Gå til innhold

Gode tips til å få i seg mindre kcalorier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det er jo i teorien så lett: Eat less! Men jeg syns det er vanskelig å senke matinntaket slik at jeg får resultater. Jeg trener mye og er normalvektig, men skulle gjerne fått bort noen lovehandles og litt fett generelt. Har du noen gode tips på hva som har funket for deg?
Å spise saktere hjelper, men er det andre lure triks? Jeg spiser som oftest til jeg blir mett, ikke stappmett, men mulig jeg burde slutte å spise enda litt før? Har veldig tro på at kroppen selv kan regulere seg og vil ikke begynne å telle kcalorier da jeg syns dette blir et veldig unaturlig forhold til mat og jeg er redd for at jeg kan bli for opphengt i det da.

Anonymkode: cfadc...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det eneste som hjelper om man skal ned i vekt, er å telle kalorier. For meg har det hjulpet ift å begrense mat og godteriinntaket. Jeg har faktisk ikke så lyst på godteri når jeg ser hvor mye kalorier det inneholder, og hvor fort man blir sulten igjen. 

Jeg går ned i vekt selv om jeg ikke trener stort ( går tur av og til, og rir turer på hesten min, samt har to barn, og det er nok fordi jeg teller kalorier. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plastic Heart

Spis sjeldnere. At du må spise annenhver time og at du kommer til å dø hvis blodsukkeret ditt synker og at et hyppig matinntak er viktig for å holde forbrenningen er i gang, er bullshit. Du blir nok litt sulten og humørsyk i begynnelsen, men det venner kroppen seg fort til. 

Ellers kan det være greit å veie maten. Jeg merker iallfall at terskelen for å småspise er høyere dersom jeg må dra frem den jævla kjøkkenvekta før jeg får lov til å putte noe i kjeften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutte mest mulig ut sukker og ferdig bearbeidet mat. Spise mindre porsjner.

Jeg pusser gjerne tennene for da å ikke la meg friste å spise mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis 75% av det du forsyner deg med av til middag. Drikk vann før måltider. Begrens deg ved bruk av sauser/dressinger o.l. Tenk igjennom om du småspiser og evnt hva. Unngå i størst mulig grad sukker og også sukkerfrie alternativer. 

Anonymkode: e6b2b...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikk vann eller kalorifri brus/saft istedet for brus, juice osv.

Drik et glass vann før hvert måltid.

Spis pastiller/tyggis istedet for godteri, og hvis du først skal spise godteri: spis "suge-godteri" som søppeldynga-drops, kjærlighet på pinne osv.. Det tar laang tid å spise i forhold til sjokolade, potetgull osv og da spiser du mindre på en måte.

Dropp alt av saus og dressing.

Spis magert pålegg, eks kokt skinke, hamburgerrygg og kalkunfilet istedetfor servelat, spekeskinke, salami osv.

Spis light/sukkerfri-versjonen av pålegg

Anonymkode: 5bbe8...6a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm drikke kan ha en mettende effekt, så en kopp te før et måltid kan gjøre at du spiser litt mindre porsjoner. Jeg pleier å stoppe før jeg begynner å kjenne metthetsfølelse, men ikke sånn er jeg fortsatt er sulten. Etter 10-20 når maten har senket seg litt min føler jeg meg mett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Mange har nevnt småspising, og der tror jeg jeg bør bli mer bevisst. Jeg tenker som oftest at hvis jeg spiser dette nå (litt nøtter, noen kjeks etc) så spiser jeg mindre til neste måltid, men det er kanskje ikke helt sånn det fungerer...
Jeg blir sjelden kjempesulten mellom måltid, så der er det nok også litt å vinne på å kjenne litt mer på sultfølelsen innimellom.
Ble i hvert fall litt mer bevisst på eget spisemønster av å lese svarene deres! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.2.2016 at 17.28, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo i teorien så lett: Eat less! Men jeg syns det er vanskelig å senke matinntaket slik at jeg får resultater. Jeg trener mye og er normalvektig, men skulle gjerne fått bort noen lovehandles og litt fett generelt. Har du noen gode tips på hva som har funket for deg?
Å spise saktere hjelper, men er det andre lure triks? Jeg spiser som oftest til jeg blir mett, ikke stappmett, men mulig jeg burde slutte å spise enda litt før? Har veldig tro på at kroppen selv kan regulere seg og vil ikke begynne å telle kcalorier da jeg syns dette blir et veldig unaturlig forhold til mat og jeg er redd for at jeg kan bli for opphengt i det da.

There's your problem! Du burde IKKE spise til du blir mett. Det tar 20 minutter fra du har spist så mye som du bør i et måltid, til du faktisk kjenner deg mett. Du burde i stedet bestemme deg for hvor mye du skal spise på forhånd. Det gjelder særlig de store, kaloririke måltidene, som middag.

Kroppen kan saktens regulere ting selv, men kroppen er litt bakpå. Den lever fortsatt i steinalderen, da det tok sin tid å putte nok mat i fjeset til at man ble mett. Moderne mat, enten det er grønnsaker, korn eller frukt, er ekstremt kaloririkt sammenlignet med de ville variantene.

Det funker iallfall for meg. Jeg teller riktignok kalorier, men ikke fortløpende. Jeg noterer bare det jeg spiser. og summerer på slutten av dagen. Og når jeg har spist så mye som jeg syns jeg bør i løpet av en dag, så har jeg ofte ikke nådd maksgrensen min. Ja, det er altså hvis jeg ligger unna snacks.:lol:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.2.2016 at 20.39, Plastic Heart skrev:

Spis sjeldnere. At du må spise annenhver time og at du kommer til å dø hvis blodsukkeret ditt synker og at et hyppig matinntak er viktig for å holde forbrenningen er i gang, er bullshit. Du blir nok litt sulten og humørsyk i begynnelsen, men det venner kroppen seg fort til. 

Ellers kan det være greit å veie maten. Jeg merker iallfall at terskelen for å småspise er høyere dersom jeg må dra frem den jævla kjøkkenvekta før jeg får lov til å putte noe i kjeften. 

Er det så fornuftig å spise sjelden? Da kommer man bare sulten til neste måltid, og det vil være lettere å spise mer enn man burde. Jeg spiser antakeligvis omtrent annenhver time, men det er for det meste en pære eller en banan eller noe slikt i slengen. Akkurat det rådet kom fra en dietiker, og har gjort at det blir mye lettere å ikke spsie mye til hovedmålidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.2.2016 at 17.28, AnonymBruker skrev:

Jeg gidder aldri telle kalorier, men det er lurt å la være å spise kaker, kjeks og godterier - for plutselig får man i seg godt over dagsrasjonen med kalorier. En mann bør få i seg ca. 2400 kalorier daglig og mindre om han skal ned i vekt.
Gå deg en daglig tur på 30 min i høyt tempo og tren styrketrening et par tre ganger i uka.

Spis 3 hovedmåltider til faste tider, proteinrikt og med masse grønnsaker som tilbehør, begrens fettmengden når du steker og bruk minst mulig saus: Fettet gir nemlig masse unødige kalorier. Fyll heller magen med grønnsaker som er kalorifattige og næringsrike og forebygger ulike sykdommer!

kjøp inn sunne mellommåltider, så blir du aldri skrubbsulten og overspiser - 

det kan f.eks. være disse nyhetene Fjordland  havrelunsj med bær eller med eple og kanel, byggrynslunsj - de ligner på de med rislunsj, men er sunnere. 
Kjøp inn m asse friske epler og pærer, babygulrøtter osv.
Og drikk masse vann. Unngå kaloriholdig drikke som brus osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tell kcal på usunne ting, og ikke ha det i huset i utgangspunktet. Jeg tenker ofte når jeg er på butikken at "i dag skal jeg unne meg en sjokolade selv om det er usunt", også tar jeg opp en jeg har lyst på, leser næringsinnhold, blir livredd og legger den fra meg igjen, for så å gå og hente et eple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker en app, Lifesum, som teller kaloriene for meg. Jeg la bare inn høyde, vekt og ønsket vekt, og da kom app`en frem til at jeg skulle ha 1412 kalorier pr dag. Jeg legger selv inn hver dag hva jeg har spist, og så lenge jeg aldri overstiger mine 1412 pr dag, så kan det ikke gå galt :) 

Anonymkode: 228e8...e39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har redusert middagsinntaket ved å begynne å spise på en liten asjett i stedet for et stort. Blir akkurat passe mett av en slik porsjon. Drikker i tillegg et stort glass vann før eller under middagen. Et annet tips er å kutte frukt/grønt og legge det i bokser i kjøleskapet, så er det lett tilgjengelig når man får behov for noe å knaske på. På kveldene fyller jeg ofte en kaffekanne med kokt vann slik at jeg lett kan blande meg en kopp te mens jeg ser på tv, drikker fort 2-3 kopper på en kveld og glemmer dermed at jeg har lyst på noe søtt. 

Anonymkode: a1cbc...659

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker en app, Lifesum, som teller kaloriene for meg. Jeg la bare inn høyde, vekt og ønsket vekt, og da kom app`en frem til at jeg skulle ha 1412 kalorier pr dag. Jeg legger selv inn hver dag hva jeg har spist, og så lenge jeg aldri overstiger mine 1412 pr dag, så kan det ikke gå galt :) 

Anonymkode: 228e8...e39

Jeg bruker også Lifesum, genial app! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, simsam skrev:

Jeg gidder aldri telle kalorier, men det er lurt å la være å spise kaker, kjeks og godterier - for plutselig får man i seg godt over dagsrasjonen med kalorier. En mann bør få i seg ca. 2400 kalorier daglig og mindre om han skal ned i vekt.
Gå deg en daglig tur på 30 min i høyt tempo og tren styrketrening et par tre ganger i uka.

Spis 3 hovedmåltider til faste tider, proteinrikt og med masse grønnsaker som tilbehør, begrens fettmengden når du steker og bruk minst mulig saus: Fettet gir nemlig masse unødige kalorier. Fyll heller magen med grønnsaker som er kalorifattige og næringsrike og forebygger ulike sykdommer!

kjøp inn sunne mellommåltider, så blir du aldri skrubbsulten og overspiser - 

det kan f.eks. være disse nyhetene Fjordland  havrelunsj med bær eller med eple og kanel, byggrynslunsj - de ligner på de med rislunsj, men er sunnere. 
Kjøp inn m asse friske epler og pærer, babygulrøtter osv.
Og drikk masse vann. Unngå kaloriholdig drikke som brus osv.

Fett er ikke "masse unødige kalorier" - ja, det er kaloritett, men også livsviktig og mettende, og helt nødvendig for at vi skal kunne ta opp næringen i grønnsakene. Som med alt annet, er det sentrale å ikke overdrive.

Ikke alle driter penger, derfor foreslår jeg alternativene å lage grøt selv fra gryn, og vanlige gulrøtter framfor babygulrøtter.

Kaloriinntak bør tilpasses den enkelte, stort sett er dette avhengig av alder, vekt, høyde og aktivitetsnivå, i tillegg til kjønn.

Bra forslag til aktivitet, men veldig spesifikt. Det essensielle er å komme seg i bevegelse (og fortsette med det).

Endret av Pringle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg trener mye og er mye aktiv i hverdagen, så den biten har jeg kontroll på, den er bare ikke så effektiv som jeg skulle ønske ;) Innser at det er umulig å komme utenom kcalorikutt. Skal prøve å spise saktere og slutte litt før på middagen i dag, har vel veldig mye med vane å gjøre hvor mye man spiser. Og te om kvelden, lurt med klart varmt vann, helt utrolig hvor slapp jeg kan bli, orker ikke å koke vann en gang, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Pringle skrev:

Fett er ikke "masse unødige kalorier" - ja, det er kaloritett, men også livsviktig og mettende, og helt nødvendig for at vi skal kunne ta opp næringen i grønnsakene. Som med alt annet, er det sentrale å ikke overdrive.

Ikke alle driter penger, derfor foreslår jeg alternativene å lage grøt selv fra gryn, og vanlige gulrøtter framfor babygulrøtter.

Kaloriinntak bør tilpasses den enkelte, stort sett er dette avhengig av alder, vekt, høyde og aktivitetsnivå, i tillegg til kjønn.

Bra forslag til aktivitet, men veldig spesifikt. Det essensielle er å komme seg i bevegelse (og fortsette med det).

Jeg sa begrens mengden fett, ikke kutt ut fett :)

Og velg flerumetta fett, som f.eks. rapsolje og olivenolje fremfor margarin, mye sunnere for årene :)

Og ang. de ferdige havrelunsjene - så er de på tilbud hos spar nå :) så jeg har hamstret mange :) Benytte seg når det er tilbud.

Ellers er det snertent og billig å lage seg havregrøt selv, men pass på å ikke gjøre som jeg - ha masse sukker og kanel på hehe :) Det smaker ypperlig med f.eks. litt syltetøy på :) eller noen friske bær og dryppe litt Akasiehonning over og litt hakkede mandler.

Anonymkode: 44821...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg trener mye og er mye aktiv i hverdagen, så den biten har jeg kontroll på, den er bare ikke så effektiv som jeg skulle ønske ;) Innser at det er umulig å komme utenom kcalorikutt. Skal prøve å spise saktere og slutte litt før på middagen i dag, har vel veldig mye med vane å gjøre hvor mye man spiser. Og te om kvelden, lurt med klart varmt vann, helt utrolig hvor slapp jeg kan bli, orker ikke å koke vann en gang, liksom...

Hvis du trener mye, så trenger også mat. Spiser du for lite, går kroppen på sparebluss og tviholder på det den har av energi :)

Men du vinner som sagt mye på å kutte ut søtsaker da (kaker, sjokolade, brus osv), og bruke vann som tørstedrikk.

Lykke til <3

Anonymkode: 44821...e4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...