Gå til innhold

roadtrip usa, trenger deres erfaringer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har noe erfaring med å kjøre i usa? 

tanken er å bare kjøre og stoppe etter hvert og finne byer langs veien og stoppe på. Vi bestiller da ikke noe hotell på forhånd. Men hva anbefaler dere at vi forholder oss til? hvordan unngå skitne og ekle plasser? alt av erfaringer om roadtripping i usa taes i mot!

kjøreplanen er LA-San Diego-Monterey-San Fransisco-Las Vegas-Grand Canyon-LA

hvilke veier er best å kjøre?forslag til bedre kjøreplan?

hva bør vi være obs på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så gøy - vi hadde omtrent samme rute, beste ferien jeg har hatt! 

Vi kjørte highway 1 fra LA til San Fran, tar litt ekstra tid men utsikten er fantastisk. Vi var studenter så vi bodde gjerne på motell mellom byene. Hvis vi var i tvil om standaren på rommene ba vi bare om å få se rommet før vi bestemte oss. Vi booket bedre hotell på forhånd i las vegas, LA og San Fran. Det anbefales, dere kan få veldig bra hotell til bra pris på nett. Vi brukte Lonely Planet sin reiseguide og hadde lagt en (løs) plan på hva vi ønsket å få med oss. Veldig greit å orientere seg om restauranter i byene så slipper dere å gå på turistfeller. 

Jeg ville kanskje tatt San Diego til slutt så slipper dere å kjøre ned fra LA for å kjøre tilbake igjen. Det er veldig enkelt å være turist i California! Trenger ikke tenkte på noe spesielt. Bare vær forsiktig med hva dere legger igjen i bilen, vi hørte om flere som hadde innbrudd i bilen. Og husk at dere må tipse, så ha alltid med en liten bunke med sedler :) 

• Liker 1
Skrevet

I de større byene bør dere virkelig ha booket rom på forhånd, ellers blir dere sittende der og vet ikke helt hvor dere skal bo - og må betale langt mer. Mellom de store byene derimot går det greit å finne et sted på veien. Standarden er som regel helt grei. Var bare ett av stedene vi bodde på som jeg ikke var fornøyd med med tanke på renhet (støv, utgått melk i kjøleskapet, ikke-fungerende låser og edderkopper). Anbefaler dere å bruke mye tid på ting dere ønsker å se. Det er lett å kjøre forbi ting fordi en ikke ante at det var noe spennende der. 

Vi kjørte en langt lengre rute enn dere. Uansett bør dere legge inn mye lengre tid mellom de ulike stoppene enn dere tror. Ikke bare bruk GoogleMaps og tenk at det er 6 timer mellom det-og-det. Litt av poenget er jo nettopp å stoppe underveis, se på utsikten, ta en liten omvei dersom det virker spennende osv. Skulle jeg ha gjort det igjen ville jeg ærlig talt ikke kjørt mer enn 4 timer per dag, eventuelt med noen dager hvor en kjører opp mot 7 timer dersom det er kjedelige strekker (typisk midt i USA).

Enten kjøp en GPS med amerikanske kart der borte, eller lei en fra bilfirmaet (siste er oftest totalt sett dyrest). Finn en med filtviser - da sier GPSen hvilken fil en må være i dersom det er flere. Bestill en stor, romslig bil, gjerne en SUV / eventuelt en Midsize-SUV. Kjøp en kjølebag på f.eks. WalMart der borte for å holde vann / drikke / mat kaldt i bilen. Denne kan dere fylle med isbiter som en får kjøpt på alle bensinstasjoner. Også lurt å kjøpe en rull eller to med dopapir, og også wetwipes (til å tørke søl i bilen). Ha med mye god musikk, og pass på at du har kablene til å koble musikken din til bilen (letteste er å bare kjøpe det der borte når du ser hva du trenger).

På bensinstasjonene må en forresten normalt betale på forhånd, fordi vi som utlendinger ikke har bankkort tilknyttet et amerikansk zip-nummer. Bare parker foran en pumpe, gå inn, og si hvor mye du vil fylle på en pumpe / hvilken pumpe det er - betal - gå ut og fyll. Om det er noen penger igjen som du ikke fylte opp for får du dem igjen når du går inn igjen på bensinstasjonen.  

Anonymkode: 5b2d8...48f

• Liker 1
Skrevet

...er også bedre å fylle en gang for mye enn for lite. Vi holdt på å gå tom for bensin på en av strekkene, men klarte oss akkurat. Gjorde ikke det igjen resten av turen for å si det sånn.

• Liker 1
Skrevet

tusen takk for gode svar! :) setter pris på flere! :tommelsmil:

Skrevet

LA er forresten ganske overvurdert, ikke bruk mer tid der enn nødvendig. Ville ha brukt langt mer tid i Grand Canyon / veien opp til SF. Om du skal innom Death Valley er det også dritkult, men såpass varmt at en ikke klarer å være der særlig lenge. ;) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg planlegger også roadtrip med samboer til USA :bond: Vi er litt usikker på hvor vi starter, mest fordi jeg har slekt i Portland og ønsker å besøke de, men da trenger vi 3 uker på tur. Om vi bare tar 2 uker så tar vi fly til LA og bor i Anaheim (nær disneyland) og er der i 3-4 dager. Da skal vi besøke Disneyland og bare slappe av og nyte byen. Så reiser vi til Las Vegas og er der en natt før vi reiser ned mot flaggstaff og bor der i 1-2 dager, da må vi å oppom å se Grand Canyon. Og når vi er i Flaggstaff så tror jeg vi er på gamle route 66, så reiser vi mot Albuquerque og videre til Colorado springs og nyter noen dager i Rocky Mountains så videre derifra og til Nashville :) I Nashville så har jeg en venn vi bor hos. Ellers kommer vi til å finne hoteller og litt sånn langs med veien :) Men jeg kommer til å bestille på forhånd i LA og i LV :) Har forstått at det er viktig å leie en bil der tyveriforsikring er inkludert for leiebiler er populært å stjele :ohmy: Ikke storfan av planlegging så tar det litt på sparket :danse: Når planlegger dere å reise? :)

Skrevet

Jeg ELSKER roadtrip i usa...... Men jeg syntes dere har lagt opp til ei lang rute....hvor lenge planlegger dere å være på tur? Og er dere bare voksne eller med barn?

vi har trecroadtrips i  usa bak oss, og en av de er deler av den dere tenker å gjennomføre nå.

vi kom iland med cruisebåt i LA og hentet leiebil der, vi hadde en volkswagen Touareg, en stor og komfortabel suv, vi var jo bare to voksne, så kunne nok hatt mindre. 

Vi dro derfra til las vegas, var der i tre netter, bodde på caesars palacce, var innmari fornøyd med det hotellet, det booket vi kanskje to-tre dager i forveien, ellers har vi booket underveis, er stortsett free wifi på bensinstasjoner, mc donalds osv . Vi dro aldri å booket rett på hotellene. 

Dro tilbake til LA og bodde der i tre netter, vi dro på de typiske turisttingene, walk of fame, bel-air, griffins observatory, beverly hills, hollywoodskiltet, venice beach, rodeo drive, la zoo osv. Stooor by med mange muligheter! Vi skulle så kjøre nordover til San Francisco, vi stoppet et sted som het hearst castle og det syntes jeg var helt utrolig..... Vanskelig å forklare, det var en privar residens som nå er et slags museum, absolutt verdt besøket!!! vi stoppet innom Solvang som er en "dansk" liten landsby, hyggelig men ikkeno voldsomt! 

Veien fra LA til SF kan kjøres enten langs kysten eller motorvei, vi kjørte langs kysten og jeg ville aldri valgt noe annet, veien er fantastisk, utsikten nydelig og vi hadde fantastisk vær. 

Jeg husker ikke helt stoppestedene underveis men Santa Maria, pismo beach var et av de, der var det kjempekoselig.....

i SF er det dyrt å bo, og nesten håløst med parkering, vi bodde der i tre netter, og jeg digget SF som by, fin by å gå rundt i i motsetning til andre bye som er så vannvittig store i utstrekning at en må kjøre. I SF var vi på alcatraz, syklet over golden gate, ruslet på pierene, var i chinatown, en dag på segway......

kjøp gps i usa, det er kjempelett å kjøre der, gpsn viser hvilken fil du skal ligge i osv hele tiden. Det er mye å se på, og mye å gjøre, mye spennende mat og drikke. Kjøp kjøleboks og ha i bilen så dere kan ha kald drikke. Mat spiste vi på restaurant hele tiden, men ikke sånn med hvit duk hver gang....mye diners osv langs veiene!!

så kos dere, men ikke legg opp til for mye jøring hver dag.......

Skrevet (endret)

det er med et barn på 4,5 år (som liker å kjøre langt med bil).

vi har snakket sammen og komt frem til at vi ikke skal kjøre til san francisco, men heller kjøre opp mot nevada og se death valley, las vegas og kjøre mot arizona og se grand canyon og ta livet som det faller seg langs veien og stoppe opp og booke etter hvert på nettet langs veien slik at vi kan se bilder/reviews på forhånd. Kommer nok ikke til å kjøre mer enn 3 timer hver dag. 

vi skal først være 1 uke i los angeles og nyte byen der med disneyland, strender, hollywood, zoo, +++ (booker airbnb leilighet den uken)

Endret av ^me^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...