Gå til innhold

Kan nav kreve at du selger ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom du nesten ikke har noen penger igjen og trengte nav støtte. Kan de kreve at du selger ting du har, som bilen, klær og sånt? 

La oss si at jeg har dyr veske, eller noe sånt. Kan nav etterforske hva du har og kreve at du selger det?

Anonymkode: d0cd6...0b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, etterforskning for å finne ut om du har en dyr veske? Nei, slikt har ikke NAV ressurser til og de gjør heller ikke det, men bil er noe annet. Derfor investerer jeg gjerne i gull, da NAV ikke kan se verdiene på en kontoutskrift.

De kan kreve at du selger bilen hvis du ikke dokumenterer et behov for den. 

4.18.2.41 Bilhold
Utgifter til bilhold ligger normalt utenfor livsoppholdet. Folketrygden har egne stønadsordninger knyttet til nødvendig bilhold. Hvis tjenestemottaker eier en bil av nøktern standard, og ikke har rett til slik støtte, eller støtten ikke er tilstrekkelig, og bruk av bil er av særlig stor betydning for vedkommende, kan imidlertid utgifter til bil medregnes i stønadsberegningen. Dette kan for eksempel skyldes helsemessige forhold, barn og unges situasjon eller fravær av alternative transportmuligheter."

Anonymkode: a9377...22e

• Liker 2
Skrevet

Bil kan de kreve at du selger og bruker pengene før du får sosialhjelp. Sosialhjelp er hjelp når alle andre økonomisk muligheter for å dra omsorg for deg selv, er brukt opp.

Så ta den dyre vesken på armen og de dyretse klærne dine på deg, før du møter opp hos nav og søker sosialhjelp, da gir du best inntrykk for behovet ditt. (Ironisk fremstilt) 

Anonymkode: 63edf...abe

• Liker 3
Skrevet

Det skulle da pokker bare mangle at man må bruke av de ressursene man har, før staten skal inn å hjelpe. 

Anonymkode: 646f2...a7e

• Liker 8
Skrevet

Bare lurer. Må man selge bunad? De får man vel solgt for over 20.000kr

Skrevet
7 minutter siden, Roseh skrev:

Må man selge bunad?

Nei.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du kan få beskjed om å selge eiendom, hytte, bil, båt.
Har du vesker eller annet som du omsetter, så blir nok det regnet som inntekt og kan da miste sosialhjelp eller få avslag.

Har du andre verdier i form av arv, sparekonto, BSU osv så kan du også bli bedt om å bruke dette før du kan søke på sosialhjelp :) 

Endret av Chibi
  • Liker 1
Skrevet

Hva gjør at man kan beholde en bunad man kunne ha solgt for 20.000 mens man må selge en merkeveske man kan få solgt til et par tusen? Ikke at det er meg det er snakk om. Og ikke at jeg tror noen faktisk sier at de har en merkeveske. Den merkevesken kunne jo ha vært en konfirmasjonsgave istedenfor en bunad for eksempel. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Roseh skrev:

Hva gjør at man kan beholde en bunad man kunne ha solgt for 20.000 mens man må selge en merkeveske man kan få solgt til et par tusen?

Man må ikke selge merkeveska si. Tror du har misforstått noe her.

• Liker 5
Skrevet

Litt OT, men..

Gjelder dette kun nødhjelp? Eller dagpenger også?

Skrevet
4 minutter siden, mjauritz skrev:

Litt OT, men..

Gjelder dette kun nødhjelp? Eller dagpenger også?

Ikke for dagpenger :)

Men, har du en leilighet som du leier ut og får inntekt der, så kan det hende nav mener at du må leve på den inntekten.
Og annet hvor du får inntekter, er du student, så har du jo ikke krav på dagpenger, da inntekten din egentlig bare blir lån/stipend.

Men man blir ikke bedt om å selge bil, hus, og slikt, og heller ikke bedt om å bruke opp verdier først :) 

• Liker 1
Skrevet

Hva med bolig? Eller er bolig fredet?

Anonymkode: 98775...d8c

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med bolig? Eller er bolig fredet?

Anonymkode: 98775...d8c

Bolig er ikke fredet nei, hvorfor skulle det det? virker ikke som folk skjønner prinsippene bak sosialstønad. sosialstønad er absolutt siste mulighet.

Anonymkode: 25c8e...e78

• Liker 4
Skrevet

Jeg solgte alle smykkene mine fra konfirmasjonsgaver, giftering, morgengave etc til gulladam. Angrer den dag i dag. Mitt barns gaver (smykker, ringer)... Jeg solgte DVD-er som jeg var glade i. Et par bilder som jeg elska. Har solgt sykkelen min. Solgte barneutstyr og barnevogn, før jeg egentlig var sikker på om jeg kom til å få flere barn. Solgte lamper, pyntegjenstander, klær... Levde fire år uten TV og TV-abonnement. Skulle veldig gjerne hatt en bunad å selge nå fordi det er så trangt økonomisk, men det har jeg aldri hatt råd til, så den har jeg ikke, men kom nettopp på ideen at kjolene mine, de kan jeg jo selge. Det ER trangt å leve på støtte fra NAV, og ofte så går det bare ikke. I mitt tilfelle er det veldig vanskelig, og veldig nedverdigende å måtte be om hjelp, så jeg selger ting istedenfor, men snart er "lageret" tomt. Har bedt NAV om støtte en gang, og det var så nedverdigende og uverdig at jeg selger heller meg selv enn å gå dit igjen.

Anonymkode: be59c...9b1

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg solgte alle smykkene mine fra konfirmasjonsgaver, giftering, morgengave etc til gulladam. Angrer den dag i dag. Mitt barns gaver (smykker, ringer)... Jeg solgte DVD-er som jeg var glade i. Et par bilder som jeg elska. Har solgt sykkelen min. Solgte barneutstyr og barnevogn, før jeg egentlig var sikker på om jeg kom til å få flere barn. Solgte lamper, pyntegjenstander, klær... Levde fire år uten TV og TV-abonnement. Skulle veldig gjerne hatt en bunad å selge nå fordi det er så trangt økonomisk, men det har jeg aldri hatt råd til, så den har jeg ikke, men kom nettopp på ideen at kjolene mine, de kan jeg jo selge. Det ER trangt å leve på støtte fra NAV, og ofte så går det bare ikke. I mitt tilfelle er det veldig vanskelig, og veldig nedverdigende å måtte be om hjelp, så jeg selger ting istedenfor, men snart er "lageret" tomt. Har bedt NAV om støtte en gang, og det var så nedverdigende og uverdig at jeg selger heller meg selv enn å gå dit igjen.

Rettelse, gikk litt raskt. Mente å skrive gaver fra mitt barns far, som var smykker og ringer...

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg solgte alle smykkene mine fra konfirmasjonsgaver, giftering, morgengave etc til gulladam.

Det gjorde jeg også, men vi er alle forskjellige. Jeg synes det var deilig å bli kvitt masse smykker jeg aldri brukte uansett.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bolig er ikke fredet nei, hvorfor skulle det det? virker ikke som folk skjønner prinsippene bak sosialstønad. sosialstønad er absolutt siste mulighet.

Man får nødhjelp uten å selge boligen sin.

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjorde jeg også, men vi er alle forskjellige. Jeg synes det var deilig å bli kvitt masse smykker jeg aldri brukte uansett.

Vel, for meg var smykkene kjære og verdifulle minner... 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vel, for meg var smykkene kjære og verdifulle minner... 

Minnene er da i hodet?

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minnene er da i hodet?

Du har virkelig skjønt det. Eh.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...