Gå til innhold

Veterinæren vet ikke hva som feiler katten min:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

som tittelen sier, har vi vært hos veterinær to ganger nå, uten å få noe svar på hva som feiler katten vår.

De mistenker at det kan være en misdannelse på lillehjernen, eller et virus, men sålangt: ingenting fastsatt, ingen resultater. På søndag var katten vår, som forøvrig kun er 9 mnd , veldig slapp. Svak til ingen balanse, sliter med å komme seg opp på beina. Nå han først får kjempet seg opp på beina så er det ikke særlig mye styrke og balansen gjør at han faller over ende hele tiden.  Først var han tydelig forvirret over dette, for når han falt så freste han. Nå er han "klar over" problemet og prøver bare å komme seg gjennom dagene. Ikke særlig god appetitt og vi må mate han, gi han vann via sprøyte(ikke doktor sprøyte altså, Hehe) og vi må bære han på doen for først da gjør han fra seg. Han går ikke på do på egen hånd.. Jeg håper NOEN har hatt en katt med samme symptomer som kan fortelle meg hva dere da eventuelt fant ut av! Jeg er helt desperat, er så glad i pusen min. Gjør alt for den pusen!!! Han heter MacGyver, og håper at dere kan hjelpe oss:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Dette høres veldig trist ut. Stakkars pus :(

Har dessverre (eller heldigvis) ikke vært borti dette før. Har du fått tatt røntgen eller eventuelt CT-scan og blodprøver? vet dette er ganske dyrt, så ikke alltid dyrleger foreslår det med en gang. Eventuelt prøve å ta han til en annen dyrlege og se om de finner noe kanskje?

Beklager at jeg ikke kan være til mer hjelp. Er bare dette jeg kommer på i farten :(

Anonymkode: 6bf4b...78a

Skrevet

Gå til en annen veterinær, fortrinnsvis en som er spesialist på katter, og få en ny opinion der. Bor du i eller i nærheten av Drammen, anbefaler jeg Irene Vindenes ved Evidensia Åssiden Dyreklinikk. En av Norges få kattespesialister.
Røntgen, CT, ultralyd eller andre ymse diagnosemaskiner vil muligens kunne finne ut hva som er galt, men det koster jo selvfølgelig litt.

• Liker 3
Skrevet

Hvilke prøver er tatt så langt?

Skrevet

Vi mistet nylig vår 6 måneder gamle (unge) katt pga smittsom bukhinnebetennelse. Det rammer gjerne unge katter og kan gi slike utslag som du beskriver. Vi måtte også mate vår katt med sprøyte på slutten, og han sluttet å gå på do. Håper virkelig ikke det er dét som feiler katten din :( En grusom sykdom.

God bedring til pusen din!

Anonymkode: 44b0c...f29

• Liker 1
Skrevet

Det kan være mye forskjellig som er årsaken. Det blir vanskelig for oss og si så mye om. Det kan være alt fra noe medfødt nevrologisk, en degenerativ sykdom, en skade hvor nervene har kommet i klem, et virus. Mulighetene er mange. Dersom det er en rasekatt, eller det er rasekatter bak den, så kan jo dette gi en pekepinn dersom den eller de involverte rasene har noen slike arvelige sykdommer.

Skrevet

Katten ble vaksinert før den ble syk?

Uvaksinerte katter er jo mere utsatt for sykdom har jeg skjønt.

Håper katten din kommer seg, krysser fingrene for det. Naturen er full av undre.

Skrevet

Hvor bor du?

Skrevet

Hvis du bor i nærheten av Fredrikstad vil jeg anbefale å ta katten med til Fredrikstad Dyrehospital. De har mye utstyr og kan gjøre en grundigere utredning.

Anonymkode: 341a2...7f9

Skrevet
Den 25. februar 2016 at 15.28, Lalalala skrev:

Hei.

som tittelen sier, har vi vært hos veterinær to ganger nå, uten å få noe svar på hva som feiler katten vår.

De mistenker at det kan være en misdannelse på lillehjernen, eller et virus, men sålangt: ingenting fastsatt, ingen resultater. På søndag var katten vår, som forøvrig kun er 9 mnd , veldig slapp. Svak til ingen balanse, sliter med å komme seg opp på beina. Nå han først får kjempet seg opp på beina så er det ikke særlig mye styrke og balansen gjør at han faller over ende hele tiden.  Først var han tydelig forvirret over dette, for når han falt så freste han. Nå er han "klar over" problemet og prøver bare å komme seg gjennom dagene. Ikke særlig god appetitt og vi må mate han, gi han vann via sprøyte(ikke doktor sprøyte altså, Hehe) og vi må bære han på doen for først da gjør han fra seg. Han går ikke på do på egen hånd.. Jeg håper NOEN har hatt en katt med samme symptomer som kan fortelle meg hva dere da eventuelt fant ut av! Jeg er helt desperat, er så glad i pusen min. Gjør alt for den pusen!!! Han heter MacGyver, og håper at dere kan hjelpe oss:-)

Hvordan går det med pusen din, TS?

Skrevet
Den ‎25‎.‎02‎.‎2016 at 15.44, AnonymBruker skrev:

Hei. Dette høres veldig trist ut. Stakkars pus :(

Har dessverre (eller heldigvis) ikke vært borti dette før. Har du fått tatt røntgen eller eventuelt CT-scan og blodprøver? vet dette er ganske dyrt, så ikke alltid dyrleger foreslår det med en gang. Eventuelt prøve å ta han til en annen dyrlege og se om de finner noe kanskje?

Beklager at jeg ikke kan være til mer hjelp. Er bare dette jeg kommer på i farten :(

Anonymkode: 6bf4b...78a

Takk som svarer - og beklager sent svar. De tok røngten av han for  sjekke hoften hans- da vi trodde han kunne ha vondt i hoften- men den så helt fin ut. CT tok de ikke, men blodprøvene de tok var helt fine. Skal tilbake til veterinæren når vi har fått lønning. Han har f¨tt nytt for, så nå går det i babycat for som skal øke vekten hans betydelig- og det spiser han godt av. Fått litt mer energi, men han klarer ikke gå stødig og ligger egentlig helst i ro. Faller over ende når han skal på toalettet og han har ikke bæsjet mer enn to ganger siden forrige søndag.. Så det er vi lit bekymret for.

Skrevet

Kan det være kraftig ørebetennelse? Da kan det gå ut over balansen. Igjen, hvor i landet bor du?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med pusen din, TS?

Omtrent det samme, men spiser mer og har begynt å gå på eget initiativ. Men han går ikke stødig og er kjempe svak :-( Får helt vondt av han. Vi har plasser doen hans (en plastikkpose med kattesand strødd oppå) rett vedsiden av kattesengen hans, for han klarer ikke gå lange turen, og han sliter med å komme seg oppi den vanlig doen.. :-(

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bor i nærheten av Fredrikstad vil jeg anbefale å ta katten med til Fredrikstad Dyrehospital. De har mye utstyr og kan gjøre en grundigere utredning.

Anonymkode: 341a2...7f9

Bor i Bergen - men takk for tips!

Skrevet
Den ‎28‎.‎02‎.‎2016 at 4.43, oh bogger skrev:

Katten ble vaksinert før den ble syk?

Uvaksinerte katter er jo mere utsatt for sykdom har jeg skjønt.

Håper katten din kommer seg, krysser fingrene for det. Naturen er full av undre.

Han er vaksinert ja! Takk for det - han fortjener det beste. Han fikk en tøff start på livet ved å bli født ute på gaten, og nå får han dette her :-(

Skrevet

Jeg har sendt deg en pm

Skrevet
Den ‎27‎.‎02‎.‎2016 at 20.34, Sapientia skrev:

Det kan være mye forskjellig som er årsaken. Det blir vanskelig for oss og si så mye om. Det kan være alt fra noe medfødt nevrologisk, en degenerativ sykdom, en skade hvor nervene har kommet i klem, et virus. Mulighetene er mange. Dersom det er en rasekatt, eller det er rasekatter bak den, så kan jo dette gi en pekepinn dersom den eller de involverte rasene har noen slike arvelige sykdommer.

Ja, jeg vet at det er vanskelig å få sagt noe om hva det kan være - men siden veterinæren også sa at det er vanskelig å si noe om, såæ håpte jeg noen her inne har hatt en katt med samme symptomer - slik at vi har noe å gå utifra og tipse veterinæren om å få utredet. Vi vil bare at han skal ha det best mulig. Han er en blandingskatt - men er nok halvt skogskatt... Langt, svar hår som nå har fått kjempemye flass :(

Skrevet

Katten vår fikk lignende symptomer, og dyrlegen sa at hun hadde fått i seg svovel. Vi aner ikke hvordan det hadde skjedd, mest sannsynlig funnet det ute på en eller annen måte. Vi måtte dessverre avlive =(. Håper det ordner seg for din pus!

Anonymkode: 3fae2...784

Skrevet
13 minutter siden, MalloryK skrev:

Kan det være kraftig ørebetennelse? Da kan det gå ut over balansen. Igjen, hvor i landet bor du?

Har googlet litt og funnet ut at symptmoene på mellomørebetennelse (sikkert det samme du nevner) kan være like de han har, og en sykdom som heter Cerebellar Abiotrophy (som man utvikler etter ca 6mnd), dette er omtrent identisk på sykdommen Cerebellar Hypopasia (som er medfødt, og som man ser tydelige tegn fra fødsel av)... På youtube ser dette ut som vår katt.. Skal til veterinær når lønnen kommer, så da skal vi lufte hva vi har googlet oss fram til ... Vi holder til i Bergen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...