Gjest Malificenta Skrevet 25. februar 2016 #1 Skrevet 25. februar 2016 Dette er spørsmål til dere som har barn med egne mobiltelefoner. Hvor gamle er barna? Hvilke regler har dere?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #2 Skrevet 25. februar 2016 Barna fikk mobiler når vi gikk fra hverandre. De var da 6 og 7 år. Vi hadde egentlig bestemt oss for å vente til de andre i klassen begynte å få, men fant ut at det var lettest i begynnelsen fordi barna ofte kunne savne den ene forelderen når den var hos den andre. Regler: ingen mobil på soverommet om natten, vi kan se gjennom mld dersom vi mistenker feil bruk av mobilen (mobbing feks). Elste har nå fått seg instagram og da skal hun ha oss på instagram så vi kan se hvem som følger henne og hva hun legger ut. Abonnementet er sånn at de kan ringe og sende så mye SMS de vil og har 1 GB data, regningen skal ikke være over den faste summen, da må de betale selv. Ingen mobil ved moddagsbordet. Anonymkode: c4ec5...8b3
MapleSirup Skrevet 25. februar 2016 #3 Skrevet 25. februar 2016 Min yngste er 9. Vi har ingen regler (enda?) Han bruker kun mobil når det er praktisk for han eller oss. Det kan gå to uker mellom hver gang. Han har ikke selv noen spesiell interesse av den. (Ipad, derimot )
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #4 Skrevet 25. februar 2016 Barna mine fikk mobil i 2 klasse. Dette pga praktiske årsaker ifb med henting/bli med venner hjem osv. Det har aldri vært noe problem for oss. De har knapt brydd seg om disse tlf annet enn for å få tak i oss foreldre, gi beskjeder, spørre om ting osv. Jeg syns det har vært betryggende at de har mobil hvis de trenger å få tak i oss. Men vi var tydelig på at dette var en tlf, man ringer eller sender sms. Og de har aldri brukt dem til spilling/internet osv før de fikk lov av oss. Den eldste er nå 13 år, og bruker nå mobilen også til internet m.m. Men jeg merker at hun er mye mer ansvarlig i bruk av mobil, enn de som var mye eldre enn henne når de først fikk det. De bruker opp internett-kvoten sin veldig fort og er konstant på mobilen. Min datter har faktisk aldri brukt opp internet-kvoten sin, eller misbrukt tilliten vår på noe vis vedr mobilbruk. Vi har da sørget for at de har abonnement med visse sperrer også, man gir beskjed til det selskapet man har abonnementet hos at dette er ett barn, så får de også visse begrensninger i bruken. Vi har faktisk mer problem med å sette grenser vedr iPad/PC bruk nå det siste året har jeg merket, men det er jo fordi hun nå er tenåring, og slike ting hører til den perioden tror jeg Anonymkode: c9cd5...d52
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #5 Skrevet 25. februar 2016 14 årig jente. Har mobil med fri ring/sms og 1gb data. Har plikter hjemme for å ha det. Hun får ikke ha tlf/brett/data på rommet om natten. Når vi sier god natt må utstyr ut. Unntak i lange ferier. Vi er veldig klare på at tlf er et verktøy og at den er et gode. Vært lite tull. Anonymkode: 3c54e...5dd
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #6 Skrevet 26. februar 2016 Vår eldste på snart 11 fikk egen mobil til sin 10-års dag. Det har ikke vært behov for spesielle regler, da den rett og slett brukes minimalt, og stadig må minnes på å huske å ta med seg mobilen. Vi har dog sperre så han ikke kan laste ned spill/apper uten at det blir godkjent først. Og mobil og nettbrett er aldri med på soverommet. Det ble praktisk med mobil når de begynte å farte mer rundt til venner (lengre avstander). Men fram til 9-10 år har vi ikke sett behov for at de skal ha egen mobil. Vi har hatt en ekstra kontantkortmobil som vi har brukt ved behov. Ungene er lært opp til at besøk (altså bli med noen hjem) alltid skal avtales på forhånd. Anonymkode: e51eb...e90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå