Gå til innhold

Når svigermor ikke innser sin egen begrensning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har 3 barnebarn, hvorav det ene er vårt barn.

Min svoger/svigerinne har de to andre. Alle er i barnehagealder.

Saken er den at så fort vårt barn er på overnatting hos svigers, så ender de opp med alle 3 barnebarna. De to andre blir dumpet der fordi de likevel er barnevakt. Problemet er bare at de ikke evner å ta vare på alle 3 samtidig - det blir rett og slett for mye for dem!  Unger glemmes på butikken, ute, brenner seg på ting, faller ned fra ting osv. 

Vi har prøvd å snakke med dem, vi har prøvd å snakke med svoger/svigerinne. Men det samme skjer hver eneste gang.  (Vi har kanskje barnevakt 5-6 ganger i året, mens de har de andre barnebarna hvertfall 20 helger i året

Vi har ingen andre som kan hjelpe oss.  Og noen ganger må man i bryllup, runde tall og andre sammenkomster uegnet for barn.

Hva gjør man når voksne mennesker ikke kan snakkes til fornuft?  Er vi urimelige som krever at de kun skal passe vårt barn alene?

Anonymkode: 31719...416

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der høres ikke enkelt ut, hverken for dere eller for svigerforeldrene. Jeg synes ikke dere er urimelige når dere krever at de ikke skal passe flere barn enn de klarer å ta seg av! Kan en løsning være at de kommer til deres hjem for å passe barnet? Dere får barnevakt, barnet får tid med besteforeldrene, og det er ikke like greit å invitere flere med på kalaset.

• Liker 7
Skrevet

Når svigermor ikke innser sin egen begrensning må hennes sønn fortelle henne det sånn det er. Og sin bror/søster. Og gjenta. Og hente barnet hvis det ikke er der alene allikevel. Og svigerfar kan involveres, han er da et menneske med ansvar han også? 

Anonymkode: 4c6b3...613

• Liker 2
Skrevet

Hjelpe meg! Synes svoger/svigerinne det er greit at barn glemmes på butikken, da? Ser de ikke problemet?

Støtter forslaget om å la dem passe hjemme hos dere.

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet

Hvor ofte har barna blitt glemt på butikken og ute? Ærlig? Og hvor lang tid var de glemt? Hva brant de seg på,og hva har de falt ned fra hvor ofte? Hva er osv?

Syns det er interessant å vite,for bortsett fra dette med å bli glemt,skader de fleste barn seg. Både i barnehage,hjemme,i skolegård og ellers.

Så vil gjerne at du konkretiserer litt.

Gjest chisandra
Skrevet

Ts, ut fra hva du forteller om glemming og brenning etc. Er du sikker på at de er kapable til å passe unger i det hele tatt lenger?

Skrevet

Ligger det litt bitterhet pga at svigermor passer de andre barnebarna mye mer enn deres barn bak her? Det er jo unektelig urettferdig at de andre barnebarna prioriteres mer. Sånn er det i vår familie også. 

Eller er det en reell fare for at noe skal skje barna når hun passer alle tre? 

Anonymkode: 71a0f...5a6

• Liker 6
Skrevet

Nå måtte jeg glise, glemme barn på butikken, vis de ikke evner å passe 3 barn er du sikker på at de klarer 1?

• Liker 3
Gjest Blomsterert
Skrevet
17 timer siden, chisandra skrev:

Ts, ut fra hva du forteller om glemming og brenning etc. Er du sikker på at de er kapable til å passe unger i det hele tatt lenger?

Nå er jeg en kritisk leser,og det er greit å stille et par spørsmål iblant. Nå ser dette dramatisk ut,og det KAN være. Men vi vet ikke hva som egentlig har hendt,og jeg stilte Ts spørsmål uten å ha fått svar. Brant du deg aldri som barn? På en varm vedovn,tok på en kaffekopp,eller varmt vann? Det skjer altså uten at det blir annet enn et rødt merke,og knapt det. Ang Flemming,så kan det være at tredjemann ble igjen i butikken,og de oppdrag er det ute ved bilen. Å ramle ned fra ting? En stil,en lav grein,fra et bord.. ja,dette er noe som kan skje. Men jo,det kan være mye verre,men jeg har liksom mine tvil her. Fordi de har latt barna vøre der flere ganger. Har de blitt skadet gjentatte ganger,så ville de vel aldri latt de passe barna mer! Tenker jeg da. 

Skrevet

Hadde det vært mitt barn og disse såkalt skadene hadde vært reelle, så hadde jeg ikke sendt barnet mitt dit, uansett. Så ts, hvor alvorlige er disse skadene egentlig? Jeg nekter å tro at to familier velger å bruke en barnevakt som ikke klarer å ta vare på barn på en forsvarlig måte. 

Anonymkode: 8aaf1...793

• Liker 1
Skrevet

TS her. Har ikke lyst til å utdype mer pga gjenkjennelse. Men alt handler om at dette neppe hadde skjedd hvis de ikke hadde hatt 3 stykker samtidig. 

Det er vondt for oss at de ikke klarer å forstå

Anonymkode: 31719...416

Skrevet

Da er vel eneste løsning å sette ned foten og si at de ikke kan passe deres barn hvis de skal passe de andre to. Hvis dere er konsekvente på dette over en tid må de jo innse at dere mener alvor og forhåpentligvis tenke seg om. 

Anonymkode: 71a0f...5a6

• Liker 1
Skrevet

Glemme barn på butikken?

Som i at de satt seg i bilen og kjørte hjem med kun 2 av 3 barn? Eller at de sto i kassen og undret seg "hvor ble det av Arne nå?" og gikk å fant han i samme butikk?

Hvor gamle er barna? 

Kan det være at svigers faktisk bare har en litt annerledes oppdragelsesteknikk enn dere? Litt mindre bobleplast og litt mer "tar du på plata når den er varm brenner du deg også gjør du aldri det igjen"?

• Liker 3
Skrevet

Få farmor og farfar til å sitte barnevakt hos dere da vel? I deres hus er det tross alt dere som bestemmer hvem som skal inn og ut og om de andre ungene blir dumpet av der uten deres samtykke så er det så hinsides respektløst at søsknene til mannen din bør få høre det. 

Skrevet

Hadde ville prøvd med en skikkelig prat med svigers om dette. Ikke lett å stille krav, for man vil jo gjerne ha mulighet for barnepass også. 

Støtter rådet om å få dem hjem til dere.

Anonymkode: 1c3e7...2e4

Skrevet

Hvorfor kan ikke dine foreldre passe barna dine, TS? Bor de for langt unna? Er de kanskje ikke i live lenger?

Skrevet

Fall og brenning er da helt greie ting som kan skje uansett. Hadde det vært kriteriet for å ikke kunne passe barn burde jeg aldri fått være hos mormor. Glemme på butikken er litt verre, men ikke hårreisende uten å vite mer om historien

• Liker 1
Skrevet

Kan dere be en nabo om å passe? Jeg hadde stilt opp om en nabo skulle i en bursdag eller i bryllup. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...