AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #1 Skrevet 28. februar 2016 La meg gå rett på sak, jeg er 26 år gammel, og student, og usikker hva jeg skal gjøre ift. bilkjøp. Jeg har vært I arbeidslivet noen år, og bestemte meg I høst for å fullføre min utdannelse. Pga, hund, arbeid, studier, og bosted så er jeg avhengig av bil. Det har vært problemfritt til nå, økonomisk sett, da dette har vært noe jeg har prioritert. Men min bil har nå sett bedre dager, kommer ikke gjennom EUkontroll, og jeg behøver en ny bil. Min økonomiske situasjon er ikke super, men helt ok. Jeg får stipend på 7500 kr mnd, og fastlønn på min helgejobb på 3500 utbetalt. så jeg har 11.000 kr I mnd. Husleie, strøm, mat, forsikringer, regninger, diesel, bilutgifter osv summer seg til 8.800 kr mnd, 500 kr I boligsparing, 500 kr mnd sparing til ferie, 500 kr mnd sparing til uforutsette utgifter, og 500 kr mnd til moro (bytur, klær e.l). 200 kr til Netflix/viaplay Så med 11.000 kr har jeg 500 kr til moro. Jobben jeg har per nå, har jeg hatt siden I høst hvor jeg ble student. Jeg har alltid hatt utbetalt mer enn 3500 kr. Noen vil alltid ha fri, eller blir syke. Så har alltid hatt 5000 - 7000 utbetalt. Men det er ikke noe jeg kan regne med, jeg er jo bare garantert 3500 kr ift. faste vakter. Men, jeg har 120.000 kr på en sparekonto hvor jeg sparer til bolig. Jeg må ha en bil, og veldig usikker hva jeg gjør nå.. Skal jeg legge MINST mulig å det, også bare kjøpe en OK bil til 10-20 tusen, som kan vare 2 år? Eller skal jeg kjøpe en bruktbil hos forhandlet, f.eks vw polo 2013 mod. til 140 000 ? Da må 50 000 gå av boligsparing til bilkjøpet, og jeg blir sittende med ett billån hvor jeg må avsette rundt en tusenlapp I mnd. Ønsker å ha en buffer/boligsparing, så vil ikke bruke opp alle sparepengene. Med den nyeste bilen får jeg forhåpentligvis problemfritt billån, og wv finans tilbyd 1,99% I rente. Men jeg binder meg til ett lån.. Og må gå på bekostning av noe annet på budjsettet Med en gammel bil er jeg mer fri, men kan I mye større grad risikere å få reperasjonsutgifter. Hva ville dere gjort? Og hva vil dere anbefale meg å gjøre? Anonymkode: fe0b3...a1c
thoomaas Skrevet 28. februar 2016 #2 Skrevet 28. februar 2016 Hei. Jeg har gjort begge deler! Kjøpte bruktbil, Opel (km 180 000 ca) når jeg var student, betalte ca 30 tusen for den. Etter 2 år betalte jeg mer for deler enn for bilen. Noen år senere var jeg student på nytt studie, kjøpte da en Audi A4 til 210 tusen (60 000 Km) og de 3 årene jeg hadde den bilen betalte jeg kun for lån og oljeservicer. Ingen delebytting. Så jeg innså at gamle biler blir fort dyrere enn eldre.
mjauritz Skrevet 29. februar 2016 #3 Skrevet 29. februar 2016 Jeg ville absolutt anbefalt å gå litt høyere enn 10-20k, men det finnes en mellomting mellom det og hundretusenkronersklassen. Kjøpe en god stabil bil til 30-40k, og kjøp hos forhandler. Det er greiest /tryggest med tanke på garanti og hvis det skulle være noe. Ja, koster nok litt mer, men jeg hadde aldri turt å kjøpe en 30/40k bil privat, for finnes mange uærlige mennesker der ute.. Så slipper du å være inn og ut av verksted hele tiden, pluss at du slipper å bruke hele boligsparingen din. Hos meg er prioriteringene i hvert fall slik: 1. Bolig 2. Ny bil 3. Hytte 4. Båt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå