AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #1 Skrevet 25. februar 2016 Hei jeg er veldig glad i å lese bøker. Trenger noen tips til bøker å lese.. Helst romaner, historier fra virkeligheten osv. Er ikke glad i krim bøker. forslag noen? Anonymkode: b6d9f...040
stan Skrevet 25. februar 2016 #2 Skrevet 25. februar 2016 Hva med C. S. Lewis? Ikke Narnia bøkene, men Space trilogien hans. Reisen til Malacandra (Out of the Silent Planet), Perelandra (engelsk: Perelandra, eller Voyage to Venus) og That Hideous Strength. Den siste er ikke oversatt til norsk. Bøkene mikser sci-fi og Bibelske temaer, og er ganske spennende. (Kanskje bortsett fra den siste)
TheGirlWhoWaited Skrevet 26. februar 2016 #3 Skrevet 26. februar 2016 Kunsten å elske et barn av Kjell Erik Ullmann Øie. Sebastian Erbe Meyer er en ung mann fra Trondheim, bosatt i Barcelona. Han ruser seg, stjeler og selger sex. Da faren dør reiser han hjem til Trondheim for å delta i begravelsen. Vel hjemme i fødebyen blir han tatt på fersk gjerning av mormoren da han bryter seg inn for å stjele på sykehjemmet hun bor på. I løpet av natten forteller de hverandre om livene sine. Samtalen avdekker familiens historie, og begge forstår etterhvert hvordan valg tatt i én generasjon har påvirket senere generasjoner. Gjennom fortroligheten de skaper, ser de også hvordan valgene de har tatt i egne liv har skapt en illusjon av kontroll som har hatt store konsekvenser for dem selv og de rundt dem. Sentral i fortellingen er en fasjonabel steinvilla på Singsaker i Trondheim.
Bokdamen Skrevet 1. mars 2016 #4 Skrevet 1. mars 2016 Du får veldig bredt ut når du sier romaner. Liker du f.eks. fantasy eller skal det være realistisk? Helst nåtid eller liker du historisk? Klassikere eller nyere romaner? Slenger ut litt forskjellig jeg liker. Ken Follett sin 1900-talls trilogi, begynner med kjempenes fall. Unbroken av Laura Hillebrant (ikke se filmen) Lars Mytting - svøm med de som drukner. Roy Jacobsen - de usynlige Greven av Monte Cristo Jane Eyre Hvis du spisser litt hva du foretrekker kommer jeg gjerne med mer 😉 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #5 Skrevet 2. mars 2016 Kan denne være noe? Mormor danset i regnet - Trude Teige. Har ikke fått lest den selv enda, men syns den virker veldig bra. Anonymkode: d9c81...c37 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #6 Skrevet 2. mars 2016 "Mormor danset i regnet" er en veldig god historie, sterkt bygget på livet til en virkelig dame. Anbefales. Jodie Picoults "Historiefortelleren" har samme tematikk og er meget godt skrevet. Begge gjør virkelig inntrykk å lese fordi de bygger så sterkt på virkelige hendelser, og kan derfor være tunge å forholde seg til mentalt - man blir rett og slett så påvirket av at virkelige mennesker faktisk har opplevd det som beskrives, men begge BØR leses. De er meget godt skrevet og temaet er viktig. "Alt lyset vi ikke ser" er også en nydelig bok. "I morgen var jeg alltid en løve" er en selvbiografisk historie om schizofreni skrevet av en som både er pasient og psykolog. En sterk og spesiell historie som fenger de fleste, uavhengig av om de har personlig erfaring med temaet eller ei. Anonymkode: bb6b1...bfb 1
Blekkulf Skrevet 2. mars 2016 #7 Skrevet 2. mars 2016 Bøkene av lucinda riley liker jeg kjempegodt:-) Sjekk ut dem!
♥Missy♥ Skrevet 2. mars 2016 #8 Skrevet 2. mars 2016 Hei, jeg anbefaler Mengele Zoo som er en av mine absolutte favoritter. Lest mange ganger. Ellers så er Idas dans veldig bra:)
anniewal Skrevet 5. mars 2016 #9 Skrevet 5. mars 2016 Buzz Aldrin av Johan Harstad og Utrenskning av Sofi Oksanen. Begge er utrolig bra.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #10 Skrevet 5. mars 2016 Beklager, jeg anbefaler bare dårlige bøker. Anonymkode: 7c0b8...3cf
Gjest Sylphrena Skrevet 5. mars 2016 #12 Skrevet 5. mars 2016 Hvis du liker fantasy kan jeg anbefale Warbreaker av Brandon Sanderson. Han er en fantastisk forfatter
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #13 Skrevet 5. mars 2016 Den 2. mars 2016 at 22.06, AnonymBruker skrev: Kan denne være noe? Mormor danset i regnet - Trude Teige. Har ikke fått lest den selv enda, men syns den virker veldig bra. Anonymkode: d9c81...c37 Er det deg, Trude? Klarer ikke skjønne at noen andre enn Trude Teige selv kan anbefale en bok av Trude Teige. Anonymkode: 02ee0...1eb 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #14 Skrevet 8. mars 2016 Den 5. mars 2016 at 21.56, AnonymBruker skrev: Er det deg, Trude? Klarer ikke skjønne at noen andre enn Trude Teige selv kan anbefale en bok av Trude Teige. Anonymkode: 02ee0...1eb Heter nok ikke det nei:) Har ikke lest noe av henne selv, er det bare rævva? Har som skrevet ikke lest nevnte bok, syna bare den virket interessant. Anonymkode: d9c81...c37
Haugenjenta Skrevet 8. mars 2016 #15 Skrevet 8. mars 2016 Jeg har heller aldri vært noen krim-person, lånte en bok på skolebiblioteket på ungdomsskolen som hadde grusomme skildringer, så hver gang jeg har prøvd meg på krim har jeg endt opp med mareritt Antageligvis prøvd meg på for sterk kost.. Siden jeg jobber i en bokhandel har jeg blitt oppfordret til å prøve meg på litt krim, og har de siste to ukene lest hele to stykker! Vil kalle de soft-krim i grunn S. K. Tremayne - Istvillingene Ett år etter at en av deres tvillingdøtre, Lydia, dør i en tragisk ulykke, bestemmer Angus og Sarah Moorcraft seg for å flytte fra London til en liten, skotsk øy utenfor Skye, som Angus har arvet fra sin bestemor. Der vil de forsøke å sette sammen bitene av sine knuste liv og komme seg på fote igjen. Men da deres gjenlevende datter, Kirstie, hevder at de har forvekslet hennes identitet - at hun faktisk er Lydia, og at det var Kirstie som døde -- faller deres verden sammen igjen. Når vinteren kommer, og tåka siger innover, tvinges Angus stadig oftere vekk fra øya for å arbeide. Sarah plages av sorg og tvil, og føler seg mer og mer ensom og sårbar, mens Kirstie sliter med å finne venner på skolen og virker stadig mer forstyrret. Langsomt hjemsøkes Sarah av en uhyggelig mistanke - hva var det egentlig som skjedde den skjebnesvangre dagen da en av hennes døtre døde?Clare Macintosh - Jeg lar deg gå Er det mulig å flykte fra alt og starte på nytt? Det verst tenkelige en mor kan oppleve. Hun slipper hånden til den fem år gamle sønnen sin - som vil løpe til huset deres på den andre siden av gaten - da han brått og brutalt blir truffet av en bil. Bilen kjører fra åstedet, og lokalsamfunnet i Bristol er rystet. Alle snakker om ulykken. Hvordan kunne dette skje? Hvordan kan noen leve med seg selv etter å ha latt livet av en fem år gammel gutt? Jenna Gray bestemmer seg for å forlate alt. Hun drar til den avsidesliggende kystbyen Port Ellis i Wales. Men hun hjemsøkes av bilder fra ulykken, og lever med sorg, skyldfølelse og frykt. Da livet så smått begynner å få mening igjen, vender fortiden tilbake med full kraft. "Istvillingene" vil jeg anbefalle å ta det litt rolig med, over flere dager. Jeg leste den ut ganske fort, og følte det ble litt sånn.. Rart.. Min egen feil, for boka var veldig bra! "Jeg lar deg gå" byr på overraskelser, og twister. Debutromanen til forfatteren, og hun har tidligere jobbet i politiet, litt sånn halvveis basert på en sak hun selv opplevde.
Bokdamen Skrevet 9. mars 2016 #16 Skrevet 9. mars 2016 Den 5.3.2016 at 21.54, Nyneave skrev: Hvis du liker fantasy kan jeg anbefale Warbreaker av Brandon Sanderson. Han er en fantastisk forfatter Jeg vil også anbefale Sanderson, men min personlige favoritt er Way of Kings (første bok i en serie der det har kommet to, den andre er også veldig god). Kan også anbefale Mistborn trilogien. @NyneaveEr warbreaker en serie? Og hvor mange har kommet. Føler jeg bruker nok av livet mitt på å vente på Sanderson om det bare har kommet én (Selv om han har en syk produksjon)
Milla29 Skrevet 9. mars 2016 #17 Skrevet 9. mars 2016 "Tvillingene" av Tessa de Loo. Handler om et tvillingpar som vokser opp under andre verdenskrig og skilles fra hverandre og vokser opp i to svært ulike familier. Den ene hos velstående jøder og den andre hos mindre bemidlede nazister. "Alfabethuset" av Jussi Adler Olsen Jeg elsker krimbøkene hans, men dette er en helt annen type bok .Klippet og limt fra Aschehoug: "Alfabethuset" er Jussi Adler-Olsens debutbok - en krigsroman og en nervepirrende psykologisk thriller. Det er annen verdenskrig, og de engelske jagerflygerne James og Bryan blir under et oppdrag skutt ned over Tyskland. De vet at de vil bli henrettet som spioner hvis de blir tatt til fange. I flukten fra tyske forfølgere sniker de seg om bord på et tog som er på vei hjem fra Østfronten med høyt rangerte SS-folk, som lider av granatsjokk. James og Bryan tar plassen til to døde soldater. Det de ikke vet, er at de er på vei til Alfabethuset, et militært psykiatrisk sykehus som ligger langt bak frontlinjene. Deres eneste redning er å simulere sinnssyke. Men klarer de det, i måned etter måned, uten selv å bli det? Og er det bare James og Bryan som simulerer? Fluktplanene blir vanskelige å gjennomføre fordi de er sløvet av medikamenter og i tillegg deler sykesal med andre som kanskje har mistanke om at de ikke er hva de utgir seg for. En helt fantastisk bra bok, nervepirrende til det siste.
Gjest Sylphrena Skrevet 9. mars 2016 #18 Skrevet 9. mars 2016 7 timer siden, Bokdamen skrev: Jeg vil også anbefale Sanderson, men min personlige favoritt er Way of Kings (første bok i en serie der det har kommet to, den andre er også veldig god). Kan også anbefale Mistborn trilogien. @NyneaveEr warbreaker en serie? Og hvor mange har kommet. Føler jeg bruker nok av livet mitt på å vente på Sanderson om det bare har kommet én (Selv om han har en syk produksjon) Begge de to seriene er fantastiske og . Warbreaker er kun en bok foreløpig (krysser fingrene for fler). Elsker Stormlight archive (way of kings). Beste serien jeg noen gang har lest. Sanderson er jo en helt utrolig forfatter :D
Bokdamen Skrevet 9. mars 2016 #19 Skrevet 9. mars 2016 9 minutter siden, Nyneave skrev: Begge de to seriene er fantastiske og . Warbreaker er kun en bok foreløpig (krysser fingrene for fler). Elsker Stormlight archive (way of kings). Beste serien jeg noen gang har lest. Sanderson er jo en helt utrolig forfatter :D Fikk anbefalt way of Kings og leste den rett etter Mistborn. Slet litt med overgangen til ny verden, men når jeg først kom inn i det var det jo rett og slett fabelaktig og jeg gleder meg til fortsettelsen! Men jeg visste ikke at det kun var kommet to bøker og han bruker så laaaang tid på nr 3
Gjest Sylphrena Skrevet 9. mars 2016 #20 Skrevet 9. mars 2016 1 time siden, Bokdamen skrev: Fikk anbefalt way of Kings og leste den rett etter Mistborn. Slet litt med overgangen til ny verden, men når jeg først kom inn i det var det jo rett og slett fabelaktig og jeg gleder meg til fortsettelsen! Men jeg visste ikke at det kun var kommet to bøker og han bruker så laaaang tid på nr 3 Ja jeg vet i følge siden hans er han bare 44% på first draft . Tror jeg leste Words of radiance på 4-5 dager. fikk ikke mye annet gjort, men den var så spennende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå