Gå til innhold

Lyst å lære å strikke!

FantasDick

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke strikket siden kunst og håndverk på barneskolen, men nå som jeg har ei lita snuppe så har jeg sååå lyst å strikke til henne! Har familie som strikker til henne og de er kjempeflinke, men har lyst å strikke noe selv også.. Selv om det blir fugly. :ler:

Er det noen som har noen gode råd og kanskje forslag til noe jeg kan begynne med? Jeg er alvor nybegynner, bare advarer. Det eneste jeg husker i hodet er hvordan man legger opp og å strikke rett og vrang. Kan felle også,  men da trenger jeg mamma på tlf samtidig, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er en hel haug av gode videoer på YouTube :) 

Finn deg en enkel oppskrift på lue for eksempel. Det er et greit prosjekt å begynne med. Så kan du jo prøve deg på andre ting etterhvert. Jeg er ikke verdens beste til å strikke heller, går stort sett i luer. Men klarte å strikke en vott her om dagen, etter en video på YouTube :D

Anonymkode: 46662...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skappelgenserene har jeg hørt mange skryte av, også babyvarianten! :)

Pickles har en selekjole til barn som er ganske grei, og de har mye forklaringer også, og så har Garnstudio en del gode instruksjonsvideoer :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garnstudio.no har både fine oppskrifter(gratis) og veldig bra instruksjonsvideor til forskjellige strikketeknikker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skikkelig nybegynnerprosjekt er babytøfler! Søk på strikkogtøys og finn oppskrift med bilder :) Kun rettstrikking! Tusenideer har også noen som ser latterlig enkle ut, men de har jeg aldri prøvd meg på selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde heller ikke strikket siden barneskolen da jeg i fjor vår bestemte meg for å lære meg å strikke. Sandnesgarn har masse videoer på YouTube. Der lærte jeg det meste, pluss at jeg søkte opp ting jeg var usikker på. Nå strikker jeg gensere med mønster, votter, skjørt m.m. Er vel bare kofter og sokker jeg ikke har strikket foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også skappelgenser som startprosjekt. Den strikkes på store pinner, så arbeidet vokser fort, og hvis du er helt grønn, lærer du et par nye ting underveis: blant annet hvordan man feller av for å få en avrundet hals, hvordan man øker, og hvordan man monterer sammen arbeidet når man er ferdig med å strikke. Her kan du også benytte muligheten til å lære litt ekstra underveis. Når du skal begynne på et nytt nøste, kan du google litt for å finne den beste måten å skjøte arbeidet på. Her er det mange forskjellige teknikker, alt fra knyting til veving, eller min personlige favoritt "spit splicing". Det er like lite delikat som det høres ut, men gir en helt usynlig skjøt og null tråder man må sy fast. Jeg bruker dette på alle garntyper det fungerer på:

Så vil jeg anbefale Marius strikkeboka, fordi den har mange varierte og lettfattelige oppskrifter. Her er det klær til voksne, barn, og hunder, og diverse småprosjekter som ipad-trekk, sokker og ølvotter. Jeg sliter med å følge oppskrifter hvis det blir for mange forkortelser og knotete forklaringer (hei, Garnstudio.com), men så lenge det er enkelt forklart, kan til og med jeg strikke mer avanserte plagg. I denne boka er det også en strikkeskole-del, så hvis du har glemt hvordan du skal gjøre noe, kan du bla tilbake i boka for å få en liten oppfriskning. Selv om plaggene har mariusmønster, så må man jo ikke strikke det hvis man ikke vil. Du kan enten droppe mønster helt, eller bruke et annet mønster du liker. Da må du bare passe på å justere maskeantallet deretter, så det blir riktig hele veien rundt. https://www.platekompaniet.no/BOK/marius-strikkebok-klassikere-historier-og-nye-oppskrifter

Selv om jeg anbefalte skappelgenser som startprosjekt, så skal det nevnes at det egentlig er mindre styr med gensere som har raglansfelling eller rundfelling, for da slipper du å sy delene sammen til slutt. Skal du strikke til mini så har det nok ikke så mye å si, men i voksenstørrelse blir det fort en del sting, gitt :P Det er uansett kjekt å kunne de forskjellige metodene, da, og etterhvert kan du justere oppskriften selv, slik at du f.eks kan strikke skappelgenser rundt og rundt på rundpinner med annenhver rad rett og vrang, istedenfor bare rettstrikk på to pinner som det står i oppskriften - riller blir det uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten

Anbefaler å melde deg inn på Strikkesida på Facebook. Mye inspirasjon, og masse hjelp å få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var i samme situasjon som deg og mannet meg opp til å delta på strikkecafe i nærmiljøet. Fikk mange nye og gode venner og har blitt en kløpper med strikkepinnene. 

Anonymkode: dcda2...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...