Gå til innhold

Gode tips til å få i seg mindre kcalorier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, LucyLiu skrev:

Selvfølgelig, men hva legger du i det? 

At det ikke er vekta som er viktig, men hva den består av. Så ofte kan det være langt mer fordelaktig å buffe seg opp med trening enn å pine seg ned i vekt med diett.

Det er uansett lettere og morsommere å trene enn å slanke seg. Syns jeg, da. Bklageligvis må jeg gjøre begge deler, men hadde jeg kunnet slippe unna med bare trening, så ville jeg gjort det.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Pringle skrev:

Nysgjerrig på hvilke helsemessige årsaker som tilsier at du skal spise på en måte som gjør det vanskelig for deg. 

Jeg har IBS og får ofte veldig vondt i magen (som kan vare til dagen etter) om det går for lang tid mellom måltider, eller om jeg er for aktiv i forhold til matinntak. Jeg holder fortsatt på å utforske litt når det gjelder hyppighet, størrelse på måltid og hvor aktiv jeg er, men sånn som det er nå prøver jeg å spise ca 200 kcal annenhver time, med litt større frokost og middag. Ganske kjedelig. Og jeg synes det er litt vanskelig å si stopp etter f.eks en banan, hvis jeg egentlig er mer sulten. Men da blir det jo rot resten av dagen og jeg må spise mindre kalorier like hyppig eller hoppe over noe og risikere å få vondt. Men jeg blir flinkere:tongue: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mann 42 skrev:

At det ikke er vekta som er viktig, men hva den består av. Så ofte kan det være langt mer fordelaktig å buffe seg opp med trening enn å pine seg ned i vekt med diett.

Det er uansett lettere og morsommere å trene enn å slanke seg. Syns jeg, da. Bklageligvis må jeg gjøre begge deler, men hadde jeg kunnet slippe unna med bare trening, så ville jeg gjort det.

Enig. Nå var jeg jo normalvektig, og hadde ikke så mye til overs (sånn jeg også skjønte det på TS), og min PT frarådet å gå ned i vekt. Jeg vet jo ikke om det er tilfelle for TS, men om det ikke er snakk om mye, kan det være at å bygge muskler og bare justere kostholdet littegrann er nok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som har testet Forever living sine produkter? Jeg er litt lei av spammingen på veggen til en venn av meg, for hun vil så gjerne selge mest mulig, men hun har faktisk rast ned i vekt pga produktene - og jeg skjønner hun er ivrig til å tjene penger på dette... men selv er jeg skeptisk. Og er det bra å få i seg så mye Aloe Vera? Jeg vet ikke helt hva den Argi består av, men jeg er skeptisk. 

Anonymkode: 44821...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har testet Forever living sine produkter? Jeg er litt lei av spammingen på veggen til en venn av meg, for hun vil så gjerne selge mest mulig, men hun har faktisk rast ned i vekt pga produktene - og jeg skjønner hun er ivrig til å tjene penger på dette... men selv er jeg skeptisk. Og er det bra å få i seg så mye Aloe Vera? Jeg vet ikke helt hva den Argi består av, men jeg er skeptisk. 

Anonymkode: 44821...e4e

Og så spammer du her isteden :sjokkbla:

Fortsett å være skeptisk. Ingen hadde giddet å spise sunt og trene hvis de produktene hadde hatt noen effekt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiste to tynne knekkebrød til frokost i dag med makrell i tomat, litt lett majones og salt og pepper. La dette så inn i lifesum appen og får beskjed om at det tilsvarer 2084 kcal og at jeg ligger 1748 kcal over det jeg skal. Da skjønner jeg ikke mye. Hvis jeg ikke skal kunne spise noe som virker så sunt, ramler jeg fort av lasset:(

Anonymkode: b993b...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Endaen

Ts her! Ja, jeg er normalvektig og trener ganske bra, men det blir mest løping, som jeg elsker. Trener litt styrke innimellom, men ganske planløst og jeg har aldri sett særlig resultater av det, så mange som snakker om styrketrening nå, men jeg klarer liksom ikke helt å bli motivert til det... Appelsinspisingen var for øvrig en dårlig idé, fikk munnsår, tåler visst ikke så mye sitrus, hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste to tynne knekkebrød til frokost i dag med makrell i tomat, litt lett majones og salt og pepper. La dette så inn i lifesum appen og får beskjed om at det tilsvarer 2084 kcal og at jeg ligger 1748 kcal over det jeg skal. Da skjønner jeg ikke mye. Hvis jeg ikke skal kunne spise noe som virker så sunt, ramler jeg fort av lasset:(

Du må gjøre det riktig, da er det både enkelt og effektivt. Se på næringsinformasjonen som står på pakkene, og vei det du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er må jo være galt. To knekkebrød med makrell i tomat og litt lett majones? Ut i fra mine beregninger er dette 432 kalorier (hvis du spiste hele makrellboksen, og majonesen tilsvarte en spiseskje til sammen). :) 

Anonymkode: 5d0a9...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1 minutt siden, Pringle skrev:

Du må gjøre det riktig, da er det både enkelt og effektivt. Se på næringsinformasjonen som står på pakkene, og vei det du spiser.

Må jeg veie majonesen? Salt og pepper også?

I lifesum appen så ligger jo antall kcal på knekkerbrød og Makrell i tomat, posjonsvis altså.. så da kan jeg altså ikke stole på de tallene jeg fikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er må jo være galt. To knekkebrød med makrell i tomat og litt lett majones? Ut i fra mine beregninger er dette 432 kalorier (hvis du spiste hele makrellboksen, og majonesen tilsvarte en spiseskje til sammen). :) 

Anonymkode: 5d0a9...d46

Spiste ikke hele boksen, ikke halve en gang. Majonesen tilsvarte kanskje en liten ss.

Hva med salt/pepper? Skal dette veies/regnes med også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I lifesum appen så ligger jo antall kcal på knekkerbrød og Makrell i tomat, posjonsvis altså.. så da kan jeg altså ikke stole på de tallene jeg fikk?

Du må veie og måle alt selv for å være sikker på at det blir riktig.

Anonymkode: c257b...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.2.2016 at 20.33, Strawberrygirl skrev:

Jeg tenker at det eneste som hjelper om man skal ned i vekt, er å telle kalorier. For meg har det hjulpet ift å begrense mat og godteriinntaket. Jeg har faktisk ikke så lyst på godteri når jeg ser hvor mye kalorier det inneholder, og hvor fort man blir sulten igjen. 

Jeg går ned i vekt selv om jeg ikke trener stort ( går tur av og til, og rir turer på hesten min, samt har to barn, og det er nok fordi jeg teller kalorier. 

Har ikke lest alle postene men ja ^^^^ dette er det som må til. Det samme gjelder alle som vill opp i vekt/muskler også. Om man ikke teller vet man ikke hva man egentlig stapper i seg. Jeg trener mye vekter å har stagnert lenge nå. 184cm høy 95kg ca trent ikke feit. Men nå står jeg på stedet hvil fordi jeg ikke spiser nok. Men nå som jeg teller å prøver å følle en diett skjer det ting. Husk det er stor forskjell på gode og dårlige kalorier :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiste ikke hele boksen, ikke halve en gang. Majonesen tilsvarte kanskje en liten ss.

Hva med salt/pepper? Skal dette veies/regnes med også?

Du bør veie majonesen, aller helst hver gang siden det er en kaloririk matvare, men ihvertfall første gang du bruker den på en gitt måte (legger du på to streker langsetter hver gang, så er det ganske likt fra gang til gang, da trenger du strengt tatt ikke å veie, men hvis du klemmer ut en mengde som du ikke kan se omfanget på, er det lurt å veie (jeg veier fremdeles kaviar og melk selv om jeg "bare" skal holde vekta)). Bruker du en boks makrell i tomat på to måltider kan du bare ta kaloriinnholdet for hele boksen og dele på to. Tar du en mengde som tilsvarer noe som ligner på "klatt", "klump", håndfull", "-skje", så veier du det. Du kan ikke "kanskje" med noen ting hvis du teller kalorier, men du må avveie litt: Det som er veldig kaloritett og som du bruker ofte og/eller i større kvanta, må du være mer nøyaktig med enn sånt som en paprikaring på skinkeskiva. Lager du stort sett alle måltidene dine hjemme, trenger du ikke stresse med restaurantbesøk, men spiser du i kantine hver dag, må du finne en måte å holde rede på kaloriinntaket der.

Porsjonsvis, hva er det? Du kan ikke stole på noe som appen forteller deg. Du må sørge for at både kaloritallet for hver enkelt matvare (som i Norge oftest oppgis pr 100 gram, på esken/boksen/posen og i Matvaretabellen, finnes på nett), og mengden du bruker, stemmer med det som appen foreslår, før du logger det.

Du logger ikke kalorifrie matvarer som salt, pepper, te, kaffe og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner vel at en vanlig frokost ikke inneholder 2000 kcal.....

Anonymkode: b14a0...1c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepper og salt må ikke veies.

Men alt av mat må. Det vil si salat, majones, grønnsaker, kjøtt, fisk, pålegg, smør, olje til steking, dressinger, etc.

Slitsomt, men du får rutine etterhvert. Og kanskje har noen standardmåltider som du kopierer fra gårsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke velg "porsjoner" i app'en hvis det ikke kommer frem hva de mener med en porsjon. Er det 1 stk, 1 pakke, 10 stk? Velg enten gram eller stk der det er spesifisert.

Lurt å veie alt i begynnelsen (ikke salt og pepper) sånn at du får nøyaktig oversikt over hva du spiser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.3.2016 at 13.48, AnonymBruker skrev:

"Må jeg veie majones"? Majones er en emulsjon av olje og eggeplomme, og det vil si at det nesten er rent fett. Ekte majones inneholder i overkant av 700 kcal per 100 gram. Mot 900 eller så for olivenolje. Bør du veie det? Ja, det skulle jeg tro.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...