Gå til innhold

Høy!! Puls?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i starten av 20 årene, jente som trener mye og variert. Løper stort gjennomsnitt 3 dager i uka varierer på ulike intervalløkter + 1 langkjøring hvor jeg går eller jogger rolig. I tillegg trener jeg styrke. Likevel syns jeg jeg har så høy puls! Har en maxpuls på 198 og når jeg løper intervaller feks. 4x4 intervaller på mølla med 12.5 i stigning fyker pulsen min fort opp og ligger mellom 185-195, og da er det jo ikke særlig fort en gang? Anser jo meg selv som ok+ trent da jeg har gjort dette en stund nå så begynner jo å lure litt... Samtidig så er det vanskelig for meg å ligge på rubdt 150 i puls, det finnes liksom ingen mellomting mellom 135-165 ca...  Er dette normalt? Kan dog ligge i rød sone lenge, men det går jo fremdeles ikke særlig fort :(  Som feks. Langkjøring føler jeg jeg MÅ nesten gå eller jogge supersakte for ellers flyr pulsen opp mot 170+...

Anonymkode: 1cf03...8de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

12,5 hastighet 1 i stigning *

ts

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en maxpuls på 198 og når jeg løper intervaller feks. 4x4 intervaller på mølla med 12.5 i stigning fyker pulsen min fort opp og ligger mellom 185-195

Dersom makspulsen din er 198 bør du ikke klare en puls på 195 veldig lenge. 4 minutter på denne pulsen er nesten utenkelig. 

Hvordan har du målt makspulsen? Høres ut som den egentlig er høyere.

Anonymkode: 7f08a...a97

Skrevet

At du har en makspuls på rundt 200 er ganske normalt, og den kan utmerket godt være høyere også. Det høres ikke ut som om du egentlig har målt maxpuls. Jeg tipper at den er en god del høyere en du tror.

Det kan være greit å få den målt, men siden det forutsetter at du presser deg til du nesten kollapser, så bør det gjøres med en trener eller annet kvalifisert personell til stede.

Skrevet

Jeg også lurer på om du har målt makspulsen din skikkelig. Når du skriver at du har en makspuls på 198 og at du kan ligge på 195 lenge så stusser jeg, det er fysisk umulig å ligge flere minutter på 195 noe som i ditt tilfelle vil tilsvare 97-99 % av makspuls da produserer du så mye syre at du ikke klarer å fortsette. Jeg tror at makspulsen din er høyere enn det du skriver her. 

Å ligge på rundt 95 % av makspuls er vondt og jeg selv orker ikke mer enn 4 minutter +/-. 

Så jeg anbefaler å få makspulsen din målt skikkelig med en trener ;) 

Skrevet

Jeg har det litt på samme måte som deg. Har ikke målt makspulsen min, men mistenker at den er over 200. Jeg trener ganske mye og anser meg selv som godt trent, men pulsen min fyker i været selv om jeg ikke løper spesielt fort. Å ligge rundt 150 i puls under jogging er nesten umulig for meg, og hvis jeg anstrenger meg for å prøve å ligge der så føles det så ufattelig tungt og jeg klarer ikke å holde ut lenge. Så jeg ligger stortsett rundt 175+ når jeg jogger, og da kan jeg jogge leeenge. Synes det er så merkelig at jeg klarer å løpe mye lengre på høy puls enn hvis jeg ligger lavere.

Er forresten jente i slutten av tyveårene. 

Anonymkode: 70da6...93c

Skrevet

Jeg har ikke målt maxpulsen min ordentlig nemleg tok meg ganske greit ut for å oppnå 198 i maxpuls, men kan godt være den egentlig er høyere. Jeg bruker polar pulsklokke og bruker også polar flow. Jeg hadde en økt hvor jeg gav mye, hvor jeg holdt en puls som lå mellom 190-198 i over 15 minutt i følge flow... Da må jeg vel ha en mye høyere maxpuls...?

ts

Skrevet

Jeg klarer å nå 210 når jeg løper. Dersom du er i dårlig form kan du kanskje måtte gå, eventuelt hvis du veier mye. 

Hvis du lurer på makspulsen er det jo bare å løpe til du ikke klarer mer. Grusomt ubehagelig.

Skrevet

Makspuls kan variere, men dersom jeg ikke tar feil så skal du plusse på iallfall 5-10 fra det høyeste du har målt (198 + 5). Du ligger nok helt sikkert over 200, for er du så godt trent som du sier så blir det vanskligere å komme nærmere makspulsen din når du trener og når du på vanlige økter kommer opp i 195 uten større problem, så er den nok høyere enn 198. 

Om du fremdeles er i tvil så kan du jo snakke med noen som tilbyr sånn test og se.

Skrevet

Dette er veldig individuelt, de fleste ligger nok lavere.

Rundt 20 hadde jeg relativt øy puls. Målte aldri makspulsen skikkelig, men hadde målinger oppunder 210 på pulsklokken.

På denne tiden løp jeg 5km på 20-25 minutter med en jevn puls på 187 hele veien. 

"Rød sone" for deg ligger nok forskjøvet høyere i forhold til gjennomsnittet. Lytt til kroppen din og bruk pulsmålingen som en guide mer enn en fasit.  Løper du på tredemølle har du muligheten til å finne ut hva du takler med innstillingene her og heller lese av pulsen. Når du kjenner kroppen din og vet omtrent hvilke anstrengelser som gir deg hvilken puls kan du styre treningen din mer utfra pulsavlesningene.

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke målt maxpulsen min ordentlig nemleg tok meg ganske greit ut for å oppnå 198 i maxpuls, men kan godt være den egentlig er høyere. Jeg bruker polar pulsklokke og bruker også polar flow. Jeg hadde en økt hvor jeg gav mye, hvor jeg holdt en puls som lå mellom 190-198 i over 15 minutt i følge flow... Da må jeg vel ha en mye høyere maxpuls...?

ts

Hvis du "kun" tok deg "ganske greit ut" har du ikke vært i nærheten av makspuls. Makspuls krever maksimal innsats og du vil være på/over grensen til å føle deg uvel. 

Dersom du lå på 190-198 i over 15 minutter er nok makspulsen din nærmere 205-210.

Anonymkode: 7f08a...a97

Skrevet

Jeg hadde ærlig talt droppet å stresse for mye med pulsklokken under trening. Kjenn på hva som føles bra når du løper. Finn et tempo som gjør at du kan trene så lenge som du ønsker - og sjekk gjennomsnittspulsen etter avsluttet økt. Over tid så vil du se at pulsen vil ligge lavere selv om du kjører samme økt på samme tid. Etter hvert vil du også se at du kan yte mer, og likevel ha lavere puls.

Men husk at din sone for "moderat ytelse" likevel kan ligger høyere enn andre sin, uten at det betyr at du er i dårligere form. Du må bare føle deg frem.... klarer du å løpe over lengre tid med en puls på 170, så betyr det jo at dette er greit for deg.

Bruk klokken til å kartlegge progresjon. Ikke tenk at du "skal" ligge innenfor et gitt intervall når du trener, dersom tempoet faktisk ikke føles riktig.

Skrevet

Du bør kanskje jogge oftere med lav intensitet.  Det var det som hjalp meg mest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...