Gå til innhold

Gode tips til å få i seg mindre kcalorier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa begrens mengden fett, ikke kutt ut fett :)

Og velg flerumetta fett, som f.eks. rapsolje og olivenolje fremfor margarin, mye sunnere for årene :)

Og ang. de ferdige havrelunsjene - så er de på tilbud hos spar nå :) så jeg har hamstret mange :) Benytte seg når det er tilbud.

Ellers er det snertent og billig å lage seg havregrøt selv, men pass på å ikke gjøre som jeg - ha masse sukker og kanel på hehe :) Det smaker ypperlig med f.eks. litt syltetøy på :) eller noen friske bær og dryppe litt Akasiehonning over og litt hakkede mandler.

Anonymkode: 44821...e4e

Ja, okei, skjønner :) Margarin er det vel ingen helsebevisste som bruker lenger... det er uenighet om hva som er best av div oljer, jeg er sant å si forvirret, men tenker det må være bra nok å bruke olivenolje til salater og bytte mellom raps, solsikke osv til steking. Smør til alt som skal ha smørsmak :Hehe:

Lurt å hamstre når noe bra er på tilbud. 

Man må nok passe på ingrediensene når man lager mat selv også ja :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Envy skrev:

Tell kcal på usunne ting, og ikke ha det i huset i utgangspunktet. Jeg tenker ofte når jeg er på butikken at "i dag skal jeg unne meg en sjokolade selv om det er usunt", også tar jeg opp en jeg har lyst på, leser næringsinnhold, blir livredd og legger den fra meg igjen, for så å gå og hente et eple.

Blir livredd pga en sjokolade? Det er i alle fall ikke bra.

Anonymkode: 9f8ee...08d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir livredd pga en sjokolade? Det er i alle fall ikke bra.

Anonymkode: 9f8ee...08d

Oi, sorry, glemte at kg tar alt 100% bokstavelig :)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plastic Heart
8 timer siden, Mann 42 skrev:

Er det så fornuftig å spise sjelden? Da kommer man bare sulten til neste måltid, og det vil være lettere å spise mer enn man burde. Jeg spiser antakeligvis omtrent annenhver time, men det er for det meste en pære eller en banan eller noe slikt i slengen. Akkurat det rådet kom fra en dietiker, og har gjort at det blir mye lettere å ikke spsie mye til hovedmålidene.

For min del funker det, ettersom det er begrenset hvor mye jeg greier å få ned i løpet av et måltid. Det forutsetter selvsagt at man ikke overspiser (selv om det jo blir litt rom for å spise mye dersom man skal spise f.eks to måltider for dagen) og at man greier å holde seg unna maten i mellomtiden. Dessuten tror jeg i grunn at det bare er sunt for kroppen å ikke konstant ha noe i magen, men det har jeg ikke særlig kunnskap om utover egen resonnering så jeg skal ikke være for bastant på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis masse grønnsaker, mye fiber er mettende og kalorifattig. Spis deg mett på kalorifattige grønnsaker. 

Bruk liten asjett, da får man følelsen av å ha 'lasset på' med mat. 

Lag hjemmelaged suppe, klare supper er ofte kalorifattige og mettende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Plastic Heart skrev:

For min del funker det, ettersom det er begrenset hvor mye jeg greier å få ned i løpet av et måltid. Det forutsetter selvsagt at man ikke overspiser (selv om det jo blir litt rom for å spise mye dersom man skal spise f.eks to måltider for dagen) og at man greier å holde seg unna maten i mellomtiden. Dessuten tror jeg i grunn at det bare er sunt for kroppen å ikke konstant ha noe i magen, men det har jeg ikke særlig kunnskap om utover egen resonnering så jeg skal ikke være for bastant på dette. 

Hvorfor skulle det være sunt å være sulten? Bortsett fra at det bygger karakter, selvsagt? Jeg foretrekker å bygge karakter ved å legge på 10 kilo til på stanga. Da får jeg fin V-form, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Plastic Heart
11 timer siden, Mann 42 skrev:

Hvorfor skulle det være sunt å være sulten? Bortsett fra at det bygger karakter, selvsagt? Jeg foretrekker å bygge karakter ved å legge på 10 kilo til på stanga. Da får jeg fin V-form, også.

Hvis man tenker litt tilbake i tid er det slettes ikke naturlig for kroppen å konstant ha mat i magen. Etterhvert som kroppen min vente seg til å gå litt mellom måltidene responderte den ikke bare ved å ikke lenger bli sulten, men også ved å bli mer opplagt og skjerpet, noe jeg vil tro stammer fra tiden vår som jegere. 

Så er det også det at med mange måltider gjennom dagen må kroppen vår konstant jobbe med å fordøye den. Det tar en del energi, det der. 

Men det er selvsagt opp til hver enkelt hva de trives med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegging! Planlegg når og hvor mye du skal spise slik at du ikke går i lang tid og blir ekstremt sulten og må ty til lettvinte butikkløsninger. 

Ikke la middagen stå på bordet, men på kjøkkenet slik at du fysisk må reise deg og gå til kjøkkenet forå forsyne deg enda en gang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.2.2016 at 14.30, Envy skrev:

Tell kcal på usunne ting, og ikke ha det i huset i utgangspunktet. Jeg tenker ofte når jeg er på butikken at "i dag skal jeg unne meg en sjokolade selv om det er usunt", også tar jeg opp en jeg har lyst på, leser næringsinnhold, blir livredd og legger den fra meg igjen, for så å gå og hente et eple.

Haha, dette kjente jeg meg veldig igjen i :fnise: Vi har heller ikke noe godt i skapet for å unngå å spise det, er det ikke kjøpt så er det liksom greit  :) Er ikke så ofte jeg kjenner jeg må ha en sjokolade eller noe søtt på butikken, men jeg leser alltid hvor mye kalorier det er på pakken, og blir like skremt hver gang jeg ser hvor mye kalorier det faktisk er i søtsaker.. Sånn sett er det lett for meg å holde meg unna, vil spare kaloriene på noe jeg holder meg lenger mett på i stedet :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her, takk for tips igjen! Jeg har klart å skjerpe meg en god del etter tråden her, nesten bare ved å bli det mer bevisst, var mye småspising jeg ikke tenkte på. Og så har jeg funnet ut at appelsiner er genialt for meg hvis jeg får søtsug (samt det å ikke ha noe sukkerholdig i skapene!). Appelsin metter litt og tilfredsstiller virkelig lysten på noe. Det vanskeligste for meg er å ikke kose meg med for mye på kvelden, og da har det hjulpet betraktelig. Så fint å få litt hjelp :)

Anonymkode: cfadc...6c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fyll på med grønnsaker. 50 % av middagsporsjonen bør være grønnsaker. De er kalorifattige, men bidrar med fiber og volum som gjør at du blir raskere mett. I tillegg til andre gode gevinster man får av å spise mer grønnsaker. Belgfrukter som bønner og linser er også mettende, og kalorifattige. Fokusér på grønnsaker, protein og litt fett til hvert måltid, og kutt ned på ris og pasta, som ikke bidrar med så mye. Poteter derimot, er både mettende og næringsrike på en sunn måte.

Anonymkode: 5901c...78f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, Mann 42 skrev:

http://www.nyttnorge.com/faste-er-en-naturlig-evolusjon%C3%A6r-bruk-av-kroppen-v%C3%A5r.html

http://yogasenteret.no/Artikler/artikkel.php?article_id=105

Anonymkode: 228e8...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det å spise ofte eller sjelden; av helsemessige årsaker prøver jeg å spise ofte, men jeg merker at det er lettere å spise for mye totalt da. Om det blir 100 kcal ekstra (det er jo "bare" en banan, noen nøtter osv) hvert måltid, og man spiser f .eks 5 måltider om dagen blir jo bare det 500 kcal. Så for min del hadde det vært enklere å spise skjelden, for selv om jeg skulle spise litt for mye blir det ikke så mange ganger. Dessuten blir jeg "sulten" av å spise, og vil gjerne spise et helt og mettende måltid når jeg først spiser . Ikke bare et halvt eple, to nøtter og en dl melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, muffinshaker skrev:

Angående det å spise ofte eller sjelden; av helsemessige årsaker prøver jeg å spise ofte, men jeg merker at det er lettere å spise for mye totalt da. Om det blir 100 kcal ekstra (det er jo "bare" en banan, noen nøtter osv) hvert måltid, og man spiser f .eks 5 måltider om dagen blir jo bare det 500 kcal. Så for min del hadde det vært enklere å spise skjelden, for selv om jeg skulle spise litt for mye blir det ikke så mange ganger. Dessuten blir jeg "sulten" av å spise, og vil gjerne spise et helt og mettende måltid når jeg først spiser . Ikke bare et halvt eple, to nøtter og en dl melk.

Nysgjerrig på hvilke helsemessige årsaker som tilsier at du skal spise på en måte som gjør det vanskelig for deg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 1.3.2016 at 21.23, Mann 42 skrev:

Dette blir for dumt og det ser ikke ut som at du riktig forstår hva det gjelder. Det handler om å spise etter prinsipper om periodisk faste. Her er en enkel innføring: http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/ 

Anonymkode: c257b...a1e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en kostholdsplan (hvor du har regnet inn antall kalorier) for hver uke, og følg den. :) For øvrig, hvis du er normalvektig, kan det være at du kun trenger å stramme opp litt. Jeg var også normalvektig og innbilte meg at jeg måtte ned i vekt, men styrketrening ser ut til å være nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, LucyLiu skrev:

Lag en kostholdsplan (hvor du har regnet inn antall kalorier) for hver uke, og følg den. :) For øvrig, hvis du er normalvektig, kan det være at du kun trenger å stramme opp litt. Jeg var også normalvektig og innbilte meg at jeg måtte ned i vekt, men styrketrening ser ut til å være nok. 

kvalitet er viktigere enn kvantitet :)

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mann 42 skrev:

kvalitet er viktigere enn kvantitet :)

Selvfølgelig, men hva legger du i det? 

Endret av LucyLiu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Pringle skrev:

Nysgjerrig på hvilke helsemessige årsaker som tilsier at du skal spise på en måte som gjør det vanskelig for deg. 

Jeg kan ikke svare for muffinshaker men kan gi ett eksempel fra meg selv.

Jeg har spiserørsbrokk og forhøyet syreproduksjon. Selv om jeg går på medisiner for det så kan jeg ikke spise store måltider for da kommer det opp igjen. Må derfor spise lite og oftere :-)

Anonymkode: f2980...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke svare for muffinshaker men kan gi ett eksempel fra meg selv.

Jeg har spiserørsbrokk og forhøyet syreproduksjon. Selv om jeg går på medisiner for det så kan jeg ikke spise store måltider for da kommer det opp igjen. Må derfor spise lite og oftere :-)

Anonymkode: f2980...324

Hørtes ubehagelig ut :icon_frown: Håper medisinen og måltidsrytmen gjør så du ikke har plager mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...