Gå til innhold

Støpejernpanne er ødelagt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens

For 2,5 år siden kjøpte jeg meg en skikkelig støpejernspanne. Denne har jeg stort sett brukt daglig, kun avløst av en tilsvarende støpejerns-grillpanne.

Etter drøye halvannen år merket jeg at pannen ikke fungerte så bra lenger. Jeg trodde først det var jeg som gjorde noe galt, at jeg plutselig hadde glemt hvordan man lager mat... Men maten begynte altså å sette seg fast, først litt, deretter mer og mer, helt til den ble ubrukelig. For 6 måneder siden fikk jeg tips av hobbykokken.no om å koke ned pannen med oppvaskmiddel og vann, deretter sette den i stekeovnen på 175 grader med mye stekeolje i en time (tror jeg det var). Bakgrunnen var at herr Birkeland (hobbykokken) mente at jeg kan har brukt for høy varme over tid, og at materialet har blitt skadet. Tippset han gav skulle fjerne alt som kan ha satt seg i porene, og deretter "fette opp" pannen på nytt. Dette hjalp, og panna var tilbake til cirka 80-85% av opprinnelig funksjonalitet, jeg kunne steke kjøttakaker, egg og til og med pannekaker uten særlig problem. 

Nå har den begynt å bli dårlig igjen, alt brenner seg fast..

Og for ordens skyld, dette er en panne i 100% støpejern, ikke noe belegg, ikke noe Wohl eller lignende. Jeg har aldri vasket pannen med såpe, verken før eller etter, noe også hobbykokken bedyret at aldri måtte gjøres. Og jeg har tatt det opp med Glassmagasinet her i Oslo, de kjenner ikke til problemet. 

Så spørs det jo om jeg må gjøre samme prosess igjen, men det er jo uansett forbanna irriterende..

Noen andre som har vært borte i lignende problem? Jeg har da alltid vært av den oppfatning av at dersom det er én type panner som tåler høy varme, så er det nettopp støpejernspanner...!?

Skrevet

Først, det er omtrent umulig å ødelegge en støpejernspanne. 

For å få en støpejernspanne til å slippe maten må du lage og vedlikeholde et oljebelegg. Dette belegget lages ved å varme opp olje slik at det omdannes og blir et hardt, glatt belegg som henger fast i selve jernet. Den vanligste måten å oppnå belegget er ved å varme opp fett i stekeovnen nettopp slik du har fått beskjed om.

Når du har brukt pannen må du vaske ut av den forsiktig, uten å bruke såpe eller stålull. Hvis du bare har stekt pannekaker eller noe annet som ikke gir fastbrente rester eller lukt holder det å tørke ut av pannen med litt papir. Når du har vasket pannen er det viktig at den får tørke godt. Sett gjerne stekepannen på komfyren for dette. Når den er helt tørr har du litt olje i panna, sprer det utover med litt papir og varmer opp panna til oljen nesten ryker. da skrur du av varmen og lar panna avkjøles. Når den er kald kan du tørke bort overflødig olje og sette bort panna. Ved å gjøre dette styrker du oljebelegget, slik at panna beholder slipp-egenskapene. Du må aldri sette bort en våt panne eller en panne som ikke er oljet.

I tillegg bør du en gang i blant gi panna skikkelig stell, ved å smøre den inn med rikelig med olje og varme den lenge i stekeovn. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg glemte helt å skrive at jeg tørker, varmer og oljer inn panna etter hver gang. Jeg er ganske pertentlig av meg, og det er vel på tross av denne behandlingen at det overrasker meg at panne ikke fungerer som den skal.. Jeg får prøve vaskemiddel/olje-behandlingen på nytt..

Men har du hørt om lignende hendelser, at panne går i stykker på grunn av høy temperatur?

Skrevet
3 minutter siden, Hoffa skrev:

Takk for svar :)

Jeg glemte helt å skrive at jeg tørker, varmer og oljer inn panna etter hver gang. Jeg er ganske pertentlig av meg, og det er vel på tross av denne behandlingen at det overrasker meg at panne ikke fungerer som den skal.. Jeg får prøve vaskemiddel/olje-behandlingen på nytt..

Men har du hørt om lignende hendelser, at panne går i stykker på grunn av høy temperatur?

Den går ikke i stykker, den har bare sluttet å slippe like bra. I tillegg tror jeg herr Birkeland tar feil når han sier at støpejern ikke tåler høye temperaturer, for det er nettopp det støpejernspanner tåler mye bedre enn alle andre panner. Teflon og andre kunstige slippbelegg blir ødelagt av sterk varme, men hvis det er fett i støpejernspanna når den utsettes for sterk varme blir den bare ekstra glatt. 

Kanskje du har vært så redd for å varme opp panna for mye at du ikke har varmet den opp nok til å vedlikeholde et sterkt belegg?

Hvis det ikke er noe fastbrent mat eller vond lukt kan du droppe å koke ut av den med vaskemiddel. Det holder å vaske panna godt, før du setter den i ovnen med olje. Dette må ofte gjøres et par ganger i året, litt avhengig av hva du bruker panna til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...