Gå til innhold

Palmeolje

kat-e

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er den nye "greie" enkelte matvarer har plassert store klistrelapper som sier "Inneholder ikke palmeolje !", men jeg synes noen av argumentene i mot palmeolje er litt oppkonstruerte. Om man bruker mye palmeolje så vil jo også U-Landene bli opptatt av å ta vare på og plante disse på nytt.

Det blir litt som bevegelsen i USA (tree huggers) som er i mot at alle trær skal kuttes, men faktum er at det er like mye skog i USA som for 100 år siden, skogeierne planter på nytt etter hugst.

Selvsagt er umettet fett sunnere en palmeolje, men om matvarer produsentene fjerner palmeolje, hva bruker de i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette palmeoljehysteriet har jo medført at matvarer smaker dårligere. Man kan si mye negativt om palmeolje, men sertifisert palmeolje har egenskaper som er vanskelig å finne i andre råstoff. Ivertfall for det norske markedet, der vi skal ha alt tilnærmet gratis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at man slutter å bruke palmeolje, er det da naturlig at de som tidligere har produsert palmeolje pakker sammen og drar eller finner ut at de skal produsere poteter, jobbe som sykepleiere eller lærere osv..

..eller at de pløyer ned palmeoljeplantasjene og produserer cannabis, opium, storfe for kjøtt eller andre mer miljøvennlige produkter?

Jeg skal ikke påstå at jeg har noen gode svar, men som oftest så handler slikt om penger og mennesker og da blir bildet raskt litt mer komplisert enn det som fremstilles i en rosablogg av en rosablogger som synes palmeolje er greit så lenge det brukes i kosmetikk og ikke i påskeegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjompen skrev (På 26.2.2016 den 15.01):

Dette palmeoljehysteriet har jo medført at matvarer smaker dårligere. Man kan si mye negativt om palmeolje, men sertifisert palmeolje har egenskaper som er vanskelig å finne i andre råstoff. Ivertfall for det norske markedet, der vi skal ha alt tilnærmet gratis. 

Ekspander  

Ja, blant annet er palmeolje utrolig anvendelig som arteriekitt, noe som har gitt arbeid til en hel generasjon hjertekirurger. Ja til palmeolje!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann 42 skrev (På 27.2.2016 den 18.18):

Ja, blant annet er palmeolje utrolig anvendelig som arteriekitt, noe som har gitt arbeid til en hel generasjon hjertekirurger. Ja til palmeolje!

Ekspander  

Vel, om man ikke spiser palmeolje til frokost, middag og kvelds, og ikke har det i alt snackset, hver dag, så kan man jo kanskje verdsette oljens egenskaper de få gangene man bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjompen skrev (På 27.2.2016 den 18.21):

Vel, om man ikke spiser palmeolje til frokost, middag og kvelds, og ikke har det i alt snackset, hver dag, så kan man jo kanskje verdsette oljens egenskaper de få gangene man bruker det.

Ekspander  

Transfett er veldig skadelig. Jeg kan ikke se en eneste god grunn til å spise det. Uansett hvor godt det får chipsen til å smake.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  Mann 42 skrev (På 27.2.2016 den 18.34):

Transfett er veldig skadelig. Jeg kan ikke se en eneste god grunn til å spise det. Uansett hvor godt det får chipsen til å smake.

Ekspander  

All olje kan omdannes til transfett ved (feil) behandling. Palmeolje har derimot egenskaper som gjør at det i mange produkter vil danne mindre transfett under produksjon enn alternativene. Hvis du er redd for transfett så er faktisk sannsynligheten stor for at produktet inneholder mindre transfett dersom palmeolje er brukt. Transfett er som oftest ikke listet i innholdsdeklarasjonen og eneste måten man kan vite om produktet inneholder det er å vite hva slags olje som er brukt og til hvilken nytte og hvordan produktet er varmebehandlet.

Anonymkode: 3b104...bce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.3.2016 den 9.26):

All olje kan omdannes til transfett ved (feil) behandling. Palmeolje har derimot egenskaper som gjør at det i mange produkter vil danne mindre transfett under produksjon enn alternativene. Hvis du er redd for transfett så er faktisk sannsynligheten stor for at produktet inneholder mindre transfett dersom palmeolje er brukt. Transfett er som oftest ikke listet i innholdsdeklarasjonen og eneste måten man kan vite om produktet inneholder det er å vite hva slags olje som er brukt og til hvilken nytte og hvordan produktet er varmebehandlet.

Anonymkode: 3b104...bce

Ekspander  

Jeg spiser ikke noen av de produktene som f.eks palmeolje er en del av. Så for min del er det egentlgi temmelig uinteressant. Jeg lager maten min fra bunnen av. Så jeg bekymrer meg ikke i det hele tatt.

Påstanden din om at palemeolje er det sunnere alternativet står i sterk kontrast med alt jeg ellers har lest om transfett i matvarer, og jeg lurer litt på hva som er begrunnelsen din for å hevde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Jeg overnattet på et hotel i London hvor såpen på badet var merket "with palm oil!" som om det var kjempe positivt. :P 

Da jeg fortalte kameraten min om dette skjønte han ikke hvorfor jeg syns det var morsomt fordi i andre land har de ikke hørt at palmeolje er negativt. 

Anonymkode: f36a4...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2016 den 17.20):

Jeg overnattet på et hotel i London hvor såpen på badet var merket "with palm oil!" som om det var kjempe positivt. :P 

Da jeg fortalte kameraten min om dette skjønte han ikke hvorfor jeg syns det var morsomt fordi i andre land har de ikke hørt at palmeolje er negativt. 

Anonymkode: f36a4...455

Ekspander  

Her var det mange slike https://www.google.no/search?q=palm+oil+soap&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiCl67WqdfLAhWFpnIKHQiOBF0Q_AUIBygB&biw=1352&bih=629#imgrc=NZSBCu2yPaRliM%3A

Men er det også palmeolje i såpen Palmolive?

Anonymkode: 4f6cd...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda...

"Utskjelt råvare brukes i kremer og såpe

Palmeolje brukes i mange populære kosmetikkprodukter, uten at du kan se det i ingredienslisten.

Kjært barn har mange navn, heter det, og det samme kan sies for palmeolje.

Står ikke under betegnelsen «palmeolje»

Elaeis guineensis, retinol palmitate, glycerin og cetearyl alcohol er navnet på fire av over 200 ulike ingredienser i skjønnhetsprodukter som kan bety at det er brukt palmeolje i produksjonen.

Når du står i butikken og leser ingredienslister, er det med andre ord nesten umulig å vite om det er brukt palmeolje som råvare.

Dag Hareide, daglig leder i Regnskogsfondet, oppfordrer forbrukerne til å etterspørre skjønnhetsprodukter uten palmeolje.

"

http://www.nrk.no/livsstil/utskjelt-ravare-brukes-i-kremer-og-sape-1.12030881

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2016 den 17.33):

Står ikke under betegnelsen «palmeolje»

Elaeis guineensis, retinol palmitate, glycerin og cetearyl alcohol er navnet på fire av over 200 ulike ingredienser i skjønnhetsprodukter som kan bety at det er brukt palmeolje i produksjonen.

Ekspander  

CIMG5081.JPG

Palm kernelate som det står her, er det også inneholdende palmeolje?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dove bruker palmeolje, men skiver på sidene at den er sporbar og ikke har noe med avskoging av regnskog å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva gjør det om regnskogen blir erstattet av planter som bidrar til en overskuddproduksjon av oksygen?

Anonymkode: 0a108...b12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2016 den 18.38):

Hva gjør det om regnskogen blir erstattet av planter som bidrar til en overskuddproduksjon av oksygen?

Anonymkode: 0a108...b12

Ekspander  

I regnskogen er det et utrolig mangfold av forskjellige planter og små og store dyr, insekter og fugler som er avhengige av de plantene for å klare seg. Om det blir erstattet av en skog av palmer er det en katastrofe for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...