Gå til innhold

Kan jeg forlate det synkende skipet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en misstanke om at noen har tipset Skatteetaten om at det svart arbeid i bedriften jeg jobber i. Jeg har vurdert å bytte jobb lenge, og nå tror jeg at jeg bare gjennomfører det. Jeg vil ikke gå så mye inn på hvordan ting er.

Spørsmålet er:. Hvor lang tid tar det før de evt. gjør noe med saken? Om er det mulig at saken bare blir henlagt? Det er en liten/mellomstor bedrift, så jeg vil tro at de har viktigere ting å ta tak i. Dersom jeg har sluttet i jobben når de kommer på kontroll, kan de ta meg på noe da?

Anonymkode: a76d5...6c2

Skrevet

Alt fra timer til flere måneder. 

Anonymkode: c64d8...5fd

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har gjort noe straffbart, er det uvesentlig om su har skiftet jobb, du vil uansett bli tatt. 

Anonymkode: 66c3f...7ff

• Liker 7
Skrevet

Du vil i alle fall bli innkalt som vitne, kan jeg tenke meg.  Hvorvidt du blir tatt for noe, avhenger jo helt av hva du har gjort og din rolle i denne bedriften som tillater, ja kanskje oppmuntrer til, svart arbeid.

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår, ja om jeg har gjort noe ulovlig kommer jo an på hvem du spør. Arbeidsgiver anbefalt svart arbeid da både jeg og han kom best ut av det, med tanke på NAV. Om jeg skaffer ærlig arbeid nå, så har jeg jo vist en holdningsendring, og det må da gå i min favør.

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt..

Er det sånn at du har jobbet svart, eller noen andre i bedriften har det? Det har jo veldig mye å si. Du blir ikke straffet fordi noen andre i firmaet jobbet svart, så lenge du har alt ditt på det rene.

Er det du som har jobbet svart så har det ikke noe å si om du bytter jobb. De ser jo på regnskapet bakover, ikke fremover.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, mjauritz skrev:

Jeg skjønte ikke helt..

Er det sånn at du har jobbet svart, eller noen andre i bedriften har det? Det har jo veldig mye å si. Du blir ikke straffet fordi noen andre i firmaet jobbet svart, så lenge du har alt ditt på det rene.

Er det du som har jobbet svart så har det ikke noe å si om du bytter jobb. De ser jo på regnskapet bakover, ikke fremover.

Men når man jobber svart står det jo ingenting i regnskapet, og om jeg forlater bedriften står jeg jo ikke i papirene heller.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men når man jobber svart står det jo ingenting i regnskapet, og om jeg forlater bedriften står jeg jo ikke i papirene heller.

Hvis de har blitt tipset om svart arbeid og går inn for å granske det så finner de det ut. Verste man kan svindle er staten for de gjør alt i sin makt for å ta deg.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en misstanke om at noen har tipset Skatteetaten om at det svart arbeid i bedriften jeg jobber i. Jeg har vurdert å bytte jobb lenge, og nå tror jeg at jeg bare gjennomfører det. Jeg vil ikke gå så mye inn på hvordan ting er.

Spørsmålet er:. Hvor lang tid tar det før de evt. gjør noe med saken? Om er det mulig at saken bare blir henlagt? Det er en liten/mellomstor bedrift, så jeg vil tro at de har viktigere ting å ta tak i. Dersom jeg har sluttet i jobben når de kommer på kontroll, kan de ta meg på noe da?

Har du vært med på den her svartjobbingen så tar de deg uansett om du stikker av fra skiten din og ikke minst du vil nok få sparken fra den nye jobben når det kommer frem at du ikke har vært helt ærlig. 

Skrevet

Om du har jobbet svart så må du gjøre opp for deg. Det er ikke slik at du "viser at du har skjerpet deg" ved å få en ny jobb og så er alt glemt. Du har svindlet staten ved å holde penger unna fellesskapet og dette må selvsagt betales for.

Dersom du nå skulle bli stående uten jobb på grunn av dette vil du jo heller ikke ha rett på noe penger fra NAV, fordi du ikke har hatt skattbar inntekt. Å jobbe svart blir akkurat som å pisse i buksa for å holde varmen....joda, det kjennes godt ut der og da, men du taper alle rettigheter til ytelser fra samfunnet dersom du skulle ha behov for dette, slik som sykepenger, dagpenger, AAP, foreldre penger og lignende.  Pensjonspoeng taper du også på denne måten.
Og en ting er sikkert, dersom bedriften blir gransket for svart arbeid så blir du garantert tatt.

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår, ja om jeg har gjort noe ulovlig kommer jo an på hvem du spør. Arbeidsgiver anbefalt svart arbeid da både jeg og han kom best ut av det, med tanke på NAV. Om jeg skaffer ærlig arbeid nå, så har jeg jo vist en holdningsendring, og det må da gå i min favør.

Sorry.

Men har dere snytt staten, så har dere snytt staten. Holdningene dine driter de i, det er hva du har gjort og gjør, som er av betyning. Du er i ferd med å bli tatt, så en frivillig atferdsendring er det heller ikke snakk om.

Anonymkode: dc3cb...705

Skrevet

Det er jo ikke sånn at hvis man gjør noe ulovlig, men så slutter med det, så sier politiet; "Ok, du har sluttet? Jaha, ja, da kan vi jo ikke ta deg på noe". F.eks. en fyr driver med innbrudd, gjør en 3-4 innbrudd en sommer, kommer på bedre tanker og slutter med det. Så kommer høsten, og politiet har funnet spor og står på døra hans for å ta den skyldige. Da kan han jo ikke bare åpne døren og si "Dere er nok for sent ute, for jeg har sluttet med innbrudd, skjønner dere."

På samme vis er det med deg, trådstarter. Det er ulovlig å jobbe svart, og ulovlig å unndra skatt til staten. Dermed vil det ikke hjelpe om du slutter og finner annen jobb og begynne å betale skatt nå. Politiet kan fremdeles ta deg for det du gjorde i perioden du jobbet svart. Å gjøre noe riktig etter å ha gjort  noe galt, utsletter ikke det gale man har gjort. Det skjønner du sikkert.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor er dere så skråsikre på at TS vil bli tatt? Dersom hun slutter når finnes det jo ingen dokumentasjon på arbeidsforholdet, det ligger jo i begrepet "svart". 

I praksis er det også slik at myndighetene er mest opptatt av å ta de som driver bedriften, de ansatte vil ofte anses som ofre for en umoralsk arbeidsgiver. I de fleste tilfellene folk får stor smekk pga svart arbeid er det fordi de har mottat trygd ved siden av. 

Anonymkode: 8bc9b...f51

Skrevet

På utbetaling fra nav så står det dine plikter. Om nav oppdager feil i ettertid med utbetalt til deg, krever de det tilbakebetalt. Har du bevist snytt de, så blir du anmeldt

Anonymkode: 16224...ed7

Skrevet
Den 26.2.2016 at 13.12, AnonymBruker skrev:

Det er mulig du slipper straff om DU varsler økokrim om dette, men les deg litt opp på regelverket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...