Gå til innhold

Hvor fysisk aktiv er din 3-4åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter som elsker å pusle, titte i bøker, bygge lego osv. Hun går på svømming en gang i uken i 25 minutter. Utover dette går hun ca 2 km til barnehagen hver dag, men hentes i bil. Utendørs lek blir ofte sandkasse, sitte og bygge i snø osv, hun liker ikke å ake osv, men vi utfordrer henne litt der, så hun aker av og til på fanget til en voksen. 

I barnehagen sin utetid er det mye såkalt frilek. Så jeg tviler på at det løpes i det hele tatt når det gjelder min datter... 

Hvordan er det med din/dine barn? Er de aktive? 

Anonymkode: e0aa9...a19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ei på 5 år som sikkert er litt lik di jente. Hun liker pusleaktiviteter og er ikke spesielt fysisk. Går på turn og svømming og så er vi ganske aktive i helgene (turer i marka på føttene eller ski). Hun er nok litt lik meg: Litt bedagelig, men når hun f.x er sammen med andre barn på tur, kan hun gå ganske langt. Synes det er ganske så bra av di jente å gå til Bhg hver dag! 

Anonymkode: aa052...72e

Skrevet

Jeg har en gutt på 3år. Han er mye syk og derfor mye sliten, så han er veldig lite aktiv i forhold til før. Når vinteren var på sitt verste med -10 og masse snø var han ute en halvtime hver dag og etter det orket han ikke mer. Nå som våren er i anmarsj, så er han ute i bhg, og ute halv time-time hver ettermiddag. Der sykler han, leker i restene av snøen, bygger litt med stener og pinner osv.. Men han er ikke ute hver dag pga formen. Kanskje annenhver dag om han har hatt en hard dag i bhg.

Er på barneidrett en gang i uka, og er dr 30min før vi må gå.

Anonymkode: e3acc...387

Skrevet

Jeg har en gutt som straks blir 3, sitter aldri i ro. De er ute mesteparten i Bhg og da er han høyt og lavt, klatrer, sklir, ruller etc. Han går på svømming en gang i uken og skal starte på allidrett senere i vår, mulig vi da kutter svømming og heller drar å svømmer i helga. vi prøver heller å finne aktiviteter som han kan sitte rolig med, men det liker han ikke. 

Skrevet

Hun er veldig aktiv, elsker å være ute. Går i barnehage med stort fokus på idrett og friluftsliv så de er MYE ute, enten i lek, ski, skøyter, tur osv. Går langt og ofte bratt, men det går fint. Når vi kommer hjem vil hun helst ikke inn men leke ute i hagen, sykle, gå tur eller ake nå på vinteren. 

Setter også enormt stor pris på fred og ro når det når det nærmer seg barnetv-tid :)

Anonymkode: 0e528...1d5

Skrevet

Vår (snart) fire-årige gutt er veldig aktiv. Nå har han blitt veldig god grovmotorisk og hopper, klatrer, løper og holder på hele dagen. Går ca 1 km til og fra bhg hver dag. Han MÅ ha minst en times aktiv utelek hver dag for å sove godt om natten :)

Skrevet

Har en fireåring som er veldig aktiv. Hun elsker å være ute, sykle, klatre, løpe osv. Hun går på en aktivitet én gang i uka, det har variert mellom svømming, turn, dans osv. Hun er veldig glad i å gå på ski og skøyter, og vil heller gå enn å kjøre bil hvis vi skal et sted. Etter en aktiv barnehagedag bruker hun gjerne ettermiddagen på å løpe fram og tilbake i stua sammen med lillebroren.

Samtidig trives hun godt med å sitte i ro og lese en bok eller tegne hvis hun er i dét humøret. :) 

Skrevet

Min jente har akkurat fylt 5 og er veldig aktiv (vært hele tiden). De er ute 3-5 timer hver dag i barnehagen (litt avhengig av været så klart), hun går på en aktivitet i uka (har byttet på turn og dans), men hun har fortsatt masse energi og kan gjerne være ute 1-2 timer etter barnehagen også, eller hoppe og danse hjemme. Hun er ikke en som liker å sitte rolig med tegning eller perling, vil helst løpe, klatre og danse. Om vi ikke gjør noe en lørdag så klatrer hun nesten opp veggene hjemme, så her er det lite ro for mor. :fnise:

Anonymkode: 553f6...6af

Skrevet

Ser jo at mitt barn er den verste stillesittende her - forslag til hva jeg kan/bør gjøre for å få opp puls og aktivitetsnivå? Eller skal jeg la det være?... 

Kan det være at hun har astma eller noe sånt som gjør at hun ikke liker å løpe/ herje osv som andre? 

Ts

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser jo at mitt barn er den verste stillesittende her - forslag til hva jeg kan/bør gjøre for å få opp puls og aktivitetsnivå? Eller skal jeg la det være?... 

Kan det være at hun har astma eller noe sånt som gjør at hun ikke liker å løpe/ herje osv som andre? 

Ts

Tror ikke du trenger å tenke så mye på det ennå, hun er fortsatt ganske liten. Prøv å oppmuntre til å gå turer sammen med dere, trenger ikke være så innmari mye - å bare gå og titte kan også være veldig spennende. Litt mindre spennende nå om vinteren kanskje, men til våren f.eks er det moro å titte etter blomster og ting som spirer. Siden hun er glad i å tegne og sånt er det kanskje moro å finne blader, blomster, pinner, kongler osv hun kan lage bilder/figurer av, så slår du 2 fluer i en smekk.

Kan det være noe å prøve en aktivitet som turn eller dans? Det er jo mest lek når de er så små, for å bygge grovmotorikk og ha det gøy. Hos oss er foreldrene med på turn til de er 4 år, og det var veldig greit for min da hun er litt sjenert.

Anonymkode: 553f6...6af

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Det kan være hun har astma. Det finnes barn som har veldig stille astma som ikke kan høres eller seesTa henne med til legen og få ham til å gjøre en pustetest, både før og etter fysisk aktivitet.

Det kan også være hun ikke synes det er gøy å løpe rundt og herje. Kanskje hun synes det er litt skummelt med fart og sånt. 

Hvordan er dere som foreldre? Oppmuntrer dere til løping, klatring og hopping, eller sier dere ting som "vær forsiktig!", "ikke klatre så høyt!" eller "ikke dra i armen til mamma, gå skikkelig!"? Ved å be barnet være forsiktig gjør dere barnet mer engstelig for å løpe og klatre, og hvis dere ber barnet gå skikkelig sier dere egentlig at det ikke er greit å hoppe, sprette og løpe, og gjør dermed barnet mer inaktivt. Det er mye bedre å si "oi, det var fort!", "oi, klarer du å hoppe så høyt!" og "skal vi løpe om kapp/hinke/balansere på fortauskanten den siste biten hjem?". Da sier du til barnet at det er bra å være aktiv, du gir barnet mestringsfølelse, og du risikerer å få litt trening selv.

Anonymkode: dfe3c...e98

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hun høres absolutt ikke unormalt inaktiv ut. Det eneste jeg tenker er at dere kan oppmuntre henne mht aking og andre slike aktiviteter, slik at hun kanskje kan bli mer vant og dermed føler mer mestring på området, slik at hun ynes det blir mer moro. Det kan være veldig greit når man skal være i lek med andre barn, for ikke å falle litt utenfor slike aktiviteter.

Kanskje dere kan vise henne andre ting hun kan gjøre ute, slik at hun får et større repertoar? 

Dersom dere tar hun med på tur og lærer henne å sette pris på å være utendørs og i naturen, kommer hun etterhvert til å oppsøke dette selv.  Det er ikke noe å stresse voldsomt med, bare man gjør det jevnlig. alt som krever bevegelse er bra. 

Av aktivitetene du sier at hun gjør, ser det ut som om hun liker å konstruere ting. Å bygge i snø er en veldig bra fysisk aktivitet, så her trenger dere nok bare å gi henne litt større utstyr, slik at hun må reise seg for å bruke det. Dette kan være større spade og vaskebøtte for å  lage ting av snø. Snømannbygging og å lage snøborger er jo også gøy.

Hva med å gi henne en slik skihopper som hun kan lage bakke til og også bare sende ned bakker, eventuelt en tomflaske med litt vann i? Jeg har på jobb, med stort hell lurt flere enkeltbarn, som slett ikke likte å være ute i snø og langt mindre å bevege seg i den, til å ha det moro i lang tid, med blant annet flaskekappløp og de tenkte slett ikke på at de samtidig gikk opp og ned den bakken som de selv påsto at de ikke kunne komme seg opp i for å ake. ;)  

Hos oss går fireåringen ofte til og/ eller fra barnehagen ( ca en kilometer) er i full aktivitet og herjer i utetiden der. Hjemme er han fysisk aktiv både inne og ute. Han klatrer i lekestativ og i trær, løper når vi går i fjæra, bygger, aker, herjer med storebror, hopper fra ting osv.., men han sitter også i lange perioder og bygger med div konstruksjonsleker og tegner. 

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet
Den 25. februar 2016 at 21.18, AnonymBruker skrev:

Ts

Astma skal du jo enkelt kunne oppdage ved at du hører hvinende pust og pustevansker. Dette merker du jo spesielt ved forkjølelse/sykdom/om netter.

Man har ikke astma fordi man sitter mye stille.🙄

Anonymkode: b6ae7...566

• Liker 2
Skrevet

Vår femåring er selvfølgelig ute flere timer i barnehagen. 
Etter barnehagen er det ikke mye tid til å være ute rett og slett. Ikke går han på noen aktiviteter heller. Men han sitter faktisk omtrent aldri i ro med mindre han er spesielt sliten/trøtt på grunn av et eller annet. Han hopper, danser, "slåss", har trening som han kaller det, osv, er konstant i aktivitet i stua. Sitter av og til i ro mens han bygger lego eller leker med noe lignende. Kan sitte i ro maks en time på ipaden, men er det f.eks barnetv på selve tven så hopper han mens han ser på tv. 

Om sommeren står døren opp nesten døgnet rundt, så da er det sykling, klatring, lek med vannpistol, lek med såpebobler, osv, hver dag omtrent. Er alltid ute og farter på et eller annet. 

Men om vinteren er vi mye inne ja. Er vi utendørs sitter han aldri i ro. Blir jo noen aketurer og sånt i helgene nå på vinteren. 

Anonymkode: 70670...989

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...