Gå til innhold

Hva steker du med? olje/smør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og isåfall hvilken olje eller smør er det minst kalorier i? 

Anonymkode: b8ecd...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som oftest ingenting.

Har jeg noe som klarer å sette seg fast i panna likevel så steker jeg i olje. Bruker ikke nok smør ellers til at jeg gidder å kjøpe inn, for så å hive over halve boksen når det harskner. 

Smør er vel ca. 600 kcal pr 100g og olje ca. 900? Du må vel bruke margarin hvis du skal ha lettprodukter (troor jeg?) og jeg vet ikke riktig hvilke stekeegenskaper margarin har.

Anonymkode: 73a91...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker alt i Bremykt. Fordi det smaker bedre. 

Tror heller du bør tenke på mengden du bruker enn kalorier per 100g, ettersom kaloriinnholdet er forholdsvis likt. Bruker du f.eks. 10g, får du i deg ca 75 kcal med Bremykt, Vita Hjertegod o.l., mens du vil få i deg 90kcal hvis du bruker rapsolje. Ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Smør/melange når jeg ønsker smaken. Helst på kjøtt. Olje når jeg steker vegetarprodukter. Teller ikke kalorier i dét, det er ikke mye jeg bruker av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker flytende margarin. Vet ikke hvordan det kommer ut kalorimessig.

Anonymkode: 10fb0...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kalorimengden er jo nesten likt uansett hva man bruker. Jeg unngår selvsagt margarin, det er det viktigste for meg.

Anonymkode: 49ea6...e1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivenolje når det er svak til middels varme. Gode/sunne fettsyrer. Ellers bruker jeg kokosolje, som er en av de oljene som tåler mest varme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker med solsikkeolje. Jeg vet ikke om den er spesielt egnet til steking, men det er sjelden at jeg hardsteker noe. Og jeg syns den er god til salater og sånt, og gidder ikke ha flere flasker olje i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hva jeg lager. Noen ting passer det jo overhodet ikke å steke i olje og omvendt. Man steker ikke biff i olje eller wok i smør etc. Bruker mest rapsolje eller blanding og meierismør.

Endret av Frk.Show
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikke- eller rapsolje, eventuelt olivenolje dersom dersom det ikke er så høy varme. Likevel bruker jeg for det meste en nonstick stekepanne eller steker i ovnen uten noen form for olje på. Synes olivenolje gir god smak, men bruker gjerne extra virgin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander litt. På kjøtt bruker jeg nesten alltid smør siden det smaker bedre, men hender jeg halvblander olje og smør på kjøtt. Wok er som regel olje, men skal jeg steke bare løk bruker jeg som regel smør siden det gir bedre smak :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjeldent jeg steker i noe men må jeg så bruker jeg margarin. Stort sett bare fordi jeg har det tilgjengelig pga baking osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri smør i hus(liker det rett og slett ikke), så her går det i olivenolje siden det er det jeg har tilgjengelig. Jeg bruker for det meste teflonpanne, så sjeldent jeg egentlig trenger olje.

Jeg visste forresten ikke har det var så mye kalorier i olivenolje. Har av en eller annen grunn aldri tenkt over det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs. Kjøtt steker jeg med litt smør. Kylling med olje. SKal jeg brune løk bruker jeg smør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen her er inne på, er det kalorimessig ikke så stor forskjell at det spiller en stor rolle, det viktigste er å passe på mengden. Ei god teflonpanne gjør at du trenger langt mindre olje/smør.

Jeg bruker smør og olje litt om hverandre, avhengig av hva jeg steker. Pass på at oljen du bruker tåler høy nok temperatur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg en vekker I dag. Stekte grønnsaker I en dårlig panne, som oftest brenner fast maten om man ikke har nok smør/olje. Brukte denne stekepanna for hadde en annen rett I den gode panna. Veide for morroskyld opp en ca kladd, som jeg pleier å bruke I den panna. Det viste seg at det ble 120kcal. Da vil det jo si at grønnsakene som ikke har så mye kalorier, plutselig inneholder 120kalorier ekstra!? Eller tenker jeg helt feil? Det er vel noe som fordamper kanskje.. blir nok siste gang den panna blir I bruk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...