Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette hører hjemme her, men jeg prøver. 

I 2011-2012 jobbet jeg (har jobbet før det også) 

i 2012 begynte jeg på universitetet i en annen by enn den vi bor i nå. 

I 2013 fikk vi vårt første barn og flyttet hjem igjen, da sambo var ferdig med master. Studiet jeg gikk på finnes ikke i vår hjemby så ja, dumt å flytte. Men det skjedde. 

I desember 2014 kom plutselig vårt andre barn. 

Har vært hjemme med minstemann siden  

jeg søker jobber, men ingen napp  i følge nav har jeg heller ikke rett på noe form for støtte mtp dagpenger osv  

nå er vi altså i 2016 og jeg jobber fortsatt med saken. 

Er det noen som har vært i samme situasjon? Det virker jo utrolig håpløst at jeg ikke har rett på noen form for hjelp. 

Vi kan ikke sende minsten i BHG, da vi taper veldig på det og dermed sliter økonomisk uten de pengene. 

Finnes det håp eller har jeg rett og slett bare "falt bort" fra all mulig hjelp der ute...? 

Anonymkode: f7853...623

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagpenger er en rettighet man opparbeider seg, da skal du også ha mulighet til å gå i jobb på dagen om noe dukker opp.mdet har du jo ikke når du ikke har barnepass til den minste, og dermed er det lite du har krav på. Litt av en suppe du har satt deg i, dårlig planlegging.

Anonymkode: 1787a...c1d

• Liker 5
Skrevet

Du har rett på veiledning fra NAV i forhold til din situasjon. Så den retten er den første du må ta tak i. Men før du benytter den: husk på at det viktigste du har i forhold til egen situasjon ikke er rettigheter, men plikter. Du plikter å ha satt deg inn i lover og forskrifter som angår deg. Du plikter å ha en viss innsats oppe mtp. jobbsøking og du plikter, ikke minst, å grave deg ut av det hullet du selv har gravd deg ned i. NAV kan formidle retningen eller gi deg en spade - men den som må grave er deg.

For hvorfor har du ikke funnet deg et nytt studie, søkt om fjernstudie eller på annen måte skaffet deg utdannelse på hele 3 år?

Og hvordan i alle dager kan du ha unngått å skaffe deg såpass til forbindelser og referanser der du jobbet før at du i løpet av 3 år ikke engang får en vaskejobb på den lokale frisørsalongen?

Og hva er din plan for å få jobb, ts? Hvilken strategi følger du? Når du tropper opp hos NAV og ber om hjelp kommer naturligvis deres første spørsmål til å være: hvordan ser du for deg løpet videre? Og der må du ha et svar, altså. Eller så kommer saksbehandler helt riktig til å være krass.

Anonymkode: 74e37...544

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

i følge nav har jeg heller ikke rett på noe form for støtte mtp dagpenger

Korrekt.

Du kan skaffe deg en kveldsjobb eller jobb i helgene om du ikke orker å sende ungen din i barnehage.

Anonymkode: 87d75...18c

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om dette hører hjemme her, men jeg prøver. 

I 2011-2012 jobbet jeg (har jobbet før det også) 

i 2012 begynte jeg på universitetet i en annen by enn den vi bor i nå. 

I 2013 fikk vi vårt første barn og flyttet hjem igjen, da sambo var ferdig med master. Studiet jeg gikk på finnes ikke i vår hjemby så ja, dumt å flytte. Men det skjedde. 

I desember 2014 kom plutselig vårt andre barn. 

Har vært hjemme med minstemann siden  

jeg søker jobber, men ingen napp  i følge nav har jeg heller ikke rett på noe form for støtte mtp dagpenger osv  

nå er vi altså i 2016 og jeg jobber fortsatt med saken. 

Plutselig kom det vel ikke? Du var vel klar over det en god stund før du hadde ungen i fanget liksom.

Mine råd;
Flytt tilbake, begynn på skolen igjen.
Flytt til et sted hvor dere har mulighet til å få jobb.
Begynn å jobbe som telefonselger eller en annen jobb som "hvem som helst" får. Det er en sur og slitsomt jobb, men noen ganger må man bare gjøre det for å få ting til å gå rundt. 

• Liker 3
Skrevet

det er nok sånn det er ja. du har ikke opparbeidet deg rettigheter til noe nå.

hvis ikke du har brukt opp all støtten du kan få fra lånekassen, så kan du søke deg inn på studier, og hvis du da velger studier som er fjernstudier eller noe sånt, så trenger du heller ikke sende barnet i barnehage (og dermed miste kontantstøtte og måtte betale bgh regning).

ellers er det nok bare å søke etter jobber der du jobber kveld/natt og helger, eller andre tidspunkter der din mann er hjemme, for da trenger dere ikke barnepass for barna.

ja det er kjipt, men det er dessverre sånn det er.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagpenger er en rettighet man opparbeider seg, da skal du også ha mulighet til å gå i jobb på dagen om noe dukker opp.mdet har du jo ikke når du ikke har barnepass til den minste, og dermed er det lite du har krav på. Litt av en suppe du har satt deg i, dårlig planlegging.

Anonymkode: 1787a...c1d

Takk for det. Barnehageplass har han, men vi har som sagt ikke råa til det når jeg ikke får jobb. Så jeg kan hoppe ut i jobb på dagen, jeg. Det er ikke det det står på. 

Skrevet
7 minutter siden, mjauritz skrev:

Plutselig kom det vel ikke? Du var vel klar over det en god stund før du hadde ungen i fanget liksom.

Mine råd;
Flytt tilbake, begynn på skolen igjen.
Flytt til et sted hvor dere har mulighet til å få jobb.
Begynn å jobbe som telefonselger eller en annen jobb som "hvem som helst" får. Det er en sur og slitsomt jobb, men noen ganger må man bare gjøre det for å få ting til å gå rundt. 

Selvfølgelig ikke. Men graviditeten var plutselig. 

Ja, jeg søker på alt mulig men arbeidsledigheten er jo så høy også nå.  

Takk for svar da:) Har surret det godt til her, gitt! Hehe

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korrekt.

Du kan skaffe deg en kveldsjobb eller jobb i helgene om du ikke orker å sende ungen din i barnehage.

Anonymkode: 87d75...18c

Har jeg sagt at jeg ikke ORKER å sende ungen i BHG?! 

Skriver også at jeg søker på jobb.... Hver dag

Skrevet

Går ungen i barnehage nå, eller gjør den ikke? 

Anonymkode: 226e3...be9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett på veiledning fra NAV i forhold til din situasjon. Så den retten er den første du må ta tak i. Men før du benytter den: husk på at det viktigste du har i forhold til egen situasjon ikke er rettigheter, men plikter. Du plikter å ha satt deg inn i lover og forskrifter som angår deg. Du plikter å ha en viss innsats oppe mtp. jobbsøking og du plikter, ikke minst, å grave deg ut av det hullet du selv har gravd deg ned i. NAV kan formidle retningen eller gi deg en spade - men den som må grave er deg.

For hvorfor har du ikke funnet deg et nytt studie, søkt om fjernstudie eller på annen måte skaffet deg utdannelse på hele 3 år?

Og hvordan i alle dager kan du ha unngått å skaffe deg såpass til forbindelser og referanser der du jobbet før at du i løpet av 3 år ikke engang får en vaskejobb på den lokale frisørsalongen?

Og hva er din plan for å få jobb, ts? Hvilken strategi følger du? Når du tropper opp hos NAV og ber om hjelp kommer naturligvis deres første spørsmål til å være: hvordan ser du for deg løpet videre? Og der må du ha et svar, altså. Eller så kommer saksbehandler helt riktig til å være krass.

Anonymkode: 74e37...544

Akkurat hvorfor jeg ikke har søkt på noen andre studerer i min hjemby er noe jeg velger å ikke diskutere. 

Jeg søker jobber hele tiden, som jeg sier i hovedinnlegget.

hvilken strategi er det du sikter til egentlig? For jeg ser jo for meg at jeg endelig skal få skaffet meg en jobb og få sendt minsten i BHG. Er det noe som mangler der? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går ungen i barnehage nå, eller gjør den ikke? 

Som jeg har skrevet, han har plass, men han går dessverre ikke. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg har skrevet, han har plass, men han går dessverre ikke. 

Men du må jo betale for plassen, selv om dere velger å ikke bruke den?! Det er ikke gratis å bare okkupere en ledig plass i en barnehage, og så la være og bruke den. Man må betale for barnehageplasser uansett om man velger å la barnet gå der fulltid eller ikke i det hele tatt.

• Liker 5
Skrevet

For å ha rettigheter så må man yte og ha ytt, det har ikke du. 

Falt barnet plutselit ned i armene dine fra en stork? 

Du må sende barnet i barnehagen dersom du virkelig vil være aktiell på arbeidsmarkedet. Ingen tilbyr deg jobb når de forstår at du har et barn du ikke har barnepass til.,

Ellers har sykehjem alltid behov for ekstrahjelp, gå og meld deg på ett eller to sykehjem så går det neppe lang tid før du har tilbud om jobb, hvis du vil. Mannen kan passe barnet på kvelds og nattestid. 

Folk som kommernherninne og tror de har krav på og har rettigheter til...... og samtidig bare sitter på rulpa og gaper som en ffuglunge som venter på mat, forundrer meg stadig. 

Anonymkode: 1526c...7cb

• Liker 3
Skrevet

Synes folk er raske med å vifte med pekefingeren her. Men det kan kanskje komme av måten du ordlegger deg på. Det var "dumt, men det skjedde" når det er snakk om å flytte vekk fra utdannelsen sin, og at du "plutselig" ble gravid. Det er jo du som har ansvaret for disse valgene, og det virker litt som ansvarsfraskrivelse. Likevel synes jeg at folk er vel krasse.

Men ja, du har jo falt ut fra alle støtteordninger som er. Du får bare søke jobb videre og håpe du får napp. Eller kan etterutdanning være et alternativ? Det er jo ikke det beste jobbmarkedet nå, så kanskje det er en like god ide.

Anonymkode: 8d722...ec8

• Liker 1
Skrevet

Jeg må si jeg syns det er rimelig godt gjort å ramle utenfor alle mulige støtteordninger i Norge. Hva tenkte du på når du tok disse valgene?

Skrevet
14 minutter siden, Million skrev:

Men du må jo betale for plassen, selv om dere velger å ikke bruke den?! Det er ikke gratis å bare okkupere en ledig plass i en barnehage, og så la være og bruke den. Man må betale for barnehageplasser uansett om man velger å la barnet gå der fulltid eller ikke i det hele tatt.

Jada, de har ikke offisielt tatt han inn i barnehagen enda, men har snakket med styreren som har sagt at dersom jeg får en jobb har han plass der. 

Skrevet

Heldige dere, som har så god barnehagedekning :)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Torelli skrev:

Jeg må si jeg syns det er rimelig godt gjort å ramle utenfor alle mulige støtteordninger i Norge. Hva tenkte du på når du tok disse valgene?

OK, vet du hva? Nå har jeg fått rimelig nok. Nei, det var ikke planlagt å få to tette. Men det var det som skjedde og abort var aldri en mulighet fordi jeg var for dum til ikke å ta en utdannelse først. Det som har skjedd har skjedd og vi ville ikke vært foruten. 

Det er SKIKKELIG godt gjort å ramle utenom støtteordningene, klassisk meg. Men det er ikke noe jeg kan gjøre med det. 

Jeg ville bare spørre her i tilfelle noen hadde opplevd det samme og funnet en løsning. 

Jeg søker på jobber og får avslag. Men jeg fortsetter å søke. Frem til da må minstemann være hjemme med meg. Sender vi han i BHG mister vi også kontantstøtten IG går 7500 i minus i mnd (K. Støtte + bhgplass)

Yes, jeg har bæsjet på leggen, jeg vet det. men livet skjer  . Det er ikke alltid det går like knirkefritt som man skulle ønske. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

OK, vet du hva? Nå har jeg fått rimelig nok. Nei, det var ikke planlagt å få to tette. Men det var det som skjedde og abort var aldri en mulighet fordi jeg var for dum til ikke å ta en utdannelse først. Det som har skjedd har skjedd og vi ville ikke vært foruten. 

Det er SKIKKELIG godt gjort å ramle utenom støtteordningene, klassisk meg. Men det er ikke noe jeg kan gjøre med det. 

Jeg ville bare spørre her i tilfelle noen hadde opplevd det samme og funnet en løsning. 

Jeg søker på jobber og får avslag. Men jeg fortsetter å søke. Frem til da må minstemann være hjemme med meg. Sender vi han i BHG mister vi også kontantstøtten IG går 7500 i minus i mnd (K. Støtte + bhgplass)

Yes, jeg har bæsjet på leggen, jeg vet det. men livet skjer  . Det er ikke alltid det går like knirkefritt som man skulle ønske. 

Men kan du ikke fullføre studiet ditt nå? hvorfor har du ikke gjort dette på 3 år? Det er fullt mulig å lese og være mamma. Ta noen andre kurs som gir deg en kompetanse? Starte med noe hjemmefra som du kan selge, frilanse eller er du kreativ?

Syns hele HI viser enn litt sånn, jaja-holdning og at du ikke helt skjønner selv at det er du som må ta tak?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...