Anglofil Skrevet 21. oktober 2004 #21 Skrevet 21. oktober 2004 :o Jeg tror flere av dere hadde hatt godt av en sykkeltur! Nå har jeg ikke bare syklet i mitt liv, og må få kommentere at jeg faktisk ALDRI har opplevd å bli irritert på syklister når jeg selv har kjørt bil! For dere som har hatt nesten-ulykker forstår jeg jo at det gir en støkk, men det er vel bare å innse at syklister og bilister må dele veibanen?? Hva gjør man når det brede fine fortauet opphører å eksistere?? Og når den oppmerkede sykkelstien bare forsvinner? Min erfaring er nå at syklister stort sett oppfører seg svært bra i trafikken! (Og kan ikke skjønne om noen ikke gjør det, for det er jo nærmest risiko-sport å sykle i større byer...!) Kjære venn; jeg har vært blant annet på sykkeltur i Danmark og selv vært en aktiv syklist da jeg bodde i Oslo, men jeg har har ingen sympati med de syklistene jeg møter om morgen! Når de henger etter trikken med en hånd, kjører i 10 km/t foran bussen etc, nei da mener jeg faktisk at det er syklistene som må skjerpe seg! Mvh Yvonne
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2004 #22 Skrevet 22. oktober 2004 Morsomt at alle er så sure på syklistene. Det er tross alt bilenes (ikke bilistene, bil-veldets!) feil at syklistene sykler som de gjør. De kommer i skvis mellom fotgjengere og bilister. Hadde de som planla veier her i byen og andre byer/tettsteder hatt litt under topplokket hadde de tilrettelagt for syklister - så slapp vi andre å bli kjørt ned eller kjøre ned! Yvonne nevner Danmark - der er det herlig å være syklist - og derfor også fotgjenger og bilist. Der tar de syklistene på alvor og derfor lever de tre gruppene stort sett i fred og fordragelighet. Hm, hyggelig å kunne si noe positivt om Danmark:)
Timian Skrevet 22. oktober 2004 #23 Skrevet 22. oktober 2004 Ja, du har nok et veldig godt poeng der, gjest! Tilrettelegging er vel det store problemet for i alle fall Oslo! Og de syklistene som tydeligvis sykler som de gjør for å ødelegge for andre kan vi selvfølgelig være foruten! Men som nevnt så har jeg vært så heldig at jeg har sluppet å møte på noen sånne! Det kan jo være i kombinasjon med at jeg sykler så mye selv at jeg har litt større forståelse/tålmodighet med syklistene..!? Heia sykkelveier og god tilrettelegging:)
Anglofil Skrevet 22. oktober 2004 #24 Skrevet 22. oktober 2004 Yvonne nevner Danmark - der er det herlig å være syklist - og derfor også fotgjenger og bilist. Der tar de syklistene på alvor og derfor lever de tre gruppene stort sett i fred og fordragelighet. Hm, hyggelig å kunne si noe positivt om Danmark:) Selv hatet jeg sykkelturen i Danmark, bare så det er sagt!! Mvh Yvonne
aline Skrevet 25. oktober 2004 #25 Skrevet 25. oktober 2004 ...Hva gjør man når det brede fine fortauet opphører å eksistere?? jeg kjører ikke bil jeg da, men er en av de over som har vært i mange nesten-ulykker PÅ FORTAUET med syklister!! derfor er jeg drittlei av at det faktisk er MANGE hensynsløse syklister på oslos fortau!! skal dere sykle på fortau, så skal dere faktisk ta hensyn til fotgjengere, ikke omvendt!! jeg som fotgjenger skal ikke være nødt til å kikke meg engstelig over skulderen hver gang jeg mulighens hører en sykkel, fordi jeg VET at det er stor sjans for at jeg må hoppe klint inntil veggen fordi syklisten kommer susende i en rasende fart og ikke akkurat tar hensyn til andre en seg selv... eller når de ignorerer rødt lys når de sykler i veibanen, DE ser kanskje ikke problemet, for DE vil vel ikke ta så stor skade om de suser forbi meg slik at jeg må sprette tilbake på fortauet, når det er JEG som har grønt lys... man HAR faktisk regler som syklist også, og det er mange som ikke vet om dem!!
Timian Skrevet 26. oktober 2004 #26 Skrevet 26. oktober 2004 Aline, jeg er enig med deg i at det finnes hensynsløse syklister på fortau! Derfor mener jeg at de må få sykle i veien, men der er de heller ikke velkommen! Når det gjelder å sykle på rødt når det er grønt for fotgjengere i KRYSSENDE retning, er jo det HELT idiotisk! Det mener jeg helt klart er brudd på trafikkreglene, men om en syklist bytter mellom å "fungere som bil" eller "fungere som fotgjenger" (det har nemlig syklister lov til!) så synes jeg det er helt greit å benytte seg av de lysene som passer en best! Diskusjonen ang. sertifikat for syklister er interessant! Jeg er for det, jeg! Hvis det hadde vært billig! Men det hadde vært desto mer interessant å se hvor mange bilister som fikk beholde lappen dersom de måtte kjøre opp på nytt med jevne mellomrom!! Tipper mange hadde sittet tomhendt tilbake da!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå