Gå til innhold

Dere som har 7-8 åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva fyller de dagen med? Leser de noe utenom leksene? Tenker da bå bøker og sånn fra biblioteket. 

Anonymkode: f8ad0...bd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter på snart 8 tegner veldig mye, og ser på tv/nettbrett på fritiden. Hun leser litt på sengen innimellom. Hun driver også med sport 2-3 ganger i uken.

Skrevet

Min 8 åring har besøk, er på lekeplassen, leker, tegner, perler, ser på nettbrett osv. Lesing er hun dessverre lite interessert i, så det blir med leseleksen + at vi leser for henne på sengen.

Skrevet

Syvåringen min spiller (TV eller nettbrett), driver med Kodu Gamelab eller Scratch på PC, har venner på besøk, leker med søsknene, bygger Lego, er ute, er på trening osv. Vi leser for ham på sengekanten og han leser også selv hver dag, spesielt på senga før han sovner og om morgenen hvis han våkner tidlig.

Skrevet

Her er det max 1 time skjermtid (uansett om det er tv eller brett)om dagen, 2 timer lørdag og søndag. Dermed settes kreativiteten i gang. Begge leser ganske mye,  men høre lydbok er også veldig populært om de feks tegner elker pusler med bordaktiviteter. De er også en god del ute og med venner. 

Anonymkode: 1c4f4...9d2

Skrevet

Begge har to fritidsaktiviteter. De ser på nrk super, han spiller en del på pc/playstation. Hun leker med lego o.l. Begge elsker å spille brettspill så det gjør vi ofte sammen. De er med venner. 

Lesing går i perioder. Han har pløyd gjennom hele Kasper-serien. Men har ikke funnet noe nytt som fenger. Hun er veldig av og på om hun leser.

Anonymkode: 54b6e...4b9

Skrevet

Min 8 åring (snart 9) elsker å spille på pc og iPad, leser litt innimellom (både bøker og tegneserier), leker med lego og annet både alene og med venner, går på friidrett, elsker å perle (og dette er en gutt). Han er også ganske glad i å være ute på tur. På sommeren brukes trampolina flittig. Og diverse ballspill og uteleker er populært. Er det snø så går det i aking, skøyter og snøhulegraving. Og ski når han blir dratt med på familietur.

Skrevet

Jeg blir så glad over å se at folk ikke er hysteriske angående pc-spill lenger! :) 

Anonymkode: 571cf...af3

Skrevet

Han bruker nettbrettet en del, men mest i vinterhalvåret. Så snart det blir bart ute og frem til snøen kommer, er han ute. For det er kun fotball som gjelder. Vi bor fem minutters gange unna skolen og kunstgressbanen, og der kan han være i timesvis. Nå på vinteren går han på svømming og ski. Han er en del sammen med naboungene, men møter i hovedsak vennene gjennom fritidsaktivitetene. Han leser ikke med mindre han må.

Gjest *kokos*
Skrevet

Min jente i 2. klasse bruker ettermiddagene til å leke med venner (er på besøk/har besøk 2-3 ganger i uka), leker med broren sin, tegner, leser eller spiller Minecraft.

Hun leker nesten aldri med leker lenger (kun Lego med småsøsken). Det går mest i rolleleker. Litt synd, synes jeg, for hun ønsker seg fortsatt leker, men holder aldri på med det.

Skrevet

Min leker med lillesøster (på fem), krangler og slåss med lillesøster, leker med kosedyr og dukker og lekekjøkken og figurer, utkledning og fjerstyrt bil, leker "hemmelig agenter" med venninnen, tegner, plastelina, lager ting med saks, lim og papir, ser mye TV hvis hun får lov. 

Ellers må hun tvinges til lekser og øving, går på alpint og korps (som hun elsker). 

Leser egne bøker på sengen, fjerne lånt på biblioteket. 

Anonymkode: 906f9...564

Skrevet

Min 7 - snart 8 åring - jente, 

er ikke så veldig glad i å gjøre lekser, så det blir litt masing,

men jeg pleier å få henne til å gjøre ferdig innleveringen allerede mandag, evnt. halve mandag og halve tirsdag, slik at hun har mer tid til å leke de andre dagene, de pleier å ha et ark med finskriving og et ark med matte. Matte liker hun veldig godt, så den sparer hun til sist :D Det er litt kjedelig å skrive om og om igjen bokstavene, så jeg må passe på at hun ikke slurver.... da kommer de utenfor linjene og hun kan skrive en bokstav speilvendt osv, ikke noen krise, men greit å være der med henne når hun gjør lekser, så hun lærer seg hvor viktig det er å konsentrere seg om det hun driver med. Av og til lurer jeg på om hun kan ha litt add, for hun blir lett distrahert og vil helst gjøre andre ting :D Om det blir et problem i 3. vil jeg nok ta det opp med helsesøster, men føler det går bedre nå enn før... så vi får se. Så er det leseleksa, vi har Tuba Luba boken, der anbefaler de å lese 5 ganger, men det ble for slitsomt for henne...  hun leste sakte i høst, men nå har tempoet kommet opp og hun leser mye bedre, så vi leser et par ganger - om det er ord hun strever med, ber jeg henne gjenta det 5 ganger, det samme om det er en vanskelig setning. 

Så var det fritid - der er det korps en gang i uken, det holder egentlig, for pga sykdom hjemme så har vi ikke mulighet til å stille på alle slags idrettsarrangementer og frivillighet osv, hun har også søsken som går idrettsskole - så de har hver sin dag i uken de er på noe hvor en av oss foreldrene må bli med nå i starten da, på korpset sitter vi bare utenfor da :)

Men det jeg syns er viktigst for henne - er venner! 
Hun har nemlig slitt litt med det, og da er det så viktig at hun har mulighet til å ta imot besøk og besøke, være med hjem, ha med noen hjem... hun har nå mange venner og det er så kjekt!

De leker og herjer hun og søsteren, av og til krangler de.... travelt :) 

Og når de har venner på besøk, leker de med alt fra My little pony, Barbie, utkledning, rollespill, spill, 

spille Nintendo eller ser litt tv, men hun har blitt veldig streng selv, for det virker som vennene er vant til å bare sitte med ipad,

når hun har besøk skal de ikke se så mye tv, for da går det vekk så mye tid de kunne brukt på å leke,

da er de bedre å spille nintendo der de spiller mot hverandre mener hun :) for da gjør de noe sammen, å se tv er så passivt,

det samme gjelder ipad, det er litt enmanns. Hun ble så lei seg en gang hun var med en jente hjem, for hun satt bare med ipaden sin og det ble kjedelig i lengden. Hun elsker å leke seg og er veldig flink til å finne på leker :)

Ellers så har vi familie tid, det er spesielt fredag/lørdag, med pizza og litt snacks, se en koselig familietegnefilm sammen, f.eks. Det regner kjøttboller... 

eller ta oss en tur på kjøpesenteret - og skjemme de bort med en liten ting på lekebutikk (lønningsdag, f.eks. en pose med my little pony til 39 kr - altså ikke noe dyrt) og cafe :) men ikke hver mnd da, bare for å finne på noe... eller dra på lekeland eller lignende eller besøke noen... 

Jeg liker å leke med Barbie med de - men nå har de tydeligvis en pause fra barbie, nå er det My little pony rollespill som gjelder, og der får jeg ikke være med :D 

Jeg leser bøker for de ved leggetid, hun på 7 leser av og til litt selv, men lite egentlig. Får prøve å oppmuntre henne til å lese mer selv, f.eks.l. at hun leser nattaeventyr til meg :D eller til lillesøsteren. 

Anonymkode: 26790...a34

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min leker med lillesøster (på fem), krangler og slåss med lillesøster, leker med kosedyr og dukker og lekekjøkken og figurer, utkledning og fjerstyrt bil, leker "hemmelig agenter" med venninnen, tegner, plastelina, lager ting med saks, lim og papir, ser mye TV hvis hun får lov. 

Ellers må hun tvinges til lekser og øving, går på alpint og korps (som hun elsker). 

Leser egne bøker på sengen, fjerne lånt på biblioteket. 

Anonymkode: 906f9...564

Haha samme her, jeg har en jente på  7 ca 8 og lillesøster på 5 :D De leker, krangler og slåss. de er så tett på alder, så da har de det samme interessene, og da blir det gjerne litt krangling om lekene :D og lillesøsteren er litt mer "rett fram" mens storesøster er høysensitiv og blir lei seg for den minste ting, så da blir det litt skriking, lillesøster slo meg, lugga meg osv..... 

og min og må tvinges til lekser og øving :D hvordan er det med korps? Her må jeg mase om å øve seg... 

Det blir ikke så mye øving hjemme dessverre... 

Skrevet
1 time siden, *kokos* skrev:

Min jente i 2. klasse bruker ettermiddagene til å leke med venner (er på besøk/har besøk 2-3 ganger i uka), leker med broren sin, tegner, leser eller spiller Minecraft.

Hun leker nesten aldri med leker lenger (kun Lego med småsøsken). Det går mest i rolleleker. Litt synd, synes jeg, for hun ønsker seg fortsatt leker, men holder aldri på med det.

Hvor mange venner har din? Min veksler litt og har flere venner, 

det er 4 faste hun pleier å bli med/ha med hjem... 

burde vi invitert slik at hun inviterte alle jentene i klassen sin hjem? Det blir jo litt unaturlig, er jo ikke sånn at alle blir venner med alle i det voksne liv heller, vi drar ikke på cafe med alle kollegene eller inviterer hjem, så hvorfor invitere alle hjem f.eks.

men hun har et par andre jenter hun og har lyst il å ha med hjem - men så er det noen jenter hun aldri leker med skolen og de spør aldri om hun vil være med de, så da skal vel ikke vi føle oss forpliktet til å invitere hjem.... dog kanskje de kunne sett at hun er ok å leke med og derfor lettere vil spørre om å leke på skolen.... 

Er jo litt sånn at vi foreldrene avtaler oss imellom, sender sms om den og den vil bli med hjem/besøke

Gjest Keikolina
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så glad over å se at folk ikke er hysteriske angående pc-spill lenger! :) 

Anonymkode: 571cf...af3

Ha ha, jeg var selv spillgal når jeg var liten, comandore 64, nintendo, sega,  playstation og pc. Jeg som koser meg å spiller wii U med barna nå, kanskje enda mer :P Ikke vanskelig å overtale meg til å spille super mario, bare litt flaut at 6 åringen er flinkere enn meg blitt.

Endret av Keikolina
Skrevet

Min 9 åring er veldig glad i å spille på telefonen sin, går også litt i tv titting. Ellers så er han glad i å bygge med lego og andre konstruksjons leker, å perle er også populært. Han er mye ute å leker med kamerater, akkurat hva de gjør er jeg ikke helt sikker på, men det går nok mye i trampoline og sykling på våren og sommeren. På vinteren er det aking og ski som er populært. Regner med at det er noen rampestreker innimellom også. Han er ikke så glad i å lese, det holder med leksene. Men han er glad i å være med pappaen ut i hagen for div jobbing. 

Anonymkode: d773b...201

Skrevet

Min 7,5-åring gjør lekser etter skolen, og deretter er hun enten ute og leker med venninner, eller er på fritidsaktiviteter. Er hun innendørs ser hun på iPad, tegner eller leker med andre ting. 

Anonymkode: 800eb...803

Skrevet

Gutt 8 år, går på idrettsskole, leker med Lego og plusspluss, går til venner og spiller på nettbrett /ser tv. Han leser bøker i perioder og hører på lydbok hver kveld.  Over gjennomsnittet glad i bøker, så det er jo gøy for en leseglad mamma 😊

Anonymkode: bea79...20e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...