AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #1 Skrevet 27. februar 2016 Min datter bruker ofte skype med farmoren sin som bor langt unna. I dag kom jeg til å tenke over det... Kan disse videosamtalene overvåkes av uvedkommende, altså at noen hacker seg inn på samtalen og får se filmsnuttene? Anonymkode: 82691...6d0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #2 Skrevet 27. februar 2016 Lat som sendes via internett kan overvåkes, men hvilken interesse tror du noen har av samtalene mellom datteren og moren din? Anonymkode: 4208c...df4 2
Klossmajor Skrevet 28. februar 2016 #3 Skrevet 28. februar 2016 Teoretisk helt sikkert mulig, men svært lite trolig. Samtaler og filer over Skype krypteres. Det er nok ingen enkel sak å hacke Skype. De få som måtte ha kapasitet til å utføre slikt er sannsynligvis lite interessert i samtaler mellom en tilfeldig bestemor og hennes barnebarn. Hacke seg inn på en konto ved å gjette seg til brukernavn og passord er en annen sak. 1
Gjest Dwight Skrevet 28. februar 2016 #4 Skrevet 28. februar 2016 Nei, det er ikke så enkelt å få til. Men mottaker kan ta film av samtalen, så hvis du egentlig har camsex med kjæresten så forsvinner ikke filmsnuttene!
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #5 Skrevet 28. februar 2016 "everything you do on the internet, someone out there can see" Anonymkode: 72e56...076 2
Martine-1337 Skrevet 29. februar 2016 #6 Skrevet 29. februar 2016 Den 27.2.2016 at 22.34, AnonymBruker skrev: Min datter bruker ofte skype med farmoren sin som bor langt unna. I dag kom jeg til å tenke over det... Kan disse videosamtalene overvåkes av uvedkommende, altså at noen hacker seg inn på samtalen og får se filmsnuttene? Anonymkode: 82691...6d0 Kort sagt nei!
prt90 Skrevet 29. februar 2016 #7 Skrevet 29. februar 2016 Den 27.2.2016 at 22.34, AnonymBruker skrev: Min datter bruker ofte skype med farmoren sin som bor langt unna. I dag kom jeg til å tenke over det... Kan disse videosamtalene overvåkes av uvedkommende, altså at noen hacker seg inn på samtalen og får se filmsnuttene? Anonymkode: 82691...6d0 Det kan de, men hvorfor i alle dager skulle noen andre være interessert i disse samtalene? Det er forøvrig ikke noe særlig vanskeligere å overvåke eposten og mobilsamtalene dine. 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #8 Skrevet 29. februar 2016 "Min datter bruker skype sammen med farmor" - Det var egentlig bare et skalkeskjul, sant? :D Anonymkode: 770df...4aa
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #9 Skrevet 1. mars 2016 Den 29. februar 2016 at 19.11, AnonymBruker skrev: "Min datter bruker skype sammen med farmor" - Det var egentlig bare et skalkeskjul, sant? :D Anonymkode: 770df...4aa Nei, det var det ikke. Selv er jeg samboer med barnefar og bruker ikke skype annet enn for at datteren min skal ha kontakt med sine besteforeldre som hun ikke ser mer enn et par ganger i året. Jeg tenker selvsagt på de syke menneskene som finnes der ute som jeg ikke, under noen omstendighet, ønsker skal kunne sitte å overvåke og gjøre gud-vet-hva mens min datter har videosamtale med farmoren sin. Anonymkode: 82691...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #10 Skrevet 1. mars 2016 Nei. Skype kan ikke overvåkes. Anonymkode: 1f2ff...590
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #11 Skrevet 1. mars 2016 Jeg kjenner ikke til Skype sin sikkerhet, men om man ikke hacker Skype, så kan pc'n / nettverket deres hakkes. Vedkommende kan for eksempel drive med "Session Hijack" av Facebook, stjele innloggingspakkene I nettverkstrafikken, Trojaner (RAT) eller keylogger. Masse kan potensielt skje. Anonymkode: 7beb2...fc3
ajarRun Skrevet 1. mars 2016 #12 Skrevet 1. mars 2016 Du kan være helt sikker på at noen andre ser det som sendes via Skype eller at det lagres en eller annen plass. Skype er absolutt ikke en trygg måte å kommunisere på og har hatt haugevis med sikkerhetsfeil. Det finnes gode måter å kryptere videosamtaler på, ingen av disse brukes av Skype. Se bort fra de andre kunnskapsløse svarene her. Etter at Microsoft kjøpte skype gjorde de krypteringen ennå dårligere enn det pisset de hadde før og tillot USA, Russland og Kina muligheten til å spionere på alle brukerne.
Coronas Skrevet 22. juli 2016 #13 Skrevet 22. juli 2016 Kan jeg spørre ang skype her? Når en person står som usynlig (grønn ring rundt den hvite kulen på profilbildet) Kan denne personen få meldingene jeg har sendt? Har personen lest dem eller er jeg egentlig slettet fra personens kontaktliste?
fuglekvitter__ Skrevet 22. juli 2016 #14 Skrevet 22. juli 2016 (endret) Den 26.2.2016 at 22.34, AnonymBruker skrev: Min datter bruker ofte skype med farmoren sin som bor langt unna. I dag kom jeg til å tenke over det... Kan disse videosamtalene overvåkes av uvedkommende, altså at noen hacker seg inn på samtalen og får se filmsnuttene? Anonymkode: 82691...6d0 Hahaha - nei. Det tviler jeg på. Det er ikke mulig egentlig. Endret 22. juli 2016 av fuglekvinnen__
fuglekvitter__ Skrevet 22. juli 2016 #15 Skrevet 22. juli 2016 Den 29.2.2016 at 21.09, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ikke til Skype sin sikkerhet, men om man ikke hacker Skype, så kan pc'n / nettverket deres hakkes. Vedkommende kan for eksempel drive med "Session Hijack" av Facebook, stjele innloggingspakkene I nettverkstrafikken, Trojaner (RAT) eller keylogger. Masse kan potensielt skje. Anonymkode: 7beb2...fc3 Nei, det går nesten ikke an faktisk. Men det er ikke verre enn å bytte program da. Sånn du beskriver det så høres det hele helt fjernt ut.
fuglekvitter__ Skrevet 22. juli 2016 #16 Skrevet 22. juli 2016 3 minutter siden, Coronas skrev: Kan jeg spørre ang skype her? Når en person står som usynlig (grønn ring rundt den hvite kulen på profilbildet) Kan denne personen få meldingene jeg har sendt? Har personen lest dem eller er jeg egentlig slettet fra personens kontaktliste? Det kommer an på versjonen av programmet antar jeg.
fuglekvitter__ Skrevet 22. juli 2016 #17 Skrevet 22. juli 2016 Den 29.2.2016 at 21.10, amativeReflection skrev: Det finnes gode måter å kryptere videosamtaler på, ingen av disse brukes av Skype. Hva er poenget med å kryptere noe som det? Jeg knne forstått det hvis det var viktige samtaler til Oprah winfrey og sånt, men å kryptere noe sånt er vel ikke nødvendig hvis ikke man har behov for ekstra sikkerhet. Mulig du er en av dem - da er det i såfall flere ting du kan gjøre for å sikre det selv.
Coronas Skrevet 22. juli 2016 #18 Skrevet 22. juli 2016 (endret) 4 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev: Det kommer an på versjonen av programmet antar jeg. Bruker både pc og mobilversjon om det har noe å si. Gikk inn nå og da står det at personen er frakoblet. Før i dag stod det usynlig..? Endret 22. juli 2016 av Coronas
fuglekvitter__ Skrevet 22. juli 2016 #19 Skrevet 22. juli 2016 1 minutt siden, Coronas skrev: Bruker både pc og mobilversjon. Spør datatilsynet.
ajarRun Skrevet 22. juli 2016 #20 Skrevet 22. juli 2016 5 timer siden, fuglekvinnen__ skrev: Hva er poenget med å kryptere noe som det? Jeg knne forstått det hvis det var viktige samtaler til Oprah winfrey og sånt, men å kryptere noe sånt er vel ikke nødvendig hvis ikke man har behov for ekstra sikkerhet. Mulig du er en av dem - da er det i såfall flere ting du kan gjøre for å sikre det selv. Hva er poenget med å bruke Skype dersom samtalen er offentlig? Da kan man jo bare streame den på facebook-veggen eller på Youtube. Hvis det er en privat samtale er det vel åpenbart hvorfor man vil stenge ute de som lytter. Jeg synes det er ubehagelig å tenke på at etterretningstjenester sitter med logger over alt jeg har skrevet på epost, på Facebook, og på Skype. Du snakker logger fra jeg begynte å bruke internett for 12 år siden til nå. Det er garantert noe der som kan, og vil bli brukt mot meg dersom jeg klarer å irritere noen nok. Disse loggene har blitt brukt mot blant annet imamer for å diskreditere dem. Det er både ubehagelig og unødvendig. Og selv om jeg var sikker på at dette aldri ville bli noe problem, er det fortsatt min plikt å bruke kryptering så ofte som mulig for å fjerne mistenkeliggjøringen fra dem andre som ikke har luksusen av å ikke bli forfulgt. Men mest av alt liker jeg tryggheten ved å vite at noen som sitter på nettverket lokalt ikke kan sitte å se hva jeg snakker om. Kryptering gjør det langt mer sannsynlig at ingen lytter, og det er bra. Det koster ingenting, så hvorfor ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå