede undersøkt om det går an å få tannlegeregningen på faktura, men det har de sluttet med siden det er så mange som ikke betaler for seg. Har også sjekket alle offentlige tannleger i håp om å spare litt, men de har ikke tid til meg før sommeren.

TS

• Liker 1
Skrevet

Det er jo uansett for sent å avbestille timen samme dag! Da får du et fullt berettiget "ikke møtt"-gebyr, som kan være på noen hundrelapper særlig hvis de har satt av en del tid til deg.

Anonymkode: d224a...91e

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du bor altfor dyrt/over evne siden du jobber kun 50%. Jeg hadde vurdert kollektiv inntil du fikk 100% jobb.

Anonymkode: 8371d...3bc

Skrevet

Tenner blir bare dyrere om mann venter. Man skal ta tannpine på alvor å få tatt problemer med en gang slik at det ikke ender opp led å joste mange mange tusen å erstatte tannen. Du gjør det riktige her. 

Anonymkode: e3f6c...1c5

Skrevet

Pleier man ikke få faktura hos tannlegen? Det gjør i hvert fall jeg. Jeg har også fått delt opp en regning... Tror de har ganske stor forståelse for at noen ikke kan lange ut med mange tusen uten forvarsel, og vil tro at de har noen alternativer til å betale alt på stedet. Ring å hør :)

I aller verste fall så kan du faktisk la være å betale fakturaen og heller betale på purringen.. Ja, sikkert helt umoralsk og dårlig av meg å i det hele tatt nevne det, men hvis du får faktura så er det MINST en purring før inkasso. Purregebyr ligger på langt under 100,- og da har du 14 dager fra første fakturaen skrives ut + 14 dager forfall på purring, så da har du en mnd.. Det går ikke utover noen personlig om du gjør dette på en tannlegeregning, men da er det KUN snakk om fordi du MÅ ha behandlingen NÅ og du har regninger du ikke kan utsette. Det er en risky metode, men en god last resort.

Skrevet
2 timer siden, mjauritz skrev:

Pleier man ikke få faktura hos tannlegen? Det gjør i hvert fall jeg. Jeg har også fått delt opp en regning... Tror de har ganske stor forståelse for at noen ikke kan lange ut med mange tusen uten forvarsel, og vil tro at de har noen alternativer til å betale alt på stedet. Ring å hør :)

I aller verste fall så kan du faktisk la være å betale fakturaen og heller betale på purringen.. Ja, sikkert helt umoralsk og dårlig av meg å i det hele tatt nevne det, men hvis du får faktura så er det MINST en purring før inkasso. Purregebyr ligger på langt under 100,- og da har du 14 dager fra første fakturaen skrives ut + 14 dager forfall på purring, så da har du en mnd.. Det går ikke utover noen personlig om du gjør dette på en tannlegeregning, men da er det KUN snakk om fordi du MÅ ha behandlingen NÅ og du har regninger du ikke kan utsette. Det er en risky metode, men en god last resort.

Da jeg hadde tannpine i desember ringte jeg rundt til mange tannleger i byen, og ingen tilbyr fakturabetaling. Dette fordi de sliter med at folk ikke betaler for seg. Så jeg måtte nok betale med en gang i dag.

Men, men. Gjort er gjort...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...