Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten feinschmecker på straks 6 måneder. 
Hittil har han ikke vist noe særlig interesse for mme, har prøvd både nan og hipp.
(har tar absolutt ikke flaske og vi har nå gått over til å prøve kopp, jeg får i ham litt kaldt vann når vi bruker den) 
Jeg er i ferd med å kutte ned/ut ammingen og ønsker derfor at han skal kunne drikke litt mme ved siden av. 

En tanke som slo meg her om dagen var at han kanskje ikke liker temperaturen. Kaldt vann er jo gøy så... 
Kan jeg servere den kald? 
Noen med erfaringer rundt dette? 

Skrevet
23 minutter siden, Beccy87 skrev:

Jeg har en liten feinschmecker på straks 6 måneder. 
Hittil har han ikke vist noe særlig interesse for mme, har prøvd både nan og hipp.
(har tar absolutt ikke flaske og vi har nå gått over til å prøve kopp, jeg får i ham litt kaldt vann når vi bruker den) 
Jeg er i ferd med å kutte ned/ut ammingen og ønsker derfor at han skal kunne drikke litt mme ved siden av. 

En tanke som slo meg her om dagen var at han kanskje ikke liker temperaturen. Kaldt vann er jo gøy så... 
Kan jeg servere den kald? 
Noen med erfaringer rundt dette? 

Du må i hvertfall blande den på 40 grader uansett:)

Anonymkode: c9c23...d85

• Liker 1
Skrevet

Det er vel bare å prøve. Små mengder og litt tynn til å begynne med. 

Det er mest for å etterligne varmen på morsmelken at nan skal drikkes litt oppvarmet. 

Kald drikke skal også ikke være bra for magen, men mengde betyr mye. 

Nan løser seg best i varmt vann. 

Vi lagde nan med kokende vann. Slik var vi sikre på at flasken var steril og alt løst. Så lot vi flasken stå til den var kald, med lokk. 

Guttungen likte det godt. Særlig når vi var utenlands i nesten 40 grader, da var det godt å drikke litt avkjølt mme. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror den ferdigblandede kan serveres kald. 

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Vannet må først kokes, men så kan du blande det og gi det ja :) Eneste grunnen man gir lunken mm og mme er at kaldt kan gi baby hikke, men det er jo ikke farlig :) 

Skrevet

Takk for svar dere! 
Da prøver vi og håper på det beste! :)   

Skrevet (endret)

Du bør ikke kutte ut ammingen før du får i ungen nok mme. Melk skal være hovednæringen til de blir 1 år...

Uansett må pulveret blandes i rett temperert vann. Dette pga bakterier. Vannet skal heller ikke være for varmt da dette dreper noe av næringen i erstatningen. Kald bør den jo heller ikke være. Der samler seg masse bakterier i avkjølt mme, derfor skal det helles ut etter ungen har spist. Men litt lunkere enn lunkent går sikkert fint ☺

Endret av teknosilje
  • Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet
4 minutter siden, teknosilje skrev:

Du bør ikke kutte ut ammingen før du får i ungen nok mme. Melk skal være hovednæringen til de blir 1 år...

Uansett må pulveret blandes i rett temperert vann. Dette pga bakterier. Vannet skal heller ikke være for varmt da dette dreper noe av næringen i erstatningen. Kald bør den jo heller ikke være. Der samler seg masse bakterier i avkjølt mme, derfor skal det helles ut etter ungen har spist. Men litt lunkere enn lunkent går sikkert fint ☺

Kanskje sette deg inn i grunnen først eller? 

Hun har faktisk stresset med at baby ikke har god teknikk siden fødsel og det har tært både på henne og baby.

Skrevet
6 minutter siden, teknosilje skrev:

Får i babyen både mm og mme igjennom bla grøt flere ganger om dagen. 
Så du trenger ikke stresse med at ungen min ikke får i seg nok. 
Han går fint opp i vekt jeg bare tenkte det kunne vært fint å gi ham litt ekstra ved siden av måltidene isteden for vann. :) 

• Liker 2
Skrevet

Mme skal ikke serveres kaldt mtp bakterievekst. At man blander det ut i riktig temperatur er urelevant, når den blir kald skal den kastes.

Anonymkode: b7dc7...e0e

• Liker 2
Skrevet

Det bekymrer meg litt at så mange her gir kald MME. Jeg trodde det var ganske kjent at det ikke er anbefalt?

Anonymkode: 6f472...5e1

Skrevet
3 minutter siden, Beccy87 skrev:

Får i babyen både mm og mme igjennom bla grøt flere ganger om dagen. 
Så du trenger ikke stresse med at ungen min ikke får i seg nok. 
Han går fint opp i vekt jeg bare tenkte det kunne vært fint å gi ham litt ekstra ved siden av måltidene isteden for vann. :) 

Så bra ☺ Sikkert topp med litt ekstra til maten. Da misforstod jeg. Trodde du sleit med å få han til å drikke mme og at du skulle kutte ut amming.

Anonymkode: 92458...41e

Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

Du kan jo prøve disse ferdigboksene med mme, de kan drikkes kalde (eller tempererte for dem som liker det). ;)

Skrevet
11 minutter siden, Runforit skrev:

Kanskje sette deg inn i grunnen først eller? 

Hun har faktisk stresset med at baby ikke har god teknikk siden fødsel og det har tært både på henne og baby.

Beklager! Så ingen plass at hun var stresset eller at det tærte på noen. Trodde hun bare spurte om det var ok å gi kald mme....

Anonymkode: 92458...41e

Skrevet
1 minutt siden, Brienne of Tarth skrev:

Du kan jo prøve disse ferdigboksene med mme, de kan drikkes kalde (eller tempererte for dem som liker det). ;)

De skal heller ikke serveres kalde, men man kan gi direkte fra nyåpnet pakke hvis den er romtemperert. Etter åpning må det som er igjen i kartongen kjøles i kjøleskap og varmes før servering.

Annonse
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mme skal ikke serveres kaldt mtp bakterievekst. At man blander det ut i riktig temperatur er urelevant, når den blir kald skal den kastes.

Den vi har kan stå i 2 timer etter st den er ferdigblandet.

Anonymkode: c9c23...d85

Skrevet

Det er uproblematisk å servere babyer og barn kald eller romtemperert MME i seg selv. Dette er vanlig praksis i både England og USA, og har lest flere artikler fra barneleger der som forklarer hvorfor det ikke er farlig for barn som ellers er friske og ikke premature. Problemene oppstår dersom MME blir stående i mer enn en time i romtemperatur, da kan det oppstå bakterievekst som i verste fall kan være dødelig. MME skal i hovedregel blandes i den temp som står på pakken, men om den lar seg blande med kokt, romteperert vann er dette uproblematisk. Dette gjelder kun dem som skal blandes ved 40 grader, ikke dem som blandes ved nykokt vann da disse trenger såpass varmt vann for å få riktig vitaminiinhold. Av det jeg kjenner til finnes det en type MME i Norge som skal blandes med nykokt vann. Den typen MME kan blandes opp og stå kaldt i kjøleskap i Max 24 timer, dersom retningslinjene følges for tillaging og oppbevaring (info om dette står også på WHO sine nettsider.)

Venter selv ny baby om noen mnd og vi skal forsøke metoden med å koke opp vann og servere MME i romtemp. Tror ikke babyen vil avvise dette da vi forrige gang startet med ferdigblandede bokser med romtemp MME da det ikke var så mye ekstra vi trengte i begynnelsen. 

• Liker 1
Gjest Brienne of Tarth
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skal heller ikke serveres kalde, men man kan gi direkte fra nyåpnet pakke hvis den er romtemperert. Etter åpning må det som er igjen i kartongen kjøles i kjøleskap og varmes før servering.

Ja, jeg mente kald som i ikke oppvarmet fra boksen. Ellers regner jeg med at ts er i stand til å lese instruksjonene på boksen. ;)

Skrevet

Igjen; tusen takk for svar dere (om enn litt varierende) 

Jeg googlet litt på egenhånd skulle selvfølgelig gjort dette først.. men latskap lenge leve! :fnise:

Ser at Nestle selv sier at nan 2 (som er den som er anbefalt for 6 mnd og oppover) kan serveres kald så da stoler jeg på det. 

Legger ved link for andre som måtte tvile: 

NAN 2 kan drikkes kaldt

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...