AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #1 Skrevet 28. februar 2016 Gi meg dine sparetips. Trenger sårt å spare penger, og jeg er sikker på at det er flere steder å spare penger enn det jeg kommer på. Kanskje til og med tjene penger på......? Anonymkode: 500e3...bc8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #2 Skrevet 28. februar 2016 Ikke bruk penger du ikke har Anonymkode: 0732e...414
Gjest MadameDeRosa Skrevet 28. februar 2016 #3 Skrevet 28. februar 2016 (endret) Skriv handleliste og hold deg til den. Skriv opp liste med middager for uken. Få en oversikt over hva slags mat du har fra før. Ikke kjøp alkohol, snus, røyk, magasiner, godterier, tyggis, pastiller etc. Hold deg unna kjøpesentre og butikker, og ebay.com. Endret 28. februar 2016 av MadameDeRosa
Gjest Jessica Skrevet 28. februar 2016 #4 Skrevet 28. februar 2016 9 minutter siden, TalithaG skrev: Skriv handleliste og hold deg til den. Skriv opp liste med middager for uken. Få en oversikt over hva slags mat du har fra før. Ikke kjøp alkohol, snus, røyk, magasiner, godterier, tyggis, pastiller etc. Hold deg unna kjøpesentre og butikker, og ebay.com. Dette ☝☝ Pluss, lag all middag fra bunn. Lag gjerne for 2 dager og frys. Ikke kast mat, men planlegg måltider utifra det du har hjemme. Bak brød selv, kjøp det som har gått ut på dato, frys ned billig varer som er satt ned i pris. Supper, gryter og Wok er billig, godt er sunt 😉
Million Skrevet 28. februar 2016 #5 Skrevet 28. februar 2016 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gi meg dine sparetips. Trenger sårt å spare penger, og jeg er sikker på at det er flere steder å spare penger enn det jeg kommer på. Kanskje til og med tjene penger på......? Anonymkode: 500e3...bc8 Det mest effektive sparerådet jeg har brukt på meg selv, er rett og slett å boikotte kjøpesenteret. La være å dra dit, med mindre du har noe helt bestemt du MÅ kjøpe. Som unntak tillater jeg f.eks. at jeg skal på apoteket der og kjøpe noen medisiner. Men da går jeg kun på apoteket, og når jeg har vært der, er det strake veien ut av senteret UTEN å "skal bare innom og se" her og der. Ingenting sånt! Rett ut fra senteret. Unngå butikker generelt, bortsett fra matbutikken da. Rett og slett. Unngå klesbutikker som pesten. Er interiør-dilldall din store last? Da unngår du alle sånne butikker som pesten. Ikke lov å gå inn "bare" for å kikke. Er du skikkelig konsekvent og følger denne regelen med butikkforbud slavisk, så vil du merke at pengene du før brukte litt her og der på sånt, blir værende på konto istedet. Er nettshopping noe du er svak for, får du bare nedlegge forbud mot å "bare" klikke innom og kikke der også. Ikke noe sånt er lov lenger. En annen måte å spare penger på, er å skrive handleliste for matvarer, holde deg strengt til den og handle for en uke om gangen. Da unngår du alle småfristelsene og de ekstra tingene du mer eller mindre ubevisst slenger nedi handlekurven hver dag ellers. Endret 28. februar 2016 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #6 Skrevet 28. februar 2016 Takk! Kom med flere tips. Mat og interiør er nok der det brukes mest penger . Anonymkode: 500e3...bc8
Mayoo Skrevet 28. februar 2016 #7 Skrevet 28. februar 2016 (endret) -Jeg har et forbrukskort, jeg overfører penger til det en gang i uken til mat. Da blir jeg tvungen til å holde budsjettet mitt. Lønnskonto og sparekonto har jeg i en annen bank så om jeg får et impulskjøp-innfall tar det en dag og to å overføre penger. I helgen er det umulig. På den måten får jeg tenkt meg om både en og ti ganger før jeg kjøper noe unødvendig. -Jeg har skjult sparekontoene mine i nettbanken, slik at jeg ikke ser hvor mye jeg har på de. - Faste trekk til sparing hver måned. - Har sagt opp alle unødvendige abonnement. Akkurat nå har jeg kun spotify, da jeg klarer meg med de kanalene jeg har og PVR-dekoderen min. - Handler kun en gang i uken, og da etter en handleliste. Har syndet litt i det siste og en tur på butikken kan fort koste 100 kroner. Ender alltid opp med mye tull. - Har mikrospar på kortet mitt. Det blir trekt 10 kroner hver gang jeg trekker kortet. Hittil i år har jeg spart 220 kroner på den måten. Kanskje ikke all verden, men er måneder jeg bruker kortet mer enn vanlig. I november-desember "sparte" jeg vel i overkant av 700 kroner på den måten. Er litt usynlig sparing. -Jeg er opptatt av klær med litt kvalitet og som ofte koster litt ekstra. Sparer da penger hver måned til klær, men handler kun når det er salg/rabatter. Vet alltid hva jeg mangler og hva jeg leter etter før jeg går i butikken. - Får regninger rett i nettbanken. De aller fleste tar nå gebyr for pair fakturaer, ofte rundt 45 kroner. Endret 28. februar 2016 av IglePigle
Gjest 123Sol Skrevet 28. februar 2016 #8 Skrevet 28. februar 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Kom med flere tips. Mat og interiør er nok der det brukes mest penger . Anonymkode: 500e3...bc8 Slutte å kjøpe interiør. (med mindre det er -helt- nødvendig.
Mis(s)Understood Skrevet 28. februar 2016 #9 Skrevet 28. februar 2016 Å ikke gå i butikker for å titte vil spare deg for mye penger. Handleliste på ukesbasis, raskt inn og raskt ut, unngå 'bare en kaffe' på Narvesen på morgenen eller/og ettermiddagen, gå igjennom det du faktisk har når det dukker opp en fristelse i en nettbutikk. Og ha et realistisk budsjett som du følger.
Gjest Tekola Skrevet 29. februar 2016 #10 Skrevet 29. februar 2016 Ryddet for oppfordring til lovbrudd. Tekola, admin.
ajarRun Skrevet 29. februar 2016 #11 Skrevet 29. februar 2016 Aldri gå i en matbutikk før middag. Kutt ut middag, det er et ubrukelig måltid med unødvendige kalorier. Jeg bruker envolope budgetting, bare at jeg bruker kredittkort isteden for konvolutter. YA Bank for dagligvarer, Norwegian for reiser og tilfeldig skit, Flexi VISA for elektronikk, 365 direkte for drivstoff, klær og sko. Da er det gørrenkelt å se hvor pengene går. Og man får litt rabatter rundt om kring. Å betale regningene i tide sparer meg også ganske mange hundrelapper i måneden. Hvis man betaler det innen 14 dager fra forfall slipper man å betale purregebyr. Hvis man får purregebyr er det billigere å betale før inkasso. Registrer firmaet ditt på hjemme adressen og få lønnen via firma. Da får du kjøregodtgjørelse hele veien til jobb og tilbake. Gi deg den høyeste lovlige satsen som ikke er skattbar, så får du gratis/tilnærmet gratis bilhold. Ikke lån penger, det er dyrt. Og spar pengene i bra indeksfond.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #12 Skrevet 29. februar 2016 6 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Å betale regningene i tide sparer meg også ganske mange hundrelapper i måneden. Denne kan du gjerne forklare. Renter kan da ikke utgjøre flere hundre kroner i måneden, om du da ikke driver bedrift av noe slag? Anonymkode: a38aa...7a1
ajarRun Skrevet 29. februar 2016 #13 Skrevet 29. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Denne kan du gjerne forklare. Renter kan da ikke utgjøre flere hundre kroner i måneden, om du da ikke driver bedrift av noe slag? Anonymkode: a38aa...7a1 Inkassosalær og purregebyr kan fort bli dyrt. Spesielt om du har en del du ikke betaler. Statens Innkrevningsentral har 9% renter. Hvis du har en fire-fem krav du ikke betaler blir det fort dyrt. Med bedrift er salærene noe høyere, men rentene er det samme. Blir først svindyrt når noen slår deg konkurs/går til tvangsinndriving, men det har jeg aldri opplevd.
Million Skrevet 29. februar 2016 #14 Skrevet 29. februar 2016 (endret) En annen ting jeg glemte å ta med i mitt forrige innlegg lenger oppe. Det gjelder regninger. Veldig mange firmaer tar gebyr for å sende papirfakturaer. Registrer i nettbanken at du ønsker e-faktura, så slipper du opptil flere hundre kroner i gebyrer i sammenligning med da du mottok papirfakturaer. De aller fleste regninger kan man i dag få elektronisk rett i nettbanken din. Velg e-faktura eller autogiro som betalingsmåte! Ved e-faktura (som er ferdig utfyllt i nettbanken med kid nr og alt) har du mere kontroll enn autogiro, du går selv inn og klikker "betal" på hver regning den dagen du ønsker å betale den. Autogiro tar automatisk trekk på den datoen som står på fakturaen. Jeg liker best e-faktura, da kan jeg justere forfall med noen dager pluss/minus som jeg vil. Med e-faktura slipper du også risikoen for at post kommer bort, med påfølgende purregebyr fordi du ikke betalte til forfall. Alle fakturaer kommer trygt og sikkert i nettbanken din. Endret 29. februar 2016 av Million
Mis(s)Understood Skrevet 29. februar 2016 #15 Skrevet 29. februar 2016 40 minutter siden, Million skrev: En annen ting jeg glemte å ta med i mitt forrige innlegg lenger oppe. Det gjelder regninger. Veldig mange firmaer tar gebyr for å sende papirfakturaer. Registrer i nettbanken at du ønsker e-faktura, så slipper du opptil flere hundre kroner i gebyrer i sammenligning med da du mottok papirfakturaer. De aller fleste regninger kan man i dag få elektronisk rett i nettbanken din. Velg e-faktura eller autogiro som betalingsmåte! Ved e-faktura (som er ferdig utfyllt i nettbanken med kid nr og alt) har du mere kontroll enn autogiro, du går selv inn og klikker "betal" på hver regning den dagen du ønsker å betale den. Autogiro tar automatisk trekk på den datoen som står på fakturaen. Jeg liker best e-faktura, da kan jeg justere forfall med noen dager pluss/minus som jeg vil. Med e-faktura slipper du også risikoen for at post kommer bort, med påfølgende purregebyr fordi du ikke betalte til forfall. Alle fakturaer kommer trygt og sikkert i nettbanken din. Svært gode poeng. Selv foretrekker jeg sutogiro, men det forutsetter en regningskonto som er..... skal bo våge å kalle det for 'kjøttfull'?. i det begrepet legget jeg at regningskontoen har en god buffersone som gjør at de store utgiftene skal kunne forfalle innen for samme lønnsperiode uten at det blir problemer for den neste lønnsperioden. Det er en løsning man kan bygge opp ved å hver måned overføre et litt større beløp enn 1/12 av årets totale regninger. Alt som tusler og går av seg selv slipper jeg å holde øye med, jeg kan dra på ferie uten nettbanken om jeg ville, eller havne i respirator på sykehuset over en lengre periode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå