Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en gutt på 25 år som har godt betalt jobb og tjener ca 600 000+ i året. 

Jeg har problemer når det kommer til sparing. Jeg klarer ikke brukte penger på det jeg ønsker meg.
Min situasjon i dag:
Eier leilighet (Verdi 2,3 mill) Lån: 1,8 
Eier Bil (Verdi 300 000 ca i dag) Lån 150 000
Lånekassen: 100 000
Bufferkonto: 110 000
BSU: 120 000
Fond: 50 000
Ekstra sparekonto: 10 000

Etter alle faste utgifter samt ekstra innbetaling på leilighet og bil. Sitter jeg igjen med ca 12-15 tusen pr.mnd

Jeg klarer ikke brukte penger i det hele tatt, alt jeg har i overskudd pr.mnd havner rett på sparing. Jeg har store drømmer om å reise rundt å se verden, men blir helt stressa når tanken på å bruke store summer fra kontoen. Har også ønske om å kjøpe fine felger til bilen, men også dette har vært fraværende siden jeg ikke klarer å trekke eks 10-15 tusen fra sparing. Bare kjøp av klær,sko er ett problem, er skoen utslitt, så tenker jeg at disse holder noen mnd eller år til. 
Mitt forbruk er normalt mat,drivstoff og div småting til leiligheten, ellers ingenting.

Håper på gode råd eller erfaringer fra dere! Folk tenker sikkert jeg er heldig som har det jeg har, å det vet jeg. Men er så fryktelig slitsomt å ha disse tankene om sparing i hode konstant.

Mvh
Gutt 25 

Anonymkode: 233f3...210

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte bare slikt som, jeg har nok for og være så ung. Jeg gjorde det slikt at jeg bestemte meg selv for og ikke spare på 6 mnd, men ikke ta noe fra kontoene. Men bruke det jeg hadde etter lønning. Veldig deilig. Så viste jeg at jeg begynte og spare igjen etter 6 mnd.

Anonymkode: c011f...68d

• Liker 1
Skrevet

Regner med du har laget et budsjett? Legg inn en post der som heter forbruk. 

I tillegg lager du en konto til sparing til felger. Gi den et navn (Nye felger!) slik at du blir minnet på at pengene der er til felger. Spar opp litt hver måned, da fra forbruk-posten din. Hvor mye du setter av hver mnd er opp til deg, men jeg anbefaler å spre det over minst 3 mnd .

Når du har nok penger der, kjøper du felgene. 

Slik slipper du å ta fra sparekontoene dine, pluss at du får tid til å venne deg til at disse pengene skal brukes på noe spesifikt. 

Du gjør det på samme måte for ferier, osv... 

Dette har hjulpet meg mye, i hvert fall!

Anonymkode: c69f9...e9a

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er en gutt på 25 år som har godt betalt jobb og tjener ca 600 000+ i året. 

Jeg har problemer når det kommer til sparing. Jeg klarer ikke brukte penger på det jeg ønsker meg.
Min situasjon i dag:
Eier leilighet (Verdi 2,3 mill) Lån: 1,8 
Eier Bil (Verdi 300 000 ca i dag) Lån 150 000
Lånekassen: 100 000
Bufferkonto: 110 000
BSU: 120 000
Fond: 50 000
Ekstra sparekonto: 10 000

Etter alle faste utgifter samt ekstra innbetaling på leilighet og bil. Sitter jeg igjen med ca 12-15 tusen pr.mnd

Jeg klarer ikke brukte penger i det hele tatt, alt jeg har i overskudd pr.mnd havner rett på sparing. Jeg har store drømmer om å reise rundt å se verden, men blir helt stressa når tanken på å bruke store summer fra kontoen. Har også ønske om å kjøpe fine felger til bilen, men også dette har vært fraværende siden jeg ikke klarer å trekke eks 10-15 tusen fra sparing. Bare kjøp av klær,sko er ett problem, er skoen utslitt, så tenker jeg at disse holder noen mnd eller år til. 
Mitt forbruk er normalt mat,drivstoff og div småting til leiligheten, ellers ingenting.

Håper på gode råd eller erfaringer fra dere! Folk tenker sikkert jeg er heldig som har det jeg har, å det vet jeg. Men er så fryktelig slitsomt å ha disse tankene om sparing i hode konstant.

Mvh
Gutt 25 

Jeg synes faktisk ikke du sparer så mye. 110.000 på bufferkonto er bare 3 måneders lønn, og det MÅ man jo ha. Det du eventuelt kunne gjøre er å opprette en ekstra "sparekonto" som du setter av til "morro", sett av noen tusen i måneden på den og bruk det til lek og morro :)

• Liker 2
Skrevet

Nei, men sparingen din er teit. Du bør spare i aksjefond. Hvis du klarer å spare 25x forbruket ditt i aksjefond kan du slutte å jobbe (eventuelt doble forbruket ditt, eller la aksjefondet spare penger for deg).

Det er alt for mange som ødsler bort penger på piss, som felger til bilen. Men reisene burde du ta deg. Dog er det fullt mulig å reise billig. Se på Norwegian, de har reiser til 199 til Praha, jeg har alltid hatt lyst til å dra til Praha (eller egentlig bare i to måneder siden en kompis var der). Hotell er svinbillig avhengig av hvor shabby du vil bo, hostel er morsomt dersom du reiser alene og vil møte folk.

Hvor mye sparer du i måneden? For det høres ikke ut som du sparer så mye?

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Nei, men sparingen din er teit. Du bør spare i aksjefond. Hvis du klarer å spare 25x forbruket ditt i aksjefond kan du slutte å jobbe (eventuelt doble forbruket ditt, eller la aksjefondet spare penger for deg).

Det er alt for mange som ødsler bort penger på piss, som felger til bilen. Men reisene burde du ta deg. Dog er det fullt mulig å reise billig. Se på Norwegian, de har reiser til 199 til Praha, jeg har alltid hatt lyst til å dra til Praha (eller egentlig bare i to måneder siden en kompis var der). Hotell er svinbillig avhengig av hvor shabby du vil bo, hostel er morsomt dersom du reiser alene og vil møte folk.

Ser ut som han sprer 12.000 - 15.000 hver måned, er ikke det mye? + Han nedbetaler ekstra på boliglånet.

Anonymkode: 33c56...dc5

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte bare slikt som, jeg har nok for og være så ung. Jeg gjorde det slikt at jeg bestemte meg selv for og ikke spare på 6 mnd, men ikke ta noe fra kontoene. Men bruke det jeg hadde etter lønning. Veldig deilig. Så viste jeg at jeg begynte og spare igjen etter 6 mnd.

Anonymkode: c011f...68d

Det var smart! Burde jeg absolutt klare de neste mnd. 

Skrevet
13 minutter siden, prt90 skrev:

Jeg synes faktisk ikke du sparer så mye. 110.000 på bufferkonto er bare 3 måneders lønn, og det MÅ man jo ha. Det du eventuelt kunne gjøre er å opprette en ekstra "sparekonto" som du setter av til "morro", sett av noen tusen i måneden på den og bruk det til lek og morro :)

Har ikke ønske om å ha høyere bufferkonto mtp jeg kan håndtere alle uforutsigbare utgifter som skulle oppstå pr. i dag. Jeg har en trygg jobb, så arbeidsledig er ikke et tema for tiden. Problemet er å bruke pengene, det å plassere penger rundt omkring på forskjellige spareavtaler er ikke noe problem ;) 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som han sprer 12.000 - 15.000 hver måned, er ikke det mye? + Han nedbetaler ekstra på boliglånet.

Når jeg er ferdig med å reise, og spare EK skal jeg spare 75% av inntekten min slik at jeg kan pensjonere meg etter 7 år. Synes på ingen måte 12-15 000 er for mye. Folk bruker jo bare pengene sine på søppel uansett.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Er enig i at fond er det beste sparealternativet! Har opprettet konto på Nordnet, så har fokus på sparing i fond. Men ønsker ikke sette bufferkonto i fond, den må være litt tilgjengelig. Etter alle faste utgifter så sparer jeg ca 12 tusen i mnd. Er dette nødvendig for en ung person? Ser for meg at jeg sitter som gammel med alt for mye på konto som jeg burde brukt mens jeg var ung.

Skrevet
1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Når jeg er ferdig med å reise, og spare EK skal jeg spare 75% av inntekten min slik at jeg kan pensjonere meg etter 7 år. Synes på ingen måte 12-15 000 er for mye. Folk bruker jo bare pengene sine på søppel uansett.

Ts har ikke skrevet at han skal spare for å pensjonere seg tidlig, så da kan det jo bli litt i overkant å spare seg til fant for å ta pengene med i grava.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts har ikke skrevet at han skal spare for å pensjonere seg tidlig, så da kan det jo bli litt i overkant å spare seg til fant for å ta pengene med i grava.

Ts her. Enig, føler mitt fokus burde være å bruke penger å "leve livet" som ung. Ikke sitter som gammel med for mye penger på konto som jeg helt sikkert vil angre på jeg ikke brukte i min alder i dag. 

• Liker 1
Skrevet

Åh, jeg kjenner følelsen! Går alltid "runder" med meg selv før jeg kjøper noe, uansett om jeg har hatt lyst på det lenge. Nå er jeg student nå, og har ikke mulighet til å jobbe dette semesteret, så da er jo ståa litt annerledes. Men selv da jeg jobbet hver helg, fikk jeg dårlig samvittighet om jeg brukte penger på kino/mat ute etc.

Skrevet
1 minutt siden, nordlending skrev:

Åh, jeg kjenner følelsen! Går alltid "runder" med meg selv før jeg kjøper noe, uansett om jeg har hatt lyst på det lenge. Nå er jeg student nå, og har ikke mulighet til å jobbe dette semesteret, så da er jo ståa litt annerledes. Men selv da jeg jobbet hver helg, fikk jeg dårlig samvittighet om jeg brukte penger på kino/mat ute etc.

Ts her! Det verse er at når jeg har penger å bruke, vet at det ikke går utover noen utgiftsposten, så holder jeg igjen for å bruke dem. Er så frustrerende. Er jo nå man skal leve å gjøre det man ønsker! 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig i at fond er det beste sparealternativet! Har opprettet konto på Nordnet, så har fokus på sparing i fond. Men ønsker ikke sette bufferkonto i fond, den må være litt tilgjengelig. Etter alle faste utgifter så sparer jeg ca 12 tusen i mnd. Er dette nødvendig for en ung person? Ser for meg at jeg sitter som gammel med alt for mye på konto som jeg burde brukt mens jeg var ung.

Hva er renten på billånet? Det kan hende det er mer hensiktsmessig å betale det ned først.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett skader det ikke å spare litt ekstra. Det virker ikke som om TS vil ha så mye, bortsett fra litt klær og reiser. Begge deler kan være så dyrt eller billig som man vil ha det. Man kan reise bort for 2500 eller 150 000. De feriene jeg har brukt mest på har ikke alltid vært best.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her! Det verse er at når jeg har penger å bruke, vet at det ikke går utover noen utgiftsposten, så holder jeg igjen for å bruke dem. Er så frustrerende. Er jo nå man skal leve å gjøre det man ønsker! 

Ikke sant. Man vet at det går helt fint å unne seg selv noe, men det "går" bare ikke.

Har det alltid vært sånn? Jeg for min del har alltid vært vant til å måtte være veldig sparsom, og det henger virkelig igjen. Det er jo egentlig ikke negativt, sånn i bunn og grunn, men man skal jo leve også. 

Skrevet

Minn deg selv på at sparing er som en forsikring, men det i seg selv gir ingen mening eller glede ved livet. Når du har spart til en viss sum kan du slutte. Penger er til for å brukes, ellers er de komplett verdiløse bunker med papir. 

Anonymkode: 3e7c1...ecf

Skrevet

Synes du har forholdsvis høyt lån ift inntekt og verdi av leilighet. Hva om du blir langvarig syk, mister jobb, får familie og trenger større hus eller noe annet skjer. 

Hadde spart til morro, men synes ikke det er ett problem om du sparer ekstra i forhold til i dag. 

Anonymkode: a601e...358

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minn deg selv på at sparing er som en forsikring, men det i seg selv gir ingen mening eller glede ved livet. Når du har spart til en viss sum kan du slutte. Penger er til for å brukes, ellers er de komplett verdiløse bunker med papir. 

Anonymkode: 3e7c1...ecf

Men når er det nok?

Skrevet

Jeg kan hjelpe deg med å bruke dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...