Gå til innhold

Du som er nærsynt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når stabiliserte synet seg hos deg?

Jeg har brukt briller i femten år, og opplever at jeg må øke styrken hver gang jeg er på kontroll. Begynte på -1 og er nå på -7.5. Dette bekymrer meg, og jeg lurer på hvor lenge det vil fortsette. Bruker mest linser, men avlaster med briller, og har ikke råd å skifte disse hele tiden. Jeg har vurdert laser, men får det ikke før synet stabiliserer seg. Er 29 år nå. 

I tillegg er det masse andre risikofaktorer forbundet med å være så kraftig nærsynt som netthinneløsning og grønn stær. Huff, liker ikke å tenke på det. 

Anonymkode: 6df50...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde mitt stabiliserte seg da jeg var 33 år, på rundt -4,5. Jeg tok laseroperasjon. Nå, fem år etter, har jeg blitt enda mer nærsynt og må bruke briller. Fikk tørre øyne etter laseroperasjonen og klarer ikke å bruke linser. Tok dessuten overflate-laserbahenadling, noe som gjorde hornhinnene veldig flate, så ingen linser sitter særlig godt lenger. 

Så jeg anbefaler ikke å ta laser, særlig ikke når synet er så ustabilt. Jeg angrer. Ville heller fortsatt med briller og linser. De fremstiller det som en quick fix, men det er det ikke.

Anonymkode: 5b952...495

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av samtlige optikere at synet stabiliserer seg i midten av 20 årene. Nå er jeg på din alder TS, og synskontrollen jeg hadde i går konstanterte at jeg har fått enda dårligere syn IGJEN. Er nå på -6.5

Anonymkode: 06190...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste optikeren jeg var hos, fortalte at det er helt vanlig å gå ned -0,25 i året. Jeg har ikke gått ned særlig mye siden jeg begynte, men det har gått ned. Vet ikke når det stabiliserer seg, men jeg trodde ikke det var før man blir riktig gammel? Ting forholder seg vel også annerledes en før, siden vi i større grad ser på ulike skjermer dagen lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos optiker nå nylig, jeg er like gammel som deg og hun forventet at synet ikke stabiliserte seg på noen år enda. Det sagt så er ikke stabilisert seg helt det samme som likt syn resten av livet, men at du må bytte hvert 5 år kanskje og ikke hvert år/annethvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er straks 29, mitt syn har heller ikke stabilisert seg ennå. Er på -4.0 og -4.75, men må nok over på minst -5.0 på det svakeste øyet ved neste kontroll. Det andre nærmer seg også neste trinn, men mye saktere. Nå mener optikeren at jeg også har fått brytningsfeil, men så svak at den ikke kan korrigeres med linser ennå. Så der håper jeg nesten at det forverres, for nå er det nok til å være plagsomt, men for lite til å fikse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 34 og har hatt relativt stabilt syn i fem år. Det har endret seg noe, men ikke spesielt mye. Altså har jeg gått fra -0,50 til -1,00 på det ene øyet og fra -0,75 til -2,00 på det andre øyet i løpet av fem år.
Jeg går til optiker hvert år fordi jeg bruker linser, og som regel endres styrken noe på minst en av linsene, men brillene mine endrer vi ikke styrke på oftere enn annenhvert år.

Har for øvrig det samme problemet som Thorn over meg, astigmatisme på begge øynene, nok til at det er irriterende og plagsomt, men ikke nok til at jeg kan bruke toriske linser. Får bare korrigert det med briller enn så lenge og håper nesten at det blir såpass mye verre at jeg kan gå over til Dailies Toric neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er det. Brukt det siden jeg var 17. Nå er jeg 24. Økte styrken i fjor høst så vidt, fordi jeg i det siste året hadde sett litt dårlugere med de gamle. 

Anonymkode: 4c9fb...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 29 år, fant ut at jeg var nærsynt da jeg var 12 år, og synet mitt har aldri stabilisert seg. Det blir gradvis dårligere og dårligere. Begynte med -0.5 og er i dag -4.75. Har de siste årene gått ned med -0.5 for hvert år.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk konstatert -0,5 på videregående. Nå er jeg på -4 som 27-åring. Merker at det har blitt verre siste året, så skal til optiker snart igjen. Hos moren min stabiliserte det seg i 40-åra.

Anonymkode: 74a7b...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde mitt stabiliserte seg da jeg var 33 år, på rundt -4,5. Jeg tok laseroperasjon. Nå, fem år etter, har jeg blitt enda mer nærsynt og må bruke briller. Fikk tørre øyne etter laseroperasjonen og klarer ikke å bruke linser. Tok dessuten overflate-laserbahenadling, noe som gjorde hornhinnene veldig flate, så ingen linser sitter særlig godt lenger. 

Så jeg anbefaler ikke å ta laser, særlig ikke når synet er så ustabilt. Jeg angrer. Ville heller fortsatt med briller og linser. De fremstiller det som en quick fix, men det er det ikke.

Positivt at noen tørr å snakke negativt om egne erfaringer med laser, takk! 

Jeg er nærsynt og synet varierer veldig med 2 - 3 års mellomrom. Hormhinnene mine er og skjeve. At synet stabiliserer seg tror jeg er individuelt. 

Anonymkode: 9b664...364

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jævlig irriterende egentlig!!!  Hvorfor kan ikke synet bare holde seg bra? Hvorfor må det forverre seg? Mange vil si gener...men hvorfor i helvete må kroppen følge dårlige gener? Jævla møkkakropp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke når det regnes som stabilisert, men jeg har gått fra -0,25 på begge til -1,5 og -2 nå i løpet av 5 år. Jeg byttet -0,25 på det ene (-1,25 før jul) nå på siste kontroll. Da har jeg hatt samme styrke i 2-3 år.  Er 33. 

Moren min tok laseroperasjon og slet i flere år med kjempetørre øyne. Hun fikk satt i noe greier i tårekanalne og da hadde hun konstant rennende øyne. Det så ut som hun gråt hele tiden. Hun slet veldig med øynene etter det. De er nå 5 år etter OK. Men som en annen nevner, laser er ikke bare en quick fix. 

Anonymkode: b94bc...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jævlig irriterende egentlig!!!  Hvorfor kan ikke synet bare holde seg bra? Hvorfor må det forverre seg? Mange vil si gener...men hvorfor i helvete må kroppen følge dårlige gener? Jævla møkkakropp. 

Leser du mye?

Anonymkode: afeab...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Mitt syn var stabilt fra jeg var ca 25 og fram til jeg var omtrent 39. Jeg startet med -0,5 som 15-åring og endte med -1,75 da jeg var 25, så endringene gikk egentlig ganske sakte hos meg. Fra slutten av 30-årene har jeg merket endringer i motsatt retning. Nå tar jeg av meg brillene for å se ting på nært hold, og optikeren har begynt å mumle noe om progressive glass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Positivt at noen tørr å snakke negativt om egne erfaringer med laser, takk! 

Jeg er nærsynt og synet varierer veldig med 2 - 3 års mellomrom. Hormhinnene mine er og skjeve. At synet stabiliserer seg tror jeg er individuelt. 

Ja, håper det kan hjelpe noen andre til å tenke seg godt om før en slik operasjon. Jeg ville mye heller brukt linser og sluppet tørre øyne. De fremtilte operasjonen som nærmest bivirkningsfri, men glemte visst å opplyse om tørre øyne og at det ville bli vanskelig å bruke linser. Det skulle dessuten være den mildeste operasjonen, overflatebehandling. Bare tull. Den ene hornhinnen min er dessuten litt skjev selv om jeg ble operert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt syn var stabilt fra ca. 16-17 år helt til jeg var i begynnelsen av 40 årene. Da fikk jeg en liten forverring igjen, men så har det holdt seg rimelig stabilt siden det. Bruker ca. minus 8-9. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, håper det kan hjelpe noen andre til å tenke seg godt om før en slik operasjon. Jeg ville mye heller brukt linser og sluppet tørre øyne. De fremtilte operasjonen som nærmest bivirkningsfri, men glemte visst å opplyse om tørre øyne og at det ville bli vanskelig å bruke linser. Det skulle dessuten være den mildeste operasjonen, overflatebehandling. Bare tull. Den ene hornhinnen min er dessuten litt skjev selv om jeg ble operert. 

En optiker sa til meg for noen år siden at når øyeleger heller bruker briller enn å legge seg under sin egen laser aå er det et klart signal for meg om å holde meg unna laseren. Det rådet har jeg fulgt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er 45, og har hatt relativt stabilt syn i mange år. No har det faktisk snudd, så optikaren snik seg til å justere styrken bittelitt ned av og til. Har no linsestyrke  -6,5 og -7,5. Har hatt 8,5 på det meste.

Lurer på om det roa seg ned tidleg i 20-åra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde  minus 7 komma etellerannet da jeg var rundt 22-23 (omtrent...jeg husker faktisk ikke). Da hadde det vært stabilt i et par år, og jeg valgte operasjon, men ikke laser fordi jeg var såpass kraftig nærsynt og fordi jeg ikke ønsket å kødde med hornhinnene. Tok ICL (implantering av kunstig linse) istedet. Jeg er fortsatt fornøyd med det nå som snart 29-åring. Synet har forverret seg bittelitt på ett øye, så jeg trenger en linse på -1 for å ha optimalt syn. Men dette skyldes nok mest at jeg studerer og dermed sitter altfor mye og leser. Det har vært stabilt de siste 3 kontrollene jeg har hatt, så det ryker ikke raskt utforbakke ihvertfall. For meg var det rett valg å operere da jeg gjorde det, for jeg var så hemmet av å være totalt avhengig av linser/briller fra det sekundet jeg åpnet øynene om morgenen til jeg sovnet om kvelden. Etter operasjonen bør jeg riktignok bruke en linse på -1-øyet, men jeg er overhodet ikke avhengig av det, noe som bedrer livskvaliteten betrakelig.
Imidlertid ble jeg advart om at man ikke kunne garantere at man endte opp med 0-syn etter ICL-operasjon på såpass mye nærsyn som jeg hadde, man kunne like gjerne ende med -1 eller +1. Jeg var heldig. Jeg får sikkert en forverring av synet igjen når jeg blir eldre, men da har jeg i det minste hatt mye glede av mange år med godt syn i mellomtiden, og dermed god valuta for pengene. Jeg har også mulighet til å ta laseroperasjon for å korrigere eventuell alderslangsynthet i fremtiden, siden ingen har tullet med hornhinnene mine enda.

Anonymkode: 7f653...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...