Gå til innhold

Deler du "søte" dyrevideoer? Mange dyr i slike videoer blir plaget mens de blir filmet

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Den «søte» dyrevideoen kan vise noe annet enn du tror. Noah advarer mot å dele ukritisk.

- Burde ikke dele ukritisk
Hun ser ofte liknende eksempler.
- En video kan se uskyldig ut, men ser man nærmere på den er det et dyr som er i en problematisk situasjon, som er redd, stresset eller på annet vis tvunget opp i situasjonen. Altså ikke noe man burde dele ukritisk. Men det krever ofte mer kunnskap å se det problematiske.

- Er det noen måte å vite om dyra har det vondt eller ikke?

- Hvis det gjelder hunder og katter, er det gjerne mange som ser at selv om det ser ut som en morsom reaksjon, er det kanskje redsel eller sterkt ubehag man er vitne til. Flere av oss kjenner reaksjonene til hunder og katter, og skjønner at dette ikke er noe å le av.

Med mindre kjente dyr kan det være annerledes.

- Det er vanskeligere å oppdage når det gjelder sjødyr, som i eksempelet, og mer eksotiske dyr, som for eksempel dovendyr, som har kroppsspråk få av oss er kjent med. Da kan det hende folk deler videoen og tror at dyret viser behag, når det viser redsel. Dyret kan se avslappet ut, mens det er egentlig er paralysert av frykt,"

http://www.dagbladet.no/2016/02/26/nyheter/dyrevern/dyr/virale_videoer/43287820/

Anonymkode: 12240...965

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En oppegående person klarer jo å vurdere dette

Anonymkode: 160b7...941

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En oppegående person klarer jo å vurdere dette

Anonymkode: 160b7...941

Enig i dette. 

Problemet er at folk rett og slett ikke bryr seg.

Skrevet

Hvis man ser to dyr som leker seg fint og koser - så ser man jo at de har det bra.
Jeg er ganske flink på å tyde dyrekroppspråk... har hatt mange dyr, og jeg kan lett se om en hund ikke har det bra.
Jeg så en video, søt hund, men jeg så at den hunden ikke hadde det bra.
F.eks. en som turnet - det er jo ikke normalt for en hund, tror nok denne har blitt tvunget og kanskje slått for å gjøre triksa.

Anonymkode: 49e21...905

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...