Gå til innhold

Kan nav kreve at du selger ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man blir ikke bedt om å selge ting av affeksjonsverdi. Ellers bruker man sitt eget før man går får å få av andres.

Anonymkode: 25c8e...e78

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, lunamuna skrev:

Du har virkelig skjønt det. Eh.

Ja, det vil jeg faktisk si. Å grine over at man har solgt smykker som aldri er i bruk synes jeg er merkelig. Dessuten krever ikke NAV at man kvitter seg med gull, jeg har selv smykker for rundt hundretusen, hendig hvis jeg blir så blakk at jeg må på sosialen.

Anonymkode: a9377...22e

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det vil jeg faktisk si. Å grine over at man har solgt smykker som aldri er i bruk synes jeg er merkelig. Dessuten krever ikke NAV at man kvitter seg med gull, jeg har selv smykker for rundt hundretusen, hendig hvis jeg blir så blakk at jeg må på sosialen.

Jeg husker enda hvor uendelig sårt det var da jeg måtte gi barndomsbamsen min bort. Jeg hadde minnene om den, men det blir ikke det samme. Den lå oppå en kommode. Den ble ikke brukt. Men jeg elsket den, den hadde stor verdi for meg. Det er fremdeles vondt å tenke på, og jeg tar meg i å savne den av og til. 
Hvis du synes det er merkelig, så deg om det.

Skrevet
Et øyeblikk siden, lunamuna skrev:

Hvis du synes det er merkelig, så deg om det.

Skjønner at ikke alle klarer å være like rasjonelle, men gud bedre. Å tillegg verdi til døde ting er ganske merkelig.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at ikke alle klarer å være like rasjonelle, men gud bedre. Å tillegg verdi til døde ting er ganske merkelig.

Affeksjonsverdier er en del av det å være menneske. For noen, i hvert fall. 

Skrevet
20 timer siden, Chibi skrev:

Ikke for dagpenger :)

Men, har du en leilighet som du leier ut og får inntekt der, så kan det hende nav mener at du må leve på den inntekten.
Og annet hvor du får inntekter, er du student, så har du jo ikke krav på dagpenger, da inntekten din egentlig bare blir lån/stipend.

Men man blir ikke bedt om å selge bil, hus, og slikt, og heller ikke bedt om å bruke opp verdier først :) 

Nei. Dagpenger er en opptjent rett og har ingenting med verdiene dine å gjøre.

Anonymkode: 27ff1...b72

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, Chibi skrev:

Ikke for dagpenger :)

Men, har du en leilighet som du leier ut og får inntekt der, så kan det hende nav mener at du må leve på den inntekten.
Og annet hvor du får inntekter, er du student, så har du jo ikke krav på dagpenger, da inntekten din egentlig bare blir lån/stipend.

Men man blir ikke bedt om å selge bil, hus, og slikt, og heller ikke bedt om å bruke opp verdier først :) 

Dette stemmer nok ikke. Dagpenger betinger tidligere arbeidsinntekt og faller innunder folketrygdloven. Du får dagpenger uavhengig av formue.

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, mjauritz skrev:

Litt OT, men..

Gjelder dette kun nødhjelp? Eller dagpenger også?

Det gjelder ikke dagpenger. Dagpengene er en delvis erstatning for tap av lønnsinntekt ved ledighet eller permittering, mens du jobber aktivt med å finne en ny jobb eller til bedriften du jobber i får nye oppdrag og du går ut av permisjon og inn i din vanlige jobb i bedriften igjen.

Dagpengene er en rettighet du har opparbeidet gjennom den skatten du har betalt de siste 3 årene og som gis ihht. inntekt de siste årene.

Om du sparer hver krone av dagpengene og lever på samboer eller ektefelle mens du er permittert er det ingen som bryr seg med det.

Sosialpenger/nødhjelp derimot gå under et annet regime fordi det regnes som kortvarig hjelp - lenke

Kanskje det blir det mer logisk om vi bruker de gammeldagse betegnelsene og sier at dagpengene betales fra arbeidskontoret og nødhjelpen som snakkes om i denne tråden betales fra sosialkontoret.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått sosialhjelp en gang i mitt liv, og det var så nedverdigende. Så jeg selger alt, istedenfor å gå der. Men den gangen jeg fikk hjelp, så prøvde de seg først på at jeg måtte selge boligen. Men jeg bor i en slitt, gammel rekkehusleilighet som trenger oppussing. Og her har barna vært sitt soverom, og vi har boutgifter på 8000 kr i måneden. Så å selge her, for å få et lite overskudd er bare idioti, da det var bare sosialhjelp for 3 mnd jeg søkte om. Og i samme borettslag så leier de ut kommunale boliger av halve størrelsen til 11 000 kr. Bilen var det ikke snakk om å selge, da den ikke er verdt noe.

Men sånn som bunad, veske, smykker og sånn. Hvordan skal Nav vite at du eier dette?

Og sånn som bolig og bil som må selges. Så er det gjerne veldig dyre boliger og biler. Du kan jo ikke kjøre rundt i en bil til en mill, og ta imot sosialhjelp. Samme med en enebolig på 300 m2. Det skal være nøktern bolig og bil, skal man få beholde.

Anonymkode: 81b0a...f37

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Dagpenger er en opptjent rett og har ingenting med verdiene dine å gjøre.

Anonymkode: 27ff1...b72

7 timer siden, MapleSirup skrev:

Dette stemmer nok ikke. Dagpenger betinger tidligere arbeidsinntekt og faller innunder folketrygdloven. Du får dagpenger uavhengig av formue.

Hva er det med dere som slutter å lese halveis?

Jeg burde kanskje sagt om du leier ut 4 leiligheter og har inntekt på det, -selvstendig næringsdrivende, så får du ikke dagpenger.
Det gjelder alt av egen bedrift, næringsdrivende, står du uten oppdrag, eller inntekt, så får du ikke ett rødt øre av nav.

En jeg kjenner leier ut 2 leiligheter, dette gir ham ca 26.000 i måneden - etter skatt. Han jobber selv men ble arbeidsledig.
Han får ikke dagpenger fordi han regnes som selvstendig næringsdrivene og får inntekt hver måned.

Skrevet

Hei. nei nav kan ikke kreve at du selger ting, hverken under sosialstønad eller dagpenger. Hva du velger å gjøre er helt opp til hver enkelt for å skaffe deg egne midler. Om du har bil, hus,etc, i formue kan dem be om innsyn og dette må gjøres  for før du får en stønad. Dette gjelder spesifikk kun sosialstønad, rettelse en nødhjelp.

Skrevet
Et øyeblikk siden, nettie9 skrev:

Hei. nei nav kan ikke kreve at du selger ting, hverken under sosialstønad eller dagpenger. Hva du velger å gjøre er helt opp til hver enkelt for å skaffe deg egne midler. Om du har bil, hus,etc, i formue kan dem be om innsyn og dette må gjøres  for før du får en stønad. Dette gjelder spesifikk kun sosialstønad, rettelse en nødhjelp.

du kan finne mer svar alternativer ved å søke spesifikt på google

Skrevet
4 timer siden, Chibi skrev:

Hva er det med dere som slutter å lese halveis?

Jeg burde kanskje sagt om du leier ut 4 leiligheter og har inntekt på det, -selvstendig næringsdrivende, så får du ikke dagpenger.
Det gjelder alt av egen bedrift, næringsdrivende, står du uten oppdrag, eller inntekt, så får du ikke ett rødt øre av nav.

En jeg kjenner leier ut 2 leiligheter, dette gir ham ca 26.000 i måneden - etter skatt. Han jobber selv men ble arbeidsledig.
Han får ikke dagpenger fordi han regnes som selvstendig næringsdrivene og får inntekt hver måned.

Morsom?

"Hvis du har EN leilighet som du leier ut"

Hvem driver vel som selvstendig næringsdrivende og lever av EN leilighet .. Da er de i såfall ikke på dagpenger uansett.

Flaut..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...