Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg har nettopp bestilt noe på nettet som i følge alle valuttakalkulatorer jeg har sjekket med er 10 kr under tollgrensa. Men jeg har handlet med paypal og der sto det på fakturaen at jeg var 8 kr over siden de tillegger et gebyr... Jeg har sendt en forespørsel til selger om å kansellere orderen, men får ikke svar før over helgen. Så nå lurer jeg på hvordan tollvesenet behandler dette. I følge deres kalkulator ligger jeg altså 10 kr under, begregnet ut fra tollsatsen og den samlede prisen på varene, men paypal kontoen min er nå belastet med 358 kr.

Sløvt av meg og ikke sjekke dette selvølgelig. Jeg håper jeg kan få ordnet noe med butikken jeg kjøpte fra. Det e rikke noe kanselleringsalternativ der... Hva tror dere?

Anonymkode: 39f1d...664

Skrevet

Jeg tror det går bra siden pakken som ankommer vil ha en verdi på ca 340 kr (?) notert i pakkseddelen og da er det mva- og tollfritt. Tollvesenet ser ikke hvor mye du har betalt i gebyr til Paypal.

Anonymkode: b26f1...c0d

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det går bra siden pakken som ankommer vil ha en verdi på ca 340 kr (?) notert i pakkseddelen og da er det mva- og tollfritt. Tollvesenet ser ikke hvor mye du har betalt i gebyr til Paypal.

Anonymkode: b26f1...c0d

Gitt at ikke valutaen endrer seg igjen da

Anonymkode: 5ff8a...d5e

Skrevet

Det spørs hva du har bestilt og hvor produktet er laget. Jeg har bestilt ting jeg trodde det kom toll på, men fordi det er laget i EU så er der ikke toll eller mva. De reglene har visst mange unntak og jeg forstår ikke alt. 

Anonymkode: 4ac5f...42b

Skrevet

Ts her. Varene er bestilt fra sør-korea og det er snakk om kosmetikk. Går inn på tollvesenets nettsider, men blir bare mer forvirret... Bør kanskje sjekke med paypal. Æsj, måtte jo gjøre en slik bommert på fredag kveld når all kundesørvis er stengt hele helgen!

Anonymkode: 39f1d...664

Skrevet

Regner med fakturaen er i dollar. Da spiller det ingen rolle hvor mange kroner som er trukket fra paypal-kontoen din. Tollvesenet ser på tollskjemaet på pakken eller fakturaen inne i pakken hvor mange dollar du har betalt og benytter sin egen valutakurs for å beregne beløpet i NOK.

http://www.toll.no/no/verktoy/valutakurser/

Anonymkode: 95430...f10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...