AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #1 Skrevet 28. februar 2016 Hei. Jeg har hatt akvariet i noen måneder nå, og har har gått bra frem til i dag. Jeg byttet 1/3 av vannet for ca 2 uker siden og i dag ser jeg at vannet er helt rød/oransje oppi karet. Byttet en ny tredjedel, men vannet er fortsatt like farget. Ikke grumsete, bare farget. Hva kan dette komme av, og bør jeg nå rengjøre hele skvariet? Anonymkode: b8ebf...e82
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #2 Skrevet 28. februar 2016 Har du noen røtter eller steiner som farger vannet? Anonymkode: ed13d...7e7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #3 Skrevet 28. februar 2016 Nei, kun 2 planter. Ser nesten ut som om noen har hatt litt saft i vannet. Anonymkode: b8ebf...e82
Minya Skrevet 29. februar 2016 #4 Skrevet 29. februar 2016 Det kan hende det er mye kobber i vannet du bruker. Er det vann fra springen i hjemmet ditt, kan det hende at rørsystemet er gammelt og at kobberrørene har begynt å avgi farge og smak på vannet, særlig hvis vannet får stå en stund i rørene. En løsning er å rense vannet før du bruker det i akvariet, noe annet som kan hjelpe er å la springen renne en stund før du tapper, for å skylle bort overflødig kobber fra vannrørene midlertidig. (dette funker hos oss)
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #5 Skrevet 29. februar 2016 2 minutter siden, Minya skrev: Det kan hende det er mye kobber i vannet du bruker. Er det vann fra springen i hjemmet ditt, kan det hende at rørsystemet er gammelt og at kobberrørene har begynt å avgi farge og smak på vannet, særlig hvis vannet får stå en stund i rørene. En løsning er å rense vannet før du bruker det i akvariet, noe annet som kan hjelpe er å la springen renne en stund før du tapper, for å skylle bort overflødig kobber fra vannrørene midlertidig. (dette funker hos oss) Kobber vil gjøre det grønnlig, men for mye jern vil kunne gjøre det rødt. Anonymkode: e3a19...680
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #6 Skrevet 29. februar 2016 Nei, det er heller ikke mye kobber i springvannet vårt. Men takk for svar. Aner rett og slett ikke hvorfor det plutselig er blitt rødt, men ikke grumsete. Tror ikke vi overforer dem heller. Vi skal vaske hele akvariet i dag og bytte vann, så får vi se. Skal kjøpe sånne "test-sticks" også for å se om vi har nitritt eller for hardt vann. Ts Anonymkode: b8ebf...e82
Minya Skrevet 29. februar 2016 #7 Skrevet 29. februar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kobber vil gjøre det grønnlig, men for mye jern vil kunne gjøre det rødt. Anonymkode: e3a19...680 Vi har ikke spesielt mye jern i vannet vårt, men de gamle kobberrørene i huset vi bor i farger alt rødt om vi ikke lar vannet renne en stund. Smaker også veldig kobber av vannet om du ikke lar det renne før du heller i et glass vann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå