AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #1 Skrevet 27. februar 2016 Ei venninne av meg sa noe til meg i går.. Hun mener jeg er hysterisk når det kommer til dyrene mine. Jeg har en hund og to katter. Her er grunnene til at hun mener jeg er hysterisk; - Jeg nekter å la en 7 åring og 9 åring gå tur med hunden min. (To nabojenter som ringte på helt tilfeldig og spurte) - Jeg nekter å sette bort dyrene mine til "hundehotell" og "Kattehotell". - Jeg lar ikke hvem som helst passe dyrene mine. Faktisk så er det kun foreldrene mine og søsken. For ingen av vennene mine har dyr, ingen av dem bryr seg stort om dyr, og har aldri hatt dyr. - Jeg nekter å la fulle folk være i nærheten av mine dyr. Familien min passer dem hvis jeg skal ut på byen. Jeg bor i sentrum så venninnene mine bruker å sove over etter å ha vært på byen. Er jeg virkelig hysterisk? Jeg er overbeskyttende ovenfor dyrene mine. Men jeg føler selv at jeg har en god grunn. Min første hund var en omplasseringshund som hadde blitt mishandlet før han kom til oss. Både fysisk og psykisk. Jeg vet at det finnes så mange dyremishandlere der ute, og det at noen jobber med dyr er ikke en trøst i seg selv. Jeg vil ikke ta sjansen på å stole på andre enn familien min. Foreldrene mine og søsknene mine. Bestemor og bestefar brukte å passe dem før, men nå har de blitt for gamle til å passe dem. Jeg nekter å sette igjen dyrene mine på "hundehotell" og "kattehotell". Aldri i livet. Hadde aldri lagt ut annonse på finn.no om dyrepass heller. Jeg er alltid hjem når familien drar til Syden. Jeg liker ikke Syden også elsker jeg å ha huset full av hunder Foreldrene mine har tre hunder, søsknene mine (3) har 5 hunder seg imellom, og en katt. Så det er fult hus når jeg passer dem alle. Bruker å låne huset til mamma og pappa, for de har stort hus med hage, mens jeg bor i en liten leilighet. Nå har det seg slik at venninnene mine vil reise til Syden i sommer. Noen dager senere skal familien på tur! De har bestilt billetter tidlig pga jobb og skole. Venninnene mine har ikke bestilt enda, kun funnet dato. Jeg kan ikke bli med fordi jeg skal passe alle dyrene, noe jeg gleder meg til! De mener jeg er hysterisk og egoistisk som dropper denne reisen for å passe dyrene. Er jeg virkelig så hysterisk? Anonymkode: a40c7...7f5
Ananas. Skrevet 27. februar 2016 #2 Skrevet 27. februar 2016 Om du blir hjemme med dyrene fordi du oppriktig ønsker å være hjemme med dyrene fremfor å dra til syden, så er det helt normalt. Om du derimot har lyst til å dra til syden, men blir hjemme fordi du føler at det er det eneste som er godt nok for dyrene, så synes jeg du bør ta en runde med deg selv på hvorvidt du prioriterer riktig. 20
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #3 Skrevet 27. februar 2016 4 minutter siden, Ananas. skrev: Om du blir hjemme med dyrene fordi du oppriktig ønsker å være hjemme med dyrene fremfor å dra til syden, så er det helt normalt. Om du derimot har lyst til å dra til syden, men blir hjemme fordi du føler at det er det eneste som er godt nok for dyrene, så synes jeg du bør ta en runde med deg selv på hvorvidt du prioriterer riktig. Jeg blir aldri spurt om å være med til Syden, for jeg liker virkelig ikke Syden. Dersom det er snakk om Tyskland så er jeg med. Da er det fortsatt familien som passer dem, f.eks tanter og onkler, søskenbarn osv. Jeg setter dyrene mine først. Punktum. Jeg reiser ikke ifra dyrene før jeg vet at jeg har pass til dem. Dersom tante ikke kan den og den datoen, så flytter jeg reisen noen dager. Dyrene først, så planlegger jeg utifra dem. Jeg valgte selv å ha dyr så ung (er "bare" 26 år). Jeg er ikke så glad i å reise, for meg er ikke det et must om sommeren. Det å dra på hytta med dyrene hele sommerferien er mer enn nok for meg. Dersom mamma og pappa kan passe de og jeg har blitt invitert på ferie, da blir jeg med. Men som sagt, for meg så er ikke reising det beste jeg vet. Har vært i Syden (5 ganger), Tyskland (3 ganger), Danmark (utallige ganger i barndommen), USA, Barcelona, England (London og Skottland), Thailand, Egypt og Australia. Mer enn nok for meg. Gikk to år på Folkehøgskole, reiselinje. Så de fleste av reisene var i løpet av de to årene. Jeg viste jo at jeg ofret noe da jeg skaffet meg dyr. Men føler selv at jeg fikk så mye mer igjen på å ha dyr. For meg var det ikke et valg. Planen var alltid å få meg dyr etter å ha fullført skole. Ene katten min var familie-katten vår, bodde hos mamma og pappa mens jeg studerte. Planen var alltid å ta han med meg da jeg var ferdig med skole. ts Anonymkode: a40c7...7f5 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #4 Skrevet 27. februar 2016 Det å være i overkant opptatt av dyr (etter min mening) gjør deg ikke til en hykler. Kan se at de syntes det er kjipt hvis de gledet seg til at du skulle bli med dem på tur. Og unnskyldningen du bruker for at du er overbeskyttene ovenfor dyrene dine høres for meg en måte å bortforklare at du har en kontrollerende atferd ovenfor dem. Som om hunder liksom blir traumatiserte fordi du slipper kontrollen og lar dem bo på et profesjonelt hundehotell eller lar noen andre gå på tur med dem. Skjønner godt at du lar være at barn går på tur med dem hvis de er så store at de kunne stukket av hvis de nappet til i båndet hvis det er grunnen. Dette er bare noe jeg får itnrykk av utifra måten du skriver på. Du burde ta deg en titt i speilet. Anonymkode: 3ff94...a8c 6
Gjest cheshirecat Skrevet 27. februar 2016 #5 Skrevet 27. februar 2016 Du er hysterisk. Om det var menneskebarn ville du blitt definert som overbeskyttende, med god grunn..
Ananas. Skrevet 27. februar 2016 #6 Skrevet 27. februar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir aldri spurt om å være med til Syden, for jeg liker virkelig ikke Syden. Dersom det er snakk om Tyskland så er jeg med. Da er det fortsatt familien som passer dem, f.eks tanter og onkler, søskenbarn osv. Jeg setter dyrene mine først. Punktum. Jeg reiser ikke ifra dyrene før jeg vet at jeg har pass til dem. Dersom tante ikke kan den og den datoen, så flytter jeg reisen noen dager. Dyrene først, så planlegger jeg utifra dem. Jeg valgte selv å ha dyr så ung (er "bare" 26 år). Jeg er ikke så glad i å reise, for meg er ikke det et must om sommeren. Det å dra på hytta med dyrene hele sommerferien er mer enn nok for meg. Dersom mamma og pappa kan passe de og jeg har blitt invitert på ferie, da blir jeg med. Men som sagt, for meg så er ikke reising det beste jeg vet. Har vært i Syden (5 ganger), Tyskland (3 ganger), Danmark (utallige ganger i barndommen), USA, Barcelona, England (London og Skottland), Thailand, Egypt og Australia. Mer enn nok for meg. Gikk to år på Folkehøgskole, reiselinje. Så de fleste av reisene var i løpet av de to årene. Jeg viste jo at jeg ofret noe da jeg skaffet meg dyr. Men føler selv at jeg fikk så mye mer igjen på å ha dyr. For meg var det ikke et valg. Planen var alltid å få meg dyr etter å ha fullført skole. Ene katten min var familie-katten vår, bodde hos mamma og pappa mens jeg studerte. Planen var alltid å ta han med meg da jeg var ferdig med skole. ts Anonymkode: a40c7...7f5 Det var egentlig ikke noe svar på "spørsmålet" mitt, men samme det. Jeg forstår at det er mye ansvar å ha dyr og at det legger begrensinger på livet man lever, det er helt naturlig. Det jeg prøver å formidle til deg er at om du lar hundene begrense livet ditt fordi du er redd for å la andre, kompetente mennesker passe dem (f.eks. på et dyrehotell, her finnes det jo f.eks. de som oppdaterer facebook hver eneste dag slik at man kan se hvordan det virkelig står til der) fordi du mener at du og familien er de eneste i hele verden som kan gjøre det, så bør du vurdere å slippe opp tøylene litt for din egen del. Da er du mer avhengig av å vite hvordan hundene har det enn de er av deg og din familie. Om du er sammen med hundene fordi det er det du har mest lyst til, og du f.eks. kunne satt dem bort hos noen andre for å dra i ditt søskens bryllup i utlandet eller tilsvarende store begivenheter som krever at både du og familien reiser, så er det jo ikke noe problem. Det handler om hva du tør, ikke nødvendigvis om hva du gjør. Å være så redd for å sette bort hundene til kompetente mennesker ved reelt behov at du velger å ikke gjøre det, er å være hysterisk og overbeskyttende, å velge å være hjemme med hundene fordi det er det du har lyst til, er helt vanlig. Det er bare du som kan vite med deg selv hva som er dine egentlige ønsker og redsler, og dermed om du er hysterisk, eller helt vanlig. 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #7 Skrevet 27. februar 2016 Jeg synes du er verken hysterisk eller egoistisk. Sånn jeg forstår det har du allerede lovt dine foreldre å passe deres dyr på denne tiden og aldri sag ja til din venninne? Ellers synes jeg du kanskje er bitte litt overbeskyttende ovenfor dyrene. Men synes virkelig ikke det gjør noe! Heller det enn det motsatte Spesielt når hunden din ikke har hatt det så godt før. Og at ikke to fremmede barn får lov til å gå alene på tur med hunden din burde virkelig ikke være så unormalt synes jeg. Du virker som en god dyre "eier" Anonymkode: 60ab6...55b 6
Gjest Blomsterert Skrevet 27. februar 2016 #8 Skrevet 27. februar 2016 Bortsett fra første punkt,ja. Virker ikke helt sunt med all mistilliten din til andre.
wolfpotion Skrevet 27. februar 2016 #9 Skrevet 27. februar 2016 Jeg mener ikke du er hysterisk. Du har tatt et valg og skaffet deg hund, og da må man planlegge livet sitt litt rundt det. I tillegg er du ikke glad i å dra til syden, samtidig som (slik som det virker utifra det du har skrevet) du lovte familien å passe deres dyr før venninnene dine planla noe. Synes ikke det er noe galt i å si nei til noen fremmede barn som du ikke kjenner, og hundene ikke er trygge på. Så lenge du er fornøyd med sånn du har det, og du er med på det du vil være med på synes jeg ikke du skal tenke noe særlig over det. At du heller vil at familien din skal passe hundene når du er borte enn å sette dem på kennel forstår jeg godt, og hvis det ikke er noe problem å forskyve ferien din i situasjoner når de ikke kan passe, så ser jeg ikke noe galt i det. Sikkert mer hyggelig for hundene å være hos familie som de kjenner og er trygge på når du er borte uansett. 6
urenluren Skrevet 27. februar 2016 #10 Skrevet 27. februar 2016 Jeg forstår deg. Jeg hadde også vært skeptisk til å la fremmede barn lufte hunden. Hva om de mistet båndet og den stakk av? Har man tatt valget om å skaffe seg et kjæledyr må man ta ansvar. Ser mange som reiser rundt hele tiden og lar hvem som helst passe hunden. Det syntes jeg ikke noe om. Skjønner også at du ikke vil ha fulle folk rundt hunden, da de ofte er masete og høylytte. Stressende for et dyr. Så lenge du trives med å være hjemme og passe hunden din er det jo ikke noe problem. 7
Gjest summesumbi Skrevet 27. februar 2016 #11 Skrevet 27. februar 2016 Her må jeg bare si noe. For det første du er en GOD dyreeier. Og det med å låne ut dyrene til barn, har du den aller største støtte fra meg. Jeg gjorde nemlig den feilen og fikk tilbake en hund som mislikte sterkt unger i etterkant.. så du er IKKE hysterisk. Og med pass er jeg helt enig. Hadde vært rimelig sikker på at der var dyrekjære mennesker jeg kjente som hadde passet mine dyr og tenker at de som skriver noe annet ikke har så god peiling. Gi F i å høre på at du er overbeskyttende. ... Bare helt naturlig og oppriktig glad I dyrene og du tar ansvaret som følger med👍☺
Dolly-Duck Skrevet 27. februar 2016 #12 Skrevet 27. februar 2016 Jeg synes ikke du er hysterisk. Eneste forskjellen på oss er at jeg ikke bryr meg om fulle folk. Altså jeg har jo ikke ravende fulle folk hjemme, men dyrene bryr seg ikke om noen er litt brisne, synes bare det er gøy med ekstra oppmerksomhet og kommer gjerne ut i stua under vorspiel. Nå er det nok foskjell på hunder og noen trives nok på hundehotell. Min hund trenger derimot mye kontakt og omsorg, liker ikke å være alene og hadde aldri hatt det godt en slik plass. Derfor er det heller ikke et alternativ og plassere henne der. Min mor får passe hunden lenge, min far kan passe hunden en dag eller to. Ellers er det ingen jeg stoler nok på. Har også to katter og en hund, Jeg er veldig glad i å reise, og har heldigvis en mor som gladelig stiller opp, men har flere ganger ikke kunnet bli med på noe pga dyrene. Slik er det bare. Man tar på seg et ansvar og blir mer bundet med dyr, det konsekvensen, men absolutt verdt det:) 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #13 Skrevet 27. februar 2016 Jeg synes du virker i overkant skeptisk til menneskers evne til å passe dyrene dine... Anonymkode: 74f74...ac3 4
Gjest summesumbi Skrevet 27. februar 2016 #14 Skrevet 27. februar 2016 Man merker på hunden om den reagerer på fulle folk. Noen hadde logret, andre hadde viket unna eller blitt litt skeptisk.
Gjest summesumbi Skrevet 27. februar 2016 #15 Skrevet 27. februar 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du virker i overkant skeptisk til menneskers evne til å passe dyrene dine... Anonymkode: 74f74...ac3 Nå må du gi deg, hun lar jo folk hun vet hun kan stole på passe dem.... Hva er i alle dager er galt med det? Er ikke noe feil i å beskytte det som betyr mye for en😉
Silfen Skrevet 27. februar 2016 #16 Skrevet 27. februar 2016 Sett bort fra at du gjør helt rett i å ikke la barn passe hundene, så er du fullstendig hysterisk og på bærtur. 4
Gjest Blomsterert Skrevet 27. februar 2016 #17 Skrevet 27. februar 2016 Hvordan i all verden skal dere gjøre hunder trygge på andre om de aldri får møte/være hos andre? Hvordan lærer dere dem å takle ulike situasjoner? Dere tror det er fint å over beskytte,er nesten stolte av det,Men sannheten er at dere gjør ikke en god nok jobb for hundene! Dere er utrygge eiere,og ingen hunder har godt av det. Isteden for å være som trygg eier i en situasjon,så sender Ts hunden vekk(kan ikke la venninner overnatte??!) Og det er heller ikke "utrolig"mange som mishandler hundene sine! Feilinformasjon også. Dette er bare helt sprøtt. Jeg tar høyde for at noen av dere er veldig unge med små hunder.
Ulven Skrevet 27. februar 2016 #18 Skrevet 27. februar 2016 Du er ikke hysterisk. Mine hunder blir heller ikke passet av andre enn familie. Å være på hunde/kattehotell passer ikke for alle hunder, og noen blir sterkt urolige og i verste fall traumatiserte. Her har vi bestemt at så lenge vi har hund, blir det ferier på hundens premisser. Da til Danmark, Sverige eller at vi holder oss her til lands. Kan ungene passe, kan vi vurdere en uke i syden. 5
Gjest Blomsterert Skrevet 27. februar 2016 #19 Skrevet 27. februar 2016 1 minutt siden, Ulven skrev: Du er ikke hysterisk. Mine hunder blir heller ikke passet av andre enn familie. Å være på hunde/kattehotell passer ikke for alle hunder, og noen blir sterkt urolige og i verste fall traumatiserte. Her har vi bestemt at så lenge vi har hund, blir det ferier på hundens premisser. Da til Danmark, Sverige eller at vi holder oss her til lands. Kan ungene passe, kan vi vurdere en uke i syden. Traumatisert av å være på hundehotell?? Ok,men da har eieren gjort en veldig dårlig jobb ved å gjøre hunden helt avhengige av seg selv. Herregud.
Honey Dew Skrevet 27. februar 2016 #20 Skrevet 27. februar 2016 Nei, ts. Du er ikke hysterisk. Jeg har også disse reglene 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå