AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #1 Skrevet 28. februar 2016 Jeg har et problem, i min stue er det stort vindu over vinkelsofanen der jeg har et sort rullegardin som alltid er nedtrukket for solen står på hele dagen, og det er ubehagelig med sol rett på seg når man sitter i sofanen. Det er greit nok, problemet er jeg får vont i hodet at varmen som dirrer i luften 10-20-30 cm inn i rommet fra den sorte rullegardinen, så jeg kan bare sitte på de 2 ytterkantene av sofanen, inni hjørnet som er min favorittplass kan jeg ikke sitte uten å få vondt i hodet når det er sol ute. Varmen er ganske intens fra rullegardinet. Leiligheten er ganske liten, så jeg har ikke annet valg enn å ha vinkelsofanen slik den står. Er det noen som har en idè om en løsning på mitt problem? Anonymkode: 14da6...b79
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #2 Skrevet 28. februar 2016 Kjøp en hvit lystett rullegardin. Anonymkode: 860d1...6d2 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #3 Skrevet 28. februar 2016 Rullegardinen jeg har på verandadøren er sort og lystett, d.v.s den er sølvfarget på baksiden; alså mot solen Jeg kjenner denne også er varm på den sorte siden, men ikke halvparten av så varm den andre rullegardinen er som er sort på begge sider. Jeg hadde ikke lyst på hvite rullegardin, men må jeg, så må jeg, men mener dere at hvitfargen vil gjøre at det ikke er noe særlig varme der? TS Anonymkode: 14da6...b79
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #4 Skrevet 28. februar 2016 Du får finne deg en annen solavskjerming. Finnes solgardiner som stenger solen ute, samtidig som den lar deg se ut, som en enveisspeil. ellers ville jeg kjøpt en hvit plisetrekkned rullegardin. Enten på Jysk eller en dyrere en på mål - avhengig av din økonomi. Vi jar fra Jysk på et soverom i sort, lystett, den blir ikke varm selv på sommeren med sola rett på. Anonymkode: d4215...dd4 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #5 Skrevet 28. februar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Rullegardinen jeg har på verandadøren er sort og lystett, d.v.s den er sølvfarget på baksiden; alså mot solen Jeg kjenner denne også er varm på den sorte siden, men ikke halvparten av så varm den andre rullegardinen er som er sort på begge sider. Jeg hadde ikke lyst på hvite rullegardin, men må jeg, så må jeg, men mener dere at hvitfargen vil gjøre at det ikke er noe særlig varme der? TS Anonymkode: 14da6...b79 Selvsagt vil ikke hvitfargen hjelpe. Så lenge solstrålene kommer inn i stua vil de bringe med seg like mye varme om du lar den lyse på gulvet som om du lar den lyse på en gardin. Den eneste måten å hindre varmen i å komme inn er å hindre lyset i å komme inn. Altså: for å få kjølig stue må solen stoppes ute, ikke inne. Anonymkode: 15948...0dc
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #6 Skrevet 29. februar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt vil ikke hvitfargen hjelpe. Så lenge solstrålene kommer inn i stua vil de bringe med seg like mye varme om du lar den lyse på gulvet som om du lar den lyse på en gardin. Den eneste måten å hindre varmen i å komme inn er å hindre lyset i å komme inn. Altså: for å få kjølig stue må solen stoppes ute, ikke inne. Anonymkode: 15948...0dc Ja, det er jo slik. Men dette er en OBOS leilighet der vi ikke kan gjøre endringer på fasaden, så solskjerming ute er ikke aktuelt. Dessverre. TS Anonymkode: 14da6...b79
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #7 Skrevet 29. februar 2016 Hva med folie på vinduet? Anonymkode: 7e134...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #8 Skrevet 29. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med folie på vinduet? Anonymkode: 7e134...ad7 Folie vil vel kun hindre innsyn, ikke hindre sol/varme å komme inn? TS Anonymkode: 14da6...b79
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #9 Skrevet 29. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Folie vil vel kun hindre innsyn, ikke hindre sol/varme å http://m.dinside.no/929377/smart-folie-holder-solen-ute Finnes mange ulike, brukes der man ikke har mulighet for fasademontert solskjerming. Anonymkode: 7e134...ad7 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #10 Skrevet 29. februar 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt vil ikke hvitfargen hjelpe. Så lenge solstrålene kommer inn i stua vil de bringe med seg like mye varme om du lar den lyse på gulvet som om du lar den lyse på en gardin. Den eneste måten å hindre varmen i å komme inn er å hindre lyset i å komme inn. Altså: for å få kjølig stue må solen stoppes ute, ikke inne. Anonymkode: 15948...0dc Ehmm... Jo. Hørt om sorte legemers fysikk? Anonymkode: a3d76...6f2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #11 Skrevet 29. februar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ehmm... Jo. Hørt om sorte legemers fysikk? Anonymkode: a3d76...6f2 Har ikke hørt om dette og tar gjerne imot en forklaring ☺ Anonymkode: 7e134...ad7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #12 Skrevet 2. mars 2016 Den 29.2.2016 at 17.33, AnonymBruker skrev: http://m.dinside.no/929377/smart-folie-holder-solen-ute Finnes mange ulike, brukes der man ikke har mulighet for fasademontert solskjerming. Anonymkode: 7e134...ad7 Tusen takk for svar og link, dette er løsningen på mitt problem TS Anonymkode: 14da6...b79
Rosa Sitron Skrevet 2. mars 2016 #13 Skrevet 2. mars 2016 Den 29.2.2016 at 17.47, AnonymBruker skrev: Har ikke hørt om dette og tar gjerne imot en forklaring ☺ Anonymkode: 7e134...ad7 Veldig enkelt forklart, Svart absorberer El.magnetiske stråler og blir derfor varmt. Hvitt reflekterer det meste og blir derfor ikke like varmt.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #14 Skrevet 2. mars 2016 Aluminiumsfolie på vinduet? Anonymkode: e9438...bd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå