Gå til innhold

kan jeg angre?angrefrist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei

Litt usikker mtp angrefrist og sånt her.. fordi,når jeg bestiller noe , får jeg noen ganger med en angrefristskjema sammen med fakturaen,men ikke denne gangen. Denne gangen kom kun fakturaen. (For min bror)

Han er i etableringsfasen av et enkeltmannsforetak,den er registrert hos brreg.no

For 9dager siden fikk han en tlf som han hadde takket ja til. Også takket han ja på sms,da de sendte betingelsene over på sms.han trodde han måtte ha det,og det er jo sant at han må ha det,men ikke nødvendigvis fra denne bedriften,ikke til den prisen heller. Det er 2hms kurs. Så nå har han fått 2fakturaer. Men ingen angrefristskjema. 

Hvordan kan vi angre da??er det i det hele tatt lov å angre?

Jeg vet han er naiv,og han sagt nå at han skal aldri takke ja til noen gjennom tlf.

Anonymkode: e0b24...c78

Skrevet

Kanskje han regnes som næringsdrivende...? Og at han derfor ikke får med angreskjema? 

Anonymkode: 2c02a...8cc

• Liker 2
Skrevet

Jo,har lest et sted at det er noe der.. men giiid,skal ikke næringsdrivende få lov å angre på kjøp da?litt merkelig synes jeg.. 

Er det noen jeg kan ringe og spørre for å være helt sikker??arbeidstilsynet eller forbrukerrådet el noe?

Skrevet

Ja, ring noen og spør! Vi etablerte et selskap for noen år side. Daglig leder var litt uerfaren og da det  ringte noen og sa at det var obligatorisk med dette hms-kurset til så og så mange tusen sa han ja. Vi nektet å betale og hørte aldri noe mer.

Skrevet

Ikke sant. Vi fikk vite at man kunne ta hms kurset for 2000kr,da dette var en liten bedrift. Kontra den hantakket ja til som var 14.000kr i året.føler oss lurt..

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Angrerettloven gjelder ikke for bedrifter, kun for forbrukere (som i de fleste tilfeller betyr privatpersoner). 
Hvis telefonselgeren virker som han driver med villedende markedsføring, så må han eventuelt tas på det, og ikke på at man angrer. Han burde komme unna med én faktura på den måten. 

Husk å advare ham om alle «kataloghaiene»!!!! Dvs alle de som ringer og skal ha «bekreftet» firmaopplysninger osv, og hvor det plutselig dukker opp faktura. De sier de ringer fra telefonkatalogen, internettkatalogen osv. 

Edit: Herregud, han er blitt lurt til å ta et kurs til blodpris! Han bør prøve å komme unna hele greia! 

Endret av Margit Spat
Skrevet

Når jeg er inne på forbrukerrådet sin hjemmeside,står det kun at de vil hjelpe hvis det gjelder privatperson.

Hvem skal da næringsdrivende henvende seg til??

Skrevet
5 minutter siden, Margit Spat skrev:

Angrerettloven gjelder ikke for bedrifter, kun for forbrukere (som i de fleste tilfeller betyr privatpersoner). 
Hvis telefonselgeren virker som han driver med villedende markedsføring, så må han eventuelt tas på det, og ikke på at man angrer. Han burde komme unna med én faktura på den måten. 

Husk å advare ham om alle «kataloghaiene»!!!! Dvs alle de som ringer og skal ha «bekreftet» firmaopplysninger osv, og hvor det plutselig dukker opp faktura. De sier de ringer fra telefonkatalogen, internettkatalogen osv. 

Så hva nå?skal jeg skrive mail til denne bedriften og si at jeg angrer?at jeg ikke skjønte hva jeg takket ja til?

5 minutter siden, Margit Spat skrev:

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Så lenge du ikke regnes som forbruker, kan du naturlig nok ikke bruke Forbrukerrådet eller Forbrukerombudet. Jeg antar at din bror ikke er medlem i noen organisasjon som Bedriftsforbundet, NHO e.l? Hvis han er det, så bør han gå gjennom dem. De har advokater som kan gi råd. Hvis ikke, forsøk å få råd fra Næringslivets sikkerhetsråd. Jeg har googlet litt for deg, og det ser ut som om de har gitt råd i slike saker tidligere: 

http://www.nsr-org.no/aktuelle-saker/nyregistrerte-virksomheter-er-saarbare-for-svindel-article284-110.html

Men det handler vel ikke først og fremst om at dere angrer, men at dere føler dere svindlet?? Det ville i alle fall jeg følt. Lykke til!!

Endret av Margit Spat
Skrevet

Bedrifter har ikke angrerett i henhold til loven :/

Skrevet

Har nå skrevet mail til næringslivets sikkerhetsråd. Forventer egentlig ikke svar,men hvis de skulle svare så tenker jeg først om 1ukes tid. Imellomtiden, er det da lurt at jeg også skriver til denne hms bedriften at jeg angrer,med begrunnelse at jeg ikke vet hva jeg takket ja til???

Skrevet (endret)
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angrerett er noe som gjelder privatkjøp og privatpersoner. Ikke firmaer. Enkeltmannsforetak er et firma, og angrerett finnes ikke for firmaer. Det finnes ikke noe tilsvarende klageinstans for firmaer (Forbrukerråd etc)

Han kan ta kontakt med dem og be pent om å få heve avtalen, men det er ikke salgsfirmaet nødt til å gjøre, hvis de vil være vrange. Prøv, spør om å få heve kjøpet på en pen måte, og fortell f.eks.at firmaet ennå ikke har dratt inn noen penger, så det passer dårlig med en avtale/kjøp allerede nå.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
Den 26.2.2016 at 20.42, AnonymBruker skrev:

Heihei

Litt usikker mtp angrefrist og sånt her.. fordi,når jeg bestiller noe , får jeg noen ganger med en angrefristskjema sammen med fakturaen,men ikke denne gangen. Denne gangen kom kun fakturaen. (For min bror)

Han er i etableringsfasen av et enkeltmannsforetak,den er registrert hos brreg.no

For 9dager siden fikk han en tlf som han hadde takket ja til. Også takket han ja på sms,da de sendte betingelsene over på sms.han trodde han måtte ha det,og det er jo sant at han må ha det,men ikke nødvendigvis fra denne bedriften,ikke til den prisen heller. Det er 2hms kurs. Så nå har han fått 2fakturaer. Men ingen angrefristskjema. 

Jeg vet han er naiv,og han sagt nå at han skal aldri takke ja til noen gjennom tlf.

Hvis det er solgt til bedriften har han ikke angrerett..

Skrevet

Men er det nok å si ja på tlf,og på sms? Må ikke de ha en underskrift?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er det nok å si ja på tlf,og på sms? Må ikke de ha en underskrift?

SMS regnes som skriftlig bekreftelse.

Anonymkode: 0630c...27d

Skrevet

Hvilken rolle har du oppi det hele? Siden du skriver "vi"  i innlegget og "jeg" i overskriften mener jeg?

Anonymkode: 52d7b...89a

• Liker 1
Skrevet
Den Friday, February 26, 2016 at 20.42, AnonymBruker skrev:

Heihei

Angrefristen gjelder som privatperson/juridisk person ikke som firma. Derfor har du ikke anfrerett etter forbrukerkjøpsloven, og helt riktig har heller ikke fått angreskjema vedlagt. 

Anonymkode: 9e24e...8a7

• Liker 1
Skrevet
Den Friday, February 26, 2016 at 21.09, AnonymBruker skrev:

Når jeg er inne på forbrukerrådet sin hjemmeside,står det kun at de vil hjelpe hvis det gjelder privatperson.

Hvem skal da næringsdrivende henvende seg til??

De har egne firmaadvokater. Hjelpes hvor hjelpeløse folk er! 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har egne firmaadvokater. Hjelpes hvor hjelpeløse folk er! 

Men drive eget firma, det skal de. 

Anonymkode: 9b822...d1c

• Liker 2
Skrevet
Den 2/26/2016 at 21.09, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke så overraskende at Forbrukerrådet er til for å bistå forbrukere ... Eller at Angrerettloven ikke gjelder for næringsrivende, når loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...