Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Å bruke sjampo og dusjele uten SLS (sodium laureht sulphate, sodium lauryl sulphate eller sulfater), parfymer og fargestoffer har hjulpet mye for meg.

Sjampoo: Daily Aloe Shampoo Green People, Sebamed Everyday Shampoo, A-Derma Exomega Shampoo.

Dusjele: Lactacyd Body Wash, Eucerin ph5 Wash Lotion.

For noen sensitive mennesker er det ikke greit å bruke sulfater, fordi det kan være irriterende. SLS kan fjerne din naturlig barriere derfor blir du enda mer sensitive og utsatt for betennelse. Det kan skje at p-piller beskytte deg og ditt inmunsystem, så nå er du plaget av kviser. Prøve med å fjerne alle parfymer fra din rutine og ta D-vitamin for å forbedre inmunsystemet ditt. Hvis ingen av dette fungerer, prøv med å unngå hvete fra din diet for en uke og se hva skjer. Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også slitt med samme problem etter seponering av p-piller. Vil ikke anbefale deg å smøre på Basiron eller EpiDuo eller noe annet som virker mot kviser, men heller sørge for å bruke mild (sur) dusjkrem/såpe, som Dr.Greve, Asan eller Lactacyd etc, OG sørge for at huden alltid er godt fuktet. Jeg bruker enten Babyolje eller Maroccan Rose Oil fra REN som jeg smører på hele kroppen før jeg tørker med håndkle.

Det å ikke tørke ut huden er det viktigste, etter min erfaring. De fleste anti-kviseprodukter virker uttørrende og irriterende og dermed - dessverre - mot sin hensikt.

Anonymkode: 5c3ec...45a

Skrevet

Et annet alternativ er selvfølgelig å begynne på p-piller igjen, men det har gjerne andre bivirkninger.

Jeg tror det har noe med hormonene i p-pillen å gjøre, som sørger for at huden holder på mer fukt- og fettstoffer når man bruker dem, og når man slutter så er ikke huden klar for å holde på dette selv.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et annet alternativ er selvfølgelig å begynne på p-piller igjen, men det har gjerne andre bivirkninger.

Jeg tror det har noe med hormonene i p-pillen å gjøre, som sørger for at huden holder på mer fukt- og fettstoffer når man bruker dem, og når man slutter så er ikke huden klar for å holde på dette selv.

Jeg fikk plutselig et kviseutbrudd etter ca ett år på pilla, da i ansikt og på hals, når jeg sluttet på pilla så gikk dette problemet over, men jeg har fått problemer på brystet og ryggen. Skal skifte ut shampoo og dusjsåpen og se om det har noe effekt. Har smurt meg inn med kokosolje, men vet ikke hvor lurt det er med tanke på å bli kvitt kviser.. Oljen funker godt på tørr hud ihvertfall.

Anonymkode: 558f4...cfa

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk plutselig et kviseutbrudd etter ca ett år på pilla, da i ansikt og på hals, når jeg sluttet på pilla så gikk dette problemet over, men jeg har fått problemer på brystet og ryggen. Skal skifte ut shampoo og dusjsåpen og se om det har noe effekt. Har smurt meg inn med kokosolje, men vet ikke hvor lurt det er med tanke på å bli kvitt kviser.. Oljen funker godt på tørr hud ihvertfall.

Anonymkode: 558f4...cfa

Jeg har slitt MYE med akne, så mye at hudspesialister nærmest kastet Roaccutane etter meg. Jeg nektet å starte på dette, fant min egen måte, og er nå helt og holdent kvisefri.

Det som hjalp meg var Diane p-piller, enkelte perioder med antibiotika og kortisontabletter, samt Epiduo. Men etterhvert når det hele roet seg, seponerte jeg alt dette. Og jeg har siden hatt slike utbrudd som TS beskriver (med bilde) som jeg har holdt i sjakk med å være veldig snill mot huden, dvs skånsom vask med lav pH, og gode kremer/oljer.

Glemte å si at jeg smører olje på nydusjet og våt hud, for så å tørke med håndkle.

Skrevet

Kjenner ikke så godt til kokosolje, da. Men roseolje har jeg god erfaring med, både den til ansikt og den til kroppen😊

Skrevet

Jeg har akkurat samme og fant sammenheng med at jeg ikke tåler brownies eller sånne cookies - pga mye fett og sukker sammen! Den kombinasjonen gir meg kviser på rygg og bryst! Også er jeg så dum og pirker, og da blir det verre. 
Prøvd å rense med Pyricept og smurt med Brulidine uten hell...

Garnier sin 3 i en rens og maske og skrubb funker ganske bra, men mye å smøre på rygg og bryst da... 

Anonymkode: d9261...162

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat samme og fant sammenheng med at jeg ikke tåler brownies eller sånne cookies - pga mye fett og sukker sammen! Den kombinasjonen gir meg kviser på rygg og bryst! Også er jeg så dum og pirker, og da blir det verre. 
Prøvd å rense med Pyricept og smurt med Brulidine uten hell...

Garnier sin 3 i en rens og maske og skrubb funker ganske bra, men mye å smøre på rygg og bryst da... 

Anonymkode: d9261...162

Kosthold og allergier kan selvfølgelig ha litt å si. Så tror jeg også at det å spise sunt fett (sild, avocado, nøtter), mye grønnsaker og drikke vann/farris kan bidra til en sunnere hud. Soyaprodukter gir også en østrogen effekt, som kan være positiv på huden, mener jeg (men les om dette før dere setter i gang, det er aldri lurt å overdrive).

Men jeg holder hardt på å behandle huden skånsomt og mildt, dvs unngå både pirking, sterke rensemidler og (for mye) skrubb. Å frottere huden etter vask, ok, men slike skrubber som inneholder små partikler synes jeg virkelig ikke noe om. Denne her er det jeg bruker for tiden: http://www.lilleborg.no/Produkter/Vaare-merkevarer/Dr-Greve/Dr-Greve-Sensitiv-Intimvask-Kremet

Jeg vet forresten om en ting til som bidrar til mer kviser, og det er dessverre trening, og særlig styrketrening. Tror dette enten har med (androgene) hormoner å gjøre eller svette som samler seg. Men det bør kunne gå an å holde i sjakk dersom man dusjer med mild rens rett etterpå, og som sagt; smører godt!

Skrevet

Jeg hadde noe lignende, bare at det var mer opp mor halsen. Blei alltid verre ved mensen, stress og alkohol. Hadde det vel i 2 år med utallige bytter av ppiller før jeg gikk til hudlege.

Der sa de at jeg hadde acne rocea, og gav med en mild antibiotika kur +en krem jeg bruker ved utbrudd.

Blitt MYE bedre etter det :)

Skrevet
7 minutter siden, Midnanne skrev:

Jeg hadde noe lignende, bare at det var mer opp mor halsen. Blei alltid verre ved mensen, stress og alkohol. Hadde det vel i 2 år med utallige bytter av ppiller før jeg gikk til hudlege.

Der sa de at jeg hadde acne rocea, og gav med en mild antibiotika kur +en krem jeg bruker ved utbrudd.

Blitt MYE bedre etter det :)

Så bra! :)

Det er meg som er AB som har anbefalt alle mulig andre ting enn medisiner. Jeg mener ikke man skal holde seg for god til å bruke medisiner og medikamenter i det hele tatt altså. Men anbefaler å gjøre så godt man kan på de andre områdene først. Både p-piller og antibiotika kan ha nokså kraftige bivirkninger, og de tipsene jeg har kommet med har jeg testet ut for egen del over flere år nå og for min del funker det like godt som både p-piller og antibiotika.

Men er du nødt til å bruke p-piller, og er det dem som gjør det slik?

Skrevet

Diane hjelper for meg, kan ikke gå på de hvis du har tenkt å bli gravid da.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! :)

Det er meg som er AB som har anbefalt alle mulig andre ting enn medisiner. Jeg mener ikke man skal holde seg for god til å bruke medisiner og medikamenter i det hele tatt altså. Men anbefaler å gjøre så godt man kan på de andre områdene først. Både p-piller og antibiotika kan ha nokså kraftige bivirkninger, og de tipsene jeg har kommet med har jeg testet ut for egen del over flere år nå og for min del funker det like godt som både p-piller og antibiotika.

Men er du nødt til å bruke p-piller, og er det dem som gjør det slik?

Absolutt enig at man burde prøve mildere midler med f.eks kostold, det er jo uten tvil mildere for kroppen:) ( jeg reagerer også litt på gluten og laktose, og kjenner flere som får utslett av det) :)

Utslettet fikk jeg før jeg begynte på på ppiller, men rett etter at jeg hadde kyssesyken :)

Har sluttet på ppillene i ettertid av andre grunner, men huden hadde allerede stabilisert seg da av behandlingen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...