AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #1 Skrevet 27. februar 2016 Jeg er daglig pendler i Oslo og opplever svært egoistiske mennesker på tbanen, buss, trikk osv hele tiden. Det har blitt vanlig å sette seg ytterst på setene og plassere bager, vesker, poser osv på det innerste setet, selv når banen, bussen er omtrent full. Om man spør om plass får man ofte stygge blikk og enkelte kommer med kommentarer som "du kan sitte et annet sted". Hva i alle dager har skjedd med normal folkeskikk? Her om dagen satt jeg meg ned ved siden av en mann og han reagerte med å presse meg omtrent av setet (han tok opp ett og et halvt sete - og nei han var ikke overvektig). Folk gjør visst omtrent alt for å ikke ha noen ved siden av seg. En sjelden gang ser jeg folk som reiser seg for folk som trenger å kunne sitte så all respekt til de. Anonymkode: 15c31...311
Anglofil Skrevet 27. februar 2016 #2 Skrevet 27. februar 2016 (endret) Jeg tar kollektivt i Oslo hver eneste dag og synes ikke jeg ser dette så veldig ofte egentlig. Jeg setter meg helst på ytterste sete, det skal sies, mest fordi jeg skal tidlig av, og da er det rett og slett enklest. Mvh Yvonne Endret 27. februar 2016 av Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #3 Skrevet 27. februar 2016 Derfor tar jeg sjeldent kollektivt, folk er egoistiske i dag, og mange uten folkeskikk. Bare hev deg over det, vær høflig mot andre. TILL denne mannen kunne sagt tydelig i fra at han går holde seg på sitt eget sete. Da hadde han nok blitt flau. Eller sett deg oppå veska til den personen som nekter deg å sitte på det setet veska er. Eller legg veska i fanget til personen, sett deg med og si at veska ikke trenger eget sete. Anonymkode: 0b370...00b
Fiberhusk Skrevet 27. februar 2016 #4 Skrevet 27. februar 2016 Det beste jeg vet er å sette meg ved siden av de som sitter ytterst og tar opp to seter. Hvis det sitter én slik en på bussen, da må jeg bare plage egoisten med å si "unnskyld?" og sette meg ned. Alle de sinte blikkene.... Deilig følelse. Ikke kom her og tro at du kan ha to seter for deg selv hele veien til byen, bare fordi ingen andre tør å si noe. 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #5 Skrevet 27. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Derfor tar jeg sjeldent kollektivt, folk er egoistiske i dag, og mange uten folkeskikk. Bare hev deg over det, vær høflig mot andre. TILL denne mannen kunne sagt tydelig i fra at han går holde seg på sitt eget sete. Da hadde han nok blitt flau. Eller sett deg oppå veska til den personen som nekter deg å sitte på det setet veska er. Eller legg veska i fanget til personen, sett deg med og si at veska ikke trenger eget sete. Anonymkode: 0b370...00b Jeg gir som regel alltid plass til andre, setter sekken min på gulvet slik at andre kan sitte ved siden av. Jeg spurte mannen om han kunne gi plass, men det var han overhodet ikke interessert i og henviste meg til å sitte et annet sted (det var forresten ikke plass andre steder). Har faktisk lagt veske/sekk til andre på gulvet etter at de har nektet å flytte gjenstanden sin, men har da blitt skjelt ut etter noter. Det er grenser for hvor mye dritt man orker fra folk gjennom uka... Anonymkode: 15c31...311
Anglofil Skrevet 27. februar 2016 #6 Skrevet 27. februar 2016 1 minutt siden, Fiberhusk skrev: Det beste jeg vet er å sette meg ved siden av de som sitter ytterst og tar opp to seter. Hvis det sitter én slik en på bussen, da må jeg bare plage egoisten med å si "unnskyld?" og sette meg ned. Alle de sinte blikkene.... Deilig følelse. Ikke kom her og tro at du kan ha to seter for deg selv hele veien til byen, bare fordi ingen andre tør å si noe. Synes det er merkelig å bli sint. Når jeg sitter ytterst (jeg har ikke veska mi på det andre setet, så det er helt ledig), så forventer jeg at noen faktisk skal sette seg der. Mvh Yvonne 1
Insanomanical Skrevet 27. februar 2016 #7 Skrevet 27. februar 2016 Ikke spør om å få lov til å sitte. Da er det veldig lett for noen å si nei og mange vil oppfatte deg som den uhøflige vis du trosser et nei og setter deg allikevell. Jeg pleier å flytte sakene demmes over til dem og sette meg uten å si noe. Da er det plutselig dem som må bli den uhøflige og be meg flytte meg. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #8 Skrevet 27. februar 2016 Jeg opplever aldri dette, TS. Men så er jeg også en mann på 195 som har bolet i 7 år, så jeg er massiv. Alt jeg trenger å gjøre er å se på personen så vil den flytte seg med en gang og gi plass til meg. Jeg passer på å breie meg godt ut slik at personen blir trykket opp mot vinduet og veggen. Jeg opplever aldri noe sutring eller klaging. Heller ikke stygge blikk, men mer blikk som skimrer av redsel og submissivhet. Anonymkode: 35d26...dae 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #9 Skrevet 27. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg opplever aldri dette, TS. Men så er jeg også en mann på 195 som har bolet i 7 år, så jeg er massiv. Alt jeg trenger å gjøre er å se på personen så vil den flytte seg med en gang og gi plass til meg. Jeg passer på å breie meg godt ut slik at personen blir trykket opp mot vinduet og veggen. Jeg opplever aldri noe sutring eller klaging. Heller ikke stygge blikk, men mer blikk som skimrer av redsel og submissivhet. Anonymkode: 35d26...dae Haha, ingen vil kødde med bolere Anonymkode: 15c31...311
dillyduzit Skrevet 27. februar 2016 #10 Skrevet 27. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg opplever aldri dette, TS. Men så er jeg også en mann på 195 som har bolet i 7 år, så jeg er massiv. Alt jeg trenger å gjøre er å se på personen så vil den flytte seg med en gang og gi plass til meg. Jeg passer på å breie meg godt ut slik at personen blir trykket opp mot vinduet og veggen. Jeg opplever aldri noe sutring eller klaging. Heller ikke stygge blikk, men mer blikk som skimrer av redsel og submissivhet. Anonymkode: 35d26...dae Jeg tror nok heller de er høflige og gir deg plass. Hadde jeg gitt deg plass, eller flyttet vesken min (pleier å sitte med den på fanget uansett, men whatever) og du hadde gjort det som du skriver over her nå, hadde jeg nok blitt rimelig irritert. Hadde du igjen blitt sur og begynt med ett eller annet, ville jeg dømt deg som at du er nok en som tar narkotiske stoffer for å oppå den kroppen du har. Men igjen, de som ikke gir deg plass og hvor du må gi et blikk.. fair deal. 1
Cuntzilla Skrevet 27. februar 2016 #11 Skrevet 27. februar 2016 (endret) Fordi folk flest er idioter.. Når det er sagt har jeg vel nesten aldri sett noen som har tatt opp en toseter alene på den måten på "min" buss i Oslo. Den er alltid stappfull av irriterte mennesker som ikke tar fem flate øre for å kjefte på medpassasjerer om de er misfornøyd med hvor de har plassert seg, så du skal ha greit med baller og fullstendig mangel på skam om du vil kapre et ekstra sete til vesken din. Hadde aldri fungert da, på hvert stopp når det ramler nye grupper inn og ut av bussen så er det litt samme stemning som under stolleken med en gang musikken stopper, så noen hadde tatt springfart, hoppet over personen som satt ytterst og slengt rumpa si i det ledige setet. Ligger det en veske der så er det opp til eieren å fjerne den før noen lander på den. Endret 27. februar 2016 av Cuntzilla 1
Tibbie Skrevet 27. februar 2016 #12 Skrevet 27. februar 2016 Jepp, dette er typisk norsk. Jeg har reist kollektivt mye i Norge, og en del i andre land. Ingen er så frekke som nordmenn. Jeg føler meg ganske snill og høflig på bussen, men merker at jeg også har litt av det negative "typisk norske" i meg Jeg HATER at folk snakker med meg på bussen, noe de har veldig for vane til å gjøre i andre land. Jeg vil bare sitte for meg selv, se ut av vinduet, høre på musikk og tenke. Det er så deilig. Så å bli forstyrret med en uinteressant samtale fra en totalt uinteressant person er jeg ikke noe fan av
Gjest Leonardo Skrevet 27. februar 2016 #13 Skrevet 27. februar 2016 Nordmenn skjønner faktisk ikke kollektiv trafikk. Jeg vet ikke om jeg skal le eller om jeg skal grine. Det jeg ser mest nå for tiden er folk som stiller seg opp langt bak i midtgangen og blokkerer denne både for trafikk ut og inn. Det sier seg selv at: a) Du skal være oppmerksom på hvert stopp og se om noen vil komme forbi deg. b) Du må rykke lenger inn i bussen og gjøre plass til den store strømmen av mennesker som står og presser bak deg. I det aller minste slippe folk forbi. Heh. Jeg kunne skrevet en roman om nordmenn på kollektivtrafikk. Helt forferdelig.
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 27. februar 2016 #14 Skrevet 27. februar 2016 38 minutter siden, Cuntzilla skrev: Fordi folk flest er idioter.. Nei ikke folk flest alle mennesker er idioter
Gjest Cartman Skrevet 27. februar 2016 #15 Skrevet 27. februar 2016 Dette er et stort samfunnsproblem. Tenk at folk sitter på ytterste sete i 2016.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #16 Skrevet 27. februar 2016 Jeg opplever også at folk (kanskje helst ungdommer?) nærmest kaster fra seg ryggsekk / bag og så videre rett på gulvet. Deretter blir de rett og slett fly forbanna dersom noen kommer i skade for å komme litt borti utstyret deres. Anonymkode: 854a4...97d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #17 Skrevet 28. februar 2016 Er det bare meg eller er nordmenn helt håpløse på plassering av seg selv? Treige og trenger lange tenkeprosesser "høyre eller venstre.. høyre eller venstre.. hvor skal jeg gå. må ta pause, stopper her i mens og blokkerer så jeg kan gå igjennom vurderingsprosessen". Har opplevd at bussen kjører fra meg fordi jeg ikke presser meg inn samtidig som at de andre presser seg ut, for da betyr det jo at jeg ikke skal på bussen! Hah! Man må altså kjempe seg inn på buss med nebb og klør. Anonymkode: 05951...e74
LeilaS Skrevet 28. februar 2016 #18 Skrevet 28. februar 2016 I dagens samfunn er folk egoistiske og tenker KUN på seg selv. Det er meg meg meg meg! Hva skjedde med å hjelpe hverandre og ta hensyn? Til gravide, eldre og funksjonshemmede? Nei, dette driter folk lang marsj i. Irriterende med de som okkuperer 2 seter og gir deg stygt blikk hvis du spør om å sitte Du har faktisk ikke betalt for 2 seter. For ikke å snakke om de som stiller seg foran døren når jeg skal ut, så jeg må presse meg fram. Hallo, flytt dere. Folk skal ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå