AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #1 Skrevet 26. februar 2016 - Noen som vet om det bare er meg som er søker som må levere inn nødvendig dokumentasjon eller skal også min samboer levere inn dokumentasjon på alle inntekter og utgifter? Han jobber 100% og har derfor ikke noe med søknaden å gjøre, men det kan jo være relevant. - Har fylt inn skjema på data, må det være skrevet for hånd? Formateringen ble litt rar. Jeg kvier meg for å ringe NAV å spørre så håper noen vet, syns det er direkte ydmykende å søke om dette. Anonymkode: 6ed80...a65
Gjest O.G. Skrevet 26. februar 2016 #2 Skrevet 26. februar 2016 Dere begge må levere inn opplysninger om hver deres økonomi. Jeg vet om kommuner hvor folk ikke får livsopphold hvis samboeren tjener over et visst beløp. Det her har de ikke lov til siden det ikke er forsørgerplikt i et samboerskap. Bare ekteskap det, så prøver sosialkontoret med den, så klag fordi det der har de ikke lov til.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #3 Skrevet 26. februar 2016 Det er mye bedre du ringr Nav og spør hvordan din Navavdeling vil ha ting enn at du får tus3n sprikende svar her. Kommer søknaden inn med for lite info eller for mye så kan du komme skjevt ut, og ting tar mye lengre tid, for deg. Anonymkode: 588eb...19b
Gjest O.G. Skrevet 26. februar 2016 #4 Skrevet 26. februar 2016 Bestill møte og når du kommer til kontoret så spør: Hva har jeg krav på. Da må de svare deg.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #5 Skrevet 26. februar 2016 De har ikke krav på innsyn i din samboers økonomi. Hvis de prøver seg med dette finnes det en forskrift du kan vise til, hvor det står at samboere ikke har forsørgerplikt. I verste fall kan samboeren din skrive en egenærklæring om at han ikke forsørger deg. Du vil få noe redusert sats til livsopphold, fordi du bor sammen med en annen person. Anonymkode: 3a59f...34d 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #6 Skrevet 26. februar 2016 Du får noen hundrelapper mindre, samme som andre som bor sammen med noen. Samboere har ikke forsørgelsesplikt, så han trenger ikke sende inn noe. Har de skjema for nedlasting nå? Det hadde de ikke før, heller ikke ute i hyllene på NAV. Man måtte da gå og be om skjema i resepsjonen, kun for dette skjemaet, alle andre søknadsskjema kunne man få på nett eller plukke selv i hyllene hos NAV. Sikkert for å gjøre det litt eklere og vanskeligere for folk i en tung situasjon, å be om hjelp, så da har de i tilfelle skjerpet seg litt på service. Anonymkode: 80ee9...e85
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #7 Skrevet 26. februar 2016 Tusen hjertelig takk for nyttige svar. Mannet meg opp til å ringe men kommer aldri gjennom. Da sender vi inn uten hans detaljerte opplysninger i første omgang. Han har jo fylt ut et skjema hvor han han oppført litt økonomiske opplysninger så det holder kanskje. Ja, fant heldigvis et skjema elektronisk, men det kan ikke sendes elektronisk. Anonymkode: 6ed80...a65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå