Gå til innhold

MÅ gutter være bråkete og ville..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter gutt nr.3, de to eldste er ganske små og etter min mening normalt aktive/rolige. De kan også være i farta med høyt volum, men det er alltid mulig å roe dem raskt ned igjen, og de har generelt et moderat volum og tempo.

Nå har vi besøk av en familie med flere gutter som er litt eldre. De løper, slåss, herjer, roper og tenker ikke på konsekvenser i det hele tatt og er generelt veldig voldsomme i alt de gjør. Har aldri sett dem med et puslespill, Lego, bøker eller brettspill. Foreldrene sier alltid "bare vent, deres blir også slike, gutter er gutter!"

Jeg blir nervøs ved tanken, er det dette som er normalen for gutter?? Jeg og mannen snakket akkurat om at vi MÅ gjøre en skikkelig innsats slik at vi har barn som vi kan ha med på besøk uten at vertskapet blir både utslitt og oppgitt. 

Anonymkode: bb085...a6d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei de må ikke det om foreldrene lærer dem normal folkeskikk. 

Anonymkode: e2cb8...cdf

• Liker 6
Skrevet

Neida. Det har mye å gjøre med personlighet (noen er mer brautende, andre er litt stille av seg, noen er en mellomting..), oppdragelse, også har jo miljøet noe å si. Noen blir bråkete og vanskelige fordi de føler de får for lite oppmerksomhet og kompenserer ved å bråke. Noen foreldre er for dårlige til å oppdra ungene til å oppføre seg som folk, og lar de slippe for lett unna. Man kan ikke unnskylde det med at alle gutter er sånn og sånn, ingen vits i prøve å roe dem ned, for det stemmer bare ikke :) 

• Liker 1
Skrevet

å nei virkelig ikke ts ! Guttenes personlighet er en viktig faktor, men jeg har absolutt tro på at insattsen som foreldre har mye å si også. De ligner jo gjerne litt på foreldrene også..

Har selv en gutt som begynner å bli stor,9 år. Verdens herligste personlighet, vi fungerer utrolig godt sammen, men for vår del er vi veldig like vi to da. Han er overhodet ikke som du beskrev de guttene på besøk ts. Vi har masse gode samtaler, ler og tuller, han kan fint sitte å tegne sammen med meg, gå på tur, se film i armekroken m.m det er stor forskjell på min sønn og min veninnes sønn på resturangbesøk feks. min oppfører seg og er både sosial og pratsom med barn og voksne der, sitter rolig ved bordet osv. min veninnes gutt løper rundt og de ender gjerne med kjefting fra begge(på hverandre) og at de drar om vi er en gjeng med barn som møtes. Hun har etterhvert begynt å skaffe barnevakt og vil ikke ta han med på noe. Hun er selv ei dame med masse fart men jeg tror absolutt hennes rolle som mor har mye å si.

sønnen min har en gutt i klassen som er på besøk av og til, han er den typen gutt som jeg hører andre foreldre snakker om og ikke vil ha på besøk( noe som er en uting fra voksne absolutt!) men han er en håndfull generelt. Her hos meg prøver han så klart grensene, men faktisk så hører han etter! pappan til sønnnen min( vi har 50/50 ordning) hadde og hatt han på besøk, hadde vært fullt kaos, han forsto ikke hvordan jeg orket. Det har jo mye med hvordan man møter barna å gjøre og. Det jeg ser er vell heller en gutt som har lite regler hjemme, er mye alene etter skolen( helt siden 1..) og i grunn har lite positiv voksenkontakt. Tror det er litt av nøkkelen for både hvorfor han kommer hit og inviterer seg selv på middag, prøver seg, men respekterer mine regler her. Han trenger bare en omsorgsfull voksen som samtidig tør nettop å være voksen å sette regler.

Er du en god voksen selv ts, tror jeg du har lite å frykte. De verdiene du selv formidler til barna dine vil de nok plukke opp :) Det er vertall min erfaring :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg merker at våre gutter skrur seg opp to hakk så fort disse gutta kommer på besøk. Liker det ikke, men de bor heldigvis er stykke unna, så det blir i ferier. Vi setter grenser, men når kvelden kommer er jeg utslitt, og overskuddet til våre egne barn blir mye mindre. Og så er det utrolig vanskelig når foreldrene deres er her og mener at oppførselen er helt vanlig.

Blir automatisk litt strammere på grensene til våre egne gutter. Det er ett av mine verste mareritt å ende opp med en bråkete og vill guttegjeng som vi foreldrene har gitt opp å holde styr på... Kanskje greit med en påminnelse om at vi må holde i tømmene. :P

Jeg synes det er greit med aktivitet så lenge nivået er regulerbart, alle er hensynsfulle mot hverandre og barna snakker på en ordentlig måte i stedet for å gaule og kjefte.

Skrevet

Ts over

Skrevet

Jeg har en gutt som er veldig rolig av seg. Så han hadde jentevenner i barnehagen, for guttene ble for ville og bråkete for han. Nå går han på skolen, og har mest guttevenner. Men han har valgt de mer rolige guttene som elsker lego.

Anonymkode: cdc6c...7ea

Skrevet

Jeg har to gutter som er aktive og sprudlende, men også rolige og omgjengelige, avhengig av situasjonen.  Bråk og herjing når vi er inne er ikke aktuelt,  det kan man ta ute.  Det har mye med oppdragelse å gjøre,  for unger MÅ  lære hvilke arenaer som krever visse måter og oppføre seg på.  Og selvfølgelig har personlighet mye og si,  men da er det måten man oppdrar på og lærer barna,  som er viktig å huske på.  

Anonymkode: af321...eeb

Skrevet

Dette er mitt inntrykk også. Jeg har jenter selv da:) og er veldig glad for det når jeg ser guttedynamikken i barnehagen og feks lekeland. I går var vi et sted som hadde sånn hoppeslott-tunnelsak hvor man må gjennom et rom med påler, så klatre opp en bakke og rutsje ned. Herreminhatt, jeg måtte irettesette guttene hele tiden, særlig de litt større i 6-7 årsalderen. De tok null hensyn til de litt mindre, de dyttet vekk de andre som prøvde å klatre opp den bakken, krasjet med småjenter på halvannet år- jeg måtte rope inn flere ganger at de måtte ta litt hensyn til de som er mindre enn dem. De brølte og herjet og feide bort andre og pløyde seg frem. Ser det i barnehagen også, de brøler og fekter med pinner og skremmer og erter. Jeg tror det har myyye med stereotype kjønnsroller å gjøre. Det er ikke deres feil. Det skal bare mer til for at de blir korrigert fordi man ubevisst forventer at gutter er slik.

Kjenner forøvrig også noen fantastisk snille og rolige gutter, men de er i sterkt mindretall :)

Anonymkode: 3c792...3c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...