Gå til innhold

Bilder av barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i den senere tid tenkt på en ting. Idag er det blitt veldig populært med MMS og andre diverse digitale bilder. Dette gjør det veldig lett å sende, legge ut o.l. Det er en utrolige mengde bilder av barn der ute, som f.eks på diskusjonsforum og ulike andre nettsteder der en kan legge ut private bilder: Som nettsteder ala type barnenett, mammanett, bleienett, gravidnett osv eller slike nettsteder som deiligst.no. I tillegg ser jeg alltid mye barnebilder på disse chatteprogrammene på TV.

Det jeg tenker på er altså: Hvorfor legger så mange foreldre ut bildene av barna sine? De eksponerer jo barna for veldig mange mennesker. Har ikke barna rett til sikkerhet? Har de ikke rett til privatliv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Genevieve
Skrevet

Jeg er helt enig i at dette har tatt helt av. Synes det er ekkelt at folk legger ut bilder av barna sine på nettet når man aldri vet hvor slike bilder kan havne.

Skrevet

Hvilken skade kan barna ta av at det ligger bilder av dem ute på nettet eller på TV? Det er jo bare et bilde....? OK, så det er veldig mange mennesker som kan se på bilde av barna - hva så? Skjønner ikke helt det store problemet. Barna har det vel helt fint likevel?

Skrevet

Barn er barn og har også rett til privatliv. Hvis noen hadde tatt et bilde av deg og lagt ut på nett hadde du følt at privatlivet ditt ble krenket...

Men, jeg regner med at det finnes nok av syke mennesker ute i verden. Det kan være noen slike syke mennesker som bruker bildene til noe helt annet enn det som var meningen å bruke de til - bildemanipulering er vel ikke så vanskelig...

Må innrømme at jeg ikke har tenkt på dette tidligere, men er enig med trådstarter at det kanskje er lurt å tenke seg litt om før man legger ut bildene. Og ihvertfall hvor man legger de ut..

Skrevet

Eg har nemnt dette i ein tråd her før - og fekk mange negative reaksjonar på mitt syn. Og det er at viss eg nokon gong får barn, kjem eg aldri tilå legge ut bilde av dei på nettet til 'allmenn beskuelse'. Det finst altfor mange som kan bruke desse bilda negativt - og sjølv om du ikkje legg ut bilde av ungen naken, er det lett å klippe og lime altså! I alle fall lurt å tenke seg tre gonger om.

(Synst det blir noko anna å legge ut bilde på private heimesider - det ville eg nok gjort sjølv òg)

Skrevet

Jeg hadde egentlig ikke tenkt på nakenbilder og hvordan syke mennesker kan bruke bildene (da egentlig alle type bilder ja). Men for likevel å gå videre på det argumentet. Det er ikke mange som gjør slikt - men de finnes. Og det er selvfølgelig liten sjanse at barna får se manipulerte bilder av seg selv. Men betyr det ikke at det er begått et overgep? Jeg hadde ikke synes det hadde vært greit å ha et manipulert bilde av meg selv liggende på nett, selv om jeg hadde funnet bildet eller ei. Hvorfor skal barn finne seg i det?

Men det var ikke hovedpoenget mitt. Jeg tenkte rett og slett på privatliv. Forstår at folk er stolte av barna sine og synes barna deres er de vakreste i verden. Men barna har vel rett til privatliv selv om de er vakre? Som oftest barna på bildene lett gjennkjennelige. Og det er mange ulike situasjoner barna er oppe i som er blitt avbildet. Er alt like greit?

Det er jo ikke lov til å legge ut bilder av folk uten deres samtykke. Jeg hadde i hvert fall reagert om noen hadde lagt ut bilde av meg her på kg, på deiligst.no eller på MESSTV uten samtykke. Om så bildet var fra et familieselskap eller fra en fest.

Spør noen barna om det er greit? Og om de gjør, kan barn virkelig forstå omfanget og konsekvensene? Tror svaret er nei på begge spørsmålene mine.

Det er jo et tankekors at folk ikke vil legge ut bilde av seg selv, fordi de vil bevare anonymiteten og ikke bli gjenkjent, mens barna deres tydeligvis ikke har samme behovet. Og om noen er 'PR-kåt' eller trives i rampelyset, er det ensbetydende at barna deres gjør det?

Synes ikke at alle bilder av barn skal "skjules". Men man kan vel tenke på i hvor stor grad man publiserer bildene? Som Pip sa, så synes jeg bilder av familien på privat hjemmeside er noe annet (og da håper jeg virkelig det er bilder av mor og far også) enn masseeksponering på de mest poulærer nettstedene og i tv-programmene.

Skrevet

Det jeg tenker på er altså: Hvorfor legger så mange foreldre ut bildene av barna sine? De eksponerer jo barna for veldig mange mennesker. Har ikke barna rett til sikkerhet? Har de ikke rett til privatliv?

Interssante tanker. Verdt en debatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...