AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #1 Skrevet 26. februar 2016 Heihei Litt usikker mtp angrefrist og sånt her.. fordi,når jeg bestiller noe , får jeg noen ganger med en angrefristskjema sammen med fakturaen,men ikke denne gangen. Denne gangen kom kun fakturaen. (For min bror) Han er i etableringsfasen av et enkeltmannsforetak,den er registrert hos brreg.no For 9dager siden fikk han en tlf som han hadde takket ja til. Også takket han ja på sms,da de sendte betingelsene over på sms.han trodde han måtte ha det,og det er jo sant at han må ha det,men ikke nødvendigvis fra denne bedriften,ikke til den prisen heller. Det er 2hms kurs. Så nå har han fått 2fakturaer. Men ingen angrefristskjema. Hvordan kan vi angre da??er det i det hele tatt lov å angre? Jeg vet han er naiv,og han sagt nå at han skal aldri takke ja til noen gjennom tlf. Anonymkode: e0b24...c78
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #2 Skrevet 26. februar 2016 Kanskje han regnes som næringsdrivende...? Og at han derfor ikke får med angreskjema? Anonymkode: 2c02a...8cc 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #3 Skrevet 26. februar 2016 Jo,har lest et sted at det er noe der.. men giiid,skal ikke næringsdrivende få lov å angre på kjøp da?litt merkelig synes jeg.. Er det noen jeg kan ringe og spørre for å være helt sikker??arbeidstilsynet eller forbrukerrådet el noe? Anonymkode: e0b24...c78
Pås Skrevet 26. februar 2016 #4 Skrevet 26. februar 2016 Ja, ring noen og spør! Vi etablerte et selskap for noen år side. Daglig leder var litt uerfaren og da det ringte noen og sa at det var obligatorisk med dette hms-kurset til så og så mange tusen sa han ja. Vi nektet å betale og hørte aldri noe mer.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #5 Skrevet 26. februar 2016 Ikke sant. Vi fikk vite at man kunne ta hms kurset for 2000kr,da dette var en liten bedrift. Kontra den hantakket ja til som var 14.000kr i året.føler oss lurt.. Anonymkode: e0b24...c78
Gjest Margit Spat Skrevet 26. februar 2016 #6 Skrevet 26. februar 2016 (endret) Angrerettloven gjelder ikke for bedrifter, kun for forbrukere (som i de fleste tilfeller betyr privatpersoner). Hvis telefonselgeren virker som han driver med villedende markedsføring, så må han eventuelt tas på det, og ikke på at man angrer. Han burde komme unna med én faktura på den måten. Husk å advare ham om alle «kataloghaiene»!!!! Dvs alle de som ringer og skal ha «bekreftet» firmaopplysninger osv, og hvor det plutselig dukker opp faktura. De sier de ringer fra telefonkatalogen, internettkatalogen osv. Edit: Herregud, han er blitt lurt til å ta et kurs til blodpris! Han bør prøve å komme unna hele greia! Endret 26. februar 2016 av Margit Spat
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #7 Skrevet 26. februar 2016 Når jeg er inne på forbrukerrådet sin hjemmeside,står det kun at de vil hjelpe hvis det gjelder privatperson. Hvem skal da næringsdrivende henvende seg til?? Anonymkode: e0b24...c78
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #8 Skrevet 26. februar 2016 5 minutter siden, Margit Spat skrev: Angrerettloven gjelder ikke for bedrifter, kun for forbrukere (som i de fleste tilfeller betyr privatpersoner). Hvis telefonselgeren virker som han driver med villedende markedsføring, så må han eventuelt tas på det, og ikke på at man angrer. Han burde komme unna med én faktura på den måten. Husk å advare ham om alle «kataloghaiene»!!!! Dvs alle de som ringer og skal ha «bekreftet» firmaopplysninger osv, og hvor det plutselig dukker opp faktura. De sier de ringer fra telefonkatalogen, internettkatalogen osv. Så hva nå?skal jeg skrive mail til denne bedriften og si at jeg angrer?at jeg ikke skjønte hva jeg takket ja til? 5 minutter siden, Margit Spat skrev: Anonymkode: e0b24...c78
Gjest Margit Spat Skrevet 26. februar 2016 #9 Skrevet 26. februar 2016 (endret) Så lenge du ikke regnes som forbruker, kan du naturlig nok ikke bruke Forbrukerrådet eller Forbrukerombudet. Jeg antar at din bror ikke er medlem i noen organisasjon som Bedriftsforbundet, NHO e.l? Hvis han er det, så bør han gå gjennom dem. De har advokater som kan gi råd. Hvis ikke, forsøk å få råd fra Næringslivets sikkerhetsråd. Jeg har googlet litt for deg, og det ser ut som om de har gitt råd i slike saker tidligere: http://www.nsr-org.no/aktuelle-saker/nyregistrerte-virksomheter-er-saarbare-for-svindel-article284-110.html Men det handler vel ikke først og fremst om at dere angrer, men at dere føler dere svindlet?? Det ville i alle fall jeg følt. Lykke til!! Endret 26. februar 2016 av Margit Spat
Fireflies Skrevet 26. februar 2016 #10 Skrevet 26. februar 2016 Bedrifter har ikke angrerett i henhold til loven :/
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #11 Skrevet 27. februar 2016 Har nå skrevet mail til næringslivets sikkerhetsråd. Forventer egentlig ikke svar,men hvis de skulle svare så tenker jeg først om 1ukes tid. Imellomtiden, er det da lurt at jeg også skriver til denne hms bedriften at jeg angrer,med begrunnelse at jeg ikke vet hva jeg takket ja til??? Anonymkode: e0b24...c78
Million Skrevet 27. februar 2016 #12 Skrevet 27. februar 2016 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan vi angre da??er det i det hele tatt lov å angre? Anonymkode: e0b24...c78 Angrerett er noe som gjelder privatkjøp og privatpersoner. Ikke firmaer. Enkeltmannsforetak er et firma, og angrerett finnes ikke for firmaer. Det finnes ikke noe tilsvarende klageinstans for firmaer (Forbrukerråd etc) Han kan ta kontakt med dem og be pent om å få heve avtalen, men det er ikke salgsfirmaet nødt til å gjøre, hvis de vil være vrange. Prøv, spør om å få heve kjøpet på en pen måte, og fortell f.eks.at firmaet ennå ikke har dratt inn noen penger, så det passer dårlig med en avtale/kjøp allerede nå. Endret 27. februar 2016 av Million 1
prt90 Skrevet 28. februar 2016 #13 Skrevet 28. februar 2016 Den 26.2.2016 at 20.42, AnonymBruker skrev: Heihei Litt usikker mtp angrefrist og sånt her.. fordi,når jeg bestiller noe , får jeg noen ganger med en angrefristskjema sammen med fakturaen,men ikke denne gangen. Denne gangen kom kun fakturaen. (For min bror) Han er i etableringsfasen av et enkeltmannsforetak,den er registrert hos brreg.no For 9dager siden fikk han en tlf som han hadde takket ja til. Også takket han ja på sms,da de sendte betingelsene over på sms.han trodde han måtte ha det,og det er jo sant at han må ha det,men ikke nødvendigvis fra denne bedriften,ikke til den prisen heller. Det er 2hms kurs. Så nå har han fått 2fakturaer. Men ingen angrefristskjema. Hvordan kan vi angre da??er det i det hele tatt lov å angre? Jeg vet han er naiv,og han sagt nå at han skal aldri takke ja til noen gjennom tlf. Anonymkode: e0b24...c78 Hvis det er solgt til bedriften har han ikke angrerett..
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #14 Skrevet 28. februar 2016 Men er det nok å si ja på tlf,og på sms? Må ikke de ha en underskrift? Anonymkode: e0b24...c78
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #15 Skrevet 28. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men er det nok å si ja på tlf,og på sms? Må ikke de ha en underskrift? Anonymkode: e0b24...c78 SMS regnes som skriftlig bekreftelse. Anonymkode: 0630c...27d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #16 Skrevet 28. februar 2016 Hvilken rolle har du oppi det hele? Siden du skriver "vi" i innlegget og "jeg" i overskriften mener jeg? Anonymkode: 52d7b...89a 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #17 Skrevet 28. februar 2016 Den Friday, February 26, 2016 at 20.42, AnonymBruker skrev: Heihei Litt usikker mtp angrefrist og sånt her.. fordi,når jeg bestiller noe , får jeg noen ganger med en angrefristskjema sammen med fakturaen,men ikke denne gangen. Denne gangen kom kun fakturaen. (For min bror) Han er i etableringsfasen av et enkeltmannsforetak,den er registrert hos brreg.no For 9dager siden fikk han en tlf som han hadde takket ja til. Også takket han ja på sms,da de sendte betingelsene over på sms.han trodde han måtte ha det,og det er jo sant at han må ha det,men ikke nødvendigvis fra denne bedriften,ikke til den prisen heller. Det er 2hms kurs. Så nå har han fått 2fakturaer. Men ingen angrefristskjema. Hvordan kan vi angre da??er det i det hele tatt lov å angre? Jeg vet han er naiv,og han sagt nå at han skal aldri takke ja til noen gjennom tlf. Anonymkode: e0b24...c78 Angrefristen gjelder som privatperson/juridisk person ikke som firma. Derfor har du ikke anfrerett etter forbrukerkjøpsloven, og helt riktig har heller ikke fått angreskjema vedlagt. Anonymkode: 9e24e...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #18 Skrevet 28. februar 2016 Den Friday, February 26, 2016 at 21.09, AnonymBruker skrev: Når jeg er inne på forbrukerrådet sin hjemmeside,står det kun at de vil hjelpe hvis det gjelder privatperson. Hvem skal da næringsdrivende henvende seg til?? Anonymkode: e0b24...c78 De har egne firmaadvokater. Hjelpes hvor hjelpeløse folk er! Anonymkode: 9e24e...8a7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #19 Skrevet 28. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har egne firmaadvokater. Hjelpes hvor hjelpeløse folk er! Anonymkode: 9e24e...8a7 Men drive eget firma, det skal de. Anonymkode: 9b822...d1c 2
Miklo Velka Skrevet 28. februar 2016 #20 Skrevet 28. februar 2016 Den 2/26/2016 at 21.09, AnonymBruker skrev: Når jeg er inne på forbrukerrådet sin hjemmeside,står det kun at de vil hjelpe hvis det gjelder privatperson. Anonymkode: e0b24...c78 Er vel ikke så overraskende at Forbrukerrådet er til for å bistå forbrukere ... Eller at Angrerettloven ikke gjelder for næringsrivende, når loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå