Gå til innhold

Flere her inne bryr seg for mye med andres liv!

Jordbæra

Anbefalte innlegg

Ser at flere av dere som skriver her inne bryr dere overdrevent mye om hva vennen deres gjør og hvilke valg hun tar. Noe jeg ikke skjønner meg på. Hvorfor skal du bry deg om hvilke valg hun tar? Og hvorfor skal du si ifra om hva du mener om saken (uten at hun har spurt.) Hvorfor er din mening riktig? Tror du vennen din endrer livet sitt fordi du har en mening?

Altså dette er noe jeg har lagt veldig merke til i eget liv siste halve året. Det er alltid folk som skal mene noe. Og når jeg ikke gjør som de sier, uten å jeg ha bedt om deres meninger, så blir de sinte på meg for at jeg alltid gjør som jeg selv vil. Hva i all verden? Skulle jeg gjort som du ønsket, det er jo dine ønsker for ditt liv?

Legger dere ikke merke til hvordan dere holder på selv?

F.eks hvis en venninne av meg kikker på en jakke i et butikkvindu. Jeg ser med en gang at jeg ikke syns den er fin. Jeg sier jo ikke det til henne. Jeg har jo ikke alltid rett og det kan hende hun ser noe ikke jeg ser! 

Så til jenter spesielt i fremtiden! Hvorfor er dine meninger de rette? Kanskje du skal la vennene dine ta de valgene de ønsker. Uten å dømme til og med.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være enig, men syntes man kan ha lov til å ha meninger eller "stille spørsmål" ved valgene venninnene mine tar, uten at dette skal være tatt ille opp. Da jeg flyttet til USA et år, var det folk som mente dette kunne ødelegge økonomien min og kanskje at jeg måtte flytte før skolen var omme. Klarte meg fint, og var ålreit å kunne slenge det i ansiktene dems.

Så det er jo det positive med det, hvis det faktisk skjer motsatt av det de sier, så har du noe å vifte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jordbæra skrev:

Nei. Så kan vi la folk ta egne valg uten å forvente at de skal ta dine valg.

Poenget var vel naiviteten din.

Anonymkode: f3650...2d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai

Er helt enig. De fleste mennesker klarer å ta sine egne valg, og vi trenger ikke å måtte mene noe i hytt og pine. Bare en sjelden gang har jeg sagt min mening uten å bli spurt om det, og det er hvis et valg kan få dårlige konsekvenser for vedkommende. Og hvis personen forsatt ønsker å gjennomføre valget, så er det opp til vedkommende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var vel naiviteten din.

Anonymkode: f3650...2d5

Ser ikke hvilke måte jeg er naiv på? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er deilig når en person sier at noe kommer til å gå dritt, så gjør det ikke det. Men da slenger jeg aldri det tilbake fordet. 

Det er litt det samme med de som har en venninne f.eks som alltid gjør noe irriterende og lurer på om hun/ han skal si ifra til vennen sin. Da er det jo hun/han som har et problem. Memer da at han selv får ordne det, ikke be vennen foran er han for sin egen del. Godta en person som den er eller la være. Veldig enkelt. 

Joda jeg har mine meninger og nei jeg er ikke naiv. Jeg er bare lei av at folk tror jeg kommer til å gjøre ting annerledes selv fordi de har en mening om ting. Hadde jeg gjort som alle andre mente lurer jeg på hvor jeg hadde vært idag. Jeg har jo nesten gjort motsatt av det alle mine nærmeste har ment. Og jeg har det utrolig bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, O.G. skrev:

En god venn åpner kjeften når man er iferd med å gjøre et dårlig valg, mener jeg da.

Husk at det er et dårlig valg i dine øyne! Ikke sikkert andre ser det sånn. Og hvorfor har du mer rett enn vennen din?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt det samme når man først ber om råd og. Det er jo for å høre hva andre ville gjort, ta en vurdering og gjøre et  eget valg. Mange blir sure når du ikke følger deres råd til punkt og prikke da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Jordbæra skrev:

Husk at det er et dårlig valg i dine øyne! Ikke sikkert andre ser det sånn. Og hvorfor har du mer rett enn vennen din?

Det her handler ikke om hvem som har rett, men du er vel av typen som hadde kunne latt en god venninn gå med en diger buse i nesen pga du "ikke vil blande deg"... og vel, jeg setter pris på at mine venner gir en beskjed hvis de mener jeg tar valg som blir totalt feil i det lange løp også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke på små ting som snørr i nesa eller sminke på kinnet. Tenker mer på andre valg. Valg av jobb, utdanning, kjæreste, barn, bosted etc. De større tingene. Eller sånn som jeg sa, klær hva man syns er fint og ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første: Du har tydeligvis en dårlig omgangskrets.

For det andre: Folk utveksler meninger med andre fordi det er en svært viktig del av mellom-menneskelig kommunikasjon. Og det handler ikke om riktige og uriktige meninger, det handler om å snakke sammen. Svært få buser ut med stygge kommentarer om valg av klær eller andre ting helt ut av det blå, det kommer som regel opp i en samtale. 

For det tredje: Drit nå i hva andre mener. Ingens meninger er riktige eller gale.

For det fjerde: Det kan faktisk hende at vennene dine bryr seg om deg, og er redd for at du skal ta feil valg som du kommer til å angre på. Hva med å anerkjenne deres meninger, si at du setter pris på at de bryr seg, men at du ønsker å gjøre ditt og datt fordi ditt og datt. 

Kommunikasjon!

Ironisk nok sitter du jo faktisk selv her inne og prøver å fortelle oss hva vi skal gjøre...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Jordbæra skrev:

Jeg tenker ikke på små ting som snørr i nesa eller sminke på kinnet. Tenker mer på andre valg. Valg av jobb, utdanning, kjæreste, barn, bosted etc. De større tingene. Eller sånn som jeg sa, klær hva man syns er fint og ikke.

Du synes ikke man skal si noe hvis en venninne har dårlig dømmekraft når det kommer til valg av mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en fin balansegang mellom å bry seg på riktig tidspunkt og det å stikke nesen sin opp i rumpehullet til vennene.

Jeg har et ganske laidback og ærlig forhold til mine venner. Vi kan fortelle hverandre hva vi mener, men vi aksepterer alltid at andre velger annerledes. Bortsett fra når de tar særdeles dårlige valg, dvs at de ikke klarer å forlate en voldelig partner eller noe tilsvarende skadelig. Men det kan være situasjoner der man fortsatt bare må akseptere at vennen har tatt dårlige valg og la det være med det. Noen ganger kan man ikke redde den fra den voldelige partneren, dessverre. Noen mennesker må bare lære selv på den verste måten.

Anonymkode: 5a3c2...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er en fin balansegang mellom å bry seg på riktig tidspunkt og det å stikke nesen sin opp i rumpehullet til vennene.

hehe, så enig har jeg aldri vært i noe før. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg her nok en litt dårlig omgangskrets. Siste halve året har en håndfull av folk blitt sint på meg for at jeg har tatt egne valg i form av hvem jeg er sammen med og valg av yrke. 

Noe jeg syns er helt feil. Tenk å bli sint på noen for at de tar egne valg. Hva med å vente å se hvordan det faktisk går f.eks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et ganske laidback og ærlig forhold til mine venner. Vi kan fortelle hverandre hva vi mener, men vi aksepterer alltid at andre velger annerledes. Bortsett fra når de tar særdeles dårlige valg, dvs at de ikke klarer å forlate en voldelig partner eller noe tilsvarende skadelig. Men det kan være situasjoner der man fortsatt bare må akseptere at vennen har tatt dårlige valg og la det være med det. Noen ganger kan man ikke redde den fra den voldelige partneren, dessverre. Noen mennesker må bare lære selv på den verste måten.

Anonymkode: 5a3c2...792

Hehe. Ja jeg liker å lære av egne feil og har som regel gått på de verste smellene. Men jeg har også komet meg ut av det helt på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jordbæra skrev:

Ja jeg her nok en litt dårlig omgangskrets. Siste halve året har en håndfull av folk blitt sint på meg for at jeg har tatt egne valg i form av hvem jeg er sammen med og valg av yrke. 

Noe jeg syns er helt feil. Tenk å bli sint på noen for at de tar egne valg. Hva med å vente å se hvordan det faktisk går f.eks? 

Hvorfor ble de sinte da`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...