AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #1 Skrevet 25. februar 2016 Jeg har søkt 10 dager fri for min datter( via nettet) pga sykdom i familien. Hvor lenge venterman på svar fra skolen? Anonymkode: 23039...129
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #2 Skrevet 25. februar 2016 Jeg tror ikke skolen har lov til å innvilge dette... Men de har ikke så mange sanksjoner heller annet enn at de muligens kontakter barnevernet. Anonymkode: 6c918...814 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #3 Skrevet 25. februar 2016 Jobber i administrasjonen på en skole og behandler 3-5 slike søknader i uka. skolen kan gi fri i inntil 10 skoledager der det er forsvarlig. På skolen der jeg jobber får de alltid innvilget dette. Men jeg vet om kommuner hvor de ikke gir fri uansett grunn. Å få fri er ikke noe man har krav på. søkes det om mer enn 10 dager får de avslag, men alle velger å reise likevel. Det som da skjer er at eleven blir skrevet ut av skolen og må skrives inn igjen etterpå. Da kan eleven risikere å ikke få komme i samme klasse etterpå. Men stort sett går dette greit. Skulle dere velge å reise og det etterpå viser seg at dere får avslag på søknaden, så vil eleven bli skrevet ut og dere må skrive h*n igjen. Dere skal ha et svar på søknaden innen to uker. Oftest kommer det etter noen dager. Men er det travelt på skolen, så blir ikke disse søknadene prioritert før fristen er der. Men de aller fleste velger å reise uavhengig av om de har fått svar eller ikke. Er du usikker på hva dere skal gjøre, så ringer du skolen. Anonymkode: 6590d...73f 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #4 Skrevet 25. februar 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke skolen har lov til å innvilge dette... Men de har ikke så mange sanksjoner heller annet enn at de muligens kontakter barnevernet. Anonymkode: 6c918...814 Som ansatt i administrasjonen på en større skole og som jobber med dette, kan jeg avkrefte dette. skolen har anledning til å gi fri i inntil ti dager. Men enkelte kommuner gjør det likevel ikke. Og skolen kontakter ikke barnevernet i slike tilfeller. De har jo fått en søknad som sier noe om hvorfor eleven er borte. Skulle derimot en elev ikke dukke opp på to uker uten forklaring eller søknad, så vil skolen gjøre mye for å finne ut hvor eleven befinner seg. Og ut fra hva de finner ut/ikke finner ut, vil de kontakte politiet. Samme om en elev ikke kommer etter endt periode det er gitt fri for. Og så trer det inn diverse regler om det er mistanke om at et barn er tatt ut av landet i forbindelse med kjønnslemlestelse eller for å bli giftet bort under myndig alder. Men det blir noe helt annet. Anonymkode: 6590d...73f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #5 Skrevet 25. februar 2016 Og husk at nå er det vinterferie, og de færreste grunnskoler har bemanning da. Så ingen kommer til å se på saken før tidligst neste uke en gang. Anonymkode: 27dbd...911
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #6 Skrevet 25. februar 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som ansatt i administrasjonen på en større skole og som jobber med dette, kan jeg avkrefte dette. skolen har anledning til å gi fri i inntil ti dager. Men enkelte kommuner gjør det likevel ikke. Og skolen kontakter ikke barnevernet i slike tilfeller. De har jo fått en søknad som sier noe om hvorfor eleven er borte. Skulle derimot en elev ikke dukke opp på to uker uten forklaring eller søknad, så vil skolen gjøre mye for å finne ut hvor eleven befinner seg. Og ut fra hva de finner ut/ikke finner ut, vil de kontakte politiet. Samme om en elev ikke kommer etter endt periode det er gitt fri for. Og så trer det inn diverse regler om det er mistanke om at et barn er tatt ut av landet i forbindelse med kjønnslemlestelse eller for å bli giftet bort under myndig alder. Men det blir noe helt annet. Anonymkode: 6590d...73f Ja, du skriver det to ganger, så enkelt å få med seg. Skolen ringer barnevernet, jo, dersom det er mye fravær/ ikke annerkjent fravær. Dette vurderer de selv. Det finnes ganske mange skoler uten en særlig administrasjon enn rektor, inspektør og resepsjonisten. Det finnes faktisk skoler uten sosiallærere. Anonymkode: 6c918...814 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #7 Skrevet 25. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du skriver det to ganger, så enkelt å få med seg. Skolen ringer barnevernet, jo, dersom det er mye fravær/ ikke annerkjent fravær. Dette vurderer de selv. Det finnes ganske mange skoler uten en særlig administrasjon enn rektor, inspektør og resepsjonisten. Det finnes faktisk skoler uten sosiallærere. Anonymkode: 6c918...814 Du synser i øst og vest. Anonymkode: 2d947...6c2 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #8 Skrevet 25. februar 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du skriver det to ganger, så enkelt å få med seg. Skolen ringer barnevernet, jo, dersom det er mye fravær/ ikke annerkjent fravær. Dette vurderer de selv. Det finnes ganske mange skoler uten en særlig administrasjon enn rektor, inspektør og resepsjonisten. Det finnes faktisk skoler uten sosiallærere. Anonymkode: 6c918...814 De ringer barnevernet om en elev har mye fravær og de får bukt med dette etter samarbeid med hjemmet. Eller hvis de mistenker at fraværet skyldes forhold i hjemmet. De prøver først å løse problemet i samarbeid med hjemmet. De ringer ikke barnevernet sånn helt uten videre. og, ja, jeg vet det finnes skoler uten særlig administrasjon og uten sosiallærere. Det finnes skoler hvor rektor og inspektør underviser og hvor de ikke har det du kaller resepsjonist (som egentlig er merkantil stilling som gjør mye mer enn bare stå i tesepsjonen) Men alle skoler skal likevel følge de samme regler og retningslinjer når det kommer ti varsling etc. Anonymkode: 6590d...73f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #9 Skrevet 25. februar 2016 prekete byråkrater.. Anonymkode: 6c918...814
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #10 Skrevet 25. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som ansatt i administrasjonen på en større skole og som jobber med dette, kan jeg avkrefte dette. skolen har anledning til å gi fri i inntil ti dager. Men enkelte kommuner gjør det likevel ikke. Og skolen kontakter ikke barnevernet i slike tilfeller. De har jo fått en søknad som sier noe om hvorfor eleven er borte. Skulle derimot en elev ikke dukke opp på to uker uten forklaring eller søknad, så vil skolen gjøre mye for å finne ut hvor eleven befinner seg. Og ut fra hva de finner ut/ikke finner ut, vil de kontakte politiet. Samme om en elev ikke kommer etter endt periode det er gitt fri for. Og så trer det inn diverse regler om det er mistanke om at et barn er tatt ut av landet i forbindelse med kjønnslemlestelse eller for å bli giftet bort under myndig alder. Men det blir noe helt annet. Anonymkode: 6590d...73f Ikke alltid det er sånn dessverre.. Tok jo ca en mnd før skolen i Valdres kontaktet barnevernet/politiet ang 13 åringen som døde på nyttårsaften. Samme med skolen i Oslo, de sendte vel bekymringsmeldning noen få dager før hun døde Skulle ønske alle skoler var flinke til å sjekke hvor elevene var når de ikke dukket opp. Husker selv når jeg var liten og var hos besteforeldrene mine fordi foreldrene mine var bortreist. Ble syk og farmor tenkte ikke på å ringe skolen (som hadde fått beskjed om hvor jeg var og hvem de skulle kontakte dersom det var noe). Skolen ringte etter 2 dager før å høre hvor det ble av meg. Godt med sånne skoler Anonymkode: 23e00...120
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #11 Skrevet 25. februar 2016 Har fått svar og innvilget permisjonen fra skolen. Takk for svarene 👍 Anonymkode: 23039...129 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #12 Skrevet 25. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke alltid det er sånn dessverre.. Tok jo ca en mnd før skolen i Valdres kontaktet barnevernet/politiet ang 13 åringen som døde på nyttårsaften. Samme med skolen i Oslo, de sendte vel bekymringsmeldning noen få dager før hun døde Skulle ønske alle skoler var flinke til å sjekke hvor elevene var når de ikke dukket opp. Husker selv når jeg var liten og var hos besteforeldrene mine fordi foreldrene mine var bortreist. Ble syk og farmor tenkte ikke på å ringe skolen (som hadde fått beskjed om hvor jeg var og hvem de skulle kontakte dersom det var noe). Skolen ringte etter 2 dager før å høre hvor det ble av meg. Godt med sånne skoler Anonymkode: 23e00...120 Vil bare korrigere dette: Moren til jenta hadde opplyst til skolen i Valdres at jenta skulle få hjemmeundervisning. Da er det, etter retningslinjene, akseptabelt/uproblematisk at det går mer enn to uker uten at bostedsskolen har kontakt med familien. Skolen i Oslo hadde aldri sett jenta, så det er vel heller ikke så rart at ikke de tok kontakt. Jenta begynte aldri på skolen i Oslo, familien hadde meldt flytting fra en skole i Bærum til en skole i Oslo, men istedenfor dro de til Valdres. Anonymkode: 2f908...160 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #13 Skrevet 25. februar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil bare korrigere dette: Moren til jenta hadde opplyst til skolen i Valdres at jenta skulle få hjemmeundervisning. Da er det, etter retningslinjene, akseptabelt/uproblematisk at det går mer enn to uker uten at bostedsskolen har kontakt med familien. Skolen i Oslo hadde aldri sett jenta, så det er vel heller ikke så rart at ikke de tok kontakt. Jenta begynte aldri på skolen i Oslo, familien hadde meldt flytting fra en skole i Bærum til en skole i Oslo, men istedenfor dro de til Valdres. Anonymkode: 2f908...160 Det gikk langt over 2 uker før skolen i Valdres reagerte. Må si at jeg fortsatt syns at skolen i Oslo skal reagere når hun er meldt inn der (som hun ble etter at de flyttet til Valdres) og aldri møter opp, selv om de ikke har sett henne. Er god venn av familien så vet litt om den saken. Anonymkode: 23e00...120
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå