Gå til innhold

Å "legge kortene på bordet", men...

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei. Det var meg som skrev om min kamerat som slo kjæresten. Jeg har kun sett denne mannen gråte den gangen han fortalte meg det. Han var helt sønderknust og følte seg som en taper. Jeg tror faktisk ikke menn er som hunder. At å bite en gang kan bety et endret reaksjonsmønster som vil gjenta seg.

Dette paret har en noe spesiell forhistorie: De var først sammen i ett år. Hun var utro ved et par anledninger. De var gjennom et helvete før hun innrømmet det. Han gjorde det slutt, og det var faktisk all løgnen som var utslagsgivende. Ikke hva hun hadde gjort. Så går det et par år. De treffes igjen for å prate. Hun har da samboer, men forholdet fungerer ikke seksuelt da han er delvis impotent. De innleder et forhold som elskere bak ryggen på samboeren og treffes et par ganger i uken. Hun bedyrer at deres forhistorie med utroskap og løgn aldri vil gjenta seg, da hun har gått veldig i seg selv og lært. I et par år holder de på sånn, og hun skal forlate samboeren, men dette tar sin tid. Han lever i vissheten med at hun går hjem og legger seg med samboeren, men visstnok uten noe sex. I fjor høst er hennes forhold med samboeren over og han skal flytte ut. Han bare bor der inntil han får skaffet seg leilighet Fremdeles er hun sammen med sambo hver helg og min venn synes dette er vondt. De er jo venner, sier hun. Senhøsten er hun og min venn offisielt sammen, men de bor hver for seg. Han bruker en måned på flytting og oppussing da hun kjøper seg leilighet.

Hun fortsetter å gå mye ut, stort sett i ukedagene og gjerne der hun og eksen vanket. Han så en kontoutskrift og fant ut at hun hadde brukt syvtusen på restauranter og pubber på en måned. Han blir aldri spurt om å være med.

Min venn har ved noen anledninger sjekket henne grundig opp både ved å følge etter i ukjent lånt bil og ved andre mer avanserte metoder. Noen kaller dette sykt!! Det viktigste for han har vært å vite ting, så han kunne finne ut om hun nå kan "legge kortene på bordet" og være ærlig ifb med et oppgjør. De hadde nå et oppgjør som strakk seg over mange uker og hvor hun ved hver samtale sa at nå har jeg ikke mer å skjule og gjerne kallte han syk som ikke trodde på henne. Neste samtale innrømmet hun mer. Det kom bl.a frem at hun og eksen hadde vært på restaurant, på privatfest og sammen hjemme hos henne. Hun lå også nå i sommer i sengen hos han. Logikken til min venn er at han ikke sier hva han vet. Da vil han få en spesifikk innrømmelse, men aner ikke om hun ellers er ærlig. Han vet bl.a. at hun i fjor høst reiste fra pub og traff en mann på hotell. Han har også observert henne reise med en mann i taxi fra pub og ikke komme hjem om natten. Dette har hun ikke innrømmet. Han skjønner at hun etterhvert innrømmer ting hun har gjort etter sannsynligheten for at han kan vite noe. Han sier bare at han vet hun lyver. Den morgenen han slo hadde de sittet i femten timer og snakket og han hadde tryglet henne om å være ærlig, men hun hadde ingenting å fortelle. Jeg skjønner godt den enorme fortvilelsen det må være å sitte med et menneske som bedyrer ærlighet, mens partneren vet de skjuler ting. Og mange kvinner kan også være ganske flinke til å spille på et stort følelsesmessig register og manipulere menn. Min venn har nå opplevd dette på en ganske ekstrem måte. For meg er den store undringen hvor mye en part kan investere i å få den andres ærlighet og hvor stort press den andre kan utsettes for og fremdeles lyve.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
De hadde nå et oppgjør som strakk seg over mange uker og hvor hun ved hver samtale sa at nå har jeg ikke mer å skjule og gjerne kallte han syk som ikke trodde på henne. Neste samtale innrømmet hun mer.

Dette tyder på en notorisk løgner. En person som er slik vil han aldri kunne stole på. Ønsker han å være sjalu hele livet?

Er det ikke best at de går fra hverandre?

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter å ha lest dette tenker jeg bare: Har ikke han det myyye bedre uten henne? Han vil jo aldri kunne stole på henne.

Han burde glemme henne slik at han en dag kan møte en som virkelig fortjener ham.

Husk på at han kan bli helt besatt av tanken på å finne ut mer. Det er ikke sikkert at han har så veldig mye følelser igjen. Han burde legge ting fra seg og gå videre. Hun vil sannsynsligvis ikke innrømme alt om han så bruker år og dag på dette.

Skrevet

Typisk folk som lyver om "alt" å nekte uansett. Du kan vifte bevis under nesa på dem, og de blånekter.

Den mannen du skriver om bør virkelig tenke på seg selv og forstå at det finnes ei der ute som kommer til å behandle ham slik han fortjener.

Skrevet

Han bør nok innse at hun ikke har forandret seg...og jeg vil tro han har det mye bedre uten henne!"

Skrevet

Utroskap er noe av det værste man kan utsette partneren for og har ført til mange tragedier og psykiske senskader. Når den utro partneren attpåtil bare lyger om utroskapen vil opplevelsen for den utsatte bli voldsomt mye sterkere. Jeg leste en undersøkelse om hvordan utroskap takles. De som kom lettest ut av situasjonen hadde en partner som uoppfordret fortalte hva som hadde skjedd. Den værste belastningen hadde de som fant ut av det selv, såvidt jeg husker. Her har vi å gjøre med en dame som har vært utro tidligere og fortsetter å fly på byen alene. Hvor er empatien her? Bare det i seg selv må jo ha skapt en enorm usikkerhet hos den forsmådde. På den annen side synes jeg synd på damen også. Hun har jo et følelsesliv som sannsynligvis kvalifiserer til en psykiatrisk diagnose, og hun lider nok også. Som regel er det ikke bare en taper i en konflikt!

Skrevet
De innleder et forhold som elskere bak ryggen på samboeren og treffes et par ganger i uken. Hun bedyrer at deres forhistorie med utroskap og løgn aldri vil gjenta seg' date=' da hun har gått veldig i seg selv og lært. [/quote']

Og denne store selvmotsigelsen fikk ikke bjellene til å ringe for din kjære venn, så han er selvfølgelig unnskyldt for å ha slått henne? Eller hva er poenget ditt?

Er du ellers klar over hvor mange voldelige menn som lyver om hvor mye eksen visstnok var utro, og lignende, når det var de selv som var desidert verst?

Gjest Anonymous
Skrevet
Utroskap er noe av det værste man kan utsette partneren for og har ført til mange tragedier og psykiske senskader. Når den utro partneren attpåtil bare lyger om utroskapen vil opplevelsen for den utsatte bli voldsomt mye sterkere. Jeg leste en undersøkelse om hvordan utroskap takles. De som kom lettest ut av situasjonen hadde en partner som uoppfordret fortalte hva som hadde skjedd. Den værste belastningen hadde de som fant ut av det selv' date=' såvidt jeg husker. Her har vi å gjøre med en dame som har vært utro tidligere og fortsetter å fly på byen alene. Hvor er empatien her? Bare det i seg selv må jo ha skapt en enorm usikkerhet hos den forsmådde. På den annen side synes jeg synd på damen også. Hun har jo et følelsesliv som sannsynligvis kvalifiserer til en psykiatrisk diagnose, og hun lider nok også. Som regel er det ikke bare en taper i en konflikt![/quote']

Men hvordan vet vi at det er sant? Hvordan vet vi at denne kameraten her ikke er minst like ille?

Gjest Embla s
Skrevet

Vel, hvis hun er så fæl at han er nødt til å skygge henne i ukjent bil og ty til mer "avanserte metoder" skjønner jeg ikke hva han skal med henne. Han stoler tydeligvis ikke på henne (med rette?), men han er jo ikke ærlig mot henne heller! Han lyver jo også for henne, han skygger henne og setter henne på prøver, forteller ikke hva han vet, etc.

Jeg syns uansett ikke dette formilder at han slår. Vold er aldri akseptabelt.

Gjest Anonymous
Skrevet

hei. Det var meg som startet tråden. Har sett noen innlegg som betviler historiens konsistens og noenlunde objektive fremstilling. Jeg fortår ikke hvordan man på nettet kan klare å ha en noenlunde saklig diskusjon hvis den ikke er basert på hovedinnlegget og de opplysninger som fremkommer der. Det er vel ingen som sier at vold er aksebtabelt, men de fleste vet at mennesker under ekstreme belastninger kan reagere på enda verre måter. Selv har jeg opplevd så grov vold at det nesten stod om livet, men det er andre opplevelser i livet som gnager mer. Når det gjelder historien til min venn, velger jeg å tro på den, for jeg har ingen holdepunkter på at han ikke hadde et genuint ønske om å fortelle sannheten. Jeg kjenner også ekskona hans godt og det var helt andre årsaker som gjorde at de skilte lag.

Skrevet

Vet du, Trådstarter, jeg syns ikke det du forteller her rettferdiggjør voldsbruk uansett jeg....

Det er en gripende historie - om man kan bruke et så forslitt uttrykk - men kompisen din har altså latt seg behandle som en sau og har deretter blitt sint på henne fordi han sjøl har vært en dott. Halloooooooo... sier jeg igjen.

Det er vel omtrent en million clues i dette forholdet som kunen fortalt ham at det ikke kom til å gå bra, så hva med å klippe tråden, flytte vekk, slette telefonummeret ... kort sagt kutte ut denne dama før han var "nødt til" å slå henne??? :roll:

Gjest tinntallerk
Skrevet

Jeg synes det at han slo er mer et uttrykk for hvor negativt forholdet mellom han og kjæresten er, enn noe vi trenger å ta stilling til. De aller fleste er vel uansett enige om at det er fullstendig uakseptabelt å løse konflikter med vold.

Vold er utveien når man ikke kommuniserer/blir hørt på andre måter. I et normalt forhold ville man enten klart å løse problemene ved å snakke sammen, eller man hadde innsett at man måtte gå fra hverandre. Man skal ikke la den andre ødelegge ens eget liv, men ansvaret for å gå - dersom ingenting forandrer seg - må man ta selv. Jeg synes synd på vennen din, men han slår fordi det er den mest lettvinte måten å få utløp for frustrasjonene på. Hadde han vært voksen ville han gått sin vei.

Skrevet
Vet du, Trådstarter, jeg syns ikke det du forteller her rettferdiggjør voldsbruk uansett jeg....

Jeg syns heller ikke dette rettferdiggjør voldsbruk, men denne historien forklarer voldsbruken. To forskjellige ting.

Ingenting rettferdiggjør vold, etter min mening.

Forøvrig enig med andre her; han bør for sin egen del bare kutte ut denne dama, det blir nok vanskelig siden han allerede er besatt av henne men for sin egen framtids skyld så kutt ut.

Skrevet

Hmmm... jeg synes heller ikke det rettferdiggjør at han slår! Han burde kommet seg bort fra henne for lenge siden! Det å faktisk skygge kjæresten sin :o

Nei, kan ikke se at de har noe som helst å bygge et forhold på!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kan faktisk forstå at han slår, som jeg skrev i den forrige tråden..Om min man finner ut at jeg er utro, jeg lyver om det og sannheten til slutt kommer for en dag da kan jeg forstå at han er så frustrert at han kan komme til å slå. Om han mot formodning skulle tilgi meg for det jeg hadde gjort og vi begge ønsket å fortsette forholdet hadde jeg IKKE vært redd for at han skulle slå meg igjen.

Gjest Embla s
Skrevet

Det er en gripende historie - om man kan bruke et så forslitt uttrykk - men kompisen din har altså latt seg behandle som en sau og har deretter blitt sint på henne fordi han sjøl har vært en dott. Halloooooooo... sier jeg igjen.

Det er vel omtrent en million clues i dette forholdet som kunen fortalt ham at det ikke kom til å gå bra, så hva med å klippe tråden, flytte vekk, slette telefonummeret ... kort sagt kutte ut denne dama før han var "nødt til" å slå henne??? :roll:

:klappe:

(og hvis man skal snakke om rett og urett, så syns jeg ikke han er så veldig galant i det han skygger henne i ukjent bil og tar i bruk "andre metoder" også...)

Gjest Anonymous
Skrevet
Hei. Det var meg som skrev om min kamerat som slo kjæresten. Jeg har kun sett denne mannen gråte den gangen han fortalte meg det. Han var helt sønderknust og følte seg som en taper. Jeg tror faktisk ikke menn er som hunder. At å bite en gang kan bety et endret reaksjonsmønster som vil gjenta seg.

Dette paret har en noe spesiell forhistorie: De var først sammen i ett år. Hun var utro ved et par anledninger. De var gjennom et helvete før hun innrømmet det. Han gjorde det slutt, og det var faktisk all løgnen som var utslagsgivende. Ikke hva hun hadde gjort. Så går det et par år. De treffes igjen for å prate. Hun har da samboer, men forholdet fungerer ikke seksuelt da han er delvis impotent. De innleder et forhold som elskere bak ryggen på samboeren og treffes et par ganger i uken. Hun bedyrer at deres forhistorie med utroskap og løgn aldri vil gjenta seg, da hun har gått veldig i seg selv og lært. I et par år holder de på sånn, og hun skal forlate samboeren, men dette tar sin tid. Han lever i vissheten med at hun går hjem og legger seg med samboeren, men visstnok uten noe sex. I fjor høst er hennes forhold med samboeren over og han skal flytte ut. Han bare bor der inntil han får skaffet seg leilighet Fremdeles er hun sammen med sambo hver helg og min venn synes dette er vondt. De er jo venner, sier hun. Senhøsten er hun og min venn offisielt sammen, men de bor hver for seg. Han bruker en måned på flytting og oppussing da hun kjøper seg leilighet.

Hun fortsetter å gå mye ut, stort sett i ukedagene og gjerne der hun og eksen vanket. Han så en kontoutskrift og fant ut at hun hadde brukt syvtusen på restauranter og pubber på en måned. Han blir aldri spurt om å være med.

Min venn har ved noen anledninger sjekket henne grundig opp både ved å følge etter i ukjent lånt bil og ved andre mer avanserte metoder. Noen kaller dette sykt!! Det viktigste for han har vært å vite ting, så han kunne finne ut om hun nå kan "legge kortene på bordet" og være ærlig ifb med et oppgjør. De hadde nå et oppgjør som strakk seg over mange uker og hvor hun ved hver samtale sa at nå har jeg ikke mer å skjule og gjerne kallte han syk som ikke trodde på henne. Neste samtale innrømmet hun mer. Det kom bl.a frem at hun og eksen hadde vært på restaurant, på privatfest og sammen hjemme hos henne. Hun lå også nå i sommer i sengen hos han. Logikken til min venn er at han ikke sier hva han vet. Da vil han få en spesifikk innrømmelse, men aner ikke om hun ellers er ærlig. Han vet bl.a. at hun i fjor høst reiste fra pub og traff en mann på hotell. Han har også observert henne reise med en mann i taxi fra pub og ikke komme hjem om natten. Dette har hun ikke innrømmet. Han skjønner at hun etterhvert innrømmer ting hun har gjort etter sannsynligheten for at han kan vite noe. Han sier bare at han vet hun lyver. Den morgenen han slo hadde de sittet i femten timer og snakket og han hadde tryglet henne om å være ærlig, men hun hadde ingenting å fortelle. Jeg skjønner godt den enorme fortvilelsen det må være å sitte med et menneske som bedyrer ærlighet, mens partneren vet de skjuler ting. Og mange kvinner kan også være ganske flinke til å spille på et stort følelsesmessig register og manipulere menn. Min venn har nå opplevd dette på en ganske ekstrem måte. For meg er den store undringen hvor mye en part kan investere i å få den andres ærlighet og hvor stort press den andre kan utsettes for og fremdeles lyve.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skriver det samme som i den forrige tråden om å slå: Det er galt å bedra og det er galt å slå, men det ene rettferdiggjør ikke det andre!

Det blir jo sånn "øye for øye, tann for tann"-mentalitet som går rett ned.

Ellers høres ikke hverken kompisen din eller dama helt "gode" ut: Hun som bedrar og lurer og han som blir så til de grader besatt av å finne ut hva hun gjør og få henne til å tilstå det....

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes fortsatt ikke han hadde noen grunn til å slå. Han hadde god grunn til å komme seg ut av dette forholdet for leeeenge siden. Ikke forstår jeg at han i det hele tatt ble sammen med henne igjen etter at hun hadde vært utro og løyet så mye sist og atpåtil hadde ny samboer. Var det kanskje et bevisst eller ubevisst ønske om hevn at han ble sammen med henne igjen? Ønske om å ta henne i løgn/utroskap/whatever igjen og vise på ny for "all verden" at hun var et dårlig menneske?

Vet ikke jeg, sannsynligvis er han vel bare ulykkelig forelsket i denne damen og det er årsaken. Synes du som hans gode venn og fortrolige (selvom det ikke var særlig tillittvekkende at du bretter ut hele historien her) skal forsøke å hjelpe ham til å forstå at han kommer over kjærlighetssorgen. Nå er det på tide å la den stakkars damen i fred og sørge for å gi seg selv fred og gå videre på egenhånd. Forhåpentligvis treffer han en annen kvinne som ikke er utro og forhåpentligvis har han nå skjønt at å slå ikke er noen god ide!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...