Gjest Badebuksa Skrevet 26. februar 2016 #81 Del Skrevet 26. februar 2016 Jøss. Begynner navnet på A eller? Jeg kjente også en slik person. Helt ekstremt sosial (oversosial vel), men gadd ikke å jobbe. Gadd faktisk bare ikke! Ba med fremmede hjem, var på masse fester og arrangerte fester. Men hun fant seg menn å snylte på også, i tillegg til ytelser fra NAV. Hadde ikke lappen og forventet å bli kjørt rundt hele tiden, satt bare på rumpa og var på fest. Brukte alle pengene sine på vin og sminke. Betalte ikke sin del av husleien. Måtte jo bruke penger på fest. Men hvordan beviser man noe sånt, liksom? Ja - det er dårlig at noen snylter. Og lyver. Og slipper unna med det. Men hvis hun sitter og lyver til en psykolog som tror på henne... så hjelper det vel ikke at en venninne sier til NAV at hun lyver. Men for all del, det eneste riktige er å si ifra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #82 Del Skrevet 26. februar 2016 7 timer siden, Fjaselina skrev: Heldigvis veit du ingenting om min kompetanse på området. Det er klinkende klart at du ikke har noe som helst kompetanse til å bedømme. Og mener du seriøst at du vet alt om andres liv til enhver tid? Come on! Man skal holde seg for god til å mene for mye om andre. Ikke er man fag-person , ikke vet man hva som foregår I andres liv. Pass på deg selv! De som fokuserer på å "ta" andre har ofte store issues selv, og strategien for å "glemme " dette er å blande seg I andres liv og leven. Det er patetisk å tro folk som har gått igjennom lang kvern før de blir uføretrygdet har løyet gjennom år til haug med personer. Det er ikke mulig! Anonymkode: b0774...29e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 26. februar 2016 #83 Del Skrevet 26. februar 2016 Selvfølgelig skal du melde dette til Nav. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #84 Del Skrevet 26. februar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er klinkende klart at du ikke har noe som helst kompetanse til å bedømme. Og mener du seriøst at du vet alt om andres liv til enhver tid? Come on! Man skal holde seg for god til å mene for mye om andre. Ikke er man fag-person , ikke vet man hva som foregår I andres liv. Pass på deg selv! De som fokuserer på å "ta" andre har ofte store issues selv, og strategien for å "glemme " dette er å blande seg I andres liv og leven. Det er patetisk å tro folk som har gått igjennom lang kvern før de blir uføretrygdet har løyet gjennom år til haug med personer. Det er ikke mulig! Anonymkode: b0774...29e Er det noe som er patetisk så er det den ekstreme naiviteten som vises av det store flertallet i denne tråden. SELVSAGT sier du ifra om du mistenker trygdesvindel. Om det viser seg at personen har rett til pengene så skjer det jo ingenting når nav ser litt nærmere på saken, men man kan potensielt spare flere titalls (og kanskje til og med flere 100) millioner i året om man hadde avslørt alle de som jukser. Anonymkode: f90b4...83e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 26. februar 2016 #85 Del Skrevet 26. februar 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er klinkende klart at du ikke har noe som helst kompetanse til å bedømme. Og mener du seriøst at du vet alt om andres liv til enhver tid? Come on! Man skal holde seg for god til å mene for mye om andre. Ikke er man fag-person , ikke vet man hva som foregår I andres liv. Pass på deg selv! De som fokuserer på å "ta" andre har ofte store issues selv, og strategien for å "glemme " dette er å blande seg I andres liv og leven. Det er patetisk å tro folk som har gått igjennom lang kvern før de blir uføretrygdet har løyet gjennom år til haug med personer. Det er ikke mulig! Anonymkode: b0774...29e Veit du alt om alle andre sine liv, du? Det er ikkje så vanskelig å ha litt fakta, ikkje berre følelsesbaserte utbrudd. Eit kjapt søk på NAV sine sider gav meg dette resultatet, henta frå statistikken frå 2015: Det vart anmeldt 1559 saker (frå NAV) om trygdesvindel i løpet av året. Av desse var 93 sjukepengesvindel, og 19 uføretrygd. Samla sum desse hadde svindla til seg var på like over 40 millionar. Ikkje mulig? Sjekk fakta. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #86 Del Skrevet 26. februar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noe som er patetisk så er det den ekstreme naiviteten som vises av det store flertallet i denne tråden. SELVSAGT sier du ifra om du mistenker trygdesvindel. Om det viser seg at personen har rett til pengene så skjer det jo ingenting når nav ser litt nærmere på saken, men man kan potensielt spare flere titalls (og kanskje til og med flere 100) millioner i året om man hadde avslørt alle de som jukser. Anonymkode: f90b4...83e God help us all. Hva TS kommer opp med vitner ikke opp dyp menneskekunnskap eller kred som fagperson! Hun må om så si det som der er at hun mener venninnen lyver og hun kontakter NAV. Ansikt til ansikt. Og du, om du har slik enorm samfunns interesse så fokuser for f på SKATTSNYLTERE OG RÆVA FOLK SOM PLASSERE PENGER I SKATTEPARADISER! Merkelig hvor feige folk er der! Ofte er det de mest mislykkede folkene selv som er opptatt av å ta andre "småfolk ". For å hevde seg selv antar jeg, ettersom de selv er på bånn I hierkiet. Å tro man vet diagnoser, medisinsk historie, prosesser etc hos andre er galskap og burde ha en diagnose selv. Tipper alt dette bunner I at TS er misunnelig jeg, fordi venninne er mer populær enn henne selv, ergo lager hun krøll inne I sitt eget hode. Skulle ikke forundre meg. Anonymkode: b0774...29e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 26. februar 2016 #87 Del Skrevet 26. februar 2016 3 minutter siden, Fjaselina skrev: Blir visst krøll med siteringa på morgonkvisten. Sorry. Men det er ein haug AB her som meiner ein heil del😨... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #88 Del Skrevet 26. februar 2016 Synes det er helt greit å tipse NAV om slikt. Det går ut over alle å ha snyltere i systemet. Det blir litt mindre til de som har minst på grunn av disse. Anonymkode: 19867...7f7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #89 Del Skrevet 26. februar 2016 Herrefred, hverken TS eller Fjaselina trenger å inneha noen som helst kompetanse, for det er ikke de som avgjør saken. Tipser de NAV, så vil NAV gå til ytterligere undersøkelser og snakke med terapeuter og fastlege. Og har venninna sitt på det rene, så er det jo greit da? Kjenner jeg blir litt matt over "jammen det kan du ikke vite"-argumentet. For så vidt er jeg enig i at man bør være ganske sikker i sin sak og ikke henge over gjerdet og spionere på naboen. Og det er ikke alt man kan se, helt sant. Men når man får praktisk talt snylterhistorier servert i fanget, slik TS gjør, får det være måte på hvor forståelsesfull man skal være. Jeg har selv en fjern slektning som svindlet NAV i stor stil. Langttidssykemeldt for ryggen og pusset opp hele huset samtidig, glad og fornøyd. Hun som fortalte meg det (gammel dame) følte seg bundet av lojalitetsbånd, men selv hadde jeg ikke hatt det fnugg dårlig samvittighet for å melde fra om jeg hadde visst det da det skjedde. Jeg har hatt lyst til å pusse opp huset i årevis, men har dessverre ikke tid fordi jeg er på jobb, og så forståelsesfull at jeg synes det er greit at andre gjør det på fellesskapets regning er jeg tross alt ikke. Anonymkode: b6de9...abf 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #90 Del Skrevet 26. februar 2016 Det er forskjell på å ha sosial angst, og å være sosial... Jeg har slitt med sosial angst i mange, og og noen soner er tryggere enn andre. For meg er det ganske viktig å fungere godt sosialt med venner, på byen og i sosiale soner. Dette fordi jeg ikke kan miste meg selv helt, og fordi slike sosiale soner kan lett kontrolleres. Jeg kan kontrollere det ved at jeg kan "rømme" hjem, og begrense aktivitetene til kreftene mine. I perioder kan jeg fungere bra i lenger perioder, men det vil da si at energien min til andre ting blir borte. Jeg har ENDELIG funnet meg jobb, men det tok tid for meg å finne en jobb som fungerer med den sosiale angsten. for å balansere ut hverdagen min må jeg ha en jobb som er Rolig og uten støy Gode rutiner og strukturert arbeid Ikke mye gruppearbeid Ikke mye kommunikasjon Ikke fysisk krevende selvstendig arbeid ansvar for egne oppgaver Få ledere/samarbeidere Dette fordi det tar mye energi å være sosial. I min jobb i dag forholder jeg meg til lederen min, 1-3 kollegaer innenfor samme felt som meg, også jobber det 12 andre i samme kontorlandskap. Det er helt stille, og det går fint. Lunsjen derimot, kan ødelegge hele dagen for meg. i kantinen er det ca 100 mennesker som skal spise samtidig, og i perioder med lite stress på jobben kan lunsjen gå helt fint og angstfritt. Men i høysesong kan dialog med kunder/ledere/kolleager bli så mye i selve arbeidsplassen at sosialangsten bli alt for mye i større situasjoner, og da spiser jeg gjerne alene. Det trenger ikke se logisk ut for andre, men det er nå slik det er. Og folk ser heller ikke angsten min når jeg er ute. Det å ta seg en tur på byen er veldig sunt, for kroppen trenger å se menensker, den trenger å være en del av alle andre, den trenger å føle seg som alle andre. Forskjellen på en tur på byen og jobb, er at man kan velge å rømme fra byen, man kan velge å bruke byen. Anonymkode: 14b65...9bd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 26. februar 2016 #91 Del Skrevet 26. februar 2016 12 timer siden, Fjaselina skrev: Det er ALTFOR mange som snyltar på fellesskapet i Norge for tida. Det gjer at det ikkje vert mogleg å halde på velferdssamfunnet vi har bygd opp så mykje lenger. Vi er på god veg til å bli eit samfunn der alle slåss for seg sjølv, og egoisme er ein dyd. Slik vil eg ikkje ha det! Så då er det eit reelt val mellom å sjå på at naboen snyltar på resten av samfunnet, eller å seie ifrå. Det er dine pengar som går til å betale trygda til naboen. Då bør han ha behov for å få dei! Ikkje berre foretrekke å spele dataspel i staden for å gå på jobb... Hva vet du egentlig om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #92 Del Skrevet 26. februar 2016 4 minutter siden, O.G. skrev: Hva vet du egentlig om det? Hva vet du egentlig om det? Anonymkode: f90b4...83e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 26. februar 2016 #93 Del Skrevet 26. februar 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på å ha sosial angst, og å være sosial... Jeg har slitt med sosial angst i mange, og og noen soner er tryggere enn andre. For meg er det ganske viktig å fungere godt sosialt med venner, på byen og i sosiale soner. Dette fordi jeg ikke kan miste meg selv helt, og fordi slike sosiale soner kan lett kontrolleres. Jeg kan kontrollere det ved at jeg kan "rømme" hjem, og begrense aktivitetene til kreftene mine. I perioder kan jeg fungere bra i lenger perioder, men det vil da si at energien min til andre ting blir borte. Jeg har ENDELIG funnet meg jobb, men det tok tid for meg å finne en jobb som fungerer med den sosiale angsten. for å balansere ut hverdagen min må jeg ha en jobb som er Rolig og uten støy Gode rutiner og strukturert arbeid Ikke mye gruppearbeid Ikke mye kommunikasjon Ikke fysisk krevende selvstendig arbeid ansvar for egne oppgaver Få ledere/samarbeidere Dette fordi det tar mye energi å være sosial. I min jobb i dag forholder jeg meg til lederen min, 1-3 kollegaer innenfor samme felt som meg, også jobber det 12 andre i samme kontorlandskap. Det er helt stille, og det går fint. Lunsjen derimot, kan ødelegge hele dagen for meg. i kantinen er det ca 100 mennesker som skal spise samtidig, og i perioder med lite stress på jobben kan lunsjen gå helt fint og angstfritt. Men i høysesong kan dialog med kunder/ledere/kolleager bli så mye i selve arbeidsplassen at sosialangsten bli alt for mye i større situasjoner, og da spiser jeg gjerne alene. Det trenger ikke se logisk ut for andre, men det er nå slik det er. Og folk ser heller ikke angsten min når jeg er ute. Det å ta seg en tur på byen er veldig sunt, for kroppen trenger å se menensker, den trenger å være en del av alle andre, den trenger å føle seg som alle andre. Forskjellen på en tur på byen og jobb, er at man kan velge å rømme fra byen, man kan velge å bruke byen. Anonymkode: 14b65...9bd En person som klarer å feste med fremmede klarer så absolutt å sitte i kassa på rimi. Det er ikke noe å stille spørsmål ved engang!!! Jeg har sett dette på nært hold og det provoserer meg at folk sitter og skal unnskylde slik umoralsk oppførsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #94 Del Skrevet 26. februar 2016 4 minutter siden, O.G. skrev: Hva vet du egentlig om det? Tja, ti milliarder årlig er vel ikke til å kimse av? Link fra 2013, men det er bare å google i vei, du finner en drøss resultater. At snylting er et reelt problem går det vel knapt an å benekte? Det betyr ikke at det ikke kan finnes mange enkeltsaker der "usynlig syke" har god grunn for å være nettopp sykemeldt eller ufør. Men at noen snylter, er hevet over tvil. Og det går ut over oss alle. Anonymkode: b6de9...abf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 26. februar 2016 #95 Del Skrevet 26. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva vet du egentlig om det? Anonymkode: f90b4...83e Jeg vet at det også er mange som ikke får de stønadene og trygdene de har krav på ifra NAV pga de ikke kjenner sine rettigheter og blir ikke opplyst om det på NAV. Så jeg tror summen egentlig går opp i opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pantertante Skrevet 26. februar 2016 #96 Del Skrevet 26. februar 2016 7 minutter siden, O.G. skrev: Hva vet du egentlig om det? Tallene sier vel sitt. 302 millioner kroner i 2015 + mørketallene. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nav/aldri-har-det-vaert-anmeldt-mer-trygdesvindel/a/23602444/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 26. februar 2016 #97 Del Skrevet 26. februar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, ti milliarder årlig er vel ikke til å kimse av? Link fra 2013, men det er bare å google i vei, du finner en drøss resultater. At snylting er et reelt problem går det vel knapt an å benekte? Det betyr ikke at det ikke kan finnes mange enkeltsaker der "usynlig syke" har god grunn for å være nettopp sykemeldt eller ufør. Men at noen snylter, er hevet over tvil. Og det går ut over oss alle. Anonymkode: b6de9...abf 5 minutter siden, pantertante skrev: Tallene sier vel sitt. 302 millioner kroner i 2015 + mørketallene. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nav/aldri-har-det-vaert-anmeldt-mer-trygdesvindel/a/23602444/ Vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #98 Del Skrevet 26. februar 2016 4 minutter siden, Badebuksa skrev: En person som klarer å feste med fremmede klarer så absolutt å sitte i kassa på rimi. Det er ikke noe å stille spørsmål ved engang!!! Jeg har sett dette på nært hold og det provoserer meg at folk sitter og skal unnskylde slik umoralsk oppførsel. Jeg synes nok heller ikke det er sykelig å ikke orke å spise lunsj i kantina, eller trenge struktur og ro i arbeidsdagen. Det høres egentlig ganske normalt ut. Jeg vil ikke benekte at det finnes sosial angst, og mange grader av det. Noen er sikkert svært begrenset av sykdommen sin, og har det vanskelig. Men som deg synes jeg også det blir rart å definere seg som "for syk" til å jobbe (det gjør ikke hun du siterer heller, da, men TS sin venninne gjør jo det) og allikevel orke å ha et mer aktivt sosialt liv enn hva de fleste har energi til å kombinere med jobb. Og hvor går grensen mellom sykdom og plager? Skal alle plager tas hensyn til via NAV? Skal alle slippe å forholde seg til ting de ikke orker/tåler/har lyst til? Hvor mye rest-energi har vi "rett til" etter endt arbeidsdag? Jeg har ingen svar på dette, men det er ganske sentrale spørsmål i en tid der 10% av arbeidsstokken er ute av arbeid av helseårsaker. Men det er viktig at debatten ikke tråkker på alle de som mottar rettmessig støtte, om sykdommen er synlig eller usynlig. Anonymkode: b6de9...abf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #99 Del Skrevet 26. februar 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Venninnen min får penger fra nav fordi hun har så sosial angst at hun ikke kan jobbe (sier hun til terapautene hvertfall).. Hun er skikkelig partyjente, drar på ferier og møter folk og er med folk hele tiden. Hun er den mest sosiale jeg kjenner og hun har ikke noe problemer med å snakke med fremmede.. Her om dagen spurte jeg hva planene hennes var fremover, da sa hun at hun ikke visste helt, og at hun ikke gadd å jobbe(!!). Hun er bare veldig lat, sover til langt på dagen, handler litt på nettet, drar ut og møter folk. Jeg har så lyst til å si i fra til NAV om dette for hun svindler de for penger! Men på en annen side så vet jeg at det er veldig dårlig av meg. Jeg har prøvd å prate med henne om dette før, men hun har bare helt LOL-holdning til NAV og hun er nesten litt stolt over hvor mye hun klarer å få av de (TTkort som hun bruker frem og tilbake på byen osv).. Skal jeg si i fra til NAV eller ikke? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 4f917...9ac Jeg ville sagt fra ! DET ER VIRKELIG IKKE GREIT AT NOEN ER SÅ UÆRLIGE ! forhåpentligvis vil hun lære også.Skjønner heller ikke at du stiller spørsmålstegn ved det her, ja greit man er gode venninner, men hun kommer ikke til å finne ut av at det er du som sa fra, her må du tenke på hva slags kriminaliteter hun gjør, i stedet for å late som ikke noe.Du vet vel at politiet kan spore opp hvor din pc også, om noen her finner ut hvem du er ? Anonymkode: 2098e...fe0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #100 Del Skrevet 26. februar 2016 Jeg har hatt sosial angst, og har litt av det enda.Det artet seg som om at jeg ikke turte å spise matpakken min foran de andre elevene på videregående, jeg tør den dag i dag ikke ringe til de som har autoritære stillinger, som advokater, politi osv, de med myndighet og makt. Anonymkode: 2098e...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå