AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #1 Del Skrevet 26. februar 2016 Det har vært noe anspent stemning på jobb den siste tiden pga. ting jeg har sagt. Jeg jobber turnus, og da dagskiftet skulle dra og senskiftet kom på, kom jeg i skade for å avslutte en samtale med en kollega som skulle dra med "Det er skikkelig dårlig føre ute, kjør forsiktig!" Var det feil? Hva ville du tenkt om noen som sa det til deg? Hva om en kollega hilste deg med "Velkommen tilbake" etter du hadde vært sykemeldt(med en tydelig fysisk skade)? Overfortolker de det jeg sier eller er det virkelig dumme ting å si?:\ Jeg mener dem oppriktig, men det virker som om alle tror jeg er spydig:( Anonymkode: c476f...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #2 Del Skrevet 26. februar 2016 Overfortolke...? Anonymkode: 03c0a...bb3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bossa Nova Skrevet 26. februar 2016 #3 Del Skrevet 26. februar 2016 Hvordan har de reagert, da? Du skriver ikke noe om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 26. februar 2016 #4 Del Skrevet 26. februar 2016 Dette er hyggelige og fine ting å si. Kan det være at du sier det med litt feil tonefall så det høres feil ut? Hvordan reagerer de? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #5 Del Skrevet 26. februar 2016 Jeg merket ikke noe sånn umiddelbart på kollegaene mine, men de hadde snakket med leder som så snakket med meg. Jeg måtte spørre om dette var noe som hadde pågått lenge, at jeg opplevdes spydig, at de bare ikke hadde sagt noe før nå(vært der ca. 8mnd.). Men det var det ikke, dette var noe som hadde startet nylig, som om jeg plutselig hadde endret tonefall f.eks. At jeg ba noen kjøre forsiktig hadde blitt tolket som at jeg antydet at de var dårlige sjåfører, og "velkommen tilbake" som om jeg mente de ikke hadde behov for sykemelding(derav "overfortolkning," at de legger mer/noe annet i det enn hva jeg faktisk sier). Blir jo litt lei meg, for jeg mener det jo oppriktig. Jeg er faktisk opptatt av at de kommer seg trygt hjem når det er dårlig føre, og jeg er glad for å se dem etter de har vært sykemeldt. Anonymkode: c476f...7e7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #6 Del Skrevet 26. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg merket ikke noe sånn umiddelbart på kollegaene mine, men de hadde snakket med leder som så snakket med meg. Jeg måtte spørre om dette var noe som hadde pågått lenge, at jeg opplevdes spydig, at de bare ikke hadde sagt noe før nå(vært der ca. 8mnd.). Men det var det ikke, dette var noe som hadde startet nylig, som om jeg plutselig hadde endret tonefall f.eks. At jeg ba noen kjøre forsiktig hadde blitt tolket som at jeg antydet at de var dårlige sjåfører, og "velkommen tilbake" som om jeg mente de ikke hadde behov for sykemelding(derav "overfortolkning," at de legger mer/noe annet i det enn hva jeg faktisk sier). Blir jo litt lei meg, for jeg mener det jo oppriktig. Jeg er faktisk opptatt av at de kommer seg trygt hjem når det er dårlig føre, og jeg er glad for å se dem etter de har vært sykemeldt. Anonymkode: c476f...7e7 Nå vet jeg ikke hva slags tonefall du har når du sier slike ting, men for meg høres det ut som normale, hyggelige ting man sier til kollegaer. Med mindre du sier det på en veldig spydig måte, så synes jeg de oppfører seg merkelig og paranoid. Det er ingenting unormalt i noen av frasene altså! Anonymkode: 101c3...684 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 26. februar 2016 #7 Del Skrevet 26. februar 2016 Hæ? Det du sa var det jo ingen feil med! Nei,dette skjønte jeg ikke det grann av. Her må det bare ligge noe under altså. Fra din eller deres side,men hva det måtte være,har jeg ikke fantasi til å spekulere i! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #8 Del Skrevet 26. februar 2016 Hva man sier er en ting. Måten man sier det på er en annen. Jeg synes ei jeg jobber med virker brysk. Smiler nesten aldri. Høres sur ut. Men hun er bare sånn. Hun er i godt humør, det bare ser/høres ikke sånn ut. Anonymkode: d2a16...434 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 27. februar 2016 #9 Del Skrevet 27. februar 2016 Jeg har et spydig tonefall og er ofte sarkastisk, noe som fører til at hyggelige ting jeg sier oppleves som lite hyggelig. Heldigvis har folk sagt det rett til meg så jeg får rettet opp i det med en gang. Kanskje du gjør noe lignende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #10 Del Skrevet 27. februar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva man sier er en ting. Måten man sier det på er en annen. Jeg synes ei jeg jobber med virker brysk. Smiler nesten aldri. Høres sur ut. Men hun er bare sånn. Hun er i godt humør, det bare ser/høres ikke sånn ut. Anonymkode: d2a16...434 Jeg har jobbet med ei som er sånn som du beskriver, men da ble jeg informert om det på forhånd at hun bare var sånn, og da var det ikke noe problem. Hadde jeg ikke blitt det hadde jeg nok ikke likt henne like godt. Har tenkt en del på tonefallet i det siste pga. dette, men denne jobben har jeg trivdes så utrolig godt i at jeg virkelig har kommet ut av skallet så jeg skjønner liksom ikke at jeg skal være negativ i tonefallet. Og hvorfor er jeg det plutselig nå, etter 8 mnd.? Jeg kommer ikke på noe som har endret seg hos meg sånn privat sett heller. Jeg trives så godt at jeg er villig til å gjøre nesten hva som helst for å ikke lage noe konflikt, selv om det ikke er med vilje. Sukk:( Anonymkode: c476f...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 27. februar 2016 #11 Del Skrevet 27. februar 2016 3 minutter siden, Poserose skrev: Jeg har et spydig tonefall og er ofte sarkastisk, noe som fører til at hyggelige ting jeg sier oppleves som lite hyggelig. Heldigvis har folk sagt det rett til meg så jeg får rettet opp i det med en gang. Kanskje du gjør noe lignende? Hyggelige ting blir ikke sagt i spydig tonefall eller sarkastisk. Det er helt umulig. Tror du bør jobbe litt med selvinnsikt. For du kan ikke være så uvitende at du ikke skjønner tonefallet ditt så mye at andre må si det til deg. Jeg tenker at du er spydig og sarkastisk,men må unnskylde det,og ikke tonefallet,når folk sier fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruskemor Skrevet 27. februar 2016 #12 Del Skrevet 27. februar 2016 Syntes ikke det høres noe rart ut å si. Selv tenker jeg at etter 8 mnd så bør kolegaene dine kjenne til din måte å snakke på. Må si jeg syntes det er litt rart å fly til sjefen for en sånn hendelse, og ikke bare ta det opp med deg der å da eller ved neste annledning. Har du muligheten til å samle de det gjelder så du får forklart deg, og hørt hva som egentlig hendte? Kan hende det får løst hele saken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 27. februar 2016 #13 Del Skrevet 27. februar 2016 19 timer siden, Blomsterert skrev: Hyggelige ting blir ikke sagt i spydig tonefall eller sarkastisk. Det er helt umulig. Tror du bør jobbe litt med selvinnsikt. For du kan ikke være så uvitende at du ikke skjønner tonefallet ditt så mye at andre må si det til deg. Jeg tenker at du er spydig og sarkastisk,men må unnskylde det,og ikke tonefallet,når folk sier fra. Det er da virkelig fullt mulig. Jeg høres alltid ironisk ut når jeg skryter av noen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #14 Del Skrevet 27. februar 2016 Det virker som de kollegaene der ikke er noe trivelige...evt ønsker seg litt drama i hverdagen for underholdningensskyld Anonymkode: 5e9ff...37e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 27. februar 2016 #15 Del Skrevet 27. februar 2016 39 minutter siden, The Kitten skrev: Det er da virkelig fullt mulig. Jeg høres alltid ironisk ut når jeg skryter av noen. Javel? Og du mener oppriktig det du sier? Det er som å påstå at en sier "jeg elsker deg"i et irritert tonefall og mene det. Tonefall er kommunikasjon,og ikke noe som automatisk eller uheldigvis "svikter"i gitte situasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #16 Del Skrevet 27. februar 2016 3 minutter siden, Blomsterert skrev: Javel? Og du mener oppriktig det du sier? Det er som å påstå at en sier "jeg elsker deg"i et irritert tonefall og mene det. Tonefall er kommunikasjon,og ikke noe som automatisk eller uheldigvis "svikter"i gitte situasjoner. Det er vel kanskje det at man er litt usikker på det man skal si, også nøler man litt og da blir det plutselig hørendes litt sarkastisk ut, selv om det ikke er det man mener. Anonymkode: c57b2...1e1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 27. februar 2016 #17 Del Skrevet 27. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel kanskje det at man er litt usikker på det man skal si, også nøler man litt og da blir det plutselig hørendes litt sarkastisk ut, selv om det ikke er det man mener. Anonymkode: c57b2...1e1 Ja,det stemmer nok bedre ja: -) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #18 Del Skrevet 27. februar 2016 At noen har funnet på å oppsøke leder for disse kommentarene høres helt absurd ut. Uansett om det er tonefallet som høres negativt ut eller hva enn er dette helt hinsides. For sosialt kompetente mennesker oppleves dette som hyggelige kommentarer. Det høres ikke ut som du arbeider i et godt arbeidsmiljø, TS. For noen kollegaer! Anonymkode: 75ff5...273 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 27. februar 2016 #19 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) 1 time siden, Blomsterert skrev: Javel? Og du mener oppriktig det du sier? Det er som å påstå at en sier "jeg elsker deg"i et irritert tonefall og mene det. Tonefall er kommunikasjon,og ikke noe som automatisk eller uheldigvis "svikter"i gitte situasjoner. Merkelig. Jeg opplever nå og da at tonefallet mitt oppfattes feil eller kommuniserer ting jeg ikke mener. F.eks. at jeg oppfattes mer brysk enn jeg føler meg, har også blitt tatt for å være sarkastisk flere ganger når jeg har vært helt oppriktig. Trodde ikke det var spesielt unormalt. Må legge til at det aldri har skapt situasjoner som TS beskriver. Det blir eventuelt bare en liten misforståelse der og da, som vi lett ordner opp i. Endret 27. februar 2016 av Raindrops Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 27. februar 2016 #20 Del Skrevet 27. februar 2016 Er det bare jeg som føler på meg at dette er en form for mobbing eller utfrysning av ts på en måte? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå